Skocz do zawartości
IGNOROWANY

wymiana uszkodzonego łożyska PRZOD


maja

Rekomendowane odpowiedzi

Witam chciałbym przedstawić wymianę przedniego łożyska w Audi B6 AWX Tdi 131km,, we własnym zakresie. Chciałbym dodać że robiłem to po raz pierwszy. Bez kanału wszystko robione na podwórku.

Potrzebne narzędzia.

1. Klucz imbusowy nr 17 - do odkręcenia śruby przegubu M 16;
2. Nasadki do odkręcenia koła i lewarek;
3. Klucz oczkowy nr 21 - do odkręcenia jarzma;
4. Klucz imbusowy gwiazdkowy normalny nr T 30 lub bit gwiazdka do odkręcenia osłony na zwrotnicy;
5. Klucz imbusowy gwiazdkowy nr 12 (wieloramienny 12 ) lub bit SPLINE nr 12 - do odkręcenia całego łożyska (4 śruby M 12) ze zwrotnicy;
6. Ściągacz (zamiast niego można użyć śrub od koła do wyciągnięcia czopa piasty) lub młotek i jakiś dobrze zaostrzony śrubokręt;
7. Duże imadło lub prasa do wciśnięcia łożyska na czop od piasty.

Zakres czynności.

1. Poluzowanie śruby od przegubu imbus nr 17;
2. Odkręcenie i zdjęcie koła;
3. Lekkie rozszerzenie klocków hamulcowych i odkręcenie jarzma (klucz oczkowy 21) oraz jego podwieszenie by nie zerwać przewodów hamulcowych ( można też odczepić czujnik abs by nie zerwać go);
4. Zdjęcie tarczy hamulcowej;
5. Odkręcenie osłony na zwrotnicy - metalowa blaszka za tarczą (4 śrubki imbus gwiazdka t 30);
6. Wykręcenie czterech śrub M12 (wkręcane są od środka, czyli od strony silnika bit SPLINE M12);
7. Wyciągnięcie (no może nie do końca, bo trzeba troszkę wybić, ale idzie to w miarę łatwo) łożyska;
8. Wprasowanie łożyska na czop od piasty, przez imadło lub prasę;
9. Założenie nowego łożyska i przykręcenie czterema śrubami
10. Przykręcenie śruby od piasty
11. Założenie koła i na opuszczonym dociągnięcie śruby piasty.

Dobrze jest wyciągnąć przed wybijaniem łożyska, przegub ze zwrotnicy - trochę to ciężko idzie bo trzeba w którąś stronę skręcić maksymalnie koła, ale wiem że się da. Wtedy jest łatwiej wybić bo można przystawić jakiś klocek i powoli wystukać.

WSZYSTKIE GWINTY SĄ PRAWE czyli odkręcamy w lewą stronę !!! :)


tak powinno się zrobić ja to zrobiłem trochę inaczej,, bo podczas wykręcania 4 śruby od łożyska (śruby od strony silnika ) ukręciłem gwint. Więc musiałem rozwiercić śrubę od zewnętrznej strony tam gdzie koło ale żeby się tam dostać trzeba było wyciągnąć pierw czop piasty. Zrobiłem to bez ściągacza tylko wkręcając śruby w otwory w piaście (2 u góry i 2 na dole) i podkładając z drugiej strony piasty płaski klucz jako zaparcie przy wypychaniu. Czop piasty wyszedł razem z wewnętrznym koszykiem łożyska. By go zdjąć można użyć płaskiego ściągacza, który zazębia się dookoła koszyka piasty i ją podważa. Ale ja na drewnianym klocku delikatnie podważyłem wbijając zaostrzony płaski śrubokręt,a następnie grubszy aż do zeskoczenia idzie bardzo łatwo.

