Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Etapy budowy i podnoszenia mocy w 1.8T - Kompendium


Booster

Rekomendowane odpowiedzi

Czy wy potraficie czytać ze zrozumieniem?? ??

To jest temat kompendium w którym sie pisze gotowe porady i to na poziomie a nie zadaje trywialne pytania.

DO PYTAN JEST TEMAT OBOK !!! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry, mam bardzo pilne pytanie. Robiłem przeszczep głowicy z BFB na ADR ponieważ w poprzedniej był C02 w plynie. Moja była szczelna niestety okazało się że są wypalone gniazda zaworowe więc musiałem zmienić głowicę. Założyłem uszczelkę głowicy BFB, znów mam przedmuch (po odkreceniu korka po chwili podnosi płyn coraz bardziej do góry i fontanna- podobnie jak wcześniej z tym że teraz bardziej intensywnie to widać) Pytanie czy przez to że założyłem uszczelkę z BFB do głowicy ADR dzieją się takie cuda ? czy szukać innej przyczyny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to widocznie nowa też jest nieszczelna, jak rzyga płynem to masz za duże ciśnienie w układzie i gdzieś Ci spaliny walą ciśnienie w układ. Jak planowali głowice to robiłeś ekspertyzę szczelności od razu? To podstawa i przy takim wydatku obowiązek. Poza tym może uszczelka źle założona i przez uszczelkę wali ciśnieniem. Diagnoza prosta, gorzej z kosztami. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, ShatyMK napisał:

No to widocznie nowa też jest nieszczelna, jak rzyga płynem to masz za duże ciśnienie w układzie i gdzieś Ci spaliny walą ciśnienie w układ. Jak planowali głowice to robiłeś ekspertyzę szczelności od razu? To podstawa i przy takim wydatku obowiązek. Poza tym może uszczelka źle założona i przez uszczelkę wali ciśnieniem. Diagnoza prosta, gorzej z kosztami. 

Głowicę kupiłem regenerowaną - niby sprawdzona, zrobiona płaszczyzna uszczelniacze itd ... 

Nie wiem jak z uszczelką bo założyłem z BFB do głowicy ADR więc nie wiem czy to czasem nie jest przyczyną.

Ewentualnie może coś z blokiem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.04.2014 o 12:43, Booster napisał:

Na bazie własnych doświadczeń budowy silnika 1.8T pod większe moce postanowiłem założyć wątek, część informacji jest zaczerpnięta z audizine, część z vwvortex, część wypociłem sam

Etapy Budowy i podnoszenia mocy w 1.8T



Silniki 1.8T grupy VAG są nadzwyczaj wytrzymałymi jednostkami, szczególnie pierwsze wypusty ( AEB, AGU ) których głowice dodatkowo były wyposarzone w szerokie kanały dolotowe i wydechowe. Seryjne tłoki tych jednostek są w stanie znieść moce rzędu ponad 600HP, najsłabszym elementem tych silników niestety są korbowody, optymalnie znoszą 380-420Nm momentu obrotowego w zależności od grubości swożnia 19mm-20mm.


Różnice pomiędzy 058 ( B5 ) a 06A ( B6 )

 


Przy budowie mocnego 1.8t najlepszym rozwiązaniem jest blok z 06A ( AVJ, BFB, AMB, BEX ) i głowica z 058 np. AEB na szerokim kanale.
Blok 058 nie nadaje się do stokera.
Przy adaptacji ostrych wałków z ADR-a do 06A, należy pamiętać o przełożeniu kółka rozrządu z naszych starych wałków, 058 i 06A mają inne osadzenie,
warto przy okazji przyszłościowo zaopatrzyć się w regulowane kółko np Catcams-a, jest ono wykonane z trwalszych materiałów niż seria, ja swoje ori na klinie uwaliłem.


