Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Instalacja kierownicy multifunkcyjnej S3 R8 S6 TT A4 B7 B8


malik

Rekomendowane odpowiedzi

Opisana poniżej modyfikacja polega na wymianie standardowej kierownicy A4 na wersje multifunkcyjną od R8/TT/S3/S6 C6 .

Do montażu możemy użyć też kierownicy multifunkcyjnej od A4 B7 lub B8


http://a4-klub.pl/index.php?/topic/28933-wymiana-kierownicy-4-ramiennej-multi-na-r8tt-multi-fotostory/#entry364840

 


http://a4-klub.pl/index.php?/topic/123904-wymiana-kierownicy-czteroramiennej-na-czteroramienna-multifunkcyjna/#entry1843315


https://a4-klub.pl/index.php?/topic/58895-wymiana-przyciskow-kiery-multi-na-chromowane-z-a4-b8/#entry864578

https://a4-klub.pl/index.php?/topic/128209-rozbieranie-kierownicy-s-line-multi-lopatki/#entry1898051

 

 


Co potrzeba:
- Kiera multi od Audi R8 (TT czy B7) + pasująca poduszka. Numer części kierownicy s-line od Audi R8 8J0 419 091 H8UD. Dobrym źródłem jest eBay.de bo na naszym allegro praktycznie nie do znalezienia. Mój komplet udało się kupić za 512EUR z przesyłką. Można też szukać wersji "non s-line" - 8J0 419 091 B1KT, lub po prostu ładnej kiery z multi od B7. Będzie pasowała do reszty części na 100%.

Jesli nie mamy numerów nizej opisanych to Moduł do wymiany !!!

- Moduły obsługujace : - 8E0953549R , 8E0953549Q , 8E0953549T

- Taśma 12 PIN - 4E0953541 z końcówką A, B lub E

- Okablowanie poduszki - 4F0 971 589 A (tylko jeśli nie było w zestawie z oryginalną poduszką)


- Śrubokręt torx T8 (o długości przynajmniej 7cm)
- Śrubokręt torx T27
- Klucz torx T55 z solidną dźwignią (lub Spline M12)
- Śrubokręt ampułowy 4mm
- Mały płaski śrubokręt
- VAG-COM
- Trochę cierpliwości






IMG_4234.JPG?imgmax=720
 

 

Kierownica multifunkcyjna poza poprawą estetyki wnętrza auta integruje się z nawigacją RNS-E oraz fabrycznym zestawem telefonicznym Bluetooth.

Oczywiście posiadanie modułu BT lub nawigacji RNS-E nie jest warunkiem koniecznym do montażu takiej kierownicy ale najpełniej wykorzystuje jej możliwości.

Polecam lekturę opisu pełnej funkcjonalności takiego zestawu w moim innym poradniku, który jest dostępny pod tym linkiem

UWAGA!!!
Poniższy poradnik ma formę tylko poglądową. Nie jest oficjalnym manualem Audi. Absolutnie nie biorę na siebie żadnej odpowiedzialności za konsekwencje spowodowane nieumiejętnym montażem czy kodowaniem. Pamiętajcie, że źle zamontowana czy podpięta poduszka stanowi zagrożenie życia poprzez możliwośc wybuchu w nieodpowiednim momencie lub wręcz odwrotnie - brak wystrzału przy wypadku. Robiąc samemu ta przerobkę bierzecie całą odpowiedzialnośc na siebie.




Wszystkim, którzy mają obawy przed dokonaniem takiej modyfikacji samodzielnie oferuję pomoc przy montażu. Kontakt przez PW

W końcu dotarły wszystkie zamówione części z serwisów aukcyjnych oraz sklepów internetowych:

Perforowana kierownica multifunkcyjna w wersji s-line - numer części 8J0 419 091 H8UD
Nówka sztuka, nieśmigana :kox: Prawdziwa ślicznotka :slina:

IMG_4026.JPG?imgmax=720
IMG_4025.JPG?imgmax=720
IMG_4024.JPG?imgmax=720
IMG_4023.JPG?imgmax=720
IMG_4022.JPG?imgmax=720

Poducha odłączona
IMG_4055.JPG?imgmax=720


IMG_4069.JPG?imgmax=720

Odkręcanie starej kierownicy:
IMG_4074.JPG?imgmax=720

Obudowa zdjęta:
IMG_4076.JPG?imgmax=720

Składamy wszystko do kupy:
IMG_4101.JPG?imgmax=720
IMG_4107.JPG?imgmax=720
IMG_4110.JPG?imgmax=720
IMG_4113.JPG?imgmax=720
IMG_4115.JPG?imgmax=720
IMG_4118.JPG?imgmax=720

Voila!
IMG_4121.JPG?imgmax=720
IMG_4124.JPG?imgmax=720
IMG_4131.JPG?imgmax=720

Pozostało jeszcze kodowanie VAG bo komputer wywala kupę błędów.

