Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Montaż podświetlanych kratek poliftowych do przedlifta


ppatryk

Rekomendowane odpowiedzi

Spis treści
  1. Przywitanie i ważne informacje o kratkach Europejskich i Angielskich.
  2. Potrzebne rzeczy.
  3. Montaż.
  4. Efekt końcowy, podsumowanie i koszta.

Cześć! Wiem, że taki temat już istnieje na forum, ale nie posiada już aktualnych zdjęć oraz nic nie stoi na przeszkodzie utworzenia drugiego.
Na początek kilka bardzo ważnych informacji!
Wszystkie kratki z II liftu pasują do Waszych przedliftów bez żadnej przeróbki oczywiście jeżeli pochodzą z wersji Europejskiej samochodu. Przestrzegam was przed Anglikami. Jest z nimi o wiele więcej pracy, aby je zamontować niż jest to z wersją Europejską, ponieważ wejście kratki do tunelu nawiewu skierowane jest w drugą stronę. O ile nie będziecie mieli problemu z montażem prawej i środkowej kratki to przy lewej musicie już nacinać, piłować i tego typu historie. Poza tym do Anglików będziecie musieli przełożyć środek z waszych starych kratek, ponieważ mają inny zakres regulacji góra - dół. Jakby tego było mało to wasze ukochane, wyczekane podświetlane pokrętła będą skierowane w drugą stronę. Oczywiście to są detale, do których chcący może się przyczepić, ale wolę was przestrzec przed czymś takim. :)

Potrzebne rzeczy:

  • Lutownica;
  • Cyna;
  • 3m kabla dwużyłowego najlepiej zgrzanego, aby można było go w razie potrzeby rozciąć;
  • Termokurcz oraz źródło ciepła np. zapalniczka;
  • Taśma izolacyjna;
  • Nożyczki;
  • Grzechotka z przedłużoną nasadką, bądź sam klucz nasadkowy (również przedłużony) 9;
  • Kawałek cienkiego plastiku (może być stara karta do bankomatu);
  • Wkrętarka;
  • Pilnik;
  • Śrubokręt płaski;
  • Miernik/Multimetr;
  • Szybkozłączki do każdej kratki (opcjonalne). Łącznie 6 pojedynczych lub 3 podwójne;

Skoro mamy już potrzebne rzeczy zabieramy się do pracy!