Dobór turbosprężarki:
W zależności od tego w jakie moce celujemy i jaki chcemy mieć spool musimy odpowiednio dobrać sprężarkę, dla mocy rzędu 200-300HP i szybkiego boostu w niskim zakresie czy 300-600HP w wyższym co wiąże się nam z wymianą korbowodów na kute typu H-Beam lub X-Beam.
Producenci kutych korbowodów:
Pauter
Eagle
Integrated Engineering
DM Forged
Prism i Techno5 (popularne w Polsce i Europie)

PC300001_zps1825f526.jpg



Seryjne turbosprężarki:


K03 ( najpopularniejsza sprężarka montowana w jednostkach 150 i 180HP )
dobra dla mocy rzędu około 200HP
K03S (K03-073) montowana w jednostce 190HP BEX
szybki spool, dobra na moce rzędu 230-245HP
K04 (K04-015) aftermarket, nie montowana w żadnej jednostce, wyprodukowana przez Borg-Wagner dla celów tuningowych
dobra na moce rzędu 240-250HP delikatnie gorszy spool od K03S


Seryjne turbosprężarki Hybrydowe:


dla lepszych osiągów można pokusić się o sprężakę hybrydową która nadal pasuje P&P pod seryjny kolektor wydechowy i DP, są to hybrydy produkowane przez takie firmy jak Gpopshop, Blausch, czy zyskującą coraz większą popularność Frankenturbo, nie są to łatwo dostępne produkty, jedynie na zamówienie zza oceanu.


F21 ( bardzo popularna hybryda w USA ) dobra dla mocy rzędu 280-320HP i 380-410Nm


dla powyższej warto pokusić się o kolektor wydechowy o większym przepływie i co najmniej 2,5 calowy downpipe, w połączeniu z wysokooktanowym paliwie można wydusić jeszcze kilkanaście KM wiecej. Miejmy natomiast na uwadze, że tak wysoki moment obrotowy w bardzo niskim zakresie może uszkodzić korbowody.

Frankenturbo przygotowało również ciekawy turbokit dla A4 w bardzo przystępnej cenie, do szczęścia brakuje jedynie downpipe i porządnego wystrojenia
FrankenTurbo | F21 Hybrid Turbocharger for Longitudinal 1.8T
Epic Tuning Group. Frankenturbo F21 hybrid turbocharger kit for longitudinal engine



Rodzina turbosprężarek serii GT i GTX ( według mnie najlepsze turbosprężarki które można zaadoptować do 1.8T na duże moce )

Seria GT to turbosprężarki na podwójnych łożyskach kulkowych jeżeli są z końcówką R (GT3071R) jeżeli nie to są na łożyskach ślizgowych, najczęściej chłodzone jedynie olejem, mają słabszy spool od kulek. Najnowsza seria Garretta GTX daje najlepsze osiągi, przykładowo GTX3076R jest w stanie wyprodukować tyle samo mocy co GT3582R przy lepszym spool'u


po kolei: nazwa ; zakres mocy ; spodziewany spool w zakresie obrotów


GT28R /GT2560R – 260-300HP - ~3000rpm
GT28RS /GT2860R - 280-320HP - ~3200rpm
GT2871R - 290-350HP - ~3400rpm
GT2878R – nie warta zachodu, moce podobne jak GT2871R, a spool w granicy 4000-4200rpm
GT3071R - 350-480HP - ~3900rpm
GT3076R – 360-500HP - ~4200rpm
GT3082R/GT3040R – 450-650HP - ~4500rpm ( moja obecna turbosprężarka )
GT35R/GT3582R/GT3540R – 470-700HP - ~4800rpm

Dla sprężarek serii GT25/GT28 A/R.64 dla GT30/GT35 A/R.63


ATP ELIMINATOR

są to hybrydowe turbosprężarki serii GT przygotowane P&P pod 1.8T na większe moce, w połączeniu z kolektorem wydechowym typu High-Flow i większym downpipem dają dobry spool w dolnym zakresie obrotów, ATP proponuje kompletny KIT z kolektorem, downpipem i przewodami wodno-olejowymi, wadą tych kitów niestety jest cena, około 8-10 tys. złotych, ale jeżeli dla kogoś nie jest to przeszkodą to są świetną alternatywą na duże moce.

