Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Przeliczanie przelozenia napedu


wierzba5

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Robie maszynę samoróbke i mam problem bo nie wiem jak przeliczyć przeniesienie napędu. Szukałem w Google ale tam nic nie mogę znaleźć w prostych słowach jak to się przelicza.

A Dokładniej mówiąc mam silnik który generuje max 4600 obr/min

Przełożenie skrzyni biegów 1 BIEG=2,93 2 BIEG=1,49 3 BIEG=1

Z silnika zębatka napędzająca ma 13 zębów i jest połączona z zębatka 43 zęby

PYT: Jak obliczyć jaki moment Obr jest na ostatniej osi na której jest obsadzona zębatką 43 zęby ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maksymalny moment obrotowy: 9,8 Nm (1 kGm) przy 4200 obr./min

No widzę, że zmota będzie ze skrzyni biegów WSK 125, koła łańcuchowe też WSK 125.

Wiec według mojej wiedzy będzie to tak. Przełożenie końcowe 43:13 = 3,308. Wiec przełożenie całkowite I biegu będzie 2,93 * 3,308 = 9,69, II biegu 1,49 * 3,308 = 4,92, III biegu 1 * 3,308 = 3,308. Moment obrotowy na wałku wyjściowym na I biegu 9,8 * 9,69 * 0,9 = 85Nm, II biegu 9,8 * 4,92 * 0,9= 43Nm, III biegu 9,8 * 3,308 * 0,95 = 28Nm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maksymalny moment obrotowy: 9,8 Nm (1 kGm) przy 4200 obr./min

No widzę, że zmota będzie ze skrzyni biegów WSK 125, koła łańcuchowe też WSK 125.

Wiec według mojej wiedzy będzie to tak. Przełożenie końcowe 43:13 = 3,308. Wiec przełożenie całkowite I biegu będzie 2,93 * 3,308 = 9,69, II biegu 1,49 * 3,308 = 4,92, III biegu 1 * 3,308 = 3,308. Moment obrotowy na wałku wyjściowym na I biegu 9,8 * 9,69 * 0,9 = 85Nm, II biegu 9,8 * 4,92 * 0,9= 43Nm, III biegu 9,8 * 3,308 * 0,95 = 28Nm

dokladnie silnik wsk i zebatki tez. :D dobry jestes...

jak z silnika zamienie zebatki z 13x43 na 13x13 to wedlugo twoich obliczen Nm zostanie bez zmian czyli 9,3 ?? zalarzy mi na mocy silnika i predkosci obrotowej. wiec najlepiej zrobic to na zestawieniu zebatek o tej samej ilosci zebow ? czyli w tym wypadku 13 i 13z ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maksymalny moment obrotowy: 9,8 Nm (1 kGm) przy 4200 obr./min

No widzę, że zmota będzie ze skrzyni biegów WSK 125, koła łańcuchowe też WSK 125.

Wiec według mojej wiedzy będzie to tak. Przełożenie końcowe 43:13 = 3,308. Wiec przełożenie całkowite I biegu będzie 2,93 * 3,308 = 9,69, II biegu 1,49 * 3,308 = 4,92, III biegu 1 * 3,308 = 3,308. Moment obrotowy na wałku wyjściowym na I biegu 9,8 * 9,69 * 0,9 = 85Nm, II biegu 9,8 * 4,92 * 0,9= 43Nm, III biegu 9,8 * 3,308 * 0,95 = 28Nm

dokladnie silnik wsk i zebatki tez. :D dobry jestes...

jak z silnika zamienie zebatki z 13x43 na 13x13 to wedlugo twoich obliczen Nm zostanie bez zmian czyli 9,3 ?? zalarzy mi na mocy silnika i predkosci obrotowej. wiec najlepiej zrobic to na zestawieniu zebatek o tej samej ilosci zebow ? czyli w tym wypadku 13 i 13z ?

Jak dasz koła łańcuchowe 13 i 13, czyli przełożenie będzie 1 to na 3 biegu moment obrotowy będzie taki sam jak na silniku bo nie będzie w sumie żadnej zmiany wartości przełożenia, na 1 i na 2 biegu będzie powiększony o wartość przełożenia skrzyni.

Moc na wyjściu pozostaje taka sama jak jest moc silnika, niezależnie od zastosowanego przełożenia (jest tylko pomniejszona o współczynnik strat mechanicznych tzn około razy około 0,9). Prędkość obrotowa zmniejsza sie o wartość przełożenia czy prędkość silnika dzielimy przez przełożenie całkowite.

Odbiegając od tematu przełożeń to mam wątpliwości czy skrzynia biegów WSK 125 wytrzyma prędkość obrotowa 4200 obr przyłożoną do wałka sprzęgłowego...chyba raczej nie bardzo...