Przy ściąganiu czopa piasty i wewnętrznego koszyka piasty dla smarowania użyłem WD40 :)

http://img839.imageshack.us/img839/4734/nowelozysko.jpg
nowelozysko.th.jpg


Nowe łożysko SKF 222zł po dużej zniżce.(cena normalna 340)


http://img857.imageshack.us/img857/8946/odkrcanierubyprzegubum1.jpg
odkrcanierubyprzegubum1.th.jpg



1. Poluzowanie śruby od przegubu imbus nr 17;

http://img710.imageshack.us/img710/5490/sdc12531komp.jpg
sdc12531komp.th.jpg


2. Odkręcenie jarzma - klucz oczkowy 21, 2 śruby od strony silnika. (Odkręcamy w stronę przodu samochodu klucz na godz. 12.00 jeśli robimy stronę pasażera)

http://img830.imageshack.us/img830/2051/sdc12532c.jpg
sdc12532c.th.jpg


3. Podwieszenie jarzma.

http://img26.imageshack.us/img26/3/pozdjeciutarczhamulcowy.jpg
pozdjeciutarczhamulcowy.th.jpg


4. Po zdjęciu tarczy hamulcowej. Wykręcenie śruby przegubu. Można odkręcić metalową osłonę.

http://img6.imageshack.us/img6/3/pozdjeciutarczhamulcowy.jpg
pozdjeciutarczhamulcowy.th.jpg


Jak pisałem wyżej. Czerwone oczka śrubki od osłony odkręcamy. Żółte oczka miejsce gdzie wkręciłem śruby od kół by zadziałały jak ściągacz by wyciągnąć czop piasty. Zielona linia tam podłożyłem płaski prosty klucz jako podkładka do zaparcia za piastę tak samo zaparłem poniżej piasty. :) Tak musiałem zrobić by rozwiercić śrubę od łożyska.

http://img806.imageshack.us/img806/2417/zwrotnicakompres.jpg
zwrotnicakompres.th.jpg


5. Zwrotnica po wyciągnięciu całego łożyska. W tle widać wcześniej odciągnięty przegub. ( Max. skręcone koła oraz opuszczone auto lekko by zwrotnica się uniosła - podpieramy na klocku drewnianym. Wtedy łatwiej wyjdzie. To samo, gdy ją wkładamy z powrotem.)

http://img190.imageshack.us/img190/8619/sdc12546z.jpg
sdc12546z.th.jpg


6. Uszkodzone łożysko z czopem piasty.

http://img39.imageshack.us/img39/7632/czopzkoszykiem.jpg
czopzkoszykiem.th.jpg


7. Czop piasty z wewnętrznym koszykiem łożyska. Tam gdzie strzałka trzeba wbić delikatnie płaski śrubokręt by zsunąć koszyk łożyska( WD40 wcześniej), a następnie pozostałą podkładkę. Można to też zrobić za pomocą płaskiego ściągacza. Rys niżej.

http://img7.imageshack.us/img7/8774/czoppiasty.gif
czoppiasty.th.gif


8. Ściąganie wewnętrznego koszyka łożyska z czopa piasty za pomocą płaskiego ściągacza.

http://img441.imageshack.us/img441/2712/czoppiastykomp.jpg
czoppiastykomp.th.jpg


9. Czop piasty.

http://img845.imageshack.us/img845/765/sdc12621.jpg
sdc12621.th.jpg


10. Wciskanie nowego łożyska na imadle lub prasa,, pchanie łożyska na czop piasty przez podłożenie pozostałego koszyka wewnętrznego od starego łożyska.

http://img198.imageshack.us/img198/7707/pozalozeniulozyskakomp.jpg
pozalozeniulozyskakomp.th.jpg


11. Po założeniu nowego łożyska. Wcześniej jest przed założeniem łożyska dobrze jest włożyć przegub,, ale później też wchodzi tylko więcej wysiłku trzeba :).

http://img513.imageshack.us/img513/8889/podmalowanejarzmokompre.jpg
podmalowanejarzmokompre.th.jpg


12. Po złożeniu wszystkiego i podmalowaniu jarzma. Teraz tylko zaciągnąć nową śrubą przegub. Imbus 17 lub bit. założyć koło i dociągnąć jeszcze raz śrubę momentem 190Nm i dalej o 180 stopni.

http://img835.imageshack.us/img835/6509/sdc12522kompres.jpg

sdc12522kompres.th.jpg


No i autko znów jak nowe po jeździe próbnej nic już nie buczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotki działają, tylko jest problem z ich wyświetlaniem spowodowany dodawaniem do każdego linka danych odnośnie wielkości obrazka.

