A4 B5 1.9 TDI AJM 116KM Dodatkowy dodgrzewacz płynu
1 1

    10 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    Witam wszystkich miłośników AJM. Chce podzielić się sposobem na szybsze podgrzewanie płynu w układzie chłodzenia w okresie jesienno zimowym, szczególnie zauważalne różnice w szybkości nagrzewania, kiedy temperatura spadnie do 5*C. Wtedy załancza się dogrzewacz w moim A4 B5. Dotyczy to silników, które mają/posiadają dodatkowe podgrzewanie płynu (wody).

    Przy okazji polecam do przeczytania link:

     

    Dodatkowy podgrzewacz jest umieszczony z tyłu silnika pod pompą vacum. Widać na nim 3 świece żarowe. ( zdjęcie przykładowe)

    podgrzewacz-wody-038121145-audi-a4-b5-1-9tdi-ajm-2335328.jpg

    Oryginalne zalecane świece to według ETKI N 103 021 02.

    Ja stosowałem Beru GN928

    cv 928.jpg

    Świeca dobra ale ma jedną wadę. Po pół roku, szczególnie dogrzewanie małe (środkowa) się przepala. Nie wytrzymywała jednego sezonu.

    Poza tym miałem problem z fajką. Po wymianie świec jak kupiłem samochód fajki się potopiły. Kupiłem nowe w salonie ( 45 zł. za sztukę) po jednym sezonie też się potopiły. Nie wiem czemu. Niby dobrze się zatrzaskiwały, ale fajki się potopiły. Kombinowałem z nimi ale słabe było grzanie i świece się przepalały po zimie ( nawet przed zakończeniem jej).

    Wtedy postanowiłem spróbować czegoś innego ( poprawić fabrykę).

    Sprawdziłem różne świece. Szczególnie przypadły mi 2. Beru GV657 i FEBI BILSTEIN 15963

     2014-11-14 21.36.46.jpg

     

    Świeca o długości 21 mm jest krótka. Płyn który przelatuje w oprawie przez nią jest podgrzewany tylko połowicznie. Woda potrzebuje 2 razy więcej czasu żeby się podgrzać. Zimna woda nie opływająca świecę wpada do nagrzewnicy i przez to bardzo słabo odczuwamy różnicę temperatury. Silnik dłużej jest na tak zwanym ssaniu. Im więcej podkręcamy ciepła w kabinie tym dłużej silnik jest niedogrzany.

    Świeca Febi Bilstein daje już dużo lepszy efekt gdyż płyn lepiej, bardziej wydajniej opływa ją. 

    2014-11-14 21.33.19.jpg

    2014-11-14 21.33.35.jpg

    Mamy jeszcze jedną świecę, którą mam założoną od dwóch lat.

    BERU GV 657 świeca tak jak piszę siedzi od dwóch lat (dwa sezony grzewcze). Jedną mam założoną w małym grzaniu (na środku) druga siedzi w dużym grzaniu (jedna z dwóch). Sprawdzałem w tym roku i dalej są sprawne. Pracą tych świec żarowych jestem bardzo zadowolony gdyż różnica jest bardzo duża. Tu płyn opływa praktycznie całą świecę w komorze. Kiedyś nagrzanie silnika tak żeby leciało ciepłe ( nie letnie) powietrze trwało około 8-10 min. w temperaturze od 5*C do ujemnych. Przez co szyby słabo się odmrażają. Im bardziej odkręcamy temperaturę tym silnik bardziej jest wychładzany. A silniczki AJM lubią ciepło szczególnie, że paliwo Diesel tez jest dogrzewany płynem chłodniczym na początku pracy silnika, tak że jest zapotrzebowanie na ciepło. Sam silnik ma małą stratę energetyczną w postaci wydalania ciepła. Dlatego ma dogrzewanie. Inne modele silników nagrzewają się szybciej ale to są tak zwane straty energetyczne w postaci wydalania ciepła.

    2014-11-14 21.33.51.jpg

    2014-11-14 21.32.15.jpg

    Zdjęcia są podglądowe i pokazują różnicę. Wiadomo żeby były dobre efekty należy wymieniać kompletem. Ja mam dwie, ale teraz zakładam jeszcze jedną gdyż to było do sprawdzenia. Nie wiedziałem jak się zachowa czy coś się nie stanie. Ale u mnie działa bez zarzutów.

    Pamiętaj żeby przy takich przeróbkach zawsze były oryginalne zabezpieczenia (bezpieczniki) a nie jakieś zwatowane lub za wysokie wartościami gdyż może to spowodować uszkodzenie instalacji.

    Te świece jak widać na zdjęciach mają końcówki przykręcane i trzeba przerobić na oczka. Można też kupić gumowe kapturki chroniące miejsce połączenia.

    20170610_183959.jpg

    Jeszcze podpowiem, że można posmarować gwinty świec żarowych czy zapłonowych specjalnym smarem do tego. Powoduje on, że miejsce gwintu nie ulega zapieczeniu, śniedzeniu a co za tym idzie zawsze dobre przewodzenie prądu. Przy następnej wymianie świec idzie zawsze gładko.

    Ja jeszcze do wszystkiego używam Zmywacza Do Hamulców. Oczyszczam nim miejsca pracy i wkręcania. Środek nie powoduje korozji i nie jest tłusty. Odparowuje z miejsca użycia i nie ma potrzeby wycierania go do sucha.

    2014-11-14 21.29.58.jpg

    Zdjęcie pokazuje różnice od oryginału po prawej najkrótsza a po lewej GV 657 a w środku Febi. A i jeszcze jedno najważniejsze, czas nagrzewania do lecenia ciepłego powietrza to około 3 min na małym grzaniu. Małe grzanie (środkowa jedna świeca ) uruchamia się od 5 do -5 *C.  A tak zwane duże grzanie ( dwie świece po bokach) dołączają  się od -5*C w górę. Czyli pracują wtedy 3 sztuki.

