Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Akcja zbiorowa - rozkminiamy zawieszenie 1BA vs 1BE ( kat. mas osi)


Bart-S

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

Jak już pewnie zauważyliście - wątek, który przygotowałem jakiś czas temu dot. dobierania zawieszenia wg. kategorii mas osi niestety nie sprawdza się. Mimo "poprawnego" dobierania sprężyn - auta różnie nam siadają. O ile wpływ na to mają także czynniki poboczne (tj. stan amortyzatorów, odbojników) to dodatkowym elementem jest tutaj różny zakres mas obciążenia danej osi dla danego typu zawieszenia. Najprościej to ujmując - kategoria "11" pod kątem wag oznacza inną wartość kg dla 1BA i inną dla 1BE (...i stąd nasze perypetie).

Teraz można by się bawić i dociekać o co tu tak naprawdę chodzi i wymyślać do tego teorię. Zważywszy na to, że jest mnóstwo czynników wpływających na kategorie wagowe (napęd, skrzynia, motor, wyposażenie, rodzaj nadwozia), najprostszym sposobem na opanowanie tego tematu wydaje się być kolejna akcja polegająca na wspólnym zbieraniu danych od użytkowników aut (zobaczcie jak ładnie razem rozpracowaliśmy moduł komfortu).

Do rzeczy - poniżej przykładowy formularz, który należy uzupełnić (przykładowo podaję dane mojego auta, jeszcze na fabrycznym zawieszeniu):

Auto: A4 B6 (FWD)
Nadwozie: Avant
Silnik: AVF 131KM (2004)
Skrzynia: GWX (Multitronic)
Kategoria wagowa osi przedniej: 0JH
Kategoria wagowa osi tylnej: 0YJ
Zawieszenie: 1BE

Mile widziany pomiar wysokości (dla każdego z kół) - mierzymy od jezdni (trzeba się ustawić na jakimś równym odcinku) przez środek koła do rantu błotnika.

LP (lewy-przód): 660mm
PP (prawy-przód): 660mm
LT (lewy-tył): 665mm
PT (prawy tył): 665mm
Ilość paliwa: 1/2 baku

Wszystkie potrzebne dane macie na wlepce serwisowej (przypominam - ta znajduje się na wewnętrznej stronie okładki książki serwisowej, a także w aucie - sedan we wnęce koła zapasowego i avant pod kanapą). Poniżej foto dla przypomnienia.

verzaw.JPG

Zbieramy informacje dotyczące seryjnego zawieszenia - więc jeśli coś majstrowaliście, można wysłać formularz ale z adnotacją co zostało zmienione.

Zapraszam do wspólnej akcji :good:
Pozdrawiam!
Bart

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam że się wtrącam, może źle myślę :mysli:, ale warto żeby pomiary robić przy podobnym poziomie paliwa.

Jeżeli auto jest zagazowane też przydało by się jakoś brać to pod uwagę :mysli:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto: A4 B6 quattro

Nadwozie: Sedan

Silnik: BEX 190KM (2004)

Skrzynia: HER (MANUAL)

Kategoria wagowa osi przedniej: 0JF

Kategoria wagowa osi tylnej: 0YJ

Zawieszenie: 1BV

LP (lewy-przód): 652mm

PP (prawy-przód): 652mm

LT (lewy-tył): 650mm

PT (prawy tył): 650mm

Ilość paliwa: 1/8 baku (rezerwa ON)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto: A4 B6 (FWD)

Nadwozie: Avant

Silnik: BEX 190KM (2003)

Skrzynia: GEA (MANUAL)

Kategoria wagowa osi przedniej: 0JF

Kategoria wagowa osi tylnej: 0YJ

Zawieszenie: 1BV

LP: 663mm

PP: 663mm

LT: 635mm

PT: 635mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto: A4 B6 (QUATTRO)

Nadwozie: Avant

Silnik: BEX 190KM (2003)

Skrzynia: GDZ (MANUAL)

Kategoria wagowa osi przedniej: OJJ

Kategoria wagowa osi tylnej: 0YM

Zawieszenie: 1BA

LP (lewy-przód): 685mm

PP (prawy-przód): 685mm

LT (lewy-tył): 655mm

PT (prawy tył): 655mm

Ilość paliwa: Pełny bak

Opony: 205/55 R16

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mile widziany pomiar wysokości (dla każdego z kół) - mierzymy od jezdni (trzeba się ustawić na jakimś równym odcinku) przez środek koła do rantu błotnika.

