Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Brak zimnego nawiewu - błąd zaworu N280


Lemaa

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Zbliżają się ciepłe dni, a klimatyzacja nie chodzi tak jak powinna. Mając ustawione maksymalne chłodzenie na panelu klimatyzacji z kratek zamiast chłodnego, a wręcz lodowatego powiewu doświadczam ciepłego, czasami delikatnie chłodnego powietrza. 

Pacjent: Audi A4 B7 1.8T 2006r 

Sprężarka klimatyzacji :8E0 260 805BJ, DENSO 6SEU14C

Czynności jakie wykonałem do tej pory:

- Udałem się do gościa od klimatyzacji i to czego się dowiedziałem to to, że sprężarka jest sprawna, układ jest szczelny i odpowiednio nabity czynnikiem. Dodam, że nie pali się kontrolka ECON.

- Udałem się do elektromechanika. Błąd jaki mu się pojawił jest identyczny z tym, którego sam odczytałem z VCDS - poniżej treść.  Dokonał pomiaru bloku odpowiedzialnego za zawór N280. Zawór dawał oznaki życia, ale elektromechanik stwierdził, że występuje bardzo mały prąd co może być objawem przetartych, zalanych kabli czy też korozji - zalecaniem było sprawdzenie przewodu pod kątem uszkodzeń.

Address 08: Auto HVAC       Labels: 8E0-820-043.LBL
   Controller: 8E0 820 043 BK
   Component:   A4 Klimaautomat   2832
   Coding: 00000
   Shop #: WSC 00000
   VCID: 6BA944AF0A9D
1 Fault Found:
01232 -  A/C Compressor Regulator Valve (N280)
            30-10 -  Open or Short to Plus - Intermittent

- Położyłem się pod samochodem, rozebrałem plastiki i dokonałem oględzin sprężarki. Wszystko wydaje się być w porządku. Przewód jest cały, nie poszarpany, otulony jakimś materiałem zabezpieczającym. Poprawiłem i odświeżyłem złączkę kablową (zatrzask), który przymocowany jest do sprężarki a potem wchodzi w otulinę, w której znajdują się 2 jeszcze inne przewody.

- Przeczyściłem i poprawiłem styk masy niedaleko akumulatora, od strony silnika zaraz pod numerem VIN samochodu.

Jutro chcę sam sprawdzić bloki pomiarowe sprężarki i odczytać interesujące mnie parametry. 

Link do pomiarów: Pomiar bloków sterownika klimatyzacji

Czy pokazany element na załączonym zdjęciu to właśnie zawór N280 ? Czy jego wymiana wiąże się z "zaawansowanymi" czynnościami ? 

Proszę o pomoc, lato coraz bliżej, a klimatyzacja nie chce współpracować.

Pozdrawiam

20190525_192843.jpg

Edytowane przez Lemaa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę nikt nie jest w stanie pomóc ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ten zawór, podobno lubią padać. Aby go wymienić musisz odciągnąć czynnik, wyjąć/wymienić zawór i znowu nabić. Zobacz przewody dalej od kostki i sama kostkę jak wygląda po rozpięciu, czy nie ma zaśniedziałych pinów.

Jak zdecydujesz się na to to przy okazji jak układ będzie pusty wymień dyszę rozprężną (cos w rodzaju filtra) i oring, to jakieś 20-25 zł.

Ja właśnie skończyłem wczoraj montaż nowej sprężarki, płukania całego układu, ale nareszcie działa.

Oglądając film to jawnie widać, że kompresor nie włącza się, ciśnienie jest stałe mimo wysterowania zaworu. U mnie było podobnie i niestety było zerwane sprzęgło a w konsekwencji stał kompresor (zatarty).

ps. mam jakby co nówkę sprzęgło (bebechy)

Edytowane przez kuba.goller
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, skupić się w pierwszej kolejności na wymianie zaworu czy od razu przejść do sprzęgła kompresora ? Czy jest możliwe sprawdzenie wspomnianego sprzęgła bez odłączania sprężarki od układu (na samochodzie) ?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można sprawdzić sprzęgło bez rozpinania układu, trzeba zdjąć pasek sprzętu i odkręcić 3 śruby od kompresora, zejdzie w dół i będzie wisiał na przewodach. Wtedy możesz zobaczyć/obrócić wałem sprężarki. U mnie nie chciał się ruszyć mimo klucza a sprzęgło i tarcza się wysypały. Z drugiej strony jak był cały czas czynnik (u mnie uleciał w zimę i długo jeździłem jak się okazało z pustym układem, dlatego się zatarł) to z kompresorem może być ok, błędy dotyczą zaworu więc może go wymień jak wiązka jest ok - one lubią padać.

ps. jak mam taki sam kompresor ale wtyczka jest u nie zaraz przy kompresorze, nie mam tego przewodu co Ty, mam nadzieje, że sprzęgło masz takie samo jak ja - nie wiem skąd ta różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość od klimatyzacji zapewnił mnie, że sprężarka jest sprawna oraz układ jest nabity w czynnik. Przez ten fakt, łudzę się, że sprzęgło nie jest zatarte i wszystko jest z nim w porządku. Może to głupie pytanie, ale co to jest pasek sprzętu ? Chodzi Tobie o pasek rozrządu ? W wolnej chwili zajrzę jaki jest stan sprzęgła, a dopiero po tym przejdę do czujnika. 

