Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Podłączenie haka bez modułu - da radę?


Lukasz1221

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

Kupiłem hak do mojego auta i powoli kompletuje całość. Zamontuje go sobie sam, przeciągnę wszystkie kabel, a jedynie do elektronika pojadę, aby wszystko tylko podłączył, aczkolwiek zastanawiam się, czy wg. schematu nie zrobić sobie tego samemu.

No i tutaj do Was pytanie - bo zastanawiam się nad zamontowaniem tego wszystkiego samemu. Moje auto posiada oczywiście kontrole spalonych żarówek, a więc odpada "podłączenie na sztywno", jak to ma miejsce tradycyjnie. Wiem, że do tego jest specjalny moduł, ale używki są po ok 100 zł. Elektronik powiedział mi, że nie ma sensu wydawać kasy na moduł, jak takie coś można zrobić samemu.

Czy zatem jest możliwość obejścia jakoś tego modułu? W sumie mnie to zastanawia, bo np. wymieniając podświetlenie na rejestracje na LEDy, były w komplecie rezystory, dzięki którym komputer nie domagał się wymiany żarówki. Sądzę, że w przypadku takiego modułu, sprawa również opiera się o rezystory, a wiadomo, że one to groszowa sprawa.

Czy ktoś coś w tej kwestii pomoże?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fabryczny moduł to nie żadne rezystory tylko kompletne sterowanie światłami w przyczepce. Jego działanie wygląda tak iż dostaje info po sieci Can i to moduł załącza odpowiednie światło w przyczepce.

Tutaj masz schemat podłączenia oryginalnego haka w B6 - post nr 32

http://a4-klub.pl/uklad-elektryczny-16/all-b6-b7-modul-centralnej-elektryki-wlacznik-swiatel-czujnik-swiatla-clh-138327/index2.html

Dodatkowo oryginalny moduł wyłącza czujnik cofania gdy jest podłączona przyczepka i pokazuje na Fisie spalone żarówki również w przyczepce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem patent na przekaźnikach, nie wywalał żadnych błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez modułu to pozostaje jedynie wpiąć się do świateł tylnych i zabezpieczyć obwody bezpiecznikami...

Albo kupić normalny moduł i zrobić jak należy i jak jest opisane wyżej.

Rezystory są potrzebne do ledów bo mają bardzo niski opór i komp ich po prostu nie widzi (nie czuje) dlatego wywali błąd, wpinasz rezystor i zwiększasz opór dla obwodu więc wtedy komp widzi( czuje) LEDa..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej, dzięki za informacje. Z tego co wiem, bez modułu się nie obejdzie, tylko czy faktycznie musi być ORI? U mnie nie ma czujników cofania, jedynie FIS. Przyczepkę używam, 2-3 raz w roku, więc nie jest mi potrzebne jakieś mega nie wiadomo co, tylko żeby działało i FIS się nie rzucał odnośnie żarówek. Byłem dzisiaj u dwóch elektroników - jeden twierdził, że może być uniwersalny moduł ale kupiony u niego za 350 zł, a drugi natomiast twierdził, że założy mi to, jeśli będę miał nawet ten moduł uniwersalny z Allegro za 100 zł. Więc jak to w końcu jest? Na elektryce się trochę, z podłączeniem tego modułu u siebie w garażu nie będzie problemu, chodzi mi bardziej o to, czy przy takim rzezaniu może pójść coś nie tak? Ten pierwszy elektronik mnie straszył, że jak się podłączy przez ten zwykły, tani, uniwersalny moduł, to spalony zostanie główny moduł świateł, natomiast ten drugi wyśmiał "ten mit" - jak to w końcu jest?

Nie chodzi o to, że szkoda mi kasy na elektryka czy coś, bo tak nie jest, z tym że lubię dłubać przy swoim aucie, mam garaż i warunki do tego, więc chętnie podjąłbym się i tego, tym bardziej że sporo rzeczy w swoim aucie (i mechanicznym i elektrycznych) zrobiłem już sam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oryginalny moduł Audi kupisz na allegro za 100-120 zł i ja bym poszedł tą drogą. Kup oryginalny moduł i podłącz według schematu do którego podałem Ci link. Podłączenie nie jest takie trudne jak trochę ogarniasz elektrykę to dasz rady bez problemu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sobie udlubalem na przekaznikach w octavia 2. Zasilanie z aku i sterowania do przekaźników z tylnej lampy. 3 lata już śmiga.