Tutaj wszystkie fotki jakie maja umieścił w swoim opisie (po kliknięciu w miniaturę otworzy się oryginalny obrazek):

nowelozysko.th.jpg

odkrcanierubyprzegubum1.th.jpg

sdc12531komp.th.jpg

sdc12532c.th.jpg

pozdjeciutarczhamulcowy.th.jpg

pozdjeciutarczhamulcowy.th.jpg

zwrotnicakompres.th.jpg

sdc12546z.th.jpg

czopzkoszykiem.th.jpg

czoppiasty.th.gif

czoppiastykomp.th.jpg

sdc12621.th.jpg

pozalozeniulozyskakomp.th.jpg

podmalowanejarzmokompre.th.jpg

sdc12522kompres.th.jpg

--

Pozdrawiam.

Sławek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy czy może mi ktoś dokładniej opisać w którym miejscu umiejscowić ten drewniany kolecek, aby przegub wyszedł ze zwrotnicy bo mam z tym problem. Bardzo dobry poradnik jestem w trakcie walki z wyciągnięciem łożyska. Dziś przyszło nowe firmy FAG a w kartonie SK-fa dostałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

klocek pod zwrotnicą ( a mówiąc obrazowo to pod jak by łożyskiem), niech to będzie duży klocek, pamiętaj że przegub sam nie wyjdzie - trzeba go wypchnąć. A później trochę opuść auto na lewarku, to się zmieni kąt nachylenia zwrotnicy i łatwiej przegub wychodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak. Jestem już po robocie, ale to była jak na razie najczarniejsza z moich przygód z dłubaniem przy Audi. Pewnie, gdyby nie to, że zaszedłem w pewnym momencie za daleko, to bym się poddał i oddał furę do mechanika, choć tego bardzo nie lubię, szczególnie ostatnio. Szło pod górkę, jak dawno nie....

Łożysko zdiagnozowałem, posługując się wskazówkami z filmu z YT, który właśnie mówił o dociążaniu łożyska przeciwnego, niż strona, w którą skręcamy. U mnie był etap buczenia od mniej więcej 70 km/h, ale pewnie by się pogorszyło. Zdecydowałem się na SKFa, bo ori nawet po rabatach, to było ponad 600 PLN, a SKFa miałem po zniżkach za 214(!). Do tego śruby od jarzma, bo ELSA każe je wymieniać każdorazowo a moje doświadczenie mówi mi to samo o śrubach dokręcanych momentami rzędu 190 Nm( 30 PLN). Zaopatrzyłem się w płaski ściągacz-separator- YATO jest w przystępnej cenie. Wszystko szło ok do momentu odkręcania śrub trzymających zespół łożyska. Nie wyciągnąłem półosi tak jak trzeba daleko i dostęp do śrub nie był centralny. Odkręciłem jedną, usrałem spline'y w trzech pozostałych - pozostało rozwiercanie. wydłubałem piastę, tak jak autor tutoriala, usunąłem ściągaczem bieżnię łożyska z wału piasty, założyłem nowe łożysko( wciskałem ściągaczem- działa na dwie strony bardzo ładnie) i tu był koniec łatwej roboty. Kobaltowe wiertła i rozwierciłem śruby, ale 2 ekstra h w plecy. Potem próba wybicia pozostałej obudowy łożyska i zonk. Jak przyspawane. Próbowałem ściągacza bezwładnościowego( sam zrobiłem - najpierw masa 1,5 kg a potem 10kg, ale to było, jak napierdalać słonia piórkiem)- bez szans. Zacząłem wszystko w piątek wieczór. Sobota przeszła, niedziela przeszła i bez efektu. W poniedziałem musiałem skapitulować i dać się żonie zawieźć do roboty jej samochodem, a Audi zostało na kobyłkach. Zacząłem szukać po okolicy warsztatu ze ściągaczem hydraulicznym, takim jak tu:​​

