Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wymiana napinacza paska klinowego


AudiMichal

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, szukałem po forum i jest tego trochę ale w zasadzie nie ma zdecydowanej odpoweidzi na następujące pytania:

1. Czy można wymienić napinacz paska bez zdejmowania przodu?

2. Czy można wymienić rolkę prowadzącą bez zdejmowania przodu?

Do tematu dojrzewam w miare jak coraz głośniej silnik stuka rano na zimnym. Jest tam bardzo mało miejsca ale.. zlokalizowałem śrubę za alternatorem - słaby dostęp więc pytanie nr 3

3. Czy trzeba odkręcać alternator żeby dostać się do tej śruby?

Niestety jeszcze turorialów nie ma ale może ja będę pierwszy. Do tej pory wiem, że pasek trzeba kupić 1580 bo podobno 1583 który też ponoś pasują ale napinacz nie dociska dobrze i są luzy i napinacz lata.

4. Ostatnie pytanie - jakie klucze? Do napinacza, żeby ściągnąć pasek trzeba klucz 16mm z przedłużką i to do tej pory ustaliłem czyli całe nic :-) . A jak to wygląda z reszta kluczy. Czy coś mnie zaskoczy? Jakiś specjalny klucz?

Wszystkim wielkie dzięki z góry za jaka kolwiek pomoc i sugestie!

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przodu nie trzeba ściągać , alternator trzeba odkręcić

Wysłane z mojego Mi A1 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super - Pytanie 1 i 3 potwierdzone. Czy wymiana rolki poniżej napinacza też be zdejmowania przodu? Daniel pamiętasz może czy jakieś niestandardowe klucze potrzebowałeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

iwadrian - nie trzeba odkręcać alternatora - brzmi super, ale tam jest maga mało miejsca. żeby dostać się do tej śruby za alternatorem o kręceniu kluczem nie wspomnę. Chyba, że jest jakiś sposób albo sam to przerabiałeś - mógłbyś rozwinąć temat. Dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie miałem z tym problemu. Wymieniałem napinacz w moim b8 oraz w a6. w obu przypadkach użyłem klucza płasko oczkowego, grzechotkowego. W obu przypadkach śrubę po poluzowaniu wykręciłem palcami. Więcej problemu miałem z włożeniem napinacza na miejsce bo dość ciasno jest.

XMS16SPANNER-1024x768.jpg

Trzeba uważać tylko aby nie dotknąć rączką klucza do śruby alternatora gdzie jest przewód plusowy przykręcony bo się zwarcie zrobi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No już po robocie…

 

Miałem dwa podejścia do wymiany napinacza paska. Problem w tym, że jest tam klaustrofobicznie mało miejsca:

Podejście nr 1 – tam jest tak mało miejsca, że nawet jest ciężko ściągnąć sam pasek – klucz 16mm + jakiś mały imbus żeby zablokoweać napinacz. Dodam, że do zablokowania napinacza trzeba go naciągnąć do końca do oporu – wtedy można włożyć np jakiś mały imbus zeby go zablokować. Do śruby za alternatorem żeczywiście można dojść ale do odkręcenia jest potrzebny klucz płaski 13mm z grzechotką jak w poście powyżej. Za rolkę prowadzącą i rolkę alternatora się nie brałem tego dnia. Po 2 godzinach kręcenia kluczami, 20 próbach zablokowania napinacza – dałem sobie spokój. Ręce miałem tak obolałe i poocierane, że moim zdaniem – nie ma to sensu! Złożyłem wszystko do kupy w godzinę – tak jak było.

 

Podejście nr 2 – wieczorem przeglądałem internet żeby sprawdzić jak ściągnąć przód ze zderzakiem i odsunąć chłodnicę. Jest na youtubie filmik https://youtu.be/io7AP5-M3bM – niestety po niemiecku ale pokazują każdą śróbę jak odkręcić i co robić więc wszystko zrozumiałe – film jest w zasadzie dedykowany do wymiany rozrządu ale pierwsze 10min jest poświęcone wysuwaniu przodu. Przód wysunąłem w jakąś godzinę - Potem to już jest tyle miejsca, że robota to sama przyjemność.

