Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AFN] Rozmiar łożyska alternatora


Jakub 7

Rekomendowane odpowiedzi

Podałbyś chociaż nr alternatora bo jest kilka typów ja w swoim (a4 1,9 tdi 1998 110km afn) mam bosch 0 123 515 003 numer OE 028 903 028 ma 120A dziwne bo montowali takie w passatach a nie w audi zapewne poprzedni właściciel coś wymieniał... U mnie są to 6203 i 6303 właśnie regeneruje alternator bo nie wymieniłem koła pasowego ze sprzęgiełkiem przy wymianie rozrządu i strzelił mi pasek + pasek klimy i skrzywiło naciągacz... Przy okazji podam troszkę info o łożyskach...

Jeśli chcemy wymienić łożyska na wale, skrzyni czy też w innych miejscach, to polecam takie firmy jak:

SKF ,FAG, KOYO, NTN, NSK są to liderzy światowi. Łożyska tych Firm są montowane w motoryzacji na pierwszy montaż. Łożyska na wał , do skrzyni biegów lub do koła należy stosować z luzem C3/C4 lub P63. Są to łożyska cichobieżne, stosowane na wysokie obroty.

Obroty łożysk np. 6204 P63 sięgają do 25000 obr/min i są bardzo wytrzymałe.

Łożyska DKF są produkowane obecnie w Chinach – nie polecam strasznie szybko się rozsypują.

Polskie czyli FŁT lub PPL to o kilka klas lepsze niż DKF, więc jeżeli mamy do wyboru polskie lub DKF , zdecydowanie polecam polskie...lecz jednak najlepsze są te co podałem na początku.

A oto wszystkie dane na temat oznaczeń łożysk:

Oznaczenia uszczelnień

ZA ; ZZA - uszczelnienie blaszką stalową (z pierścieniem zatrzaskowym)

Z ; ZZ - uszczelnienie blaszką stalową (standardową)

Z1 ; ZZ1 - uszczelnienie blaszką stalową ze stali nierdzewnej (wykonanie standardowe)

ZA1 ; ZZA1 - uszczelnienie blaszką stalową ze stali nierdzewnej (z pierścieniem zatrzaskowym)

LF ; LLF - uszczelnienie gumowe bez stykowe (dla łożysk kulkowych miniaturowych)

SA ; SSA - uszczelnienie z tworzywa sztucznego (nylon) bezstykowe

LU ; LLU - uszczelnienie gumowe stykowe

LB ; LLB - uszczelnienie gumowe bezstykowe

2Z- blaszka ochronna Z z obu stron łożyska

ZN - blaszka ochronna i rowek osadczy na pierścieniu zewnętrznym po przeciwnej stronie niż blaszka ochronna

ZNR - blaszka ochronna i rowek osadczy z pierścieniem osadczym sprężynującym po przeciwnej stronie niż blaszka ochronna

RS- uszczelka gumowa

2RS- uszczelka RS z obu stron łożyska

RSR - uszczelka gumowa o zwiększonej szczelności

2RSR- uszczelka RSR z obu stron łożyska

RSC- uszczelka gumowa dwuwargowa

2RSC- uszczelka RSC z obu stron łożyska

RSG- uszczelka gumowa dwuwargowa bezstykowa

2RSG- uszczelka RSG z obu stron łożyska

Oznaczenia dotyczące koszyka

V - bez koszyka łożysko z pełną liczbą elementów tocznych

J1 - koszyk łożyskowy ze stali nierdzewnej

T, TA, TB - koszyk z tekstolitu

T1 - koszyk poliamidowy (żywica fenolowa)

T2 - koszyk poliamidowy (polimer, nylon, teflon)

T3 - koszyk specjalny (tekstolitowy)

TN - koszyk z tworzyw termoplastycznych (poliamidu).