. Od 0:50. Oczywiście nikt tego nie ma, wszyscy chcieli wyp.......ć zwrotnicę i na prasę. W poniedziałek pogłówkowałem, we wtorek urlop i robota od nowa. Tym razem zrobiłem ściągacz w postaci prasy mechanicznej z wykorzystaniem ceowników C50 i śruby M20. Poniżej zdjęcie:

ZO92n4w.jpg

1- Dwie beleczki z ceownika, które opierają się o zwrotnicę

2- Pręt gwintowany M20 z naketką i podkładką na każdym końcu

3- Most z ceownika, stanowiący podparcie dla krętki i podkładki jego końce opierały się na elementach 1

4- Podparcie dla drugiego końca pręta, które pchało tuleję 5

5- Tuleja wypychająca obudowę łożyska

Drugie zdjęcie pokazuje zwrotnicę po wydarciu z niej obudowy łożyska. Jaśniejsze kreski w kółeczkach na zwrotnicy, to miejsca oparcia beleczek 1. Zwróćcie uwagę na masę białego syfu w gnieździe łożyska.

OarbDEf.jpg

W końcu się poddało to j....e łożysko. Z moich wyliczeń wynika, że siła potrzebna do jego usunięcia to było mniej więcej 3 tony. W życiu nie zrobiłbym tego stukając młotkiem. W gnieździe było tyle syfu w postaci jakiegoś białego nalotu, twardego jak wapień, przyklejonego na maxa. Szlifiera w łapę i potem juz było, jak w opisie po czyszczeniu. Po montażu miła cisza, więc to potwierdziło diagnozę uszkodzonego łożyska. Gdybym od początku zakładał tak pesymistyczny scenariusz, to oszczedził bym czasu i pieniędzy na różne przyrządy. Ale i opis autora i filmy na YT i jeszcze gdzie indziej nie zwiastowały takich kłopotów z zasiedzeniem tej obudowy. Dopiero w poniedziałek znalazłem tutorial na Audizine, gdzie chyba z 10 kolesi dało radę, a jeden się poddał, bo łożysko było tak zapieczone jak u mnie. Ale on miał jeszcze całą piastę, wiec złożył hamulec i koło do kupy i pojechał pokornie do serwisu, gdzie go wykasowali na 350$.

Tak więc robota łatwa nie była, ale satysfakcja olbrzymia. W danym przypadku jedynym innym sposobem na wyjęcie łożyska byłaby prasa stacjonarna, która wymaga wyjęcia zwrotnicy, co wiąże się z koniecznością odpięcia górnych wahaczy, które to połączenie jest kolejnym problematycznym w B6/B7 z racji pasowanej śruby stalowej w aluminiowym wahaczu.

Uwagi praktyczne. Możliwe jest wypchnięcie całego wieloklinu przegubu półosi przy maksymalnym skręceniu kół w przeciwną stronę, niż strona wymienianego łożyska i maksymalnie podpartej zwrotnicy, czyli niemalże podniesieniu zawieszenia do normalnej pozycji pracy. Trzeba tylko podlewarować zwrotnicę poniżej mocowań dolnych wahaczy. Wtedy dopiero jest swobodny dostęp do śrub łożyska, które są przykręcane naprawdę solidnym momentem 80 Nm + jeszcze dalsze ćwierć obrotu. Co do śruby mocującej piastę do półosi tej na imbus 17 to ELSA mówi o 200 Nm i jeszcze połowie obrotu dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Madbar,czy dźwięk o którym mówisz występował także przy puszczaniu gazu ?