Przepraszam,że się wtrącę ale czy rozmiar koła niema wpływu na wysokość? :hi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto: A4 B6 (QUATTRO)

Nadwozie: Avant

Silnik: AVJ 2003

Skrzynia: MANUAL

Zawieszenie: 1BE

LP (lewy-przód): 640

PP (prawy-przód): 640

LT (lewy-tył): 630

PT (prawy tył): 630

Ilość paliwa: 5l ponad rezerwę+ 10l LPG

Felga 19- 235/35

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto A4 B7 (FWD)

Nadwozie:Avant

Silnik:BLB 2006

Skrzynia:Manual

Zawieszenie:1BA

LP:690

PP:690

LT:680

PT:680

Ilość Paliwa:Pełny Bak

Rozmiar koła 19" profil opony 35mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam,że się wtrącę ale czy rozmiar koła niema wpływu na wysokość? :hi:

Też właśnie miałem na to zwrócić uwagę - rozmiar felgi oraz opony będzie tutaj zaburzał pomiar. Jeżeli pomiary podawane są z dokładnością do 1 mm, to i zużycie bieżnika będzie miało znaczenie ;-)

Myślę, że najbardziej uniwersalnie wypadało by podawać pomiar dokonany do środka piasty - wtedy rozmiar koła/opony nie ma znaczenia, a jedynie obciążenie samochodu w momencie pomiaru.

Moja propozycja algorytmu pomiaru: zmierzona_wysokość_od_błotnika_do_podłoża - ((rozmiar_felgi_w_calach*25,4)/2 + (szerokość_bieżnika*profil))

:cool1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto: A4 B6 (FWD)

Nadwozie: Sedan

Silnik: AVJ 150 (2001)

Skrzynia: FTW Manual 5-cio biegowy

Zawieszenie seryjnie było 1BA

Przód -OJG 680mm

Tył -OYH 680mm

nacisk na osie 1-1045

2-1020

zamiana na 1BE (pochodzą z AWXa/sedan/manual 5-cio biegowy/FWD/2001)

Przód-OJG 665 mm

Tył -OYG 660 mm

stabilizator z RS4/B7 na tyle

obydwa zawieszenia mierzone na feldze 18" profil 40mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mile widziany pomiar wysokości (dla każdego z kół) - mierzymy od jezdni (trzeba się ustawić na jakimś równym odcinku) przez środek koła do rantu błotnika.

Przepraszam,że się wtrącę ale czy rozmiar koła niema wpływu na wysokość? :hi:

Racja - piszcie wszystko co Wam przyjdzie do głowy a co może mieć wpływ na pomiar (na pewno nie uwzględniłem wszystkich składowych). Uzupełniamy formularz o rozmiar kół (póki co mierzymy nadal od jezdni - idąc dalej tropem co jeszcze może pójść nie tak znaczenie ma też ilość powietrza w kołach).

Póki co - dziękuję za zaangażowanie i czekam na kolejne pomiary. Tak trzymać :good:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto: A4 B6 (QUATTRO)

Nadwozie: Avant

Silnik: AVF 131KM (2003)

Skrzynia: GBC (6 MANUAL)

