Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[Artykuł] Mała, ale ważna - rzecz o sondzie lambda


Dystrybutor SKV

Rekomendowane odpowiedzi

Od zwiększonego zużycia paliwa, aż do samozapłonu katalizatora. W takim zakresie rozciągają się skutki uszkodzenia sondy lambda. Niby rzecz niewielka, a namieszać może sporo.

Czym jest lambda? Pomijając, że to litera greckiego alfabetu, to jest to część mierząca skład spalin w wydechu, a konkretnie udział powietrza i paliwa w mieszance spalinowej, aby zminimalizować ilość szkodliwych produktów spalania mieszanki emitowanych do atmosfery.

Prędzej bywało różnie, ale od 1998 roku w każdym samochodzie montowane są standardowo dwie sondy lambda. Jedna między kolektorem wydechowym a katalizatorem, zwana sondą regulacyjną, a druga za katalizatorem w dalszej części wydechu zwana diagnostyczną.

Wynik pomiarów z sondy regulacyjnej, który jest robiony około 5 razy na sekundę, jest przesyłany do jednostki sterującej silnikiem ECU i odpowiada za ustawianie optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, aby silnik pracował wydajnie i nie emitował szkodliwych związków chemicznych do atmosfery.

Sonda diagnostyczna monitoruje efekty pracy tej pierwszej sondy, mierząc zawartość tlenu w spalinach za katalizatorem. Z uwagi na fakt, że katalizator do prawidłowego działania zużywa tlen, to obecność tlenu za katalizatorem w zbyt dużym procencie odczytu oznacza zwykle jego zużycie i konieczność wymiany.

Z uwagi na charakterystykę pracy, sondy lambda zaczynają swoją pracę dopiero wtedy, kiedy spaliny osiągną temperaturę 300*C, zaś górną granicą wytrzymałości typowego czujnika jest temperatura 800*C. Dlatego też jakość materiałów, z których jest wykonana ma znaczenie.

Sondy warto kontrolować co około 30000 km, co zbiega się zwykle z typowymi okresami między przeglądami. Jeżeli końcówka sondy pokryta jest czarnym, tłustym nalotem, oznacza to zwiększone spalanie oleju przez silnik. Czerwony lub biały nalot jest zwykle efektem dodawania do paliwa różnych uszlachetniaczy. Warto zwrócić uwagę, czy na końcówce sondy nie osadza się chropowaty zielony nalot – oznacza on przedostawanie się płynu chłodzącego do silnika. Z kolei zabarwienie końcówki sondy na brązowo oznacza zbyt bogatą mieszankę paliwową, dlatego trzeba sprawdzić ciśnienie podawania paliwa.

Przeciętna trwałość sondy lambda waha się w granicach 50-80 tysięcy kilometrów. Niektóre modele samochodów mają układy podgrzewania sondy lambda, dzięki któremu jej żywotność wzrasta nawet do 150.000 km.

Handlowo, sondy lambda dzielą się na sondy dedykowane z odpowiednimi wtyczkami, jak i sondy uniwersalne, gdzie przewody łączy się za pomocą szybkozłączek.

W swojej ofercie posiadamy każdy typ sond 1V i 5V, dostępnych z przewodami w wielu długościach, dopasowanych do różnych modeli samochodów, zarówno z dedykowanymi wtyczkami, jak i uniwersalne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Dystrybutor SKV napisał:

, to jest to część mierząca skład spalin w wydechu, a konkretnie udział powietrza i paliwa w mieszance spalinowej,

A naprawdę konkretnie to jest czujnikiem wyłącznie ilości tlenu(oxygen sensor). Nazwa pochodzi od określanej Lambdą wartości oznaczającej proporcję powietrza z paliwem w spalinach.

Edytowane przez pulpecik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...