Tzn. czy pryśpieszając powiedzmy do około 100km/h następnie puszczając gaz słyszałeś ten dźwięk ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Madbar,czy dźwięk o którym mówisz występował także przy puszczaniu gazu ?

Tzn. czy pryśpieszając powiedzmy do około 100km/h następnie puszczając gaz słyszałeś ten dźwięk ?

Tak. Ponieważ ten dźwięk nie zależał od tego czy był moment na kołach, a tylko od prędkości. Dźwięk pojawiał się przy około 70km/h, i im większa prędkość to był lepiej słyszalny. Jak się puszczalo gaz, to nawet lepiej, bo przy hamowaniu silnikiem wyło nieco ciszej we wnętrzu auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie ponieważ nie bardzo mam czas zeby to zrobic bo auto nie przeszlo MOTu tj przegladu a mam tylko 1, 5dnia wolnego musze to zrobic za jednym zamachem. A dzis stracilem czas na probie odkrecenia jazma oczywiscie nie udanej i zaczynam sie martwic co bedzie przy srubach od lozyska?!?!

I teraz mam pytanie co sadzicie o podgrzaniu tych srub palnikiem???? I tych od jarzma i od łożyska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieco ryzykowne, zważywszy,że zwrotnica jest aluminiowa. Przy odkręcaniu śrub od jarzma spróbuj oprzeć na czymś klucz i delikatnie opuszczać auto. Przynajmniej z prawej strony da rade. Co do śrub od łożyska dużo trudniejsze było wyciągnięcie go niż rozwiercanie śrub. 3 śruby rozwiercilem mniej więcej w 1,5 h. A do wydłubania łożyska masz już opisany patent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmmm fajny opisik przydatny napewno...jeszcze dodam od siebie ze wybijal sobie tylmy wahacz i zbijam koncowke drazka jest o wiele proscie z przegubem W 1,8 t q jest go strasznie ciezka wyciagnac(przegub) pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś się orientuje czy tą śrubę od półosi delikatnie ma tak zostawać taki ślad po wkręcaniu jak na foto, dokręciła się o 190nm plus 180st.

<a href=http://zapodaj.net/100e85e3be433.jpg.html>sruba2.jpg</a>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.. czy ktoś może przerabiał ten temat...

ori piasta w a4 b6 na przód wygląda tak. nr 4b0407613b

4B0407613B-2.jpg

i jako nowa kosztuje bardzo duzo pieniazkow :) tylko aso.. 800 zł ....

natomiast piasta z a6 c5 etc etc nr, 4a0407615g wyglada tak :

412917_x800.jpg

412916_x800.jpg

i wg katalogu ma takie same wymiary jak piasta powyzej.

wg ETKA piasta jedna i druga stosowana jest np zamiennie w a6c5 ORAZ w a4 b6 z tyłu w wersji QUATTRO

dodam ze mozna ja kupic w zameinniku, febi ruville bez problemu.

PYTANNIE, czy ta piasta podejdziez na przód do a4 b6 ? wg mnie tak ale wole sie upewnic i czy moze ktos przerabial ten temat... powiecie kupcie uzywke... probuje ale nie wiem co trafie, trafilem juz raz ktora ma bicie 0,04 a takie bicie dyskwalifikuje piaste

Edytowane przez soul87
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Udalo mi sie wydrzec lozysko z obudowa ze zwrotnicy.

Teraz pytanie Panowie:). Owa "podkladka" czy to nie jest oslona tego lozyska przed wszelakim brudem?

W starym lozysku byla nbita swoja srednica wewnetrzna na srednice zewnetrzna koszyka lozyska-tak jak na zdjeciach autora tego tutoriala, natomiast w zestawie FAG'a ktory zakupilem owa "podkladka" ma mniejsza srednice i w zaden sposob nie wejdzie na koszyk nowego lozyska. Jak nalezy montowac ta podkladke?


