Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Serwis klimatyzacji


adadur

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym sprecyzować jakie czynności i zaspoły wchodzą w zakres przeglądu klimatyzacji:

1) Podstawowa czynność to "nabicie klimy" w zakres tych czynności wchodzi zapewne uzupełnienie czynnika (czynnik ważony jest po spuszczeniu i dopłacamy za różnicę od właściwego stanu). Nowy czynnik jest już jak sądze z środkiem smarnym oraz oczyszczony i odwodniony.

2) Co z filtrem osuszacza w naszych autkach - podlega on okresowej wymianie?, co ile?

3) Sprawdzenie filtra kabinowego (wymiana raz do roku)

4) Sprawdzenie paska napędzającego skrężarkę.

Czekam na wasze sugestie odnośnie klimatyzacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serwisowanie klimatyzacji

Klimatyzator samochodowy traci 75 proc. swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie krąży połowa wymaganej przez konstruktora ilości czynnika chłodniczego. W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu. Ponadto czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego nie jest smarowany. Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowadzić do kompletnego zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Taka naprawa zwykle pociąga za sobą wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Można takiej ewentualności uniknąć, poddając układ klimatyzacji corocznemu przeglądowi. Ponadto czynnik chłodniczy absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe. Część wilgoci zatrzymuje i odfiltrowuje filtr-osuszacz, ale jego możliwości wyczerpują się definitywnie po dwóch latach pracy. Jeśli filtr-osuszacz nie jest regularnie wymieniany, wysoka zawartość wody doprowadzi do korozji wszystkich elementów układu. Następstwem będzie przyspieszone zużycie i mechaniczne uszkodzenia części układu. Gdy w układzie klimatyzacji krąży zawilgocony czynnik chłodniczy zawór rozprężny może ulec zalodzeniu, co całkowicie blokuje działanie klimatyzatora, a w dalszej kolejności prowadzi do zniszczenia skraplacza i sprężarki. Regularna wymiana filtra-osuszacza pozwala uniknąć wysokich kosztów napraw.

Dezynfekcja klimatyzacji :

- Dlaczego trzeba regularnie dezynfekować układ klimatyzacji?

• Bakterie, grzyby i inne drobnoustroje osadzające się na parowniku powodują powstawanie niemiłych woni i mogą wywołać reakcje alergiczne pasażerów samochodu.

Parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą i zintegrowany z systemem wentylacji wnętrza pojazdu. Osadzająca się na jego powierzchni wilgoć ze schładzanego powietrza i brak światła stanowią idealne warunki do rozwoju bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów. Docierają one do parownika wraz z kurzem z zasysanego powietrza i osiadają na blaszkach radiatora parownika, skąd poprzez system wentylacji docierają do kabiny. U wielu ludzi grzyby i drobnoustroje powodują kichanie, łzawienie, kaszel lub inne dokuczliwe reakcje alergiczne. Ponadto gnijące w wilgoci mikroorganizmy wywołują niemiłą, stęchłą woń.

Regularna dezynfekcja parownika niszczy zarodniki grzybów, bakterie i drobnoustroje. Jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, nie wywołuje żadnych szkodliwych następstw.

Wymiana filtra kabinowego:

• Regularna wymiana filtra jest konieczna i zalecana przez producentów pojazdów, ponieważ w miarę osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrującej do kabiny wpada coraz mniej powietrza.

• Zablokowany filtr kabinowy może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji.

• Zaparowane szyby to często skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowości filtra.

• Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu wewnątrz pojazdu.

Filtr kabinowy jest zwykle wykonany z materiału włóknistego o odpowiednio dobranej przepustowości powietrza, który zatrzymuje kurz, zanieczyszczenia i pyłki z powietrza. Jeśli filtr ma dodatkową warstwę z aktywnym węglem, odfiltrowaniu ulegają także szkodliwe gazy jak węglowodory i ozon. Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można łatwo zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tyś. km przebiegu filtr osiąga „punkt saturacyjny", czyli zmniejszenie przepustowości o 75% w stosunku do nowego wkładu. Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi zablokowanie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to także ogromne przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie.

Kolejny efekt zanieczyszczenia filtra to zaparowywanie szyb we wnętrzu. Jeśli filtr jest zatkany i stary, to dodatkowo będzie przyczyną przykrego zapachu w kabinie.

Wymiana osuszacza :

• Filtr-osuszacz usuwa z układu klimatyzacji wilgoć oraz cząsteczki stałe, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem i gwarantując optymalną wydajność chłodzenia.

