Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ustawienie rozrządu w silniku ABC


Michal750

Rekomendowane odpowiedzi

Drodzy.

Temat wałkowany wielokrotnie, jednak nie znalazłem skutecznego, wystrczająco obszernego opisu, dlatego piszę nowy post.

Głównie z myślą o pytających o ustawienie kół i wałków rozrządu, które jak wiemy nie mają znaków.

Wszelkie rady które znalazłem dotyczą czym zaznaczyć punkciki na kołach i pasku. Ale co jesli musimy poluzować i zdjąć koła np. do wymiany uszczelnaiczy? Jak potem ustawić wałki i czy trzeba zdjąć pokrywę zaworów?

Poniżej odpowiedzi z autopsji.

Nie opisuję które obudowy i jakie elementy należy zdemontować zanim dokopiemy się do samego rozrządu bo to są czynności oczywiste i proste.

Zwracam jednak uwagę że jest ciasno i należy myśleć w trakcie roboty żeby czegoś przy okazji nie uszkodzić. przydaje się mała lampka i lusterko.

Zwracam również uwagę na demontaż podstawy koła pasowego wentylatora na sprzęgle wiskozowym. Tu poza śrubami które widać, są dwie ukryte pod samym kołem pasowym, odkręca się je:

A) kluczem apulowym 6mm górną przez jeden z dwóch otworów bliższych środka,

B) kluczem apulowym 8mm dolną przez jeden z czterech otworów dalszych od środka.

Jeśli wcelujemy w jedną, drugi otwór ustawi się "na drugą"

Malutka latarka i lusterko uratowały podstawę przed zniszczeniem. Warto mieć ampule bez tzw. kulki na końcu. Jak się urwie nie ma jak wydłubać.

Należy zaopatrzyć się w blokadę rozrządu. Jest ogólnodostępna na Allegro.

Tajemnica ustawienia wałków tkwi w w podłużnych blaszkach z małymi i dużymi otworami, to te blaszki ustawiają wałki. Wałki mają nacięcie w które odpowiednio wchodzi blaszka, koła pasowe mogą kręcić się dowolnie, dopóki nie skręcimy ich śrubami (nie zacisniemy na stożku) pozwala to komfortowo ustawić pasek, bez zmartwienia o przestawienie wałków które trzymamy blokadą, własnie przez te blaszki które stoją w miejscu (razem z wałkami).

Nie trzeba zdejmować pokryw zaworów do sprawdzenia i wymiany rozrządu (lub ponownego ustawienia) również do wymiany uszczelniaczy.

Do zabawy potrzebna będzie blokada wałków rozrządu. Za parę złotych pozwoli zaoszczędzić dużo zdrowia i nerwów oraz innych zbędnych czynności.

O blokadzie jeszcze bedzie...

Jeśli już mamy dostęp do rozrządu:

Krok 1.

Luzujemy śruby trzymające kolo pasowe do wału korbowego. Trzeba to zrobić teraz, jesli zamierzamy zmienić pasek. Bez zdjęcia koła, nie wyjdzie. Później będzie trudno zablokować silnik żeby nie poruszyć rozrządu.

Koło na wale korbowym ma znak odniesienia w postaci naciętej kreski na kole i strzałki na plastikowej obudowie. Jak wytrzemy szmatką to widać jedno i drugie.

Silnik do wymiany rozrządu należy ustawić tak, by znak (kreska) na kole pasowym wału korbowego zgrał się ze strzałką na plastikowej obudowie, jednocześnie blaszki ma walkach rozrządu były zwrócone do siebie DUŻYMI OTWORAMI. Jeśli "ustawi nam sie" małymi otworami do środka (do siebie) należy obrócić wał korbowy o jeszcze jeden obrót. Silnik obraca się przy pomocy klucza oczkowego giętego, 12-kątnego. Nasadka szesciokątna 24mm nie pasuje. Jeśli wszystko dobrze ustawimy, silnik jest w GMP trzeciego cylindra i tak ma być.