IMG_4126.JPG?imgmax=720

IMG_4195.JPG?imgmax=720
IMG_4211.JPG?imgmax=720
IMG_4234.JPG?imgmax=720

Po zamontowaniu nowej kierownicy nasze auto uzyskuje zupełnie nową funkcjonalność.

IMG_4933.jpg?imgmax=720

Rolka Opcji oraz Przycisk Wyboru Trybu Pracy 'Mode'

IMG_4931.jpg?imgmax=720

Radio
Kręcenie rolką góra/dół - Przewijanie listy dostępnych stacji radiowych
Naciśnięcie rolki- Szukanie nowych stacji radiowych

Karta SD (Mp3)
Kręcenie rolką góra/dół - Przewijanie listy kolejnych utworów
Naciśnięcie rolki - Szybkie przewijanie utworu do przodu

Zmieniarka CD
Kręcenie rolką góra/dół - Przewijanie listy kolejnych utworów
Naciśnięcie rolki - Szybkie przewijanie utworu do przodu

Telefon
Kręcenie rolką góra/dół - Przewijanie książki telefonicznej na FISie
Naciśnięcie rolki - Rozpoczęcie rozmowy z wybranym numerem

Naciśnięcie przycisku wyboru trybu pracy 'Mode'- Przełączenie trybu pracy rolki pomiędzy sterowaniem urządzeniami (Radio, Mp3, CD, Nawigacja) a przewijaniem listy pozycji w książce telefonicznej.

Rolka Głośności oraz Przycisk Rozpoznawania Głosowego

IMG_4932.jpg?imgmax=720

Kręcenie rolką góra/dół - Zmiana głośności (Radio, Mp3, CD, Telefon, Nawigacja)
Naciśnięcie rolki - Powtórzenie ostatniego komunikatu nawigacji
Naciśnięcie przycisku rozpoznawania mowy - Włączenie nasłuchu poleceń głosowych.

Dzięki tej funkcjonalności możemy kontrolować pracę modułu telefonicznego poleceniami głosowymi. Niestety nie ma na razie dostępnego języka polskiego. Można włączyć obsługę po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, włosku i francusku.

Dostępne polecenia w języku angielskim:
Dial number - wykręć numer. Podajemy "na piechotę" numer do wybrania wymawiając po trzy cyfry. Na koniec polecenie "dial" powoduje że moduł nawiązuje połączenie z podanym numerem.
Redial - wybierz ponownie poprzedni numer
Select name - wybierz pozycję z książki telefonicznej. W tym przypadku nie używamy jednak książki wbudowanej w nasz telefon. Do tego celu służy oddzielna książka do której nazwy pozycji oraz numery definiujemy głosowo.
Store/Delete name - zapisz/wykasuj pozycję w głosowej książce telefonicznej. Właśnie przez to polecenie definiujemy pozycje głosowe do późniejszego użycia.
Play/Delete phonebook - odtwórz/wykasuj książkę telefoniczną. Możemy sprawdzić jakie pozycje mamy zdefiniowane.

Kodowanie w MODULE KIEROWNICZYM 16 :

0?xxx: Kierownica
0 = Standard (bez Wielofunkcyjny)
1 = 3-ramienna kierownica (kierownica Sport)
2 = kierownica wielofunkcyjna ze sterowaniem radiowym
3 = kierownica wielofunkcyjna z Radiem / Telefon Kontroli
4 = kierownica wielofunkcyjna z Radiem / telefon / głosem
5 = kierownica wielofunkcyjna z Radiem / Kontrola Voice
0x?xx: Opcje
+1 = Tiptronic
0xx?x: komputer & Tempomat
0 = Board Computer & Cruise Control nie jest zainstalowany
1 = zainstalowany Board Computer
2 = Tempomat zainstalowany
4 = Board Computer & Tempomat zainstalowany
0xxx?: tylna wycieraczka
1 = tylna wycieraczka nie zainstalowany (Sedan / Cabriolet)
2 = os zainstalowany wycieraczki (Avant)


Adaptacja 10 ---> Kanał 081:

Aby rozpocząć proces dla pojazdu (VIN) wpisz / save 00111 jako nową wartość.

************************************************************************************************************************************

 

Sprawdzanie jaki mamy moduł

Sprawdzenie może odbyć się na kilka sposobów, oczywiście jeśli mamy kierownicę wielofunkcyjną, a nie posiadamy tempomatu, jest oczywiste że dołożenie manetki i aktywacja jest banalnie prosta i nie musimy kupować odpowiedniego sterownika na kolumnę (w następnym artykule będzie mowa o tym).
Najprostszą metodą jest podłączenie się vag-comem do grupy 16-Steering Wheel i odczytanie numeru sterownika :

Address 16: Steering wheel
Part No: 8E0 953 549 S
Component: Lenksáulenmodul 0308
Coding: 02012
Shop #: WSC 63351


Powyżej wstawiony fragment z autoscana, na zielono zaznaczona informacja, którą mamy odczytać.
Natomiast fioletowym kolorem wyszczególniłem kodowanie tego sterownika (w nazwie może być Soft Coding)

Inną metodą jest odkrycie górnej osłony kolumny kierownicyi odczytanie numery z naklejki,
jest to jednak metoda dość niewygodna, bo trzeba sporo rozmontować

thodczytanienumeruyq2.png


Demontaż podzespołów i instalacja nowego modułu

Jeśli upewniliśmy się, że posiadamy już informacje o kodowaniu oraz pin do radia/nawigacji, możemy przystąpić do pracy.
Pierwszą czynnością będzie odłączenie przewodu masy od akumulatora :


Proszę dobrze zabezpieczyć odłączony przewód, żeby przez przypadek się nie zetknął z klemą.

W tej chwili możemy bezpiecznie zabrać się za rozkręcanie (w tym demontaż poduszki bezpieczeństwa).
 

  • przekręcamy kierownicę tak, żeby pierwsza śruba 1 znalazła się na dole (ramiona kierownicy ustawione pionowo)
  • odkręcamy śrubę torx T30 - na rysunku 1
  • przekręcamy kierownicę o 180 stopni, żeby druga śruba znalazła się na dole i ją odkręcamy
  • mamy w tej chwili odkręconego airbaga i możemy go wyjąć, odkręcone śruby trzymają go na górze, na dole jest na zatrzaskach

 

Po wyjęciu, możemy rozłączyć kabel do sygnału dźwiękowego , a następnie przewód do airbaga
Jeśli chodzi o sygnał, to nie ma tu problemów. Wtyczka do poduszki (fioletowa) posiada zawleczką (żółta), którą musimy podważyć śrubokręcikiem płaskim, powinna odskoczyć na dwa milimetry, wtedy mamy wtyczkę zwolnioną i możemy ją wyjąć z modułu airbaga.
Poduszką powietrzną odkładamy w bezpieczne miejsce, stroną wierzchnią skierowaną do góry !
Można zabrać się za wykręcenie kierownicy (grzechotka + M12) - na rysunku schematycznym jest to śruba o numerze 7. powinniśmy otrzymać coś takiego :

thkiera2zf9.png

Teraz zajmiemy się za demontaż osłon, jest to dość prosta czynność i nic nie powinno nam przy tej okazji pęknąć, plastiki są całkiem elastyczne.
Najpierw wymontujemy osłonę/schowek nad nogami kierowcy (nie jest to konieczne, ale bardzo ułatwia dalszą rozbiórkę, a jest to prosta sprawa).

schowekkierowcapf5.png
schemat nr 2

Ściągamy osłonę bezpieczników (przy pomocy klucza do auta na przykład), otwór do wsunięcia znajduje się w dolnej części (osłona numer 1 na schemacie 2). Wykręcamy śrubę numer 2 (torx) oraz dwie pozostałe oznaczone numerem 8 (również torx, ten sam rozmiar).
Wyciągamy osłonę, na dole jest w dwóch prowadnicach, u góry trzyma się na zatrzaskach - trzeba lekko szarpnąć.
Proszę uważać na wiązkę do złącza diagnostycznego, żeby czasem nie odejść z samochodu z osłoną - jest na zatrzask i należy wyjąć ją.

Teraz rozmontujemy osłony kolumny kierownicy.

thkiera3gq5.png

Tutaj uwaga ! Jest to tego potrzebny dość długi torx, proszę sprawdzić czy mamy odpowiedni - długość minimalna około 7cm.
My użyliśmy czegoś takiego (do nabycia w Obi za około 30zł ):


Pozostaje jeszcze trzecia śruba, która jest już łatwo dostępna

Kiedy mamy wykręcone śruby, osłony trzymają się razem tylko na zatrzaskach bliżej liczników, łatwo się rozchodzą.
Zdejmujemy dolną część manewrując odpowiednio, górną zostawiamy (i tak trzyma się na jakimś materiale).

thkiera4hw9.png

Wyciągamy ślizg z kolumny kierowniczej, który jest na trzech zatrzaskach :

thkiera5ff6.png
thkiera6gd1.png
thkiera7er3.png

Możemy od razu wypiąć ten ślizg, jeśli damy radę (albo niech ktoś przytrzyma, żeby nie przeszkadzał w dalszym demontażu),
wtyczka zaznaczona czerwonym prostokątem:

 

WAŻNA INFORMACJA PRZY MONTAŻU NOWEJ TAŚMY: Należy sprawdzić czy taśma/ślizg jest ustawiony na środku. Kręcimy do lekkiego oporu w jedną stronę i wracamy o ok 2.5-3 obroty w strone przeciwną :)

thkiera8gi0.png

Wykręcany 4 śruby, żeby poluzować manetki ze sterownika :

thkiera9wj7.png
thkiera10rw6.png
thkiera11ef9.png

Odkręcamy jeszcze śrubę na dole, która wszystko przytrzymuje (zazanaczone czerwonym prostokątem):

09ty3kv5.jpg

Wypinamy jeszcze mocowanie wiązki do ślizgu w górnej części sterownika (jest na dwa zatrzaski), zaznaczone czerwonym prostokątem :

thkiera13io0.png

W tej chwili pozostaje nam odłączenie wiązki z tego sterownika (zakładając, że ślizg został już wypięty) :

thkiera14cb1.png
thkiera15xq8.png

Jest to dość łatwe w tej chwili, dzięki temu że poprzednio zdemontowaliśmy schowek (osłonę) po stronie kierowcy.
Po chwili można wyjąć sterownik, wyciągając do góry :

thkiera16ue4.png


*********************************************************************************************************************************

Poniżej krótki plik video pokazujący trzy różne metody wybierania numerów telefonicznych przy zastosowaniu pełnej instalacji (kierownica multifunkcyjna, zestaw BT, nawigacja RNS-E).

 

 


Dodatkowo naszą instalację możemy rozbudować o funkcjonalność SDS (Speech Dialogue System) pozwalającą kontrolować głosem nie tylko moduł telefoniczny.

 

 

 

 

 



Szczegóły pod tym linkiem.

 

 


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fajny modzik - sam się kiedyś do tego przymierzałem dokładnie na takiej kierownicy ale spec od poduszek powiedział że poduszka w B6 pracuje jakos w jednym systemie wystrzalu a ta od B7, TT i innych nowszych w systemie 2-poziomowym...no i dałem sobie spokój.

Ciekaw jestem czy tobie uda sie to ładnie zgrać.

Powodzenia i czekam na efekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dosyc drogi mod w realcji do korzysci ktorych poza strona wizualna oczywiscie nie widze :)

w tej cenie wolalbym juz FMIC'a zalozyc --- taka moja opinia

Co nie zmienia faktu ze prezentuje sie wysmienicie.

Kiedys miałem oferte zakupu podobnej kierownicy tylko bez znaczka s-line i sterowania radiem w cenie 750zł bodajze (bez poduchy i tasmy)...spasowałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie istotna korzyscia przy takim modzie byloby sterowanie RNS-E z poziomu kierownicy, czasem podczas jazdy jest to poprostu dosc uciazliwe... (polskie drogi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Flyer no i dochodzi SDS :wink4:malik GRATKI ! będzie wyglądało pięknie... :oklaski:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ALVARO- nie zapomnij o Fotostory. Bede sledzil watek. Myslisz ze do B7 podchodzi bez problemu, nawet Airbag??

Ale przeciez to jest temat malika... :wink4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czkam na fotostory :th: taka kiera to mega luta :kox: Miałem przymiarkę tutaj: http://www.allegro.pl/item337696542_kierownica_skorzana_audi_rs4_nie_s4_a4_a6_s6_rs6.html

zadzwoniłem do gościa i 3k zł :thumbdown: dla mnie za dużo jak bym gdzieś używkę dorwał i całość osprzęty tak za 2k :mysli:

Ale to jest z RS4 a tu jest mowa o kierce z TT w ktorej nie ma przelanczania biegow w kierownicy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

qtper taż do niego pisałem :decayed: mam trochę chrapkę na taką malikową kierę ale powoli myślę o zmianie modelu... :kox:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MALIK powiedz czy zaczek S-line ma swój nr.bo z tego co mi się wydaja w tej co podobno do mnie idzie nie ma.A chciałbym go mieć. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No :slina::shocked:malik Ty to masz mody :shocked: waskipl jak zrobisz to w swojej furce i bedzie smigało to jadę do Ciebie i robimy to mojej też :>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok nie ma sprawy :th: na dniach ma do mnie przyjechać,a kolega spec od tych spraw już czeka... :gwizdanie:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:oklaski: efekt mega :th:

Nie sprawdziłeś czy jest nr.na zaślepce S-line :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...