Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Solardach -->ładowanie aku


Robero321

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie pytanie jak w temacie czy ktoś już wykorzystał może solar do doładowywania  aku ?

Jeśli tak to może podpowie jak to garnął

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozkminiałem temat, ale dałem sobie spokój...

Trzeba by wykodować solar z klimatronika, odpiąć kabelki  ...lub...  wrzucić przełącznik (solidny) lub przekaźnik bistabilny i mieć możliwość wyboru: przewiew wnętrza / ładowanie aku.

Do tego trzeba wsadzić przetwornicę o szerokim zakresie napięć wejściowych (która podbija lub obniża napięcie) i regulowanym (ustawionym na około 14V) napięciu wyjściowym + ewentualnie odcięcie układu po włączeniu zapłonu.

Generalnie nic bardzo skomplikowanego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok to trochę rozwinę temat.

W tym momencie jeszcze nie mam solaru..

Nie zależy mi na przewietrzaniu wnętrza więc kodowanie klimatronica odpada... Podpinanie go pod piny w silniku wentylatora też..

Mam spory pobór prądu na postoju przez dodatkowe systemy które zamontowałem namierzanie GPS GSM, kamery przód tył i inne pierdoły....

Wszystko to ma poboru koło 600 mA w spoczynku... Sporo więc samo przez się aku po  tygodniu stania prawie rozładowany...

Jako że solar dach ma max napięcie 12-13V i około 40 W  to powinien bez problemu doładować w ciągu dnia aku. W końcu to prąd kilka razy większy od tych 600mA

Kwestia tylko zabezpieczenia solaru i akumulatora przed uszkodzeniem.

Zastanawiałem się żeby zabezpieczyć to diodami tylko kwestia jakimi i w jaki sposób..?

 

 

Edytowane przez Robero321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jesli napięcie na aku będzie zbliżone do tego z solara albo niższe to nic nie naładuje... dlatego trzeba je podbić... Napiecie zależne jest od ilości światła, więc w pełnym słońcu w południe może być 18V co może uszkodzić aku i elektronikę w aucie, a jak będzie lekki cień albo zachmurzenie to będzie 11V i solar kompletnie nic nie da. 

Przetwornica bezwzględnie musi być, sprawi ona, że napięcie będze stałe, a w zależności od ilości światła będzie się zmieniał prąd ładowania.

Myslę, że taniej i łatwiej będzie zamontować jakiś uniwersalny panel, są nawet samoprzylepne, elastyczne...

Albo nawet wozić w schowku i kłaść na deskę taki rozkładany.

Żeby zamontować ori trzeba dach wymieniać, bo krawędzie są zawinięte i samo wycięcie dziury nic nie da... Do tego profile pod dachem, podsufitka... kompletnie nieopłacalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo wiem o jakich profilach piszesz.

Generalnie mam teraz szyber ale zwykły więc z cięcia raczej nie będzie..  Widziałem  jak ludzie opisywali temat że sama wymiana szyberdachu wystarcza i tyle tapicera też zostaje ta sama tylko wymiana zwykłego szybra na solar...

Nad takimi matami solarnymi zastanawiałem się ale mają one słabą wydajność a dodatkowo za szybą jeszcze się zmniejsza...

Jeśli chodzi o napięcie to ktoś testował i  opisywał parametry na elektrodzie że te solary z Audi dają właśnie max  12 - 13,8 V i 40W  co daje trochę ponad 3A w szczycie w słoneczny dzień....

Wiem słonecznych dni jest nie zawiele ale dla mnie styknie.

Nie liczę nawet że Solar będzie miał połowę  swojej wydajności  (1,5A)  ...    Wystarczy mi że zniweluje te 500 - 600mA  co przy założeniu 20-30 % wydajności z solara mi styknie.

Nie zależy mi na ładowaniu akumulatora a na zniwelowaniu upływu i wydłużeniu czasu jego pracy... na postoju kiedy wyjeżdżam a samochód stoi tydzień lub dłużej na parkingu..

 

Teraz jeśli chodzi o przetwornice sama z siebie przetwornica pobiera również prąd więc układ z przetwornicą był by mało wydajny jeśli chodzi o prąd

 Słusznie zauważyłeś że napięcie może wzrosnąć ale raczej nie do 18 kiedy napięcie z solara nie przekrocza 14V nawet w upalne dni... (info z elektrody..)

Dlatego układ chce zabezpieczyć diodami jedną zaporową tak aby napięcie z akumulatora nie szło do solara żeby go nie uwalić a drugą jakąś Zenera żeby ładowanie było tylko w zakresie kiedy akuu osiągnie poziom rozładowania załóżmy poniżej 12,5V Tak aby ładowanie było tylko w zakresie 12.5V do 13,8V

Tylko kwestia właśnie jak dobrać diody i jak je wpiąć aby ładownie było właśnie w tym zakresie ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, DareQ napisał:

Niezła  i nie powinna dużo zużywać prądu sama z siebie ma tylko jedną wadę i to dość POWAŻNĄ  przy pochmurnych dniach napięcie wejściowe na niż z solaru może być małe lub bardzo małe a w opisie jest napisane boldem że 

Uwaga - przy niewielkim obciążeniu ,poza zakresem pracy - poniżej 3,5V na wejściu , mogą wystąpić niekontrolowane skoki napięcia wyjściowego do kilkudziesięciu volt !! 

 

Co oznacza że na instalacje i aku może pójść skok napięcia rzędu kilkudziesięciu VOLT  co spowoduje ubicie elektroniki w samochodzie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykorzystalbym wejscie ENABLE. Zrobic tak zeby przetwornica zaczela dzialac od sensowych wartosci napiecia z solara czyli > 12.6V. Jakis klucz tranzystorowy z zenerka, ktory zrobi enable przetwornicy ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaa masz już szyber... tego nie wiedziałem ? Więc luzik z montażem.

Skumaj kilka rzeczy:

Żeby w ogóle doszło do ładowania aku to napięcie solara MUSI być wyższe od napięcia aku. Jeśli napięcie z solara spadnie poniżej napięcia aku (powiedzmy 12V) to masz całkowity brak ładowania. Nie jest tak, że jak będzie pochmurno to będzie się ładować słabiej, np 200mA, a w słońcu np 500mA. Prąd ustali się sam w zależności od różnicy napięć między aku a solarem. Dużo słońca -> duże napięcie solara -> duża różnica napięcia -> duzy prąd... Ale to działa tylko do momentu, kiedy napięcie aku będzie mniejsze niż napięcie solara. Potem jest całkowite zatrzymanie przepływu pradu, mimo iż solar wciąż jest w stanie wyprodukować np 10V i przepompować przy tym napięciu np 1000mA.  Bez przetwornicy tego nie wykorzystasz. Dodatkowo, dioda prostownicza obniża jeszcze różnicę napięć między aku a solarem o kolejne 0,5-0,7V. Zenerka nie jest potrzebna jeśli mówimy o napięciach poniżej 14,4V. tym bardziej przy takich prądach. Takim napięciem nie da się "przeładować".

Przetwornica potrzebuje zasilania, prawda, pracuje też z jakąśstratą - oczywiście, ale... prąd weźmie z solara, a nie z aku... i uzyskasz 80% tego co jest w stanie dać solar... Bez przetwornicy śmiem twierdzić że przy naszej pogodzie dizałać Ci to będzie tylko przez kilka dni w roku, w pełnym słońcu. Rób jak uważasz, ale bez przetwornicy to nie ma żadnego sensu.

Posłuchaj kiedyś w aucie z soalrem wiatraka na postoju. Jak trochę wieje i chmury lecą po niebie to dosłownie słychać jak cały czas wiatrak zmienia prędkość.

Przetwornica za 11zł tego nie załatwi ? Ale o tkaie urządzenie mniej więcej chodzi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko podstawy fizyki jakieś mam i to jest jasne że prąd popłynie z miejsca o większym potencjale do mniejszego.. O diodach myślałem raczej w formie zabezpieczenia żeby prąd nie popłynął z aku do solara i go uwalił + ewentualne jakiś zener do ładowania kiedy napięcie na solarze przekroczy np 12 V wtedy zener puszcza prąd na aku.

Spadek napięcia na diodach faktycznie spory ale można by użyc diody schottkiego mają mniejsze spadki..

Jeśli faktycznie większość czasu napięcie na solarze będzie poniżej 12 V to nie będzie ładowania ale jeśli zastosuje taką przetwornice która z 6-10 V załóżmy 1000mA  podniesie mi napięcie do 13V i 500mA + jak zauważył Darek jakiś zener 6V na wejście żeby ograniczyć skoki to powinno zadziałać. Chyba że te solary sa faktycznie do kitu ale z drugiej strony opisywał temat człowiek na elektrodzie, który ma taki szyberdach zamontowany na Campingu i mu to bez problemu doładowuje aku który obsługuje urządzenia o większej mocy i poborze niż 1A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie są do kitu, każdy solar tak ma... 1000mA może być mało...

Masz gotowca:

https://allegro.pl/oferta/przetwornica-100w-step-up-ltc1871-woltomierz-7519948705
https://mattgadient.com/2017/08/24/detailed-info-and-review-for-the-drok-ltc1871-3-5v-30v-dc-boost-converter/

Dorobiłbym tylko układzik na zenerce lub bramce shmidta i przekaźniku, mosfecie lub przekaźniku półprzewodnikowym, żeby załączać skokowo ukałd przy ~4V bez strat i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miedzy przetwornica a akumulatorem zalozylbym przekaznik NC sterowany z plusa po zaplonie. Rozrusznik moze chciec wykorzystac przetwornice jako zrodlo zasilania ? Przetwornica nie powinna tez walczyc z alternatorem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, DareQ napisał:

Miedzy przetwornica a akumulatorem zalozylbym przekaznik NC sterowany z plusa po zaplonie. Rozrusznik moze chciec wykorzystac przetwornice jako zrodlo zasilania ? Przetwornica nie powinna tez walczyc z alternatorem ;)

Teoretycznie jeśli w układzie jest aku to nie ma takiej konieczności, a przewornica i alternator nie będą ze sobą walczyć; ale trzeba by ustawić przetwornicę ponniżej napięcia alternatora...

W sumie Przekaźnik to chyba lepsze i pewniejsze rozwiązanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowanie z altka mam na poziomie 13.8-14V więc na przetwornicy wystarczy dać 13V i nie powinno się gryźć ale faktycznie przekaźnik sterowany zapłonem będzie pewniejszy 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...