Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Tiptronic - zasady użytkowania


tomik77

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Proszę o odpowiedzi na nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytania dotyczące użytkowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów.

Jeśli chodzi o trzy pierwsze pytania to zakładamy że skrzynia nie ma funkcji Auto hold.

1) Jaki zakres wybrać na wybieraku jeśli zatrzymamy się np. przed bramą i musimy wysiąść aby ją otworzyć, N czy P?

2) Czy jeśli stoimy dłużej w korku lub na światłach jest wskazane przełączyć skrzynię na N lub P?

3) Czy dopuszczalne jest zamiast nożnego hamulca zaciągnięcie ręcznego na postoju przy wybranym trybie D?

4) Czy przy niskich temperaturach np. zimą przed jazdą zaleca się rozgrzanie oleju w automatycznej skrzyni biegów przez postój z uruchomionym silnikiem?

5) Czy można przełączać zakres z D na S, z D na Tiptronic. z D na N oraz z D na R bez wciskania przycisku na wybieraku?

6) Czy podczas podjeżdżania pod stromą górę gdy silnik pracuje na niskich obrotach i załączony jest wysoki bieg należy zredukować bieg ręcznie czy czekać aż skrzynia to zrobi?

7) Producent zaleca w instrukcji aby po przełączeniu z D na R odczekać chwilę z wciśniętym hamulcem aż poczujemy delikatne szarpnięcie i dopiero wtedy ruszyć. Co zrobić kiedy musimy szybko zawrócić na wąskiej drodze np. na 3 razy?

Edytowane przez tomik77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do pytań:

1) Stajesz na chwilę to wrzucasz P

2) W żadnym wypadku, masz cały czas wrzucony D i wciśnięty hamulec. Po wrzuceniu na N jest gorsze smarowanie skrzyni.

3) Nie

4) Jak mróz to lepiej jechać od razu to silnik szybciej się rozgrzewa no i olej też, oczywiście noga na gazie bardzo delikatnie.

5) Nie rozumiem pytania, przecież przycisk na wybieraku jest żeby móc zmieniać tryby, a bez wciśniętego jak chcesz to zrobić?

6) Skrzynia sama dobiera biegi wg obciążenia. Wiem, że czasem jest złudzenie że tip zamula np. wrzucony 6 bieg przy 60 km/h.

7) Zatrzymywać się za każdym razem  jak zmieniasz między D a R w przeciwnym wypadku uszkodzisz skrzynię.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎2017‎-‎10‎-‎19 o 08:27, audicoman napisał:

Co do pytań:

1) Stajesz na chwilę to wrzucasz P

2) W żadnym wypadku, masz cały czas wrzucony D i wciśnięty hamulec. Po wrzuceniu na N jest gorsze smarowanie skrzyni.

3) Nie

4) Jak mróz to lepiej jechać od razu to silnik szybciej się rozgrzewa no i olej też, oczywiście noga na gazie bardzo delikatnie.

5) Nie rozumiem pytania, przecież przycisk na wybieraku jest żeby móc zmieniać tryby, a bez wciśniętego jak chcesz to zrobić?

6) Skrzynia sama dobiera biegi wg obciążenia. Wiem, że czasem jest złudzenie że tip zamula np. wrzucony 6 bieg przy 60 km/h.

7) Zatrzymywać się za każdym razem  jak zmieniasz między D a R w przeciwnym wypadku uszkodzisz skrzynię.

 

Dzięki że pojąłeś ten temat.

ad. 1) Na jakim zakresie jest lepsze smarowanie skrzyni N czy P?

ad. 5) Nie zawsze musisz wciskać przycisk blokady aby zmienić zakres. Bez problemu przynajmniej u mnie można zmienić z D na Tiptronic lub z D na S bez wciskania przycisku blokady.

W instrukcji jest to niby wytłumaczone kiedy wciskać ten przycisk ale nie jest to dla mnie klarowne. Załączam zdjęcie z instrukcji może ktoś rozumie o co chodzi z tym punktem "przycisk blokady". (na zdjęciu kolorowe są pola P i D z lewej strony oraz R i N z prawej strony)

Dla porównania odszukałem oryginalną niemiecką instrukcję i tam na lewym rysunku kolorem jest oznaczone tylko P a z prawej jest tak samo czyli R i N.