GT2X - 290-320HP (wstaje praktycznie tak samo jak K04-015 ale trzyma full boost do końca)
GT28R - 300-350HP - ~3400rpm
GTRS - 300-360HP - ~3800rpm
GT71R - 320-380HP - 4000rpm

anatomy_of_gt28rs_kit__25789130670684212


Rodzina turbosprężarek serii T aka T3/T4


Są to turbosprężarki na łożyskach ślizgowych najczęściej chłodzone tylko olejem, chyba że we własnym zakresie chra zostało zmienione na DBB ( dual ball bearing )
Łożyska ślizgowe w tych turbinach występują w wersji 270 i 360 stopni, 360 są dużo lepsze, dają lepszy spool i wyższe moce od 270, jeżeli producent nie określił że sprężarka jest na łożyskach 360' to oznacza że zamontował 270'
Turbosprężarki na łożyskach ślizgowych wstają 15-20% później od tych na łożyskach kulkowych serii GT, dzięki czemu max moment Nm jest osiągalny w wyższym zakresie obrotów i nie ma konieczności zakuwania dołu silnika, oczywiście w granicy zdrowego rozsądku, pamiętajmy że to właśnie wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów ukręca korbowody.
Zaletą tych turbosprężarek jest ich dostępność i cena, około 1/2 ceny serii GT, ponadto na allegro i ebayu jest masa kolektorów z odlewu żeliwnego do 1.8t pod te turbosprężarki.
Przy wyborze tej turbosprężarki warto poszukać takiej z A/R.48 wstanie ona w zakresie 3500-3800rpm. Praktycznie wszystkie sprężarki serii T3/T4 wymagają restryktora oleju 0,8-2,5mm w zależności od zaleceń producenta, należy o tym pamiętać bo bez niego szybko zabijemy turbo!!


T3s60 – 290-350HP - ~3400rpm
T3T4 50trim .48 – 320-450HP - ~3800rpm ( moja stara turbosprężarka Precision, byłem z niej bardzo zadowolony, na końcu wrzucę wykresy z hamowni)
T3T4 50trim .63 – 320-470HP - ~4200rpm
T3T4 60trim - .63 – 340-480HP - ~4400rpm
T3/GT40 - .63 – 420-650HP - ~4600rpm ( koło kompresji z GT35/40 82mm )


Zanim opiszę jeszcze kilka typów sprężarek, między innymi Borg Wagner i TD04/05 z Evo napiszę trochę o kolektorach i wtryskiwaczach paliwa


Kolektory wydechowe:


Kolektory wydechowe dzielimy na dwa typy: z odlewu żeliwnego ( CAST ) i rurowe ( TUBULAR )

Kolektory żeliwne CAST, są bardzo wytrzymałe i potrafią znosić duże różnice wahań temperatur,
idealnie nadają się do aut streetowych albo Time Attack, niestety ich wadą jest to że szybko się zapychają i przy wysokich obrotach nie osiągniemy wysokiego boostu, niewątpliwie ich mocną zaletą jest duża wytrzymałość, dostępność i cena, porządnego chinola dostaniemy na allegro już od 400pln
vvw001-01_zpsdba97471.jpg


Kolektory rurowe TUBULAR, najczęściej dostępne jedynie na zamówienie, wykonywane ze stali czarnej lub nierdzewnej, te pierwsze wg mnie są lepsze, wykonane ze ścianki około 3mm znoszą dużo lepiej wahania temperatur od tych nierdzewnych i jest mniejsze prawdopodobieństwo że popękają w miejscach około spawów. Stosowane najczęściej w autach dragowych 1/4 mili itp, nie zapychają się przy dużych doładowaniach, ale w porównaniu do kolektorów typu CAST turbo-spool będzie nieco gorszy. Wadą jest wysoka cena, za tego typu kolektor robiony na zamówienie trzeba wydać 1500-2000pln
integrated_engineering_top_mount_tubular


Wtryskiwacze paliwa:


Temat rzeka mógł bym powiedzieć, mam nadzieję, że poniższy opis trochę rozwieje wątpliwości


