Dystrybutor SKV 1 Opublikowano 28 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2017 Od zwiększonego zużycia paliwa, aż do samozapłonu katalizatora. W takim zakresie rozciągają się skutki uszkodzenia sondy lambda. Niby rzecz niewielka, a namieszać może sporo. Czym jest lambda? Pomijając, że to litera greckiego alfabetu, to jest to część mierząca skład spalin w wydechu, a konkretnie udział powietrza i paliwa w mieszance spalinowej, aby zminimalizować ilość szkodliwych produktów spalania mieszanki emitowanych do atmosfery. Prędzej bywało różnie, ale od 1998 roku w każdym samochodzie montowane są standardowo dwie sondy lambda. Jedna między kolektorem wydechowym a katalizatorem, zwana sondą regulacyjną, a druga za katalizatorem w dalszej części wydechu zwana diagnostyczną. Wynik pomiarów z sondy regulacyjnej, który jest robiony około 5 razy na sekundę, jest przesyłany do jednostki sterującej silnikiem ECU i odpowiada za ustawianie optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, aby silnik pracował wydajnie i nie emitował szkodliwych związków chemicznych do atmosfery. Sonda diagnostyczna monitoruje efekty pracy tej pierwszej sondy, mierząc zawartość tlenu w spalinach za katalizatorem. Z uwagi na fakt, że katalizator do prawidłowego działania zużywa tlen, to obecność tlenu za katalizatorem w zbyt dużym procencie odczytu oznacza zwykle jego zużycie i konieczność wymiany. Z uwagi na charakterystykę pracy, sondy lambda zaczynają swoją pracę dopiero wtedy, kiedy spaliny osiągną temperaturę 300*C, zaś górną granicą wytrzymałości typowego czujnika jest temperatura 800*C. Dlatego też jakość materiałów, z których jest wykonana ma znaczenie. Sondy warto kontrolować co około 30000 km, co zbiega się zwykle z typowymi okresami między przeglądami. Jeżeli końcówka sondy pokryta jest czarnym, tłustym nalotem, oznacza to zwiększone spalanie oleju przez silnik. Czerwony lub biały nalot jest zwykle efektem dodawania do paliwa różnych uszlachetniaczy. Warto zwrócić uwagę, czy na końcówce sondy nie osadza się chropowaty zielony nalot – oznacza on przedostawanie się płynu chłodzącego do silnika. Z kolei zabarwienie końcówki sondy na brązowo oznacza zbyt bogatą mieszankę paliwową, dlatego trzeba sprawdzić ciśnienie podawania paliwa. Przeciętna trwałość sondy lambda waha się w granicach 50-80 tysięcy kilometrów. Niektóre modele samochodów mają układy podgrzewania sondy lambda, dzięki któremu jej żywotność wzrasta nawet do 150.000 km. Handlowo, sondy lambda dzielą się na sondy dedykowane z odpowiednimi wtyczkami, jak i sondy uniwersalne, gdzie przewody łączy się za pomocą szybkozłączek. W swojej ofercie posiadamy każdy typ sond 1V i 5V, dostępnych z przewodami w wielu długościach, dopasowanych do różnych modeli samochodów, zarówno z dedykowanymi wtyczkami, jak i uniwersalne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pulpecik 13 Opublikowano 28 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2017 (edytowane) 19 minut temu, Dystrybutor SKV napisał: , to jest to część mierząca skład spalin w wydechu, a konkretnie udział powietrza i paliwa w mieszance spalinowej, A naprawdę konkretnie to jest czujnikiem wyłącznie ilości tlenu(oxygen sensor). Nazwa pochodzi od określanej Lambdą wartości oznaczającej proporcję powietrza z paliwem w spalinach. Edytowane 28 Kwietnia 2017 przez pulpecik Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się