Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Montaż LED zamiast postojówek


calt

Rekomendowane odpowiedzi

diody maja długa żywotność jeżeli zapewnimy im odpowiednie warunki pracy.najważniejszy jest prąd, który nie może przekraczać ustalonej wartości dla danego typu diody. Jeżeli kupimy diody w dobrym sklepie elektronicznym to dostajemy również do nich dokumentację. W dokumentacji są opisane parametry diody, kąt świecenia, jasność, prąd nominalny, charakterystyki zmiany jasności świecenia pod wpływem zmiany prądu. Podobno najlepsze diody robi firma Cree... ale ceny też są wyższe....za to otrzymujemy diody, których parametry są powtarzalne, każda dioda świeci tak jak opisano w dokumentacji. Tak jak wszędzie, również diody są podrabiane, chińskie można kupić za cenę dużo mniejszą. Każdy chce zarobić jak najwięcej, więc wstawia się najtańsze diody, prąd ustala się tak, żeby świeciły jak najjaśniej, aby wycisnąć 100% możliwości z diody...żywotność jest sprawą drugorzędową. Na runku jest wielu producentów Ledów do aut...jedni robią lepsze, inni starają się oszukać klienta....dlatego też u niektórych diody świeca wiele miesięcy, a innym się przepalają po jakimś krótkim czasie. nie zastanawiało was dlaczego oryginalne ledy w autach, np w światłach do jazdy dziennej świecą bezproblemowo, nie przepalają się...i co najciekawsze kosztują kupę kasy? Odpowiedz jest prosta, zastosowane są diody markowe, o dobrych parametrach i nigdy dioda nie świeci na maksa, moc jest ustawiana na około 80% maksymalnej mocy danej diody. Ogólnie temat jest rozległy, mam nadzieję, że wiecie o co chodzi... Jeżeli komuś przepaliły się diody na pozycjach lub w innych światełkach to albo miał pecha i trafił na wybrakowany egzemplarz, albo co bardziej prawdopodobne dostał diody z których ktoś chciał wycisnąć maks możliwości nie przejmując się żywotnością. Oczywiście nie krytykuję sprzedawców z allegro...wiadomo każdy chce zarobić itp. Po prostu pisze z punktu widzenia użytkownika, bo ja osobiście jakbym miał, to wolałbym żeby ktoś mi sprzedał diody świecące słabiej, które wytrzymają np 4 lata. A nie takie świecące mocno tylko przez tydzień...

Należy również pamiętać o tym, że w przypadku diod LED (szczególnie tych dużej mocy) temperatura pracy/zewnętrzna ma istotny wpływ na wartość prądu przepływającą przez diodę, tak więc wysoka cena gotowych układów profesjonalnych zawiera również elektronikę sterującą zasilaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43b4c7e990e3faa9.jpg

NO dobra tyle się rozwodzicie nad tymi LEDami - chyba z 1,5 roku i sensownego rozwiązania się tutaj nie doczytałem.

Tomek (FANTOMAS) zaproponował moim zdaniem ciekawy układ (str, 44 tego wątku) - przetestował go ktoś?

Nie jestem elektronikiem więc wszystkiego nie kumam, a chodzi mi np. o oznaczenie z tego schematu ULY7812 - co znaczy seria to wiem ale ULY to już nie bardzo, widzę że występują w necie jednak różnice w oznaczeniach stabilizatorów.

Druga sprawa to opornik - rozumiem że konieczny jest przy układzie kontroli żarówek - jeśli go nie ma to można sobie go podarować.

Jeśli pozbędziemy się opornika to rozumiem, że część ciepła zacznie wydzielać sie na stabilizatorze który w zależności od mocy diody powinien dawać radę.

Jeśli ma zostać opornik (bo mamy układ kontroli żarówek) to dlaczego opornik ma takie wartości a nie inne, u malika bodajrze był 25 W i 47 Ohm.