 

  • Zaznaczyć na pasku kredą w którą stronę się obraca, żeby tak samo założyć paske po robocie.
  • Zdobić zdjęcie jak pasek idzie, żeby się potem nie zastranawiać
  • Zdjąć pasek – napiąć napinacz kluczem 16mm do oporu i zablokować go np imbusem. Nie trzeba żadnych przedłużek do klucza bo napinacz idzie ładnie. Jak nie masz siły żeby napiąć napinacz bez przedłużki – będziesz mieć kłopot potem przy zdejmowaniu rolki akumulatora bo tam naprawdę potrzeba sporo siły.
  • Odkręcić alternator – 2 śruby kluczem nasadkowym (chyba) 13mm i go wysunąć do przodu. Alternator siedzi bardzo ciasno więc można sobie pomóc jakimś śrubokrętem, żeby go wysunąć ale trzeba uważać żeby nic nie uszkodzić.
  • Odłączyć akumulator, żeby nie zdrobić zwarcia.
  • Odkręcić śrubę z kablem od alternatora. (jeśli ktoś uważa to nie jest to potrzebne odłączanie aku – można np owinąć izolacją śrubę do alternatora)
  • Odłączyć wtyczkę od alternatora.
  • Od dołu za alternatorem po lewej stronie jest śruba do napinacza – potrzeba klucz 13mm płaski z grzechotką. Po wysunięciu alternatora jest tam więcej miejsca.   
  • Napnacz wyciągamy bez większych problemów i wymieniamy – nie ściągać blokady w nowym napinaczu, napinacz wchodzi spowrotem tylko w jednej pozycji więc nie można się pomylić., Zakręcamy śróbę.
  • Dalej wymiana rolki prowadzącej
  • Do wymiany rolki potrzeba klucza 12 ząbkowego M10 lub M12 – już nie pamiętam który –  odkręcamy śrubę i już – rolka schodzi. Wymieniamy zakręcamy śrubę.
  • Zakładamy osłonkę plastikową
  • Dalej wymiana rolki alternatora
  • Montujemy spowrotem alternator.  Alternator siedzi bardzo ciasno więc jest trochę zabawy ale delikatnie ja pomogłem sobie delikatnie młotkiem gumowym i poszło.
  • Zakręcamy te dwie śruby kluczem (chyba) 13mm.
  • Na ebayu kupiłem zestaw kluczy do ściągnięcia rolki alternatora za około 40zł, Jest to klucz 33 ząbkowy z innym kluczem który wchodzi do środka żeby blokować wałek alternatora.  Bez tych kluczy nie ma co się zabierać za to.
  • Po kilku minutach jakoś poszło. Ważne, ten klucz 33 ząbkowy kręcimy w prawo żeby odkręcić – bo jest tam lewy gwint.
  • Rolka zeszła wymieniłem i zakręciłem.
  • Zakładamy osłonkę plastikową
  • Przykręcamy kabel zasilający i potem zakłądamy wtyczkę od alternatora.
  • Zakłądanie paska.
  • Układamy pasek według zdjęcia które wcześniej zrobiliśmy i pamiętać należy o kierunku obrotu paska który wcześniej zaznaczyliśmy. Nowy pasek ma być typu 1580 a nie 1583. Jedna osoba może to zrobić bez większych kłopotów (jak przód jest odsunięty). Pasek pasuje tylko w jednej konfiguracji, więc jak ktoś nie zrobił zdjęcia to na youtubie jest sporo filmików na których pokazują jak robić rozrząd – tam jest też pokazany pasek wielorowkowy przed wymianą i można podpatrzeć jak ma iść pasek.
  • Kluczem 16mm napinamy lekko napinacz, żeby zwolnić blokadę/drut – i go wyciągamy.

Montujemy przód i powinno działać. Całość zajęła mi jakieś 4 godziny i 2 browary. Chyba nic nie pomieszałem – trochę improwizowałem i na bierząco rozwiązywałem problemy. Drugim razem już bym to zrobił w 2 -3 godzinki.

 

A tu dodatkowe info:

Po przekopaniu internetu tego się dowiedziałem.