20171023_213310.jpg

20171023_215940.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.10.2017 o 20:13, tomik77 napisał:

Witam!

Proszę o odpowiedzi na nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytania dotyczące użytkowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów.

Jeśli chodzi o trzy pierwsze pytania to zakładamy że skrzynia nie ma funkcji Auto hold.

1) Jaki zakres wybrać na wybieraku jeśli zatrzymamy się np. przed bramą i musimy wysiąść aby ją otworzyć, N czy P?

2) Czy jeśli stoimy dłużej w korku lub na światłach jest wskazane przełączyć skrzynię na N lub P?

3) Czy dopuszczalne jest zamiast nożnego hamulca zaciągnięcie ręcznego na postoju przy wybranym trybie D?

4) Czy przy niskich temperaturach np. zimą przed jazdą zaleca się rozgrzanie oleju w automatycznej skrzyni biegów przez postój z uruchomionym silnikiem?

5) Czy można przełączać zakres z D na S, z D na Tiptronic. z D na N oraz z D na R bez wciskania przycisku na wybieraku?

6) Czy podczas podjeżdżania pod stromą górę gdy silnik pracuje na niskich obrotach i załączony jest wysoki bieg należy zredukować bieg ręcznie czy czekać aż skrzynia to zrobi?

7) Producent zaleca w instrukcji aby po przełączeniu z D na R odczekać chwilę z wciśniętym hamulcem aż poczujemy delikatne szarpnięcie i dopiero wtedy ruszyć. Co zrobić kiedy musimy szybko zawrócić na wąskiej drodze np. na 3 razy?

1) P tylko blokuje mozliwosc ruchu, nie ma znaczenia

2) Naturą działania automatu jest zawsze praca na obciążeniu czyli D lub R

3) Dla Q nie powinno miec wiekszego znaczenia, choc zalecalym nozny

4) Skrzynia na postoju w trybie innym niz D lub R sie nie grzeje gdyz pompa nie pracuje i nie przelewa oleju

6) Niby sama dobiera biegi, ale np jak ja zjezdzam dlugo z gorki i spadaja jej obroty to wlaczam tipa i redukuje zeby miala caly czas okolo 2000rpm

7) Obowiązkowo! W innym wypadku zostanie uszkodzona płyta sterująca z zaworami.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.10.2017 o 22:07, tomik77 napisał:

W instrukcji jest to niby wytłumaczone kiedy wciskać ten przycisk ale nie jest to dla mnie klarowne. Załączam zdjęcie z instrukcji może ktoś rozumie o co chodzi z tym punktem "przycisk blokady". (na zdjęciu kolorowe są pola P i D z lewej strony oraz R i N z prawej strony)

Cóż, pewnie chodzi o to aby w czasie jazdy w jakiś przypadkowy sposób nie wrzucić skrzyni N a tym bardziej R, dlatego naciskasz przycisk jako świadomy wybór tych pozycji. Przechodzenie na Tip czy zmiany D-S nie są pozycjami tak wrażliwymi jak wrzucenie wstecznego jadąc choćby 20km/h na "drajwie".

Bardziej zastanawia mnie ten opis rozbujania samochodu w praktyce... normalnie jak autor zauważył przy zawracaniu na trzy razy trzeba fizycznie czekać aż R załapie a później znowu D, to jak tu rozbujać szybko wajch.ując R-D? Jakoś sobie nie wyobrażam efektu rozbujania w ten sposób. Nagle bez używania hamulca biegi a tym samym koła będą zabierały instant bez tego poślizgu/czasu na zmiany kierunku toczenia?

Edytowane przez owies
autokorekta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z D na N możesz bez wciskania przycisku. Tak samo z:

D -> N

S -> D

R -> N

R -> D

 

Sam jak cofam w drugim aucie to z R na D nie wciskam nic. 

 

 

Ad1. Możesz na N + ręczny lub P. Przy P też warto używać ręcznego.

Ad2. Nie wolno! Na N możesz zrzucić, gdy postój będzie trwał conajmniej 3 minuty.

Ad 3. Niby nie, lepiej trzymaj na roboczym, aczkolwiek Multitronic to robiło różnice i na ręcznym "ciągnął" w opór w tipie ale w Touaregu mu to bez różnicy czy roboczy czy postojowy.