320cc – 240HP - ( Bosch 0280156061 )
380cc – 280HP - ( Bosch 0280156063 )
440cc – 350HP - ( Bosch 0280155968 )
550cc – 400HP - ( Bosch 0280158279 )
630cc – 450HP - ( Siemens 107961 )
750cc – 520HP - ( Bosch 0280158117 )
850cc – 650HP - ( Siemens 110324 )
1000cc – 800HP


są to wartości podane przy przepływie ciśnienia 3 barów i dla max mocy tak więc budując silnik na około 400HP warto zainstalować wtryski 630cc niżeli 550cc, na regulatorze 4 barowym można podnieść wydajność wtrysków, przykładowo 550cc na 4bar osiągną wydajność około 630cc.

Pamiętajmy że wtryskiwacze w naszych 1.8T są wysokoomowe Topfeed, najpopularniejsze to BOSCH i SIEMENS DEKA

Bosch
0280155968_zps77f32e9a.jpg

Siemens
sdinjector60ev1_zpsdb8695d7.jpg


INTERCOOLER:


Każdy większy będzie lepszy od seryjnego, jeżeli nie mamy zamiaru wprowadzać większych zmian w układzie dolotowym to dla delikatnie lepszego chłodzenia możemy naciąć kratki w lewym nadkolu dla lepszego przepływu powietrza. Kolejnym etapem jest montaż drugiego intercoolera z wersji 190 konnej 1.8t BEX tworząc z obecnego układu SMIC ( Side Mount InterCooler ) DSMIC ( Dual Side Mount Intercooler ) poza chłodniczką będą potrzebne do niej również elementy montażowe i rury dolotowe.
W końcu przechodzimy do chłodnic typu FMIC ( Front Mount InterCooler ) najpopularniejsze, najbardziej wydajne i łatwo dostępne typy intercoolerów, niestety ich montaż wiąże się również z wymiana całego układu dolotowego, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Dobór FMIC-a musi być optymalny do mocy którą chcemy osiągnąć, największy nie równa się najlepszy, wkładając intercooler o wymiarach rdzenia powiedzmy 600x300x75mm do silnika z seryjnymi bebechami nawet po koksie będzie głupotą, zwiększymy tylko laga, a nie osiągniemy więcej jak na FMIC-u z wymiarami 450x140x60 ( taki jest najbardziej optymalny do 220HP )

DSMIC z wersji 190 konnej BEX
dsmic_zpsa0047844.jpg

mały fmic w zupełności wystarczający do 1.8t po programie
ma1420yfmic_zpse27c05b6.jpg

duży FMIC, takich rozmiarów chłodnice montowane są do 400 konnych +
du17C0yfmic_zps59bdf8b0.jpg

 

 

Ze względu na dużą ilość pytań, poniżej podstawowe modyfikacje dla 200, 240 i 300KM:

 

Stage I (200KM)

teoretycznie i praktycznie jeżeli silnik jest zdrowy 200KM możemy wyciągnąć samym softem, ale!!

seryjne wtryski będą na granicy zapętlenia, dlatego warto zainwestować nie duże pieniądze w popularne wtryski od 190 konnej wersji (BEX), seryjny intercooler będzie mocno puchł szczególnie w upalne dni, warto zainwestować w FMIC lub dual SMIC, katalizator robi mocną restrykcję na wydechu, warto zastąpić go downpipem, turbo będzie miało lżej i spadnie nam temperatura w dolocie.

Tak więc dla 200KM poza programem warto pomyśleć nad:

- większymi wtryskami ( conajmniej 320cc )

- wydajniejszym intercoolerem

- downpipem

Stage II (240KM)

w porównaniu do Stage I to większa turbosprężarka K03S, K04 lub jakaś hybryda,

wtryski 380cc od audi S3 1.8T 225KM (BAM)

czyli:

- turbo upgrade: K03S / K04 / hybryda

- większe wtryski ( conajmniej 380cc )

- wydajniejszy intercooler

- downpie

Stage III ( 300KM+ )

tutaj zaczynają się schody, lista modyfikacji jest większa i koszta w porównaniu do poprzednich stage I i II są kilka krotnie wyższe

1.8T są nadzwyczaj wytrzymałymi jednostkami, bez problemu seryjna głowica i układ korbowo-tłokowy znoszą 300KM i około 400Nm, pomimo tego warto zaopatrzyć się w kute korbowody, przy tych mocach one są najsłabszym ogniwem. Co do turbosprężarki to mamy ogromne pole do popisu,

od prawie P&P GT28RS Eliminator, GT2X, F21 po turbosprężarki z Lancera Evo TD04/05, Garretty serii GT, GTX, T25, T3.