  1. Najlepiej zmieniać te rolki i napinacz przy wymianie rozrządu – wtedy i tak trzeba odsunąć lub zdjąć przód i wszystko jest na wierzchu.
  2. Podobno napinacz rzadko się psuje ze starości – najczęściej jest inna przyczyna zepsutego napinacza. Podobno najczęściej jest to rolka od alternatora a czasami rolka prowadząca dlatego warto obie wymienić.
  3. Pasek podobno też radzą wymienić przy okazji, bo strzeżonego Pan ....itd - mój był wymieniany rok temu więc to olałem – i 100zł w kieszeni. Jak się zerwie to można założyć bez wysówania przodu – zresztą dlaczego miałby się zerwać.
  4. Podobno są do kupienia paski typu 1583 i one powodują drgania napinacza bo są o 3mm dłuższe od oryginalnego – 1580. Jest nadruk na pasku więc łatwo to sprawdzić. Więc jak drga ci napinacz i masz taki pasek to jest szansa, że pomoże sama wymiana paska na ten typu 1580 – warto spróbować.

Mam nadzieję, żę się przyda bo spędziłem godzinę wklepując te infomrację.

Edytowane przez AudiMichal
pisownia
  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Kolego, czyli generalnie zrobiłeś ale zdjąłeś przód, tak ? czy sam pasek da radę bez ściągania przodu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , ja wymieniłem bez ściągania ale po cofnięciu do pozycji serwisowej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, marjan83 napisał:

Witam , ja wymieniłem bez ściągania ale po cofnięciu do pozycji serwisowej .

wytłumaczysz o co chodzi z tą pozycją serwisową ? 

ktoś wyjaśni czemu mamy dwa rodzaje pasków i  jedne są lepsze a drugie generują hałas? Co mówi specyfikacja producenta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Yooman napisał:

wytłumaczysz o co chodzi z tą pozycją serwisową ? 

ktoś wyjaśni czemu mamy dwa rodzaje pasków i  jedne są lepsze a drugie generują hałas? Co mówi specyfikacja producenta?

Zderzak ściągasz  ale pasa przedniego nie musisz ściągać. Obczaj sb w filmiku 

 

miedzy 8 -10 min .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podesłanie filmiku. Dla kogoś kto robił to już kiedyś może to i 10 min ale dla "okazjonalnego mechanika" to będzie z godzinę ? oby tylko ?

 Miałem nadzieje że da radę bez cofania przodu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,  ja u siebie wczoraj wymieniłem pasek, napinacz i rolke. Całość zajęła mi około 4 godzin, przodu nie rozbieralem ale wyciągnąłem alternator,  przewód od intercoolera i odkreciłem przewód od płynu chłodniczego. Trzeba mieć pomysłowe narzędzia i sprytne dłonie bo jest mało miejsca na wszelkie manipulacje kluczami. Wzorwalem się schematem ułożenia paska z drugiego wątku i się okazało,  że rysunek nie pasuje do silnika CAHA. Ale po rozkmince doszedlem do tej drugiej opcji prawidłowej i wszystko śmiga ładnie.

Edytowane przez renegat207
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Audi Michał czy do odkrecenia napinacza musi być klucz 13 płaski z grzechotka czy oczkowy z grzechotka też wejdzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczkowy z grzechotką najszybciej zwykły oczkowy tez można tylko sie chwile nakrecisz,:decayed: jestem na świeżo po wymianie napinacza, rolki prowadzącej, paska i sprzęgła alternatora. (tak przesuwałem przód do pozycji serwisowej ale szybko poszło więc chyba lepiej tak to zrobić niż sie namęczyć w tej ciasnocie, mi wystarczyły najazdy bez zdejmowania kół)

dołączając sie do tematu pomimo wymiany tych cześci rolka napinacza dalej skacze..ktoś ma jakies pomysły? wspomaganie działa ok klima też albo pomysł jak wykluczyć klime czy wspomaganie..:rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Sprawdzałeś czy skacze ciśnienie paliwa na komputerze?

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, czekam na kabel zamówiony. audi mam od niedawna dopiero a nie zajmuje się tym zawodowo. A co podejżewasz? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nie raz skaczące ciśnienie paliwa może to powodować. Spróbuj wlać do paliwa środek do czyszczenia wtryskiwaczy. Ja tak zrobiłem i pomogło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Dzięki za info z tym kluczem. Już myślałem że potrzebny płaski z grzechotka bo takie już też są ale kosztuje 80zl:) też sprubuje własnych sił w tym temacie bo 600zl mechanikowi nie dam za samą naprawę a kilka rzeczy już w swoim Audi robiłem.... Wiadomo zawsze schodzi więcej czasu niż się zakładało ale można sobie wiele rzeczy samemu zrobić... Pozdro

Dam znać czy po wymianie napinacza drżenie paska ustalo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...