Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Turbo Timer za grosze ;)


NoWay

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Jako, że z forum czerpię wiele przydatnych informacji, tematy wielu ludzi były mi często bardzo pomocne, postanowiłem zrobić coś co być może komuś się przyda. Mianowicie Turbo Timer bardzo małym kosztem. Korzyści z zainstalowania takiego gadżetu pozostawiam do własnej oceny każdemu.

Mój układ działa banalnie, jest prosty do złożenia, w tej wersji nie zastosowałem mikrokontrolera, nic nie trzeba programować, zlutować i ma działać. Być może ktoś zbuduje prostszy układ niż mój ale ja kierowałem się tym aby było jak najtaniej i chciałem skorzystać ze swoich starych gratów elektronicznych.

Na początek chciałem przedstawić schemat układu:

http://imageshack.com/a/img538/8240/xRUScq.png

Może ktoś powie, że ten układ 74123 to zabytek ale jest jeszcze dostępny w sklepach. Regulacji długości czasu działania TT dokonujemy potencjometrem, który należy wpiąć w miejsce rezystora RN (ja dałem u siebie rezystor 2M i TT działa około 20 sekund, można zastosować wieksze potencjometry, np do 10M, w zależności od uznania; czas działania liczy się ze wzoru: 0,00001 x rezystancja w omach, czyli u mnie 0,00001 x 2000000 = 20 sekund).

Jeżeli ktoś chciałby coś takiego zbudować, to zamieszczam też gotowe do wydrukowania i termotransferowania na PCB ścieżki (jest to plik w pdf-ie, który trzeba tylko wydrukować na papierze kredowym na drukarce laserowej, a o termotransferze można przeczytać albo obejrzeć filmiki na youtube):

http://speedy.sh/aQkGb/TT-sciezki.pdf

A tu z kolei zamieszczam zdjęcie z rozmieszczeniem elementów na płytce:

http://imageshack.com/a/img912/1665/JwHI4r.jpg

Sposób montażu w aucie:

Tak jak podpisano na rysunku "DZIURY":

1 - podłączamy do przewodu we wtyczce kostki stacyjki, gdzie po przekręceniu kluczyka mamy 12V (u mnie w B5 po lifcie był to przewód gruby czarny),

2 - podłączamy do przewodu we wtyczce kostki stacyjki gdzie mamy masę (u mnie był to przewód czerwony z czarnym paskiem),

3 - stałe 12V (u mnie był to jeden z dwóch czerwonych przewodów).

Lista zakupów:

-SN74123 + podstawka (2,2zł)

-NE555 + podstawka (0,7zł)

-LM7805 (1zł)

-Przekaźnik NO/NC 12V 1A (JRC-23FHS) (5zł)

-Przekaźnik NO/NC 12V 12A (JZC-4123) (2zł)

-T: 2N2222A (1zł)

-C: 100nF, 1uF, 2x10uF, 47uF (1zł)

-R: 1k, 330k, potencjometr 5M (2,9zł)

-D: 2x1N4004 (0,2zł)

-jakiś wyłącznik (0,5zł)

-laminat uniwersalny, albo normalny (można samemu coś wytrawić :P) (2zł)

RAZEM: Troszkę pracy + koszt 18,5zł.

Wady:

- brak bajerów typu wyświetlacz i napis HKS,

- brak bajeru typu działanie tylko przy zaciągniętym ręcznym, ale to można zrobić nawet na tym, jak ktoś będzie zainteresowany to powiem jak,

- i najgorsza rzecz, nie można zamknąć samochodu z pilota dopóki pracuje silnik, trzeba odłączyć przewód podający napięcie po zapłonie do sterownika pompki centralnego zamka (jak ktoś powie który, będzie nagroda, a jak nie to sam znajdę jak będę miał czas :P)

Może się komuś przyda, ja u siebie zamontowałem, zrobiłem coś sam i sporo zaoszczędziłem :banan: . Układ zaprojektowany od początku do końca przeze mnie, zakaz wykorzystywania do celów zarobkowych :P

Pozdrawiam, Dziwny (na forum NoWay :naughty: ).

Edytowane przez NoWay
  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł, wykonujesz coś takiego na zamówienie? ;) Jak rozumiem czas jest stały, 20 sekund? :) Graty pomysłu :thumbup1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł, wykonujesz coś takiego na zamówienie? ;) Jak rozumiem czas jest stały, 20 sekund? :) Graty pomysłu :thumbup1:

W zamontowanym moim TT czas jest stały 20 sekund bo tak sobie wymysliłem, a zastępując rezystor potencjometrem można bedzie sobie regulować samemu w każdej chwili :)

Wykonać coś takiego mogę ale to PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ok.ale czemu to ma służyć, bo jakoś nie czaję.???

HKS tak to opisuje:

Turbo timer – jest to urządzenie, które powoduje, że silnik spalinowy z turbosprężarką wyłącza się z opóźnieniem w celu zwiększenia żywotności turbiny.

Temperatura turbiny może sięgać setek stopni Celsjusza, dlatego ważne jest aby przed zgaszeniem silnika pozostawić go przez pewien czas włączonym w celu ochłodzenia turbiny.

Turbo timer pozwala na pracę silnika po wyjęciu kluczyka ze stacyjki przez określony przez użytkownika czas. Dzięki temu urządzeniu kierowca nie musi pozostawać w samochodzie, a silnik sam się wyłączy po ochłodzeniu turbiny

Dla jednego zbędny bajer, dla drugiego (a w tym dla, zawsze spieszącego się, mnie) przydatny dodatek..

Edytowane przez NoWay
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy manualnej skrzyni trzeba wyłączać silnik na luzie?

Jeśli chodzi o gaszenie podczas działania TT wiadomo, że tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...