Część wilgoci z układu klimatyzacji jest wychwytywana przez filtr-osuszacz, który w systemach z dyszą rozprężną zamiast zaworu jest nazywany „akumulatorem". Element ten osiąga „punkt saturacji" po ok. dwóch latach działania. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, rosnąca zawartość wody w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów. W następstwie tego procesu może dojść do znacznie zwiększonego zużycia układu i jego elementów. Może też dojść do zalodzenia zaworu rozprężnego, czego konsekwencją będzie uszkodzenie skraplacza i sprężarki.

Cytaty z http://www.alpo.ig.pl/klima.html

(już kiedyś go podawałem)

Niedługo będę robił przegląd klimy (szczelność, napełnienie czynnikiem) to podam ceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ehhh Pre czytałem co nie co o klimie ale chciałem zwóricić tylko uwagę co serwisować i jaki zakres to obejmuje a nie wnikając czemu trzeba to robić. Sądze, że większość z nas dba o swoje autka ;)

Bardzo prawdopodobne że zechcę przegląd klimy zrobić w Trójmieście - może znasz jakiś namiar na dobry warsztat i udało by się umówić kilka autek w zamian za jakiś rabat - myślę że chętni się znajdą.

A co z tym filtrem osuszacza w A4 jest on wymienialny czy nie bo nigdzie na to nie natrafiłem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale może niech ten temat stanie się głównym temat informacji na temat klimatyzacji.

Mam w miarę dwie dobre oferty (no może 3) z Trójmiasta (Gdansk, Gdynia, Wejherowo).

Popytam i dam znać (masz rację z tym rabatem - z takim nastawieniem będę rozmawiał).

Ale musiałbym wiedzieć ile mniej więcej osób byłoby chętnych (dajcie znać na PW)

Myśle, że co 2 lata warto zrobić przegląd szczelności klimy, a co 3 dopełnić ją czynnikiem.

Osuszacz: jeśli przy włączonej klimie masz problem z parowaniem szyb, może być problem z osuszaczem. Masz również w tekście napisane, że całkiem prawdopodobne jest, że po dwóch latach będzie potrzebna wymiana.

Na forum jest ktoś (iceman) kto ma firmę od klimatyzacji, więc pewno da dobrą odpowiedź, liczymy na to :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

panowie co do osuszacza to bym się sprzeczał że sie go wymienia co dwa lata w układach pracujących bez problemu . osuszacz ma zadanie jak sama nazwa wskazuje osuszać czynnik chłodniczy ale układ klimatyzacji jest układem zamkniętym a więc szczelnym więc wilgoć się nie dostaje do układu . Osuszacz wymienia sie za każdym razem po zatarciu spręzarki klimy i płuka układ . Co do dopełniania układu to też niejest tak do końca bo widziałem układy które pracowały i pracują po 7-8 lat bez ingerencji w układ . Jedyne co napewno trzeba robić co roku to odgrzybić klimatyzacje i to profesjonalnie bo to dla naszego zdrowia i wyczyścić skraplacz z przodu samochodu na myjce pod ciśnieniem po zimie .

ps. jak będe odgrzybiał swoją lale to porobie zdjęcia żebyście mogli sami to zrobić

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do dopełniania układu to też niejest tak do końca bo widziałem układy które pracowały i pracują po 7-8 lat bez ingerencji w układ.

A co ze sprawdzeniem szczelności układu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do dopełniania układu to też niejest tak do końca bo widziałem układy które pracowały i pracują po 7-8 lat bez ingerencji w układ.

A co ze sprawdzeniem szczelności układu ?

niektórych nieszczelności i tak nie wykryjesz mimo tego że wykrywacze pokazują 0,3 g wycieku na rok ale niema dojścia do wszystkich miejsc .

szczelnośc sprawdza się kompleksowo przy wymianie elementów klimatyzacji lub braku czynnika w układzie klimy

pozdrawiam :a4fan::quattro:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szczelnośc sprawdza się kompleksowo przy wymianie elementów klimatyzacji lub braku czynnika w układzie klimy

sorry, że dalej drążę, ale muszę się zainteresować tym tematem ;) a tyś fachowiec, więc kuję żelazo...

Moje pytanie : to skąd bierze się brak czynnika, skoro wszystko w układzie niby jest ok ?

W układzie z tego co pamiętam jest kilkaset gram (650 ?) czynnika, więc ubytek 0,3 na rok to baaardzo mało (praktycznie błąd pomiarowy pewno).

Rozumiem, że skoro pojawia się jego brak, może sugerować to uszkodzenie całego układu ? No przecież zdarzaja się rozszczelnienia... I to chyba często... ?