Najprostszym wg mnie rozwiązaniem jest montaż Garretta GT28 na żeliwnym kolektorze, które są dostępne bez większych problemów, do tej sprężarki będzie potrzeba oczywiście dorobić prywatnie przewody wodne i olejowe, customowy dolot i downpipa (najlepiej 3")

Seryjna pompa paliwa przy tym setupie będzie pracowała na granicy możliwości, dobrym rozwiązaniem będzie wydajny Bosch 044, wtryski conajmniej 440cc.

aby mieć podgląd na pracę silnika warto zainstalować wskaźniki Boost, EGT, ciśnienie i temp. oleju.

- większe turbo np. serii GT Garretta

- kolektor wydechowy

- kute korbowody (zalecane)

- większe wtryski (conajmniej 440cc)

- wydajniejsza pompa paliwa

- wydajniejszy intercooler

- downpipe

- dolot

STROKER czli zwiększanie pojemności:

Wał 1.8T 86,4mm + średnica cylindra = xxxx cc

81,00mm = 1781cc ( seria )

81,50mm = 1801cc

82,00mm = 1825cc

82,50mm = 1847cc

83,00mm = 1870cc

83,50mm = 1892cc

Stosując wał z 2.0TFSI 92,8mm otrzymamy kolejno:

81,00mm = 1912cc

81,50mm = 1936cc

82,00mm = 1960cc

82,50mm = 1984cc

83,00mm = 2008cc

83,50mm = 2032cc

dla wielkości rozwiertu 83,00mm i więcej zaleca się wzmocnienie bloku przekładką, gdyż jego ścianki są na tyle cienkie, że większe doładowanie może go rozerwać.

blok 058 jak najbardziej nadaje sie na strokera :) przy zwiekszaniu wykorbienia trzeba zebrac troche materialu z bloku - wal z kutym korbowodem nie zmiesci sie. trzeba rowniez stoczyc zebatke walka posredniego. wal stosujemy z ABF dla wykorbienia 92.5mm lub z ALH dla wykorbienia 95.5 jesli mnie pamiec nie myli. przy wiekszym wykorbieniu pojemnosc osiagana to 2.1L.

tloki ktore idealnie nadaja sie na strokera na 2.0L to tloki z wczesnych 2.0 tfsi np AXX. trzeba je poddac odpowiedniej obrobce - wyciac okno na trzeci zawor ssacy i ewentualnie wybrac denko dla uzyskania nizszego CR. srednica sworznia to 20mm.

przy overbore powyzej 82mm pasujaca uszczelka pod glowice pochodzi z silnika ALT.

 

AivwQPl.jpg

WP_20140527_003_zps7e57bba3.jpg

WP_20140528_004_zps017584e2.jpg

znHUA0t.jpg

C3GG1uc.jpg

l9GafZe.jpg

WP_20140514_004_zpsb6d46022.jpg

 

jest jeszcze cos bardziej hardcorowego ale to juz nie "not for the faint-hearted" ;)

 
2190CC
This is a kit for the very serious VW/Audi owner who wants a manly 100mm stroke crankshaft & paper thin cylinder walls.
Kit requires the purchase of the ALH 236mm TDI block.
Kit includes:
(1) - 100mm Eurospec Forged Crankshaft with correct Oil Pump gear to utilise the stock 1.8T oil pump
(4) - SCAT 159mm/21mm Forged Connecting Rods
(4) - 83.5mm JE Forged Pistons w/ 9.5:1 nominal Compression Ratio
(10) - ARP 12mm Head studs to allow the use of a 20V head on an ALH block
 

niebawem kolejne zakresy modyfikacji ( inne turbosprężarki, układ chłodzenia, paliwowy, dolotowy itd. itp. )

Przyjacielu powiedz jak to sie będzie miało do 2.0 t A4 b7 (BGB) 2005r , podobne wytyczne jak do 1.8 t ? 