Teraz bym na tyrystorach kombinował bo mniejsze gabaryty i nie tyka. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro mam 100 zł dać za moduł ORI, to wolę kupić za taką samą cenę uniwersalny, bez ingerencji w MCE, tylko ciągnąć wszystko od tylnej lampy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bo zasilanie i tak musisz z aku. ;-)

Dokładnie tak jak kolega pisze. Zasilanie koniecznie przez bezpiecznik żeby fury z dymem nie puścić. Bezpiecznik oczywiście powinien być jak najbliżej źródła zasilania.

Ja i tak bym to zrobił tak jak fabryka czyli dołożył bezpiecznik do skrzynki i założył oryginalny moduł. Roboty tyle samo co przy uniwersalnym no może kilka kabli więcej, a zyskujesz info o spalonych żarówkach w przyczepce na fis, co nie jest bez znaczenia. Lepiej wiedzieć że nie działa Ci np. lewy kierunek w przyczepce lub światła stop :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego skoro nie masz czujników cofania to zwykły przekaźnik wystarczy,żadnego auta z dymem nie puścisz nie słuchaj pierdół.Ja zamontowane gniazdo przyczepy mam też na przekaźniku na fisie mi nie wyświetla spalonych żarówek,a i auto od paru lat odkąd zamontowałem hak to z dymem nie poszło.Jak byś zakładał przekaźnik to światła stopu na przyczepce będziesz miał tylko przy włączonym zapłonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam cały czas stop na przekaznikach. Zasilanie przez bezpiecznik z aku a stop załącza przekaźnik i świeci. A w ori nie świeci?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego skoro nie masz czujników cofania to zwykły przekaźnik wystarczy,żadnego auta z dymem nie puścisz nie słuchaj pierdół.Ja zamontowane gniazdo przyczepy mam też na przekaźniku na fisie mi nie wyświetla spalonych żarówek,a i auto od paru lat odkąd zamontowałem hak to z dymem nie poszło.Jak byś zakładał przekaźnik to światła stopu na przyczepce będziesz miał tylko przy włączonym zapłonie.

No właśnie nie wyświetla Ci spalonych żarówek i to jest minus tego rozwiązania bo na oryginalnym module wyświetla błędy spalonych/niedziałających żarówek z podpiętej przyczepki.

Co do puszczania z dymem to czytaj ze zrozumieniem, napisałem żeby założył bezpiecznik jak będzie ciągnął zasilanie od aku bo to jest niezbędne, jak uważasz inaczej to Twoja sprawa ale bezpiecznik to konieczność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam cały czas stop na przekaznikach. Zasilanie przez bezpiecznik z aku a stop załącza przekaźnik i świeci. A w ori nie świeci?

Jak masz stały plus to tak,ja znalazłem kabel z 12V po włączeniu zapłonu i dlatego mam stop na gnieździe haka po przekręceniu kluczyka

---------- Post dopisany at 12:07 ---------- Poprzedni post napisany at 12:05 ----------

Kolego skoro nie masz czujników cofania to zwykły przekaźnik wystarczy,żadnego auta z dymem nie puścisz nie słuchaj pierdół.Ja zamontowane gniazdo przyczepy mam też na przekaźniku na fisie mi nie wyświetla spalonych żarówek,a i auto od paru lat odkąd zamontowałem hak to z dymem nie poszło.Jak byś zakładał przekaźnik to światła stopu na przyczepce będziesz miał tylko przy włączonym zapłonie.

No właśnie nie wyświetla Ci spalonych żarówek i to jest minus tego rozwiązania bo na oryginalnym module wyświetla błędy spalonych/niedziałających żarówek z podpiętej przyczepki.

Co do puszczania z dymem to czytaj ze zrozumieniem, napisałem żeby założył bezpiecznik jak będzie ciągnął zasilanie od aku bo to jest niezbędne, jak uważasz inaczej to Twoja sprawa ale bezpiecznik to konieczność.

Jak nie wiesz o czym piszesz to nie zabieraj głosu.Jeżeli zakładasz bez przekaźnika to wywala na fisie spalone żarówki z przekażnikiem tego nie ma lecz ta funkcja działa na fisie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działa ale dotyczy świateł tylko w aucie a nie w przyczepce.

Oryginalny moduł pokazuje spalone żarówki również w przyczepce a przekaźniki tylko w aucie. Na oryginalnym module na Fisie wyskakuje np. komunikat że lewe pozycyjne światło w przyczepce nie działa,bądź lewy kierunkowskaz w przyczepce nie działa. Więc wytłumacz mi proszę jak to zrealizowałeś za pomocą przekaźników że dostajesz taki komunikat na Fis w przypadku spalenia żarówki w przyczepce? Wytłumacz też jak zakodowałeś zegary tak że komunikują się z przekaźnikami??