A przecież czekać aż skończy się R134a to chyba niezbyt rozsądnie, bo można potem nabawić się innych kłopotów ?

Dzięki z góry za odpowiedzi ! :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czynnik przenika przez przewody i połączenia, uszczelnienia sprężarki. W taki sposób może ubywać nawet ok. 20% czynnika w ciągu roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0,3 g tyle wykrywa wykrywacz czynika kolego a nie układ ma wyciek na rok ?

wyciek jak występuje bez uszkodzenia elementu to jest to najczęściej przenikanie czynnika przez elementy gumowe ukłdu klimatyzacji

brak w układzie 20% czynika jest odczuwalne w czasie pacy klimatyzacji poza tym w układzie jest presostat ciśnieniowy który zabezpiecza układ w razie braku czynnika i nie załączy klimatyzacji

w większości samochodów jest w tej chwili dodawany środek do wykrywania nieszczelności w kolorze seledynowym jaskrawym i przy pomocy lampy UV świeci w miejscach wycieku

poza tym bardzo ważna rzecz klime uruchamiać nawet w zime bo niezbędne jest smarowanie dławicy sprężarki

:a4fan:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra - u mnie klima jest sprawna pracuje chłodzi, no ale jak skutecznie to trudno powiedzieć bo nie mam prównania. Zamierzam uzupełnić czynnik w klimie co przy tej okazji powinno być wykonane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra - u mnie klima jest sprawna pracuje chłodzi, no ale jak skutecznie to trudno powiedzieć bo nie mam prównania. Zamierzam uzupełnić czynnik w klimie co przy tej okazji powinno być wykonane?

wymienić filtr przeciwpyłkowy i odgrzybić klime ale profesjonalnie z dostaniem się do parownika klimy a nie wpuszczeniu srodka w wyloty powietrza

:a4fan::quattro:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie odgrzybianie jest do wykonania samemu czy też lepiej zlecić to w serwisie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można zrobić samemu jak będe robił w swojej to porobie zdjęcia i opisze krok po kroku jak to wykonac

Przyda mi się takie fotostory. Zresztą nie mnie samemu.Czekam :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osuszacz ma zadanie jak sama nazwa wskazuje osuszać czynnik chłodniczy

Coś tu chyba nie tak. Przecież czynnik w ukladzie chłodniczym występuje w dwóch fazach jako pary czynnika chłodniczego oraz w fazie skroplonej. To Co tu się osusza?

Mi się wydawało że można osuszać powietrze nawiewane przez klime, gdyż powietrze chłodzimy i w związku z tym zawarta wilgoć w nim w miare spadku temperatury wykrapla się. Więc chyba osuszacz osusza to powietrze a nie czynnik :exclaim:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osuszacz ma zadanie jak sama nazwa wskazuje osuszać czynnik chłodniczy

Coś tu chyba nie tak. Przecież czynnik w ukladzie chłodniczym występuje w dwóch fazach jako pary czynnika chłodniczego oraz w fazie skroplonej. To Co tu się osusza?

Mi się wydawało że można osuszać powietrze nawiewane przez klime, gdyż powietrze chłodzimy i w związku z tym zawarta wilgoć w nim w miare spadku temperatury wykrapla się. Więc chyba osuszacz osusza to powietrze a nie czynnik :exclaim:

No nie bardzo.

Do układu klimatyzacji może siedostać zwykłe powietrze którym oddychamy, a ono ma w sobie sporo wilgoci, wilgoć w układzie zabija podzespoły, niektóre oleje przyjmują troche inne własności itp itd, do tego moze zamarzać w XV jak temp odparowania jest poniżej 0 (ale w klimie podobno tak nie jest ;) )

To co piszesz, że skrapla się woda na parowniku od róznicy temperatur to inna sprawa, tam jest specjalna rynienka do tych skroplin i są one wypuszczane gdzieś pod samochód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osuszacz ma zadanie jak sama nazwa wskazuje osuszać czynnik chłodniczy

Coś tu chyba nie tak. Przecież czynnik w ukladzie chłodniczym występuje w dwóch fazach jako pary czynnika chłodniczego oraz w fazie skroplonej. To Co tu się osusza?

Mi się wydawało że można osuszać powietrze nawiewane przez klime, gdyż powietrze chłodzimy i w związku z tym zawarta wilgoć w nim w miare spadku temperatury wykrapla się. Więc chyba osuszacz osusza to powietrze a nie czynnik :exclaim:

bez komentarza :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...