Jeśli środki otworów w blaszkach w obu wałkach jednocześnie nie tworzą jednej linii, rozrząd jest źle ustawiony.

Krok 2.

Zakładamy blokadę. Blokada to kawał blachy łączący koła pasowe wałków rozrządu z dużym otworem ma śruby oraz z bolcami wchodzącymi w otwory blaszek. Własnie dlatego ważne jest ustawienie dużych otworów do siebie. Prawidłowo założona blokada, to jest, jeśli bolce dobrze weszły w otwory, gwarantuje dobre ustawienie wałków. Teraz decydujemy co dalej: Czy to była tylko kontrola? jeśli tak i jesli wszystko nam weszło tak jak powinno, pozostajemy szczęśliwi że mamy dobrze ustwiony rozrząd.

Jesli grzebiemy dalej to:

Krok 3.

Przy założonej blokadzie luzujemy śruby kół pasowych wałków rozrządu o jakieś 2 obroty. Blokada pozwala nie martwić się o przytrzymanie kół w czasie odkręcania.

Krok 4.

Zgrabnym ściągaczem dwu, trzy lub czteroramiennym łapiemy za PODSTAWĘ (czyli mozliwie blisko wałka) kół pasowych wałków rozrządu (nie za wieniec ramion i nie na zewnątrz kół) i ściągamy ze stożka (tylko ze stożka). Dlatego nie wykręciliśmy śrub całkowicie, a jedynie poluzowaliśmy o 1-2 obroty. Dokręcamy palcami śruby wałków, tak by koła jeszcze mogły obracać się na stożkach. Teraz możemy prawidłowo ustawić rozrząd, skontrolować napięcie itp. Jeśli jednak decydujemy o wymianie paska to:

Krok 5.

Okręcamy wcześniej poluzowane śruby koła pasowego wału i wyciągamy koło. Jest tak skonstrowane że nie da się go źle założyć.

Odkręcamy dwie śrubki M6 obudowy koła, zdejmujemy. Teraz możemy wymienić pasek i / lub uszczelnicze wałków rozrządu.

UWAGA. do wymiany uszczelniacza wału należy odkręcić i zdemontować koło rozrządu wału korbowego, do tego jednak trzeba skutecznie zablokować wał żeby nie poruszyć nim w czasie odręcania i nie pogiąć zaworów. W TYM POŚCIE NIE BĘDĘ TEGO OPISYWAŁ.

Po założeniu paska na koło rozrządu wału korbowego, możemy założyć plastikową obudowę i koło pasowe (wielorowkowe) przykręcić lekko śrubami. Lekko żeby nie poruszyć wału. Dokręcenie mocne wykonamy pod koniec czynności.

nastepnie przykręcamy nowe rolki: prowadzącą i napinającą.

Zakładamy na koła pasek i ZAKŁADAMY BLOKADĘ WAŁKÓW ROZRZĄDU. Pamiętamy że koła mają się obracać na wałkach z lekkim luzem. Nacięcia i otwory na blaszkach mają się zgrać z wałkiem rozrządu oraz otwory blaszek z bolcami blokady. W tym stanie regulujemy naciąg paska. Złapany kciukiem i palcem wskazującym na śroku między prawym (cylindry 1,2,3) a pompą wody, ma się dać obrócić nie więcej niż 90 st.

Cały czas trzymając blokadę, dokręcamy śruby wałków rozrządu mocno, sprawdzamy ponownie naciąg, ewentualnie wprowadzamy lekką korektę.

Mamy poskładany rozrząd. Zdejmujemy blokadę. Kluczem 24 obracamy wał korbowy o 2 (dwa) pełne obroty aż rozrząd ustawi sie ponownie jak do rozbiórki. Przykładamy blokadę, kontrolujemy prawidłowość montażu oraz naciągu paska.

Jesli wszystko OK, składamy resztę do kupy.

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...