Kategoria wagowa osi przedniej: OJH

Kategoria wagowa osi tylnej: 0YL

Zawieszenie: 1BV

LP (lewy-przód): 653mm

PP (prawy-przód): 653mm

LT (lewy-tył): 654mm

PT (prawy tył): 654mm

Ilość paliwa: 1/4 baku

Opony: 235/45 17 Run Flat

oś 1 ( chyba przednia)1095 kg

oś 2 ( chyba tylna) 1135 kg

masa własna 1626 kg

ciśnienie w oponach 2,3 bara

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, wpisujcie masy na osiach z tabliczek znamionowych (po lewej stronei od silnika na nadkolu) wówczas jest sens porównan masą i WR. Auto powinno stać identycznie na obu osiach przy dobrze dobranych WR..tak jak u kolegów np. Artak i andr3i.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale na tabliczkach jest 1 i 2-więc cięższa masa na osi-to chyba będzie tył... :mysli:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzuciłem do wątka Bartka dane o Klasach wagowych jaka klasa ile kg względem zawieszenia.

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=155847.msg1789445#msg1789445

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tył miałem - nie miałem dostępu do parametrów przedniej osi. Dzięki Adaś :good:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy zaznaczyć że!!!

dlaB6

źródło przódu nie jest 100% pewne

tył dla B6 jest 100% pewny

Dla B7:

przodu nie szukałem ale pewnie będzie ciężko

tyłu nie ma opisanego nawet w najnowszej ETKA w ASO, nie posiada przy opisie kodów parametrów wagowych - trzeba mieć czujność.

Patrząc po zamiennikach można przepuszczać że sprężynę z B6 należy zastępować sprężyną z modelu B7 ale o jedną kl. wagową w dół - przykład:

dla 0YJ - klasa wagowa 9

mamy spręzynę: 8E0 511 115 DK

część ta została wycofana w czasie produkcji B7 i zastąpiona:

8E0 511 115 FK

co oznacza 0YH - opisane jako klasa wagowa 8

Należało by też zwrócić uwage na to co napisałem tutaj:

http://www.a4-klub.pl/smf/index.php?topic=153414.msg2543339#msg2543339

dotyczy przejścia z 1BA na 1BE/1BV - tu należy zejść z kl. wagową o jedną w dół jeśli stosujemy sprężyny z jednego modelu, jak mamy przeskoczyć ze sprężyn 1BA na 1BE/1BV z B7 no to ... jak na razie to trochę loteria.

Pamiętamy też o amorku - który też nie jest bez znaczenia.

aha ludzie pisali że w 1BE mają 66cm

ja mam 65,6 ... przy 235/40R18 (ale zużytych w zasadzie :decayed:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto: A4 B7 (FWD)

Nadwozie: Avant

Silnik: BRB 116KM (2006)

Skrzynia: GYA (Manual)

Kategoria wagowa osi przedniej: 0JH

Kategoria wagowa osi tylnej: 0YK

Zawieszenie: 1BA

LP (lewy-przód): 675mm

PP (prawy-przód): 675mm

LT (lewy-tył): 675mm

PT (prawy tył): 675mm

Ilość paliwa: 1/2 baku

Felfa/opona: 16" 205/55

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja dorzucę swoje pięć groszy :decayed:

Auto: A4 B7 (FWD)

Nadwozie: Avant

Silnik: BPW 140KM (2006)

Skrzynia: HCF (Manual)

Kategoria wagowa osi przedniej: 0JG

Kategoria wagowa osi tylnej: 0YH

Zawieszenie: 1BE

Felga: 17"

Opona: 235/45

kolor różowy LP (lewy-przód): 657mm

kolor zielony LP (lewy-przód): 356mm

kolor żółty LP (lewy-przód): 114mm

kolor różowy PP (prawy-przód): 657mm

kolor zielony PP (prawy-przód): 356mm

kolor żółty PP (prawy-przód): 114mm

kolor różowy LT (lewy-tył): 653mm

kolor zielony LT (lewy-tył): 346mm

kolor żółty LT (lewy-tył): 113mm

kolor różowy PT (prawy-tył): 653mm

kolor zielony PT (prawy-tył): 346mm

kolor żółty PT (prawy-tył): 113mm

Ilość paliwa: 1/4 baku

0ad3fe255e2e12b5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...