Te rozwiązanie ze stabilizatorem bardzo mi się podoba bo nie przepuści powyżej 12V na diodę (z małą tolerancją oczywiście) ale bym chciał wiedzieć te parę rzeczy zanim je zastosuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerabiałem temat, więc się podzielę [Audi A4 B6 AVF 2004, xenony]

Oryginalne H6W palą mi się co 4 miesiące jedna :-( stwierdziłem że z LEDami będzie lepiej

Można włożyć tanie ledy BAX9S (lub BA9S ze spiłowanym jednym bolcem). Warunek - muszą pobierać conajmniej 1W, wówczas komputer nie zgłasza spalonej żarówki. Dawno temu zamontowałem takie które mają 1W, niestety po 4 miesiącach jedna zaczęła mrugać :-)

Dziś postanowiłem dać LEDom jeszcze jedną szansę. Zamontowałem takie:

http://allegro.pl/zarowka-led-bax9s-ba9s-9smd-high-p-postojowki-i1314850496.html

bez żadnych oporników

zobaczymy ile podziałają ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...zaczynam zastanawiać się w czym leży problem z led-ami, przepalaniem się,mruganiem,błędy komp. itd. Przecież, jeśli powstają w instalacji samochodu tzw.szpilki, które powodują skok napięcia do 14V to oczywistym jest,że po jakimś czasie takie diody (12V) po prostu przepalą się.Są chyba tylko dwa rozwiązania tego problemu: albo użycie żarówek (led) na wyższe napięcie (patrz.przykład kilka postów wcześniej) chociaż podobno nie ma led-ów na 14V, albo zastosowanie stabilizatora napięcia np.LM7812 tani, prosty... Sam mam zamiar zamontować sobie ledy, więc po niedzieli uderzam do znajomego elektronika,żeby temat ugryzł,bo kupowanie (co jakiś czas) kolejnych żarówek (ceny mnie trochę załamują,lepsze 20-40 zł. szt) to chyba strata czasu i kaski..

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakies dziwne te wasze ledy albo samochody.moje ledy od marca swieca i nie ma zadnych problemow.Dodam jeszcze ze swiatla sa ustawione na wersje skandynawska i juz po przekreceniu kluczyka sie zapalaja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie,

jeżeli działają wam jakieś LED'y w5w/h6w dłużej niż pół roku i nie wyskakuje wam błąd przepalonej żarówki na FIS'ie to napiszcie jakie dokłądnie są to Led'y i gdzie kupione..

na pewno zaoszczędzi to wielu problemów innym którzy właśnie szukają coś sprawdzonego co będzie działało poprawnie dłużej niż kilka tygodni...

ja właśnie znalazłem coś takiego.. wyglądają dużo lepiej niż te z aledrogo

aaaaaaa.gif

http://www.hypercolor.de/products/Standlicht/Metallsockellampen/2er-Set-LED-Standlicht-Ba9s-axial.html

parametry z tabelki chyba nie są złe ?

jest nawet możliwość wyboru czy LED ma być z rezystorem czy bez (dodatkowo 2 euraki)

możliwość wyboru oprawki i czy maja być 5000 czy 10000 kelvinów.... nawet nie wiem jak wygląda led świecący w barwie 10k ... ale pewnie lepiej pasuje do ksenonów barwa 5000.... macie tu jakieś doświadczenie? odnośnie barwy leda ?

może ktoś ma coś podobnego lub wie cokolwiek na temat ledów z tego niemieckiego sklepu ?

może warto wydać troche więcej ale mieć wreszcie spokój z ciągłą wymianą i kombinacjami....

hmm wychodzi ponad 20euro za pare... ale może warto.... :mysli:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie,

jeżeli działają wam jakieś LED'y w5w/h6w dłużej niż pół roku i nie wyskakuje wam błąd przepalonej żarówki na FIS'ie to napiszcie jakie dokłądnie są to Led'y i gdzie kupione..

na pewno zaoszczędzi to wielu problemów innym którzy właśnie szukają coś sprawdzonego co będzie działało poprawnie dłużej niż kilka tygodni...

ja właśnie znalazłem coś takiego.. wyglądają dużo lepiej niż te z aledrogo

aaaaaaa.gif

http://www.hypercolor.de/products/Standlicht/Metallsockellampen/2er-Set-LED-Standlicht-Ba9s-axial.html

parametry z tabelki chyba nie są złe ?

jest nawet możliwość wyboru czy LED ma być z rezystorem czy bez (dodatkowo 2 euraki)

możliwość wyboru oprawki i czy maja być 5000 czy 10000 kelvinów.... nawet nie wiem jak wygląda led świecący w barwie 10k ... ale pewnie lepiej pasuje do ksenonów barwa 5000.... macie tu jakieś doświadczenie? odnośnie barwy leda ?

może ktoś ma coś podobnego lub wie cokolwiek na temat ledów z tego niemieckiego sklepu ?

może warto wydać troche więcej ale mieć wreszcie spokój z ciągłą wymianą i kombinacjami....