Bylem u mechanika zeby sciagnac z piasty pozostalosci po starym lozysku i owa podkladka nie pasuje! Tak jak pisalem ma mniejsza srednice a lozysko musi przeciez dochodzic do rantu na piascie, ta podkladka chyba nie powinna byc jako dystans? Oczywiscie u mechanika amatorszczyzna, zdjal pozostalosci po starym lozysku szlifierka katowa...i przy okazji przecinania uszkodzil nieco czop piasty na ktory jest wciskane lozysko! kur*wa tacy sa wlasnie polscy mechanicy;/ i lozysko wcisnal, ciekaw jestem czy przy duzych obciazeniach ten czop nie ulegnie jakiemus uszkodzeniu podczas jazdy, bo 2 wciecia ktore zrobil ta szlifierka maja po jakies 2mm glebokosci.

Edytowane przez RSOrez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuję jescze ni wymieniłem. Ale prawdopodobnie pasuje. Bo te pełne stosowane są.w s4 b6

Jestem po operacji wymiany piast.

Jezeli kogos interesuje to piasty wyzej wymienione są zamienne i pasują bez problemu.

Polecam, piasty starsze, poniewaz wygladaja na o wiele mocniejsze w porownaniu do tego nowszego lekkiego "nowoczesnie odelżonego" badziewia :)

w dodatku sa o wiele tancze i wystepuja w zamienniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, wczoraj zabrałem się za wymianę łożyska z przodu. U mnie łożysko buczało od ok. 50km/h i przestawało przy 140km/h, co ciekawe dźwięk nie zmieniał się przy skręcaniu. Dopiero po podniesieniu strony prawej zapaleniu i wrzuceniu 5 usłyszałem charakterystyczne buczenie. Należy zachować ostrożność tj. zabezpieczyć samochód przed przesunięciem i nie zbliżać się za blisko do kręcącego koła. Niestety miałem pecha jak Madbar :( Śruby M12 udało się bez problemu odkręcić jednak obudowa łożyska nie do ruszenia. Wszystkie próby wybijania i podważania zakończyły się wynikiem negatywnym - ani drgnie. Po chwili zrezygnowania znalazłem jednak sposób więc opiszę może komuś się przyda. Metoda dość drastyczna, ale skuteczna. Obudowę łożyska naciąłem kątówką z cienką tarczą po przeciwległych końcach przy otworach mocujących ( nacinamy tylko obudowę łożyska uważając na aluminiową zwrotnicę, lepiej zastawić listek obudowy łożyska od strony aluminium niż uszkodzić zwrotnicę ). Następnie w powstałą szczelinę włożyłem cienkie dłuto tak by zakryć otwór w zwrotnicy ( ja wykorzystałem dłuto może być to coś innego, ale musi być solidne gdyż siły są naprawdę ogromne ) potem pozostaje wkręcić śruby mocujące łożysko z drugiej strony by zadziałały jak ściągacz :)

xnfdvo69.jpg

Edytowane przez mario814
  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamiast tak się produkować to czy nie lepiej jest wyjąć zwrotnice?ja tak zrobiłem i dzięki temu nie traciłem czasu zajechałem do mechanika i za przysłowiową flaszkę wszystko wyprasowane i zaprasowane bez nawalania młotkiem,jedynie odkręciłem w domu śruby te na spline,3 poszły bez problemu a czwartą obspawałem klucz i rurka i puściła ale te śruby ori to jakiś szajs metal,jeszcze jeden opór jaki napotkałem to zdjęcie pierścienia wewnętrznego,ale nagrzałem lekko i poszło,nie spodziewałem się że piasta jest tak jak by dwu stopniowa,łozysko fag w sklepie u mnie w mieścinie 189zł

Edytowane przez pandamix
  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...