---------- Post dopisany at 21:22 ---------- Poprzedni post napisany at 15:25 ----------

Jest jeszcze jedna różnica miedzy przekaźnikami a oryginalnym modułem przyczepki. Na oryginalnym module po podpięciu przyczepki i włączeniu świateł przeciwmgłowych świecą one tylko w przyczepce (w samochodzie nie świecą). Zapobiega to odbijaniu świateł przeciwmgłowych od ciągniętej przyczepki (np. z plandeką lub kempingowej) i oświetlaniu całego wnętrza samochodu na czerwono. Kto przejechał we mgle z tak świecącymi światłami kilkadziesiąt kilometrów wie jakie to jest wkurzające.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego trzeba jeden przekaźnik więcej wstawić i zrobić zworke we wtyczce przyczepki do jego zasilenia po włożeniu wtyczki. A przez jego styki puścić przeciwmgłowe i ewentualnie wsteczne do żarówek auta. Po wpieciu wtyczki je odetnie.

Reasumując po przemyśleniach łatwiej przeciętnemu Kowalskiego kupić gotowy uniwersalny.

Ps. Kumpel w 2004 ma kontrolę żarówek. Wpadłem na pomysł by w oświetleniu rejestracji wstawić przekaźnik i dopiero z niego ledy których tak pragnie. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego trzeba jeden przekaźnik więcej wstawić i zrobić zworke we wtyczce przyczepki do jego zasilenia po włożeniu wtyczki. A przez jego styki puścić przeciwmgłowe i ewentualnie wsteczne do żarówek auta. Po wpieciu wtyczki je odetnie.

Reasumując po przemyśleniach łatwiej przeciętnemu Kowalskiego kupić gotowy uniwersalny.

Ps. Kumpel w 2004 ma kontrolę żarówek. Wpadłem na pomysł by w oświetleniu rejestracji wstawić przekaźnik i dopiero z niego ledy których tak pragnie. ;-)

No tak można i tak ale to już chyba będzie 6 przekaźników do tej przyczepki licząc że jest gniazdo 7 pinowe bo jak 13 to jeszcze 2 więcej. Moim zdaniem lepiej założyć fabryczny moduł bo koszty chyba podobne a funkcjonalność większa i podłączenie moim zdaniem prostsze.

Ale tak jak wspomniałem to moje subiektywne zdanie i każdy robi tak jak mu pasuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakupiłem moduł uniwersalny za 180 zł, który pasuje do mojego modelu. Mam zamiar w piątek zamontować hak i samemu podłączyć wszystko od lewej lampy + prawy kierunek. Trochę żałuje tego zakupu, ale niestety na przekaźnikach się nie znam :)

Tak czy siak - postaram się zamontować to wszystko sam. Plus w bagażniku i tak jest z dwóch powodów - pierwszy to sprzęt audio, który sam robiłem od podstaw, a w bagażniku jest zabudowa z podwójnymi głośnikami, także do wzmacniacza plus jest puszczony na "kablu spawalniczym" (wtajemniczeni wiedzą o co chodzi), także już konkret, a w dodatku drugi plus jest puszczony dla dodatkowego gniazda zapalniczki, którą montowałem w bagażniku :)

Więc skoro z "zabawą" z car audio już w kilkunastu samochodach sobie poradziłem, to i myślę, że z przyczepką i tym modułem też dam sobie radę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że jesteś dobrze zorientowany , mam pytanie związane z tym tematem kupiłem nie dawno a4 b8 z 2010 r i hak westfalie z instalacją i modułem a nie wiem jak podłączyć , dodam że posiada czujniki cofania , instalacja z modułem jest do audi a nie posiadam schematu , proszę o pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokdładnie przed kilkoma godzinami skończyłem instalację do haka. Ja kupiłem cały zestaw z modułem, więc nie miałem probelmu z wyborem. Musiałem całą instalację zrobić od początku i zeszło mi na to 2 x po 12 godz. Niestety nie mogłem zakodować MCE, nie wiem dlaczego spróbuję jeszcze jutro VCDSem to zrobić, a efekt jest taki, że wszystko działa jak należy oprócz wyłączania czujników PDC. Pika mi i wyje jak skurczybyk i wyskakuje potem błąd.

Moim zdaniem lepiej zalożyć jest oryginał. Cały opis jest w temacie, który podał kolega wcześniej, także jakiego większego problemu nie ma. Wszystkie bezpieczniki na miejscu, tylko ciągnąć wiązkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...