    Te komory są tylko podglądowe. U mnie jest odpływ wody w dół dlatego długość świec ma duży wpływ.

    AJM.jpg

    Edytowane przez wierzbickidariusz

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Dobra robota :) też miałem ajm'a przez 3 lata. Zawsze sie wolno grzał, szczególnie zimą.

     Teraz ujeżdżam AWX'a ale numery świec które zastosowałeś oczywiście zapisuje i przed zimą przemyśle czy ich nie zastosować do siebie. Cena troche odstrasza, to jednak 60zł za sztuke.;)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    No i w b7 nagrzewnice mam elektryczną, ale przełożyć króciec z ajm i dorobić fragment instalacji to żaden problem

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    39 minut temu, misiek95 napisał:

    No i w b7 nagrzewnice mam elektryczną, ale przełożyć króciec z ajm i dorobić fragment instalacji to żaden problem

    Witaj MISIEK 95.

    Ciesze się że mogę pomóc. Cena tych świec GV 657 tak piszesz to koszt około 60zł. można znaleźć już od 30zł. ale plus jeszcze koszt przesyłki. Te GN 928 niby pasujące do oryginału to też podobny koszt nie dużo mniejszy. Ale te kupowałem minimum 2 szt. co rok. Te już mam 2 sezony i nic nie wymieniałem. czyli już zarobiłem. A co do wymiany króćca jeżeli się nie ma fabrycznego można założyć od np. Opel...w obwód chłodzenia i jakiś termostat podczepiony  pod silnik bądź rurkę chłodzenia żeby automatycznie się wyłączało i załączało no i jakiś przekaźnik.

    pobrany plik.jpg

    I nawet na 4 świece. Kiedyś kupiłem takie coś i chciałem dołożyć żeby szybciej dogrzewać ale udało mi się z świecami i nie było potrzeby kombinowania. A różnica jest naprawdę spora.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Cześć,

    Mam wyciek z uszczelrki podgrzewacza, plus wszystkie świece przepalone. Chcę to ogarnąć na spokojnie. Jak wygląda sprawa z demontażem tego podgrzewacza? Co trzeba zrzucać, żeby się tam w miarę dostać?

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Witam. Wyciek masz miedzy podgrzewaczem i króćcem?? czy między króćcem do którego jest przymocowany podgrzewacz a głowicą silnika?? opisz dokładniej.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Napisano (edytowane)

    Jeżeli wyciek masz między dogrzewaczem a kołnierzem to pomiędzy masz uszczelkę NR-30- 037121687 (36x3.15) koszt około 2,50zł. Odkręcasz 2 śruby M6 i wymieniasz mało masz miejsca ale pomału dasz radę. A jeżeli między króćcem a głowicą to jest NR-28- 037121688 (50x3.15) koszt około 5 zł. Tu też odkręcasz 2 sruby M6 tylko w tej po prawej najpierw nakrtke i ściągasz uchwyt od rurki olejowej a dopiero potem odkręcasz śrubę.Tylko żeby oszczędzić płynu to zlej ze zbiorniczka wyrównawczego i z dolnej rurki odchodzącej z niego. Zaoszczędzisz na płynie. Chyba że możesz dolać świeżego to nie ma co się bawić. Ja wymieniłem ten 037121688 tydzień temu bo rozpad się mi na kawałki. A oprócz tego podciekało mi z czujnika temperatury zamocowanego w tym króćcu też wymieniłem. Jakby co to jest NR-3- N90316802 ( 19,6x3,65) koszt do 3 zł. Po wymianie tych 2 uszczelek w końcu mam ciśnienie w układzie. Życzę powodzenia. Pomału dasz radę. Tylko ściągnij rurę doprowadzającą powietrze między EGR-em a intelculerem,będzie więcej miejsca i 2 - osłony silnika i filtra powietrza.

    Powodzenia jak coś to pisz jak będę mógł to pomogę.

    10.jpg

    Edytowane przez wierzbickidariusz

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Witam. Właśnie zabieram się do wymiany świec w podgrzewaczu. Zamontowane były oryginalne beru które są już czarne jak smoła.
    Moje pytanie w tej kwestii jest następujące:
    Czy przy wymianie tych świec na te całkiem długie ( Beru GV657 30mm) nie zawęzimy przepływu wody na tyle, że w lato przy upalnych temperaturach chłodzenie silnika może nie wyrabiać? Jakby nie było każda dłuższa świeca zmniejsza przekrój, moim zdaniem już wąskiego oczka w tej podgrzewarce, rozważam wybór tych średnich 24mm lub oryginalnych ponieważ bez powodu też takich fabryka nie wybrała, na pewno musieli liczyć się ze zmniejszeniem przepływu wody i zachowaniem bezpiecznej granicy.
    Co uważacie, proszę o podpowiedź.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Nie ma żadnego problemu przy dłuższych świecach, ja tak jeżdżę od 2 lat i w lato żadnych problemów z płynem nie miałem.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Witam..

    Nie ma żadnego problemu. Nie zawęża przepływu. (Kupiłem na szrocie taki kruciec i też patrzyłem, tam jest sporo miejsca). Przepływ jest swobodny, tyle tylko że płyn obiega dużo większą powierzchnie świecy co lepiej oddaje ciepło. 

    A co do chłodzenia w lato, to nie nagrzewnica chłodzi tylko chłodnica a tam nic nie zmieniasz w strukturze przepływu. 

    Jeżdżę cały czas na 3 wymienionych najdłuższych i nic się nie dzieje.

    Pozdrawiam.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
    1 1

    • Przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.