U mnie wtyczka też jest blisko sprężarki. Jest ona wciskana w taką jakby podkówkę, który przymocowana jest do sprężarki. Przewód ze zdjęcia wychodzi z zaworu, idzie do wtyczki, a następnie wchodzi w otulinę, w której znajdują się dwa inne przewody. Wolałbym tego nie rozwalać, nie wydaje mi się, żeby usterka była po stronie okablowania, wszystko na oko wygląda w porządku.

 

EDIT: Rozumiem, że objawem zatartego, zerwanego bądź też uszkodzonego sprzęgła kompresora jest jego swobodny obrót wokół osi w czasie gdy koło pasowe stoi w miejscu. Mam rację ?

Edytowane przez Lemaa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerwane sprzęgło to swobodnie obracające się koło pasowe a wałek po środku stoi. Normalnie wszystko razem się kręci. Żeby zobaczyć wałek to musisz zdjąć dekielek z koła pasowego, wtedy też zobaczysz gumki od sprzęgła. Zobacz na Youtube, są filmy z jego wymiany.

Te dwa kolejne przewody to pewnie od czujnika poziomu oleju bo to razem idzie w wiązce.

Pasek osprzętu czyli pasek klinowy, ten który napędza klimatyzacje, alternator. Musisz go zdjąć bo inaczej nie zdemontujesz sprężarki.

Ja bym chyba zaczął od wymiany tego zaworu. U mnie mimo zerwanego sprzęgła zawór pokazywał inny prąd niż Twój, dużo większy. Raczej wszystko wskazuje na niego.

Edytowane przez kuba.goller
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.05.2019 o 22:40, kuba.goller napisał:

ps. jak mam taki sam kompresor ale wtyczka jest u nie zaraz przy kompresorze, nie mam tego przewodu co Ty, mam nadzieje, że sprzęgło masz takie samo jak ja - nie wiem skąd ta różnica.

Przyjrzałem się tej kwestii i faktycznie występują dwa rodzaje (może i więcej) wtyczek zaworu kompresora klimatyzacji. Sprężarka w mojej Audi wygląda na oryginalną, nie wydaje mi się, żeby pochodziła ona z innego samochodu, mogę się mylić.

Jestem gotowy do zakupu zaworu i jego wymiany, ale nie wiem w której wersji. Bardziej przemawia do mnie wersja z bezpośrednio wbudowanym kabelkiem aniżeli z wtyczką. Sugeruję się tym co mam aktualnie w samochodzie.

Teraz pytanie: Czy jest jakiś spec i znawca, który wypowie się na temat zaworu ? Czy sprężarki DENSO 6SEU14C występowały z dwoma rodzajami zaworów i czy "rodzaj wtyczki" ma w ogóle jakiś znaczący wpływ ? Na załączonych zdjęciach można zauważyć, że konstrukcja zaworu jest inna.

zawór_1.JPG

zawór_2.JPG

Edytowane przez Lemaa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co się orientowałem to różniły się średnicą koła pasowego. Zadzwoń do jakiegoś dobrego sklepu/serwisu z częściami do klimatyzacji to Ci podpowiedzą.

https://euro-klima.pl/czesci-kompresorow/zawory-sterujace-bezpieczenstwa/denso-audi_/

Na naklejce na sprężarce oprócz 6SEU14C powinien byc inny numer, wiem, że w sklepie chcieli go ode mnie, może 6SEU14C to model a są wersje i to ten drugi numer definiuje.

Z drugiej strony ja teraz masz z przewodem to taki kup i powinno być ok.

Edytowane przez kuba.goller
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały update.

Kupiłem zawór ciśnienia, pojechałem z nim do typka od klimatyzacji i usłyszałem, że te zawory od DENSO, montowane w Audi są niezniszczalne, że podczas jego całej kariery nie zdarzyło mu się wymieniać ani jednego wadliwego zaworu ciśnienia. Sprawdził oporność na nowym zaworze - 11,8[Ohm], czyli tyle ile powinno być. Sprawdził na moim - 11,5[Ohm], czyli również tyle ile powinno być. Czytałem trochę i widełki to 10-12[Ohm]. Wszystko wygląda "normalnie i dobrze".

Sprawdził stan sprzęgła i również jest sprawne, nie jest zerwane, ani nic z tych rzeczy.

Jedna rzecz mnie zaintrygowała podczas dzisiejszych oględzin. Po odłączeniu zaworu N280, VCDS cały czas otrzymuje od niego informacje. Do wglądu zamieszczam nowy filmik, który przedstawia zaistniały stan.