TNG - koszyk z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym

J - koszyk tłoczony z blachy stalowej

Y- koszyk tłoczony z blachy mosiężnej

F- koszyk masywny stalowy

M, MA, MB - koszyk masywny mosiężny

oznaczenie prowadzenia koszyka:

A- prowadzenie na pierścieniu zewnętrznym

B- prowadzenie na pierścieniu wewnętrznym

Brak dodatkowej litery oznacza prowadzenie koszyka na częściach tocznych

Oznaczenia luzu wewnętrznego

brak oznaczenia luzu - luz normalny

C1 - luz mniejszy niż C2

C2 - luz mniejszy niż normalny

C3 - luz większy niż normalny

C4 - luz większy niż C3

C5 - luz większy niż C4

C2S - dolny zakres luzu C2 (MiL – luz zawężony)

CNS - dolny zakres luzu normalnego

CNM - środkowy zakres luzu normalnego

CNL - górny zakres luzu normalnego

C3S - dolny zakres luzu C3

C3M - środkowy zakres luzu C3

C3L - górny zakres luzu C3

Oznaczenie dotyczące szczególnych cech łożysk:

K - łożysko z otworem stożkowym o zbieżności 1:12

K30 - łożysko z otworem stożkowym o zbieżności 1:30

R - łożyska w wymiarach calowych

W WA - łożysko w wersji uszczelnionej, szersze niż w wykonaniu standardowym

RA - łożysko w wymiarach calowych uszczelnione, szersze niż w wykonaniu standardowym

FL - łożysko z kołnierzem (flanszą) na pierścieniu zewnętrznym

FLA - łożysko z kołnierzem (flanszą) na pierścieniu zewnętrznym z niestandardowym wymiarem kołnierza

BT - łożysko kulkowe oporowe

BCP - łożysko kulkowe na czopie

N - rowek osadczy na pierścieniu zewnętrznym

NR - rowek osadczy na pierścieniu zewnętrznym i pierścień osadczy sprężynujący

Oznaczenie dotyczące materiału:

brak oznaczenia symboli - wysokowęglowa stal chromowa (odpowiednik AISI E 52100)

F - martenzytyczna stal nierdzewna (odpowiednik AISI 440c)

N - brąz berylowy

Smar: - Symbole smarów stosowanych w wersjach uszczelnionych (nazwy producentów)

1K - Multemp PS No.2 (Kyodo Yashi Co.,Ltd.)

2A - Alvania 2 (Shell Petrol Co.,Ltd.) MIL-G-18709A

1E - Andok C (Exxon)

3E - Beacon 325 (Exxon) MIL-G-3278A

6K - Isoflex Super LDS 18 (KLÜBER)

5C - RPM SRI2 (CALTEX)

5K - Multemp SRL (Kyodo Yushi Co.,Ltd.)

1w - Windsor Lube L245W (oil) (Anderson Oil) MIL-L-6085A

Dokładność:

Brak symbolu: wg ISO Klasa O, ABEC 1

P6 wg ISO Klasa 6

P5 wg ISO Klasa 5

P4 wg ISO Klasa 4

P5A wg ISO Klasa 5A

P4A wg ISO Klasa 4A

PS5 wg NTN Klasa PS Klasa 5

PS4 wg NTN Klasa PS Klasa 4

B3 wg AFBMA ABEC 3P

P5P wg AFBMA ABEC 5P

B7P wg AFBMA ABEC 7P

B9P wg AFBMA ABEC 9P

PX1 dokładność specjalna

Jest tego sporo polecam lekturę tej stronki http://www.skf.com/portal/skf/home/products?maincatalogue=1&lang=pl&newlink=1_0_169

Pozdrawiam :hi: Mam nadzieję że komuś się przyda :good:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełne oznaczenie łożysk do alternatora Boscha 120 Ah nr 028 903 029 B to 6003-2RSH/C3 oraz 6303-2RSH/C3. Innych nie kupować mi sprzedawca sprzedał łożyska z SKF bez tych oznaczeń po pauzie i wytrzymały tylko 10 tys km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam mam pytanko do kolegi rikardo czy na pewno do BOSCH przychodzą łożyska 6003, 6303, pytam ponieważ kilka postów wyżej ktoś napisał że pierwsze łożysko to 6203?

Rozmiar łożysk które podałem dot. alternatora Boscha 120 Ah nr 028 903 029 B. Musisz sprawdzić jaki masz numer bo nie wiem czy producent zmieniał rozmiary w poszczególnych rocznikach. Najlepiej to rozebrać i wówczas kupować z tym, że na łożyskach oprócz numeru musisz mieć również oznaczenia "-2RSH/C3" co świadczy, że przeznaczone są do alternatora. Mi sprzedawca sprzedał łożyska bez drugiej części numeru i po 10 tkm łożyska nadawały się do wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...