Ad.  4 Oczywiscie, że tak. Zimny olej to kisiel. Ruszyć = dajesz obciążenie na źle smarowaną skrzynię. Zawsze trzeba poczekać przynajmniej minutę, aby skrzynia i silnik się nasmarowały przed pracą pod obciążeniem. Nawet w manualu w zimę to zauważysz.

Ad5 Napisałem na samej górze

Ad 6. Skrzynia wie co robi, ma czujniki moementu obrotowego, ma czujniki obciążenia itd, ona sobie poradzi. Trzymaj D i nic nie ruszaj.

Ad 7.  Po każdym wrzuceniu R lub D nie wolno od razu wciskać gaz. Wrzuć bieg, puść hamulec i gaz wciśnij dopiero jak auto samo ruszy. Jak skrzynia jest sprawna to rusza od razu. Pamiętaj, żeby auto stało przed wrzuceniem biegu. Nie może się toczyć w tył, a tu mu wbijesz D i na odwrót.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za odpowiedzi na moje pytania.

Wraz z nastaniem niskich temperatur (poniżej 10 st. C) zauważyłem że po ruszeniu zimnym autem skrzynia przełącza na drugi bieg przy dużo wyższych obrotach. Dodatkowo przy przełączeniu na dwójkę jest szarpnięcie. Rano gdy wyjeżdżam z ciepłego garażu skrzynia pracuje płynnie. Czy jest to normalne zjawisko?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, patricoo napisał:

U mnie przy 0 stopni tak nie szarpie z 1 na 2


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

W ogóle nie szarpie? A obroty przy których przełącza na dwójkę jakie masz? Bez zmian w porównaniu do jazdy latem? Mówimy o sytuacji gdy auto stało minimum 8 godzin na dworze przy temperaturach 0-10 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2200 przy temp 0 stopni auto stało cała noc. Mam przebieg 280 tys i olej nigdy nie wymieniany. Nie no latem to tak jak na rozgrzanym.

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, tomik77 napisał:

Wraz z nastaniem niskich temperatur (poniżej 10 st. C) zauważyłem że po ruszeniu zimnym autem skrzynia przełącza na drugi bieg przy dużo wyższych obrotach. Dodatkowo przy przełączeniu na dwójkę jest szarpnięcie. Rano gdy wyjeżdżam z ciepłego garażu skrzynia pracuje płynnie. Czy jest to normalne zjawisko?

Zawsze przy niskich temperaturach skrzynia będzie nieco przeciągać w celu dogrzania oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podzielę się spostrzeżeniami z minionego tygodnia. Okazało się że przy niskich temperaturach krótki postój z odpalonym silnikiem przed jazdą powoduje to że skrzynia nie szarpie i zmienia biegi w niskim zakresie obrotów. Jak długo potrzeba rozgrzewać skrzynie aby pracowała płynnie? Zauważyłem że wystarczy odczekać do momentu jak zaczną spadać obroty silnika, przy obecnych temperaturach jest to maksymalnie 2 minuty.

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące pracy Tiptronica. Zauważyłem że gdy hamuje silnikiem do niskiej prędkości po czym nagle ostro wcisnę gaz następuje dosyć mocne uderzenie/szarpnięcie ze skrzyni. Odczucie jest takie jakby skrzynia przez moment zastanawiała się co zrobić po czym wrzuciła na sztywno bieg. Szczególnie często się to dzieje gdy ten manewr zrobię podjeżdżając pod górkę. Czy jest to normalne dla tej skrzyni?

Edytowane przez tomik77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego tez mam takie uderzenie szczególnie z biegu 4 na 3


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak powinno się ruszać tipem jak zatrzymamy się na stromej górce i trzymamy hamulec ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinien sam ruszyć nawet na stromej górce. Jeśli tak nie jest to trzeba zacząć się tym martwić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, afroo. napisał:

Powinien sam ruszyć nawet na stromej górce.

jak jest spora to może nie tyle ruszyć co stać w miejscu nawet pod bardzo ostre wzniesienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może. U mnie nawet pod te strome rusza delikatnie sam. Ważne, żeby samochód się nie cofał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...