  1. Zaczynamy od dowolnej strony. Lewa, bądź prawa. Ja zacząłem od prawej.
    Otwieramy prawe drzwi na maksa. Podważamy prawą zaślepkę deski i ściągamy ją. Jeśli ktoś tego nigdy nie robił to niech lekko podważy i poświeci w szczelinę latarką. Ujrzy 3 metalowe zaczepy, które wchodzą w deskę. Delikatnie przy każdym z nich odginamy plastik tak, aby go nie uszkodzić.
    postimage postimage
    Opróżniamy schowek dla zmniejszenia wagi i ułatwienia dostępu do śrubek.
    postimage postimage
    No i zaczynamy odkręcać. Proponuję odkręcać śrubki w kolejności od dołu do góry. Całkowicie z prawej strony samochodu mamy do okręcenia 5 śrub.
    Po odkręceniu ostatnich - górnych śrubek uważajcie. Delikatnie opuśćcie sobie schowek na kolana i sięgnijcie ręką w lewą stronę schowku w miejsce gdzie jest zlokalizowana lampka. Odepnijcie od niej dwa kable, które do niej wchodzą. Uważajcie przy okazji jeśli jeden z kabli nie jest zaizolowany z zewnątrz owińcie jeden izolacją, ponieważ później jak będziecie się bawić elektryką może wam pójść spięcie. Ja te kable miałem zaizolowane fabrycznie.
    Z prawej strony po opuszczeniu schowka na dół może być przyczepiony kabel trytką. Nie ma sensu tego rozbrajać w celu wyjęcia całego schowka na zewnątrz. Opuszczenie wraz z kablem jest bezinwazyjne.
  2. Wyciągamy prawą kratkę nawiewu. Kratki nie są w żaden sposób przykręcone. Znajdują się w środku na wcisk. Jak macie przed oczami polifty to doskonale widzicie gdzie są miejsca z zaczepami w desce.
    Otwieramy drzwi i zaczynamy od zewnętrznej strony ciągnąc do siebie kratkę. Z lewej strony kratki dla ułatwienia możemy wcisnąć naszą kartę bankomatową - pomoże nam to później w wyciąganiu. UWAGA! Nie ciągniemy za ruchomą część kratki!
    postimage
    Gotowe. Udało Ci się zdemontować prawą stroną ;)
  3. W tym momencie udajemy się w lewą część samochodu, aby zdemontować kartkę kierowcy.
    Tak samo jak z prawej strony z lewej ściągamy zaślepkę bezpieczników (przy okazji niektóre człowieki dowiedzą się gdzie one się znajdują ;)). Z tej strony samochodu mamy do odkręcenia tylko 4 śrubki.
    Dwie z lewej strony przy bezpiecznikach i dwie w górnej części osłony pod kierownicą. Całość pięknie schodzi po prostu wyciągamy spod listwy dekoracyjnej. Nie potrzebujecie do tego żadnych narzędzi. Jest to po prostu wsunięte.
    postimage
  4. Tak samo jak w punkcie drugim demontujemy lewą kratkę.
    postimage
  5. No i przyszło nam się teraz zmierzyć z kratką środkową oraz radiem. Według mnie najcięższa robota, z którą przyjdzie wam się tego dnia zmierzyć podczas demontażu.
    Przed wyciągnięciem środkowej kratki polecam wcisnąć kartę pomiędzy deskę, a kratkę i wykonujemy ruch dookoła jakbyśmy wykrajali kratkę.
    Bierzemy śrubokręt i podważamy od spodu kratkę tak, aby się delikatnie wysunęła. Robimy to stronami. Prawa strona dolnej kratki - podważamy, lewa - podważamy i idziemy do góry. Najlepiej przed tą operacją okleić kratkę np. taśmą izolacyjną w miejscach gdzie chcemy ją podważać, aby jej ewentualnie nie uszkodzić.
    Po chwili mordęgi powinniście wysunąć kratkę bez najmniejszego problemu. Jest to najciężej osadzona kratka, ponieważ jest dodatkowo przyklejona/uszczelniona z góry i dołu.
    postimage
  6. Po demontażu kratki przyszedł czas na radio. Zakładam, że jest to radio niefabryczne. Jeśli jest seryjne szerokie 1dinowe to odsyłam do tego wątku. Jak je zdemontować powinniście wiedzieć już sami jeśli je montowaliście. Jeśli nie to polecam okleić zaślepki taśmą izolacyjną, aby uchronić je przed zarysowaniami/uszkodzeniami. Aby wyciągnąć moje radio musiałem z lewej i prawej strony wsunąć około 7 centymetrowy sztywny plastik (w moim przypadku była to stara karta bankomatowa przecięta na pół). Po tym zabiegu zwalniałem zaczepy w koszu i przy pomocy śrubokręta delikatnie wysunąłem radio, po czym złapałem ręką i położyłem na skrzynię biegów podkładając jeszcze pod nie starą środkową kratkę nawiewu.
    postimage postimage
  7. Po wyjęciu radia lokalizujemy za pomocą miernika przewód, w którym znajduje się 12V po przekręceniu kluczyka. Zazwyczaj w wiązce radia macie dwa grube kable czerwony i żółty łączone ze sobą szybkozłączkami. Prawdopodobnie będzie to ten żółty wychodzący od tunelu nie od radia, ponieważ przy radiu mogą być zamienione.
    postimage
  8. Teraz zabieramy się za tworzenie instalacji i montaż kratek. :)
    Co do instalacji. Poprosiłem sprzedającego, aby uciął mi jeszcze kawałek za kostką fabrycznej instalacji dzięki czemu kratki mogę w każdej chwili odpiąć od instalacji samochodowej. Wam polecam kupienie jakichś wtyczek, bądź zrobienie tego na szybkozłączki. Oczywiście metoda na krótko też jest okej, ale jak już coś robić to nie dwa razy.
  9. Po lewej i prawej stronie nie będziecie mieli problemu z przewodem, ponieważ tunel powietrzny nie dochodzi idealnie do deski i w miejscu przerwy możemy podpiłować pilnikiem otwór na nasz kabel. Co do kratki środkowej polecam zrobienie otworu pilotażowego lutownicą z lewej strony tunelu, a później rozwiercenie dziurki wkrętarką.
    Gdy mamy już wszystkie potrzebne otwory dochodzimy do montażu.
    Przeciągamy kable z przylutowanymi wcześniej naszymi wtyczkami, które będą wchodziły do wtyczek w kratkach, przez stworzone otwory i podłączamy się do naszych kratek. Robimy to ze wszystkimi kratkami. Następnie wciskamy je na miejsce.
    IMG_0527 IMG_0529
     
  10. Całą instalację podepniemy równolegle pod plus przy radiu oraz minus. Opcjonalnie możecie wykorzystać sam minus przy oświetleniu schowka, bądź jedno i drugie. UWAGA! Po podpięciu się + i - pod schowek będziecie mieli podświetlenie kratek po włączeniu świateł na pozycyjne.
    Wszystkie połączenia zabezpieczamy koszulkami termokurczliwymi oraz izolacją.
    IMG_0532 IMG_0534
     
  11. Po poprawnym podłączeniu wszystkiego cieszymy się z naszych świecących kratek (efekt poniżej).
  12. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności do rozkładania oczywiście. ;)

 

Efekt końcowy mówi sam za siebie. :)

IMG_0536IMG_0537IMG_0538IMG_0539

IMG_0540IMG_0541IMG_0542

Całkowity koszt, który mnie wyniósł to 70zł wraz z kablami, których potrzebowałem do stworzenia instalacji i kratkami+kw. Jak dla mnie okazja. :)


Cały temat starałem się pisać tak, aby każdemu udało się go zrozumieć. W razie niejasności pytajcie postaram się coś dopisać/zmienić. Mam nadzieję, że pomogłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...