A tak w ogóle co to ma być za urządzenie, rębak do drewna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odśnieżarka :D a silnik będzie chodził na max 2,5-3 tys obr/min. według moich obliczeń uzyskam 3000:(1,49x1)=2013,42 obr/min przy zębatce 13z x 13z następnie podłączę do tych Obr. przekładnie Kątowa 34z x 10z co daje 3,4 wiec uzyskam 3000:(1,49x1x3,4)=592,18 obr/min. Z taka prędkością będzie chodził wirnik zgarniający śnieg. A z niego będzie podliczany napęd na kola tylko jeszcze nie wiem z jaka prędkością taka odśnieżarka ma się poruszać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko pięknie, tylko w pierwszym poście napisałeś, że chcesz wykorzystać skrzynie biegów o danych przełożeniach i zrozumiałem, że do wałka skrzyni podłączysz bezpośrednio jakiś silnik a teraz jak zgaduje do odśnieżarki chcesz wykorzystać cały kompletny silnik WSK. Jeśli tak to w tych wszystkich wyliczeniach pominięte jest przełożenie pierwotne tzn z wału silnika na wałek główny skrzyni biegów. Wiec należy prędkość obr. na wyjściu zmniejszyć o przełożenie pierwotne a moment obr powiększyć.

Prędkość postępowa takiej odśnieżarki, jeśli ma się za nią iść to pewnie coś około 5 km/h bym celował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko pięknie, tylko w pierwszym poście napisałeś, że chcesz wykorzystać skrzynie biegów o danych przełożeniach i zrozumiałem, że do wałka skrzyni podłączysz bezpośrednio jakiś silnik a teraz jak zgaduje do odśnieżarki chcesz wykorzystać cały kompletny silnik WSK. Jeśli tak to w tych wszystkich wyliczeniach pominięte jest przełożenie pierwotne tzn z wału silnika na wałek główny skrzyni biegów. Wiec należy prędkość obr. na wyjściu zmniejszyć o przełożenie pierwotne a moment obr powiększyć.

Prędkość postępowa takiej odśnieżarki, jeśli ma się za nią iść to pewnie coś około 5 km/h bym celował.

nie rozumiem tego.

jak zwiekszyc moment obr? mozesz mi to wytlumaczyc ? tu sa dane jakie mam o tym silniku:

predkosci obr silnika z jaka bedzie pracował 3000 obr/min

PRZEŁOŻENIE SILNIK-SPRZĘGŁO:30:13= 2,31

PRZEŁOŻENIE SKRZYNI BIEGÓW: 2 BIEG= 1,49

PRZEŁOŻENIE POMIĘDZY SKRZYNIĄ BIEGÓW A WIRNIKIEM: 14:13= 1,07

to z jaka predkoscia bedzie sie obracał wirnik ? 814 obr/min?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko pięknie, tylko w pierwszym poście napisałeś, że chcesz wykorzystać skrzynie biegów o danych przełożeniach i zrozumiałem, że do wałka skrzyni podłączysz bezpośrednio jakiś silnik a teraz jak zgaduje do odśnieżarki chcesz wykorzystać cały kompletny silnik WSK. Jeśli tak to w tych wszystkich wyliczeniach pominięte jest przełożenie pierwotne tzn z wału silnika na wałek główny skrzyni biegów. Wiec należy prędkość obr. na wyjściu zmniejszyć o przełożenie pierwotne a moment obr powiększyć.

Prędkość postępowa takiej odśnieżarki, jeśli ma się za nią iść to pewnie coś około 5 km/h bym celował.

nie rozumiem tego.

jak zwiekszyc moment obr? mozesz mi to wytlumaczyc ? tu sa dane jakie mam o tym silniku:

predkosci obr silnika z jaka bedzie pracował 3000 obr/min

PRZEŁOŻENIE SILNIK-SPRZĘGŁO:30:13= 2,31

PRZEŁOŻENIE SKRZYNI BIEGÓW: 2 BIEG= 1,49

PRZEŁOŻENIE POMIĘDZY SKRZYNIĄ BIEGÓW A WIRNIKIEM: 14:13= 1,07

to z jaka predkoscia bedzie sie obracał wirnik ? 814 obr/min?

Prędkość wirnika będzie równa 3000:(2,31x1,49x1,07) = 3000 : 3,68 = 814 obr/min - zgadza sie z tym co sam wyliczyłeś.

Moment obrotowy jest zwiększony przez przełożenie, jesli moment na wale silnika wynosi załóżmy 10Nm, przełożenie całkowite 3,68 to na wale wirnika odśnieżarki moment będzie równy 10 x 3,68 = 36,8 Nm (nie uwzględniając jakiś tam tak strat mechanicznych).

Jadąc rowerem i zmieniając przerzutki zmieniasz właśnie siłę napędowa/moment na tylnym kole, natomiast moc jest stała i sie nie zmienia (no chyba, że wciągniesz jakiegoś batona ;) )

Pełno jest wiedzy na ten temat w internecie, tzn o przeliczaniu i zależnościach, moc, siła, moment obrotowy itp, to zwykła fizyka. Nie jestem w stanie zrobić tu dla Ciebie całego wykładu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...