hmm wychodzi ponad 20euro za pare... ale może warto.... :mysli:

hej,

zobacz te

http://cgi.ebay.de/CanBus-LED-Standlichter-Audi-TT-8N-ab-98-Quattro-/180519237004?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2a07c8f58c

do tego 2 lata gwarancji, ja u nego kupilem ale w5w i swieca bez problemu :tongue4:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

siema,

te też wyglądają przyzwoicie... długo już ci świecą ? jasno świecą ? boje sie troche że 1 SMD LED to może być mało.... masz możliwość walnięcia jakiś fotek ? kupowałeś od niego przez ebaya niemieckiego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma inna barwe niz xenon 4300K. Co do dlugosci swiecenia to mam je dopieo 2 miechy lecz nie przejmuje sie tym jak mam rachunek i dwa lata gwrancji - kazda zarowka byla pakowana osobno z logem firmy. Tez sie obawilem jednej SMD - no ale to nie swiatla drogowe :naughty: napewno swoje zadanie spelnia "swiatlo postojowe" cykne najwyzej wieczorem.

aha.

tak kupilem go przez ebay.de ale ja tutaj przebywam wiec i przesylke mialem bezpłatna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...zaczynam zastanawiać się w czym leży problem z led-ami, przepalaniem się,mruganiem,błędy komp. itd. Przecież, jeśli powstają w instalacji samochodu tzw.szpilki, które powodują skok napięcia do 14V to oczywistym jest,że po jakimś czasie takie diody (12V) po prostu przepalą się.Są chyba tylko dwa rozwiązania tego problemu: albo użycie żarówek (led) na wyższe napięcie (patrz.przykład kilka postów wcześniej) chociaż podobno nie ma led-ów na 14V, albo zastosowanie stabilizatora napięcia np.LM7812 tani, prosty... Sam mam zamiar zamontować sobie ledy, więc po niedzieli uderzam do znajomego elektronika,żeby temat ugryzł,bo kupowanie (co jakiś czas) kolejnych żarówek (ceny mnie trochę załamują,lepsze 20-40 zł. szt) to chyba strata czasu i kaski..

Pzdr.

To nie są żadne piki. Nominalnie aku powinien dawać 12V w momencie kiedy odpalimy furę do pracy wkracza alternatro który daje nominalnie 14,4V (padające dają oczywiście mniej) i to jest stały prąd podawany ... Zatem jak ledy są pod 12V to w pracy ciągłej mają podawane cały czas te 14,4V jak odrazu nie padają to w dość szybkim okresie. Moim zdaniem podstawą jest aby dać taki układ który zagwarantuje stały poziom zasilanie na poziomie 12V. Drugą osobną kwestią jest układ przepalonych żarówek i tu jak narazie najpowszechniejszym wyjściem jest opornik wpięty równolegle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie są żadne piki. Nominalnie aku powinien dawać 12V w momencie kiedy odpalimy furę do pracy wkracza alternatro który daje nominalnie 14,4V (padające dają oczywiście mniej) i to jest stały prąd podawany ... Zatem jak ledy są pod 12V to w pracy ciągłej mają podawane cały czas te 14,4V jak odrazu nie padają to w dość szybkim okresie. Moim zdaniem podstawą jest aby dać taki układ który zagwarantuje stały poziom zasilanie na poziomie 12V. Drugą osobną kwestią jest układ przepalonych żarówek i tu jak narazie najpowszechniejszym wyjściem jest opornik wpięty równolegle.

nie prąd 14,4V tylko napięcie.

Aby diody mogły pracować w szeregu bez żądnych dodatkowych elementów nie powinno być przekraczane napięcie zasilania 12V.

zgodnie z prawem Ohma R=U/I z którego wynika I=R/U czyli im wyższe napięcie tym wyższy prąd pobierany. Ledy same z siebie nie ograniczają prądu gdy wzrasta napięcie pobierają go więcej, co prowadzi do degeneracji el.emitującego światło i jego zniszczenie. Stad ograniczona żywotność producenci zamienników żarówek LED dla oszczedności używają tańszych (ciemniejszych ) LED-ów, aby zrekompensować jasność zwiększają prąd jakimi sa zasilane. A to prowadzi wiadomo już do czego.

Kluczem jest:

- albo montowanie rezystora w szereg z LED-em.

- montowanie stabilizatora 12V

- znalazienie produktu który jest przygotowany do zasilania 14,4 V

- wykonanie własnej kontrukcji zamiennika żaróki (rozwiązanie o wiele tańsze)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...