Może ja czegoś nie rozumiem ? Nie wiem już sam. Kolejnym krokiem będzie chyba wymiana czujnika ciśnienia G65 oraz sprawdzenie stanu przewodów. Fakt, że wszystkie kable są takie "ładnie" wszędzie pozapinane, umieszczane w koszulkach wraz innymi kablami trochę mnie odstrasza...

LINK DO FILMIKU

20190617_145843.jpg

Edytowane przez Lemaa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli nie wymieniłeś tego zaworu? Jutro potwierdzę ale wartości na zaworze po włączeniu klimatyzacji powinny być 0,640 A a u Ciebie jest na filmikach 0,064A (rząd wielkości bo pewnie dokładnie jest trochę inne). Jawnie u Ciebie nie startuje kompresor ciśnienie w układzie nawet nie drgnie. U mnie w ciągu 3 sec robi się 15-20 bar.

Sprawdzałeś czy wentylator się uruchamia po wyłączeniu ECON - może tu jeszcze jest przyczyna?

W kompa wychodzi Ci błąd tego zaworu, ja bym go wymienił (jeżeli jesteś pewien, że wiązka nigdzie nie jest uszkodzona).

Zawór ciśnienia wydaje się ok, pokazuje prawdziwe informacje 6 bar bez włączonej klimy to jest bardzo ok. Jak pada to pokazuje jakieś głupoty np. 33 bar na ECON

 

Poczytaj:

https://www.laser-sinex.pl/auto-klimatyzacja-samochodowa/kompresory-sterowane-zaworem-elektromagnetycznym/

Dotychczas sprawdzenie niepracującego układu klimatyzacji rozpoczynaliśmy od kontroli oporności elektromagnesu sprzęgła. W nowych sprężarkach sterowanych elektrozaworem należy zacząć od sprawdzenia oporności cewki elektrozaworu (oporność cewki zaworu w zależności od typu mieści się w granicach od 10,5 do 13,6 Ohm). Właściwa oporność cewki na zaworze nie gwarantuje jego poprawnego działania, a przyczyną tego może być  niesprawna iglica zaworu. W praktyce serwisanci rozwiązują ten problem montując nowy zawór i z nim ponownie sprawdzają układ. Niestety wymiana zaworu zawsze wiąże się z opróżnieniem układu. 

 

Edytowane przez kuba.goller
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wymieniałem. Zanim go wymienię to muszę być na 100% pewny co robię. Zawsze jeszcze jest możliwość zwrotu towaru.

Cytat

Sprawdzałeś czy wentylator się uruchamia po wyłączeniu ECON - może tu jeszcze jest przyczyna?

Tego nie sprawdzałem, nawet nie przyszło mi takie coś do głowy. Na co zwrócić uwagę, co powinienem usłyszeć i w jakim momencie ? Jutro zajmę się tematem. 

Kwestia wiązki bardzo mnie dręczy. Wszystko wygląda naprawdę bardzo dobrze, nie mam serca tego wszystkiego rozwalać, rozcinać i robić popeliny... 

Dziękuję za ładną lekturkę do poduszki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wiązka nie jest przetarta to sama z siebie się przecież nie rozwaliła. Jak masz program to wejdź w grupę i zobacz czy po włączeniu klimy wentylator stratuje, tam jest w procentach. Jutro nagram Ci film jak to jest u mnie po włączeniu, wentylator, prąd na zaworze i jak rośnie ciśnienie w układzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Udało się rozwiązać problem? Mam prawie identyczne objawy, tyle że u mnie raz działa zimno powietrze, a raz nie. Może dlatego też nie mam żadnego błędu w VCDS. 

Nie mniej mechanik powiedział, że to zawór, więc będzie trzeba pomyśleć nad wymianą.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

niestety, ale problem cały czas występuję. Byłem u mechanika i potwierdził zdanie typka od klimatyzacji, jakoby zawory Denso montowane w AUDI były pancerne. Prędzej klęknie sprężarka, sprzęgło aniżeli właśnie ten zawór. Zdarzyło mu się wyczyścić zawór z syfu, ale nigdy wymienić na nowy.

Ze wspomnianym wcześniej mechanikiem podpiąłem zawór "na krótko", zachowanie klimatyzacji oraz pomiary prądowe były identyczne - 0,064A. Sposobem tym, po raz drugi wykluczyliśmy uszkodzony zawór w sprężarce. Dwie opcje jakie pozostały to: przejrzeć wiązkę jaka dociera do kostki podpinającej zawór oraz cały panel klimatronika.

Jeżeli starczy mi czasu to panelem będę chciał dzisiaj się zająć, a na środę jestem umówiony z mechanikiem na przejrzenie instalacji. W czwartek na pewno "coś" się już wyjaśni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, KingRaider napisał:

Czy komuś udało się rozwiązać problem? 

Jakie błędy masz zapisane w sterowniku klimatyzacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błędów brak, klima śmiga pