Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AJM] Wentylator a chłodnica - pytanie


grabalaba

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Po II lifcie wentylator klimy powinien się kręcić zaraz po uruchomieniu klimatyzacji. Mój wentylator podczas uruchomienia klimy przeważnie się nie załącza (czyli na 99% szczotki, bo jak już się odpali w trakcie jazdy, to mam lekkie zakłócenia na CB). Czyli jest potrzebny demontaż itd….

Z racji tego, że za ok. 10kkm robię rozrząd, chciałbym jednocześnie rozprawić się z wentylatorem. Ale do tego czasu jazda bez klimy to makabra. :confused4:

Rozumiem, że „wentyl” służy do regulowania temp. i ciśnienia w układzie, jego awaria powoduje ich wzrost . Jednak podczas jazdy jest jeszcze chłodnica – czy poradzi sobie ona bez wentylatora z powyższymi parametrami?

Reasumując – jadę, klima chodzi bez wentyla, wjeżdżam w "korasy" – klima OFF. Zda to egzamin? Dodam, że pytam czysto hipotetycznie.

I jeszcze pytanie na marginesie - czy wentylator klimy od AFN-a będzie pasował do AJM-a?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem w czasie jazdy możesz używać klimy, bo wiatr służy za wentylator, ale w czasie postoju lepiej wyłączać, przynajmniej ja tak robie już prawie półtora roku, ale w końcu musze się zabrać za ten wentylator bo to trochę przeszkadza :kwasny:[br]Dopisany: 17 Maj 2008, 15:30 _________________________________________________A najlepsze to jest to, że zaraz po kupnie auta stwierdziłem że klima nie chłodzi w czasie postoju, więc pojechałem do Autoryzowanego Serwisu Audi by sprawdzili klimę i przy okazji napełnili ją, napełnili wymienili jakiś tam filtr, i stwierdzili że wszystko jest w porządku, a auto dalej nie chłodziło w czasie postoju, potem z tego forum dowiedziałem się że przyczyna leży w nie działającym wentylatorze, swoją drogą co za fachowcy pracują w ASO :thumbdown:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie klima po serwisie - czynnik ok, temp. przy kratce 2,5*C :cool:

Tylko ten cholerny wiatrak coś nie bangla :kwasny:

Może jest ktoś jeszcze na forum, kto jeździ na klimie z nieżyjącym wentylatorem i mu układ nie wybuchł? :gwizdanie:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest kolego na tym forum pewnie kilka osób z nieżyjącym wentylatorem bo podobno to strasznie zawodna część :( Ja jeżdze juz tak rok czasu i narazie odpukać nic nie wybuchło ale to chyba zasługa dobrze działającego wyłącznika ciśnieniowego i tego że pewnie moja klima wymagałaby już nabicia czynnika. Zaraz po serwisie i uzupełnieniu czynnika do wymaganego poziomu to bym sie bał włączać klime bez sprawnego wentylatora, bo nigdy nic nie wiadomo. Teraz nie jest zle bo jak w czasie jazdy schłodzi sie we wnetrzu powietrze i klima nie chodzi juz na pełnych obrotach to potem jak stoje w korku i mam włączony obieg wewnętrzny to ten wentylator na wisku sam daje rade schłodzic chłodnice na tyle że sie klima nie wyłącza. Tak że popróbuj ale to tylko i wyłącznie na własną odpowiedzialność. Ja w przyszłym tygodniu dobiore sie do niego i jesli tylko da sie go rozebrac to spróbuje go zreanimowac domowymi sposobami :> Jakby mi sie udało to napisze na forum co było nie tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w przyszłym tygodniu dobiore sie do niego i jesli tylko da sie go rozebrac to spróbuje go zreanimowac domowymi sposobami

No to czekam na wyniki... :naughty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koszt nowego to 140 zł kolega założył ponat rok temu i działa może warto pomyśleć nad nowym

http://moto.allegro.pl/item365356039_nowy_wentylator_klimy_vw_passat_b5_b6_audi_a4_a6.html

lub używany

http://moto.allegro.pl/item365427055_wentylator_klimatyzacji_audi_a4_a6_passat_b5_b5_.html[br]Dopisany: 18 Maj 2008, 22:20 _________________________________________________prosto go samemu wymienić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zeszlego roku tez mialem problem z wentylatorem i okolo miesiaca jezdzilem bez niego. W ukladzie klimatyzacji jest zamontowany wylacznik wysokiego cisnienia ktory wylacza sprezarke przy wzroscie cisnienia cos okolo 25 bar, czyli teoretycznie nie powinno nic zlego sie wydarzyc, ale osobiscie nie polecam jezdzic z padnietym wentylatorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety i mnie dotknęła wymiana wentylatora klimy chłodnicy :( demontaż i montaż zajął mi ok 2-3 godz, odkręciłem tylko wąż powietrza z filtra do turbiny, zasilanie filtra powietrza i kolanko przy IC. Zamontowałem, włączyłem i NIC, szukam dalej dotarłem do bezpiecznika 40A ukrytego nad pedałami pod plastikowym poszyciem (zdjąć plastikową osłonę pod kolumną kierownicy) był przepalony, wymieniłem i dalej NIC. Panowie ratunku - a co odpowiada za podawanie prądu do wentylatora, chyba nie bezpośrednio sterownik bo przecież nie ma tam takich dużych przekaźników. Sterownik daje rozkaz że wentyl ma kręcić i co dalej, przez który przekaźnik to idzie?(ktoś wie?) czy ktoś z Was miał taki przypadek ?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w przyszłym tygodniu dobiore sie do niego i jesli tylko da sie go rozebrac to spróbuje go zreanimowac domowymi sposobami

No to czekam na wyniki... :naughty:

A oto i wyniki :) Sprawa sie przedłużyła z powodu długiego weekendu.

Naprawa tego wentylatora jest tak dziecinnie prosta że szkoda gadac. Zrobiłbym straszny błąd gdybym kupił nowy nie rozkręcając starego bo mozna zaoszczędzic troche kasy np. na wieczornego grilla.

Koszt naprawy: 4.50zł łożysko profilaktycznie i 4x2.50zł przyczyna niesprawności czyli zużyte szczotki. Czas naprawy na dwie pary rąk bo czasami trzeba coś przytrzymac i wiadomo we dwóch nawet piwo sie lepiej pije to 3 godz. łacznie z wizytą w sklepie. A teraz może mały skrót czynności które trzeba wykonac:

1. Sprawdzenie czy dochodzi prąd do wentylatora(kostka koło zbiorniczka płynu od wspomagania)

Jesli dochodzi to przyczyna niesprawności lezy po stronie wentylatora. Jesli nie dochodzi sprawdzic dlaczego. Bezpieczniki przekazniki jesli spalone to i tak sie moze okazac ze spaliły sie przez zwarcie w wentylatorze. U mnie prąd dochodził wiec na szczescie nie musiałem grzebac po instalacji.

2. Wyjęcie sprawcy całego zamieszania. Jeden wkręt na górze i przekręcamy cały korpus bodajrze zgodnie z ruchem wskazówek zegara patrząc od przodu.

3. Wentylator wyjęty odkręcamy trzy nakretki trzymające go w obudowie nastepnie łopatki od wirnika(zwrócic uwage na lewy gwint)

4. Do srodka dostaniemy sie tylko poprzez odgięcie takich uchwycików które trzymają obudowe w kupie(trudno to nazwac słowami jak sie rozbierze i zobaczy to wiadomo o co chodzi) uwazac zeby nie urwac bo podczas składania trzeba je spowrotem pozaginac. Ja dostałem sie do srodka od strony wirnika do którego przykręca sie łopatki(najlepsze rozwiązanie)

5. Czyscimy wszystko w srodku z pozostałości pyłu ze szczotek( u mnie było tego syfu naprawde sporo), rozwiercamy 4 nity trzymające kwadratową blaszke za którą jest łozysko, wymieniamy łożysko, nitujemy blaszke spowrotem tak jak była( najlepiej uzyc nitów aluminiowych) i bierzemy sie za szczotki. Oczywiście orginalnych nie dokupimy ale warto spróbowac. Ja kupiłem wieksze i doszlifowałem na wymiar na drobnym papierze sciernym( musza lekko wchodzic bo inaczej beda sie zawieszac) lepiej za luzne niz za ciasne. Montaż szczotek poprzez dolutowanie przewodów, posmarowanie mosiężnej tulejki trzymającej wirnik z drugiej strony i poskładanie wszystkiego w odwrotnej kolejnosci.

6. Gdy juz mamy wentylator zamontowany na swoim miejscu to moze sie okazac ze bedziemy potrzebowac kanału zeby zdjąc osłone i dostac sie od spodu do chłodnicy w celu poprawnego ułożenia kabla zasilającego dookoła niej na specjalnych spinkach uniemozliwiających wkręcenie sie kabla w wentylatory.

7. Na konec podpinamy kostke, uruchaniamy autko, włączamy klime i cieszymy sie dobrze wykonanej roboty i chłodkiem we wnętrzu :). U mnie po tych zabiegach wyntylatorek chodzi tak cichutko ze go wogóle nie słychać.

To by było na tyle. Prosze o opinie na temat opisu na zachete :> moze z nastepnej naprawy zrobie jakies fotostory. Jakby były jakies niejasnosci to prosze również pytac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Po II lifcie wentylator klimy powinien się kręcić zaraz po uruchomieniu klimatyzacji. Mój wentylator podczas uruchomienia klimy przeważnie się nie załącza (czyli na 99% szczotki, bo jak już się odpali w trakcie jazdy, to mam lekkie zakłócenia na CB). Czyli jest potrzebny demontaż itd….

Z racji tego, że za ok. 10kkm robię rozrząd, chciałbym jednocześnie rozprawić się z wentylatorem. Ale do tego czasu jazda bez klimy to makabra. :confused4:

Rozumiem, że „wentyl” służy do regulowania temp. i ciśnienia w układzie, jego awaria powoduje ich wzrost . Jednak podczas jazdy jest jeszcze chłodnica – czy poradzi sobie ona bez wentylatora z powyższymi parametrami?

Reasumując – jadę, klima chodzi bez wentyla, wjeżdżam w "korasy" – klima OFF. Zda to egzamin? Dodam, że pytam czysto hipotetycznie.

I jeszcze pytanie na marginesie - czy wentylator klimy od AFN-a będzie pasował do AJM-a?

Pozdrawiam

Wentylator od klimy wogóle się nie załącza??

On nie ma chodzic cały czas, włącza się sam tylko gdy czujnik wykrywa duże ciśnienie w układzie.

Podłącz go na krótko i zobacz czy za każdym razem ci sie załącza po podłączeniu. Może jest wszystko ok u ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mógłbyś zapodać typ łożyska :cool1:

ponowie prośbę kolegi, jaki to typ łożyska i szczotek i gdzie kupiłeś,

On nie ma chodzic cały czas, włącza się sam tylko gdy czujnik wykrywa duże ciśnienie w układzie.

Krzycho: jaki to czujnik jest dokładnie (numer) i gdzie on się znajduje? (może jakieś foto)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujnik to prawdopodobnie ten który jest wkręcony w chlodnice klimy. Ale nie jestem pewny do końca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylator od klimy wogóle się nie załącza??

On nie ma chodzic cały czas, włącza się sam tylko gdy czujnik wykrywa duże ciśnienie w układzie.

Myślałem, że powinien chodzić od razu - wyczytałem to gdzieś kilkakrotnie na forum :disgust:

Wentyl u mnie załącza się po jakimś czasie (nieregularnie). Klima chodzi OK. Ale co jest dziwne - jak przejadę np. 20-30 km, postój, maska w górę, wentyl nie chodzi - dotykam go ręką i zaczyna chodzić :mysli: (wtedy mam zakłócenia na CB)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co jest dziwne - jak przejadę np. 20-30 km, postój, maska w górę, wentyl nie chodzi - dotykam go ręką i zaczyna chodzić (wtedy mam zakłócenia na CB)

Typowy objaw konczacych sie szczotek.

Co do wentylatora to przy silnikach AJM i bodajze wszystkich A4 z rocznika okolo 2000 to dziala w ten sposob:

- po wlaczeniu klimy wentylator rusza na 1 biegu, po zwiekszeniu sie temp.-cisnienia w skraplaczu wlacza sie drugi bieg wentylatora, odpowiada za to czujnik wysokiego cisnienia przy skraplaczu i opornik wstepny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cytacik:

On nie ma chodzic cały czas, włącza się sam tylko gdy czujnik wykrywa duże ciśnienie w układzie.

i cytacik:

Co do wentylatora to przy silnikach AJM i bodajze wszystkich A4 z rocznika okolo 2000 to dziala w ten sposob:

- po wlaczeniu klimy wentylator rusza na 1 biegu, po zwiekszeniu sie temp.-cisnienia w skraplaczu wlacza sie drugi bieg wentylatora, odpowiada za to czujnik wysokiego cisnienia przy skraplaczu i opornik wstepny.

:blink:

Czy może ktoś podać jakieś wiarygodne źródło tego tamatu, bo dalej na forum będą krążyły dwie wersje w/w problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak napisał Luqas26 wentylator startuje od razu po włączeniu klimy na pierwszym biegu. Dopiero przy wzroście ciśnienia włacza sie drugi bieg. Mam tak przy dwóch a4 z 99 roku wiec mysle ze tak ma właśnie byc.

Pytacie koledzy o typ łożyska i szczotek. Sorki wielkie ale juz nie pamietam teraz dokładnie. Wydaje mi sie na 99% ze jest to łożysko nr 608 obustronnie kryte. A co do szczotek to ja je dorobiłem z rozrusznika od polskiego ciągnika rolniczego C-360 :> Trzeba je doszlifowac na wymiar 7x8 mm. Więc szukajcie tez od innych maszyn większych niż ten wymiar i bedzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm... może spytam zeby była jasność

Czy takie łożyska mogłyby przypasować: :gwizdanie:

http://www.allegro.pl/item365875745_lozysko_kulkowe_608_zz_c3_8x22x7_fag_germany.html

lub

http://www.allegro.pl/item377829561_lozysko_608_2rs_abec_7_rolki_lyzworolki_.html

lub

http://www.allegro.pl/item377796707_lozysko_608_zz_craft_do_rolek_deskorolek.html

a sczczotki:

http://www.allegro.pl/item372851895_szczotki_weglowe_do_szlif_einhell_bws_230_3.html

lub

http://www.allegro.pl/item371927591_szczotki_weglowe_m68_male.html

lub

http://www.allegro.pl/item370293536_szczotki_weglowe_e30.html

lub wybrać odpowiednie (które?) z oferty

http://www.allegro.pl/item374305202_szczotki_weglowe_elektrografitowe_rozne_typy.html

I jeśli już jestem przy temacie, to dodam może jaki jest u mnie problem jeszcze, mianowicie u mnie ten wentyl startuje już jak przekręce kluczyk w stacyjce (nie odpale) i chodzi non stop - a powinien dopiero sie załączac jak sie włączy klime, (dlatego pewnie juz sie rozsypuje z tego powodu - tak przy okazji). Klima chodzi bez zarzutu, po chwili jest juz zimno tak jak powinno byc. Teraz mam wobec tego pytanie który czujnik/i odpowiada za moment kiedy powinnien się ten wentyl załączyć?

Czy to jest ten "ciśnienia" wkręcony w chłodnice? I czy można go wymienic nie rozczelniając klimy i nie rozbierając przodu?

Za wszelkie uwagi z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...