 

Pozdrawiam ,dzięki za wyczerpującą lekcje : )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, 
Mam taki problem, po założeniu instalacji gazowej "fachowcy" pojechali na zrobienie chip-tuningu i podejrzewam, że układ chłodzenia był nieodpowietrzony po tym jak cieli węże by dodać chłodzenie parownika LPG. No i z chip-tuningu nici bo mi mówili, że gdzieś się ciśnienie traci na cylindrach to stwierdziłem ok to niech narazie jest ten gaz,  a potem się ogarnie chip-tuning. 
Chodzi o to, że jak do domu dojechałem to dzwoniłem do tej firmy z zapytaniem dlaczego zbiorniczek z płynem chłodzącym jest pusty?????? 
Stwierdzili, że normalne, że się odpowietrza i trzeba dolewać. 
Ok.  Dotrwałem tak lekko powyżej 2 tygodni i w ten oto sposób wolałem w sumie to 4 L co na bank nie jest normalne bo w obiegu jest jakoś 3,6 L czy jakoś tak. 
Wycieków żadnych NIE BYŁO. 
Układ sam się ZAPOWIETRZAŁ. 
Oddałem do mechanika i jedyne co mi przychodziło na myśl to uszczelka pod głowicą. 
Okazało się, że głowica pokrzywiona i zawory też nie wyglądały ciekawie, więc głowica została wysłana do szlifierza na sprawdzanie szczelności. 
A więc pytanie brzmi czy dobrze wnioskuję czy nie. Poprawcie mnie jeśli się myślę. 
JA podejrzewam jak wyżej wspomniałem, że po założeniu instalacji LPG, nie odpowietrzyli dobrze układu chłodzenia i pojechali na hamownie, a tam wiadomo auto było dosyć było grzane i pokrzywiło głowicę i zawory bo nie było wystarczająco płynu, wytworzyła się pewno poducha powietrza i płyn nie miał jak schłodzić głowicy. Na razie tyle bo dość się rozpisałem 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co piszesz o problemie mechanicznym już w kolejnym temacie dotyczącym tuningu?!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to powiązane i z gazem i z chip tuningiem to pomyślałem, że dostanę więcej odpowiedzi od ludzi, którzy siedzą w jednym i w drugim temacie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Dem6nek napisał:

Bo to powiązane i z gazem i z chip tuningiem to pomyślałem, że dostanę więcej odpowiedzi od ludzi, którzy siedzą w jednym i w drugim temacie 

Jakbyś przeczytał kilka stron tego tematu to wiedziałbyś że tutaj opisuje się etapy budowy i tuningu a nie zadaje pytania o tuning. Do pytań jest inny temat ale do pytań o tuning a nie o montowanie gazu i odpowietrzanie silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ktoś mi podpowie jaki zestaw sprzęgła do a4 b6 1.8t quattro żeby spokojnie zniosło 600nm??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj gość zajmuje się sprzęgłami:

https://www.olx.pl/oferta/sprzeglo-awx-1-9-tdi-1-8t-550nm-tuning-5-bieg-CID5-IDki1Vu.html#6297a1dcbc

Jak w 1.9tdi przenosi 550nm, to w 1.8t wytrzyma sporo więcej.

Dzwoń do niego.

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Celuje w okolice 270hp, ktore wtryskiwacze powinienem wsadzic?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie wsadź ale do tematu gdzie się zadaje pytania a nie do tematu kompendium gdzie na początku są opisane rozwiązania.

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie padła głowica , czy kolega może doradzić czy do mojego BFB wsadzić glowicę AEB czy ADR ? Sai umnie nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam mam pytanie mam silnik amk i pękła mi głowica czy mogę założyć głowicę od aeb z walkami od mojej głowicy i czy będę musiał coś zmieniać w sofcie.  Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...