Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[B5 AFB] Wymiana odmy 2,5 tdi


bratpit

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki uprzejmości użytkowanika forum AKP o nicku Carlnova uzyskałem pełne prawa do wrzucenia tego pieknego manuala do naszego kącika WARSZTAT

W podziękowaniu za pomoc voss'a wrzucam małe fotostory z cyklu ala Adam Słodowy: jak samodzielnie w prawdziwie domowych (garażowych) warunkach wymienić filtr odpowietrzenia skrzyni korbowej tzw. słynną odmę w silnikach 2,5 TDI V6 AFB, AKN, AKE.

W tej opowieści główną rolę gra motorek AFB…

Na początek jednak kilka słów wstępu dla niezdecydowanych:

Odpowietrzenie skrzyni korbowej popularnie nazywane odmą pełni bardzo ważną rolę w silniku. Uszkodzenie tego elementu może spowodować nawet awarię jednostki napędowej.

W skrzyni korbowej, czyli kadłubie silnika, pod tłokami powstaje nadciśnienie w wyniku przedostawania się powietrza lub gazów spalinowych z komory spalania. Do prawidłowej pracy silnika potrzebne jest odpowietrzenie, które kieruje nagromadzone gazy z powrotem do cylindrów. Niedrożność odpowietrzenia pojawia się w odstojniku (odmie) i usterka ta najczęściej występuje w wyeksploatowanych silnikach z powodu dużej ilości gazów przedmuchowych. Na gromadzenie się osadów wpływ ma także częstotliwość wymiany oleju i jego jakość. Im lepszy tym parowanie oleju mniejsze, a więc i ilość oparów mniejsza.

W przypadku niedrożności odpowietrzenia w skrzyni korbowej bardzo szybko tworzy się nadciśnienie i olej wyrzucany jest z silnika przez najsłabszy element - uszczelnienia. Jeśli uszczelniacz został wypchnięty z gniazda, możemy być prawie pewni, że jest to wina zatkanego odpowietrzenia i wymiana samego uszczelniacza niewiele pomoże, gdyż usterka pojawi się ponownie. Wymiana uszczelniacza może być bardzo kosztowana, ponieważ oprócz uzupełnienia oleju dochodzi jeszcze koszt uszczelniacza i robocizna, która może wynieść nawet 800 zł, jeśli uszkodzony jest np. uszczelniacz od strony skrzyni biegów.

O zatkaniu odmy może świadczyć także wypchnięty bagnet do sprawdzania poziomu oleju, lub pojawienie się oparów po odkręceniu korka wlewu oleju.

Sprawdzanie stanu odpowietrzenia skrzyni korbowej jest niestety przez wielu mechaników pomijane i bagatelizowane. Dopiero gdy dochodzi do usterki sprawdzają ten element i to nie od razu. Diagnoza odmy nie zajmuje dużo czasu, a wykrycie niedomagania przed całkowitym zatkaniem pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych kosztów.

Kłopoty z drożnością odpowietrzenia mogą pojawić się także nawet w nowych silnikach i dają znać o sobie przeważnie podczas zimy. Powodem jest gromadząca się wilgoć, która miesza się z olejem i osadza w odpowietrzeniu. Wówczas nawet niewielki mróz może całkowicie zatkać przepływ. Zjawisko to pojawia się najczęściej podczas jazdy na krótkich odcinkach i przy niedogrzanych silnikach. Aby uniknąć zamarzania, należy wykonywać co jakiś czas dłuższą jazdę. Silnik osiągnie wówczas odpowiednią temperaturę i nagromadzone osady odparują.

Ale do rzeczy:

Proponowałbym najpierw zaopatrzenie się we wszystkie potrzebne uszczelki i oring według poniższego wykazu:

1. 059 103 464 – filtr odpowietrzenia skrzyni korbowej (odma) znana też jako separator mgły olejowej lub w Kulczyk Tradex – zestaw uszczelek (he, he)… koszt w ASO – 221,78 PLN

d41072e75d778654m.jpg

2. 046 131 547 (3 szt. ) uszczelki zaworu recyrkulacji spalin EGR i rur łączących z kolektorem spalinowym.

3. b 035 115 427 (1 szt. ) oring uszczelniający przewodu zasilającego w olej naszą turbinkę (bardzo ważna sprawa – nie zakładajcie czasem starego)

4. +N 013 811 5 (2 szt.) – pierścień uszczelniający przewodu olejowego przy turbinie A10 X 13,5

I teraz wersja dla ambitnych, którzy oprócz doprowadzenia do porządku EGR-a, chcieliby przy okazji wyczyścić z czarnego syfu cały dolot z kolektorami ssącymi, łącznikiem i tzw. klapą gaszącą.

Potrzebne do tego będą dodatkowo:

1. 059 131 797 A (1 szt. ) – uszczelka mała na przewód między EGR-em a kolektorem ssącym.

2. 059 133 073 B (2 szt.) – uszczelka do łącznika kolektorów ssących

3. 059 133 074 (1 szt. ) uszczelka pomiędzy łącznikiem kolektorów a klapą gaszącą

4. 059 129 717 G (2 szt. ) uszczelki metalowe kolektorów ssących - koszt w ASO 16,56 PLN X 2 szt.

No i w końcu doczekaliście się – opis całej operacji:

Pierwszą czynnością jest oczywiście zdjęcie plastikowej osłony górnej silnika, następnie:

1. Wymontować osłonę termiczną nad turbosprężarką (patrz nr 1 – czerwone strzałki na zdjęciu poniżej)

2. Odkręcić dwie śruby od zaworu recyrkulacji spalin (nr 2 – strzałki zielone) oraz zdjąć przewód łączący EGR ze sterującym AGR-em. Uważajcie przy demontażu tych śrub – ja właśnie na jednej z nich złamałem klucz imbusowy tak niefortunnie (końcówka została w śrubie i za chiny nie dała się wyciągnąć), że musiałem wręcz wymontowywać kolektor ssący.

2A. Te śruby należy odkręcić jeżeli macie zamiar czyścić kolektory ssące, lub chociażby sam łącznik.

3. Zdemontować wszystkie przewody wysokiego ciśnienia od pompy wtryskowej do wtryskiwaczy, zachowując kolejność od góry do dołu (przy VP44), jednocześnie demontując zaciski (klamry mocujące) na tych przewodach. Można sobie poznaczyć lub kolejno poukładać. Przy montażu kolejność odwrotna przez analogię.

4. Odkręcić trzy śruby mocujące przewód zasilający w olej naszą turbinę, od góry turbiny (tutaj są pierścienie uszczelniające), na dole obok podstawy filtra oleju (tutaj jest oring) oraz śrubę montażową tego przewodu przy prawym kolektorze ssącym, przed jej odkręceniem trzeba rozłączyć przewody z czujników olejowych i odkręcić i przynajmniej odsunąć do tyłu rurę gumową łączącą przepływomierz z turbiną (dwie opaski zaciskowe) oraz zdjąć przewody paliwowe z uchwytu przewodu olejowego. Po dokonaniu tych czynności ostrożnie wysuwamy tą rurę z dołu od podstawy filtra olejowego w kierunku wskazanym na strzałce. Nie próbujcie tego zrobić odkręcając przewód tylko na dole, bo zakończy się to porażką, przewód jest bardzo sztywny mimo gumowego, zbrojonego łącznika. Przygotujcie się wcześniej na olej, który wycieknie z podstawy filtra, zabrudzając całą podstawę w Waszym V, można jego wypływ zatamować np. czystą szmatką, ale i tak trochę pocieknie

8d96d6ec704d997em.jpg

5. Zdjąć przewód gumowy z filtra odpowietrzenia skrzyni korbowej (nr 5) uprzednio zsuwając opaskę zaciskową. Potrzebujemy więcej miejsca do kolejnej operacji:

17835df86a04ac24m.jpg

6. Mamy przed sobą już tylko jedną przeszkodę na drodze do demontażu naszej odmy mianowicie rurę łączącą EGR z kolektorem wydechowym. Na zdjęciach co prawda już po demontażu, ale wszystko będzie widać. Nie da się tej rury odchylić, ani przesunąć, tak aby uzyskać dostęp do wysunięcia odmy w górę, dlatego musimy ją zdemontować. To niewątpliwie najtrudniejsza część naszej operacji. O ile jeszcze nakrętkę 6A odkręcimy jakimiś specjalnymi wymykami, o tyle nakrętka 6B stanowi dla nas niezłą zagwozdkę. Aby ją odkręcić musimy uzbroić się w klucz nasadowy na przedłużeniu nr 12, na specjalnym łamaku i zrobić to iście cyrkowymi akrobacjami pod kątem. Ale uda się – nie pękajcie… Żeby dodać Waszym wygibasom motywacji, zaznaczę, że jeżeli nie odkręcicie tej śruby – konieczny będzie demontaż całej turbiny, więc jak najbardziej warto się trochę pomęczyć…

1d12d501e102eacbm.jpg

3e8c3d7099f38980m.jpg

7. Teraz już tylko dwie śruby na klucz gwiazdkowy TORX i odma jest już nasza:

6c4aacae11735cc2m.jpg

Teraz już tylko czynności czyszcząco – porządkowe, bo jak wspomniałem wcześniej trochę oleju się rozleje przy demontażu przewodu olejowego. Bardzo nie lubię mieć brudnego silnika, dlatego dla mnie to wyzwanie – będzie tam błysk, przy składaniu…

Jednocześnie należy pamiętać o wymianie uszczelki (nowa jest załączona do odmy) przedtem jednak dokładnie oczyszczając rowek montażowy:

ad1af63206fc4db9m.jpg

Wreszcie mamy ją… Dla świętego spokoju proponuję odczytać rok produkcji odmy z jej podstawy, w wielu przypadkach będzie to rok produkcji auta. Pomyślmy tylko o naszych wałkach rozrządu:

4ad50af9c56064aem.jpg

Montaż odmy to już sama przyjemność. Uzupełnię ten topic o fotki zrobione przy montażu we wtorek, cała historia będzie dzięki temu bardziej czytelna..

POWODZENIA !!!

c925672b25f0720bm.jpg

Jeżeli chodzi o czas przebiegu całej operacji to max. ze cztery godzinki, jedno browarowo – garażowe popołudnie. Oczywiście biorąc pod uwagę sprawną organizację swojej pracy, nie takiej jak moja. Dlatego załączyłem Wam, co trzeba kupić, żebyście nie czekali na części jak ja…

I ostatnia sprawa – wyczyszczenia przy okazji zaworu recyrkulacji spalin EGR i ewentualnie całych kolektorów dolotowych z łącznikami i klapą gaszącą. Uwierzcie mi, że jak najbardziej warto to zrobić. Zajrzyjcie tylko co tam macie, a nie będziecie się zastanawiać. EGR wyczyściłem normalnie, (benzyna ekstrakcyjna i WD40), ale kolektory po demontażu – środkiem do mycia silników i myjka ciśnieniowa, gorąca woda i ciśnienie 150 atmosfer. A rąk i tak nie mogę domyć…

Wyczyszczony EGR:

db809e73fb82b725m.jpg

090b603ae291c852m.jpg

Kolektory ssące (górny przed czyszczeniem, dolny po czyszczeniu):

24db6884acc03692m.jpg

Klapa gasząca (tutaj czarej gó****nej mazi było najwięcej):

d6d55fede8f84518m.jpg

…i sam łącznik kolektorów (zanieczyszczenie porównywalne do klapy):

9704e27f05eea49dm.jpg

Naprawdę warto o to wszystko zadbać…

To by było na tyle tej trochę przydługawej historyjki.

Mam nadzieję, że Was nie zanudziłem...

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opis operacji najlepszy ! Dzis wymieniałem u siebie i wszystko gładko poszło...ale... jedna uwaga. Nie pasowała mi jedna uszczelka miedzy łacznikiem kolektorów a klapą gaszącą,ponieważ mam inne zakonczenia na łączniku i na klapie. U mnie jest taka okrągła jakby uszczelka a tu kolega ma cos w rodzaju kwadratowej.... nie wiem skad to wynikło ze sie roznia od siebie te czesci ale ja musiałem załozyc starą uszczelke bo poprostu kupiłem wszystkie czesci co wymienił kolega powyzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Małe sprostowanie. Numer odmy który jest podany w opisie to tzw. "stary typ" odmy.

A w silnikach AKE był już instalowany nowy typ. W sumie opis pasuje też i do AKE lecz

do tego silnika trzeba zaopatrzyć się w odpowiednią odmę.

________________

Pozdrawiam

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też zrobiłem wszystko wg wskazówek ale po wymianie odmy, czyszczeniu EGR'a furka mi nie pali :-(

Posprawdzałem przewodu wysokiego cisnienia, jeden pociekal podczas odpalania, po dokręceniu niestety bez zmian :wallbash:

Przewody do VP44 sa chyba OK bo raczej nie ma opcji ich inaczej zamontowac.

Czy VP44 mogła się zapowietrzyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Małe sprostowanie. Numer odmy który jest podany w opisie to tzw. "stary typ" odmy.

A w silnikach AKE był już instalowany nowy typ. W sumie opis pasuje też i do AKE lecz

do tego silnika trzeba zaopatrzyć się w odpowiednią odmę.

mam pytanie: czy do silnika 2,5 tdi AFB z 1998 roku mogę wsadzić odmę o numerze 059 103 464b(do modeli po 2001r plastikowa z kanalikami,podobno bardziej niezawodna) czy musi być to koniecznie 059 103 464(szmacianka).Czy one są gabarytowo takie same?czy ich działanie jest takie same i nie spowoduje nieprawidłowej pracy silnika?

pozdrawiam

________________

Pozdrawiam

Rafał

[br]Dopisany: 18 Wrzesień 2010, 14:15_________________________________________________mam pytanie: czy do silnika 2,5 tdi AFB z 1998 roku mogę wsadzić odmę o numerze 059 103 464b(do modeli po 2001r plastikowa z kanalikami,podobno bardziej niezawodna) czy musi być to koniecznie 059 103 464(szmacianka).Czy one są gabarytowo takie same?czy ich działanie jest takie same i nie spowoduje nieprawidłowej pracy silnika?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

na poczatku poprosze moderatora o ewentualne zespawanie tego co tu napisze z watkiem dotyczacym wymiany odmy o ile tak uzna.

Szukalem odpowiedniego watku ale nie za bardzo wiem do ktorego mozna to dopisac

Dzis zmierzylem sie z tym problemem (odma) i moge podpowiedziec kila knifow.

podczas pracy korzystalem z tego opisu i zdjec

http://www.audi-sport.net/vb/diesel-forum/54242-replacing-crankcase-breather-2-5-v6-tdi-photos-description.html

do calej operacji uzywalem wylacznie zestawu 200 narzedziowego yato. nie potrzeba bylo nic wiecej

aby wymienic odme nalezy:

1. zaznaczyc sobie przewody wysokiego cisnienia i jednoczesnie zaznaczyc tak samo na pompie. ja to zrobilem tak ze na przewody nakleilem sobie tasmy. jedna na pierwszy dwie na drugi trzy na trzeci itd.. a na pompie narysowalem sobie mazakiem uklad i z numerkami. oszczedza to bardzo czas.

Przewody odkrecamy a wtryski polaczenia na pompie zabiezpieczamy folia!!!!! tam sie nie ma prawa nic dostac a podczas manewrowania rekami przy odmie brudne rece bardzo czesto dotykaja koncowek wtryskow w pompie.

Wbrew pozorom polecam bardzo uwazac na tlumiki drgan zalozone na przewody wtryskowe. jest to dobra rzecz ale nie za bardzo dobrze pomyslane. podczas demontazu a szczegolnie montazu trzeba bardzo uwazac zeby nam nie spadly w silnik

2. zeby wyjac odme trzeba odkrecic egr. Sruby przyttrzymujace Egr do kolektora ssacego nie sa problemem. imbus i mala grzechotka dadza rade bez problemu. ale to nie wszystko. teraz trzeba odkrecic dwie sruby wchodzace do podstawy turbiny. pierwsza odkrecimy kluczem oczkowym. bardzo dobrze sie sprawdza zapadka oczkowa. Druga nakretka ma zupelnie inny dostep. tam trzeba wsadzic nasade plus przegub kardanai przedluzke do klucza zapadkowego. W zaleznosci od zapieczenia pojdzie trudniej lub latwiej.

W obydwu przypadkach trzeba bardzo uwazac na zgubienie tych nakretek. radze miec pod reka silny magnes do wyciagania takich zgub. nkaretki obydwie trzeba odkrecic ile sie da kluczami ale nie do konca!! na samym koncu trzeba wlozyc tam reke i tak nia manewrowac zeby wylapac te nakretki. smiesznie to wygladalo ale te druga nakretke po lewej stronie egr wyciagalem stojac tylem do samochodu i majac wykrecona reke za siebie:) wazne ze dalo rade::)

Przy wyjmowaniu rurki z Egr trzeba uwazac na uszczelki o ile chcemy je z powrotem zalozyc. grawitacja je sciaga na dol

3. nastepna rzecza jest rurka olejowa z polaczeniem gietkim. jest przymocowana szpilka. bardzo fajnie sprawdza sie ten magnes do szukania zgub. wykrecamy szpilke a magnesem ja wyciagamy. Potem problem z wyjeciem tej rurki z bloku. trzeba ja podwazyc dlugim srubokretem plaskim zeby wyskoczyla z oringiem. tak samo sie ja zaklada. czyli dociskajac tez czyms dlugim (srubokretem).

4. jak juz rurke i egr mamy z glowy wyjmujemy odme. odma wychodzi z oporem. jest blokowana w gniescie oringiem. trzeba pokonac jego opor.

i tak po czterech godzinach bardzo ostroznej pracy krok po kroku i to bez piwa !! mamy odme na wierzchu.....nowego typu.....nie wymagajaca wymiany :) czyli nic nie trzeba bylo robic:)

5. teraz przed nami odpalanie....wszyscy to kochaja:) mi sie udalo od razu. czyli hehlalem a kolega zakrecal po kolei wszystkie wtryski kiedy tylko zaczynaly sikac. Na koniec kolega (bez mojej wiedzy ) popuscil na pompie wtryskowej waz przelewu prowadzacy od wtryskow. Odpalil od strzalu!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Gdy podczas skręcania tego wszystkiego dochodzę do montowania przewodów wysokiego ciśnienia od pompy wtryskowej do wtryskiwaczy to czy robię to w jakis specjalny sposób czy po prostu dokręcam wszystko tak jak było. (chodzi o to czy to się nie zapowietrzy?)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam żeby nie robić bałaganu i nie zakładać podobnego...

otóż wymieniłem parę miesięcy temu odme i od jakiegoś czasu spod korka oleju jak go odkręcę uchodzi sporo mgiełki i przy tym jest charakterystyczny syk... czy nowo założony filtr mógł już się zapchać???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na jaka odmę zmeniłes starą czy nową, jaki olej masz w silniku, długie dystanse robisz???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

olej to motul 5w40 a wumieniałem na tą szmacianą a trasy różne rzadko krótkie a tak to trasa 240 km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na nowej zrobiłem bardzo mało km mogła się już zapchać po takim przebiegu?


pomoże ktoś?


tą membranę z lewej strony odmy też się powinno co jakiś czas wymieniać czy raczej nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nowa odma się nie zapycha,.jak olej dobry problemu nie powinno byc,.

chya że silnik ma przedmuchy??? nadal syczy z pod korka???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cały czas syczy i nie wiem czy tą membranę obok odmy też się wymienia bo ona też należy do separatora oleju ale nie wiem czy tez co jakiś okres się wymienia czy też nie???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiem tak, mój ma prawie 500 tys przelotu żadnej membrany nie wymieniałem,.

kilka silników juz tezz takimi przebiegami spotkałem i również nie zmieniana membrana,.

zdejmnij węza wyjsciowego z odmy przy turbo z tyłu, odkręć korek, i dmuchnij w tego węza tylko małym ciśnieniem,.

sprawdzisz wtedy drożnośc całości kanału, on wbrew pozorom jest strasznie zawiły, może głebiej jest zapchany,.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok sprawdzę w ten sposób i zobaczymy... a jeśli to głębsza sprawa to jaka są jakieś podejrzenia takiego przedmuchu?


założyłem nawą plastikową i nie dymi tak i nie syczy przy odkręcaniu... ale dziwi mnie że nowa ze sklepu szmaciana się zapchała przy zrobieniu 1000 km... 300pln w plecy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz juz plastik więc spokój, pilnuj dobrego oleju i czasu wymiany,.

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Czy dało by się zaktualizować fotki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...