Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Samodzielna wymiana rozrządu.


Hauzer

Rekomendowane odpowiedzi

Wiem, wiem że ten temat stary jak świat ale..

Swoim samochodem nie jeździłem już przeszło rok (stał w szopie ; p) ze względu na brak kasy na remonty i inne takie tam, przeniosłem się na rower Postanowiłem go jednak wskrzesić i spróbować samemu doprowadzić go do porządku - wymiana rozrządu, zawieszenia, olejów, filtrów, uszczelnić silnik.

Szukam informacji o częściach do swojego samochodu i mam mały problem z rozrządem a mianowicie z rolką napinacza i tłumikiem drgań, w książce "Sam naprawiam samochód" jest takie zdjęcie całego tego zestawu http://imageshack.us/photo/my-images/42/48684749.jpg

a w sklepach internetowych wygląda to trochę inaczej np. http://www.rozrzad.pl/pl/p/Rozrzad-Audi-A4-1.8-20v-AFY-ADR-APT-ARG-AVV-AEB-ARK-ANK-APU-AJL-CT919-55440-55441-55709/1777

I teraz mam pytanie:

1. Jaki zestaw jest prawidłowy do mojego samochodu (ADR 96r.)? (Poczytałem wątki na forum i rozumiem że ma być to kompletny zestaw na 153Z)

2. O ile ta pierwsza opcja (książkowa) wymiana jest dobrze opisana (potrzebuje tylko jakiegoś specjalnego klucza HAZET 2587 do ustawienia tłoka tłumika drgań) to nie mam pojęcia jak założyć ten tłumik drgań z drugiego zestawu tzn. czy trzeba ustawiać w nim naciąg tłoka w jakiś sposób i co zrobić z tą zawleczką ;p i czy ta rolka może być zamontowana w tylko jeden sposób i nie trzeba tam nic ustawić tylko ją przykręcić?

3. Jak rozumiem przed zdjęciem starego paska muszę ustawić wał rozrządu i wał korbowy w pozycji GMP? czy te ustawienia się jakoś blokuje tak żeby się nie przesunęły?

4. Z jakimi momentami dokręca się nowe części tzn. tłumik i rolkę?

Może istnieje jakaś instrukcja/książka co i jak z obrazkami ;p i w języku ojczystym T_T.

Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa wygląda tak że oba zestawy są prawidłowe ale ten który jest w książce "Sam naprawiam" nie jest już produkowany. Z tego co wiem to napinacz starego typu był felerny. Różnica między tymi zestawami jest taka że w starym typie był mniejszy napinacz i pasek miał 152 zęby a w nowym typie napinacz jest większy i pasek ma 153 zęby.

Ja mam u siebie silnik ADR i już 2 razy sam wymieniałem to wszystko i nie korzystałem z jakichś specjalistycznych narzędzi. Przed zdjęciem paska trzeba ustawić odpowiednio wał korbowy. Pomagają w tym znaki na kołach zębatych wałka rozrządu i wału korbowego. Dla pewności możesz zaznaczyć ich położenie markerem. Ja jak to ustawiłem to niczym nie blokowałem i nic się nie przesunęło. Poluzowałem napinacz, ściągnąłem pasek, odkręciłem napinacz z tłumikiem drgań i odkręciłem rolkę prowadzącą (tzw. kierunkową).

I teraz można przykręcać nowe części, czyli najpierw rolkę momontem 45 Nm, potem nałóż pasek na koła zębate i pilnuj aby dobrze "leżały" ząbki i wkładaj rolkę napinacza i przykręć palcami, jeszcze raz sprawdź czy nic się nie przesunęło i jak jest ok to przykręć tłumik drgań i dokręć rolkę napinacza momentem 20 Nm. Jak wszystko podokręcasz i uznasz że jest ok (tzn. znaki na kołach zębatych są tak jak były) to wtedy wyjmij zawleczkę z tłumika drgań a pasek sam się odpowiednio naszpanuje. Wtedy załóż klucz na śrubę koła zębatego na wale korbowym i obracaj w prawo. Jeśli jest ok to znaki na kołach zębatych zejdą się tak jak były. Myślę że napisałem w miarę jasno. Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz napimacz staregoi typu i pasek 152 zęby, to musisz kupić nowy typ rozrządu(153Z) razem z napinaczem hydraulicznym.

Jak masz napinacz nowego typu, to nie musisz go wymieniać, o ile jeszcze trzyma. Powinien napinać tak, że nie da się go praktycznie wcisnąć bez użycia mocnego narzędzia.

U mnie napinał leciutko i można go było nacisnąć 1 palcem, tak nie może być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok thx.

Rozumiem, że najpierw musze założyć napinacz, bo na niego idzie rolka prowadząca, którą dociskam momentem 45Nm, po czym zakładam pasek i rolkę napinającą i sprawdzam czy wszystko jest ok, jeśli tak to dokręcam ją momentem 20Nm, Jak oznaczenia na wałach są prawidłowo wyciągam zawleczkę i idę na zasłużone piwko :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rolka napinająca: 25 NM, reszty nie wiem, a to 45NM na zdjęciu tyczy się śrub trzymających pas przedni przy podłużnicach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rolka napinająca: 25 NM, reszty nie wiem, a to 45NM na zdjęciu tyczy się śrub trzymających pas przedni przy podłużnicach :)

To 45Nm zaczerpnąłem z wpisu wojtek79, tylko czy te wartości są poprawne?:eusathink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym dokręcił 25NM bo 45 to trochę za dużo... identyczna rolka prowadząca w AFNie podają 25NM

---------- Post added at 09:42 ---------- Previous post was at 09:41 ----------

do tego nie zapomnij o kleju anarofobowym do śrub.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za poprawienie, moje przejęzyczenie :grin:

tak obie 25 NM i będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj, żeby zawleczkę wyciągnąć z napinacza dopiero jak wszystko posprawdzasz i będzie OK, bo potem jest baaardzo ciężko cofnąć napinacz.(ale się da:D)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co czytałem, można co drugą wymianę rozrządu wymienić pompę wody. Ja dla świętego spokoju wymieniam wszystko, bo nie będzie mi się chciało rozbierać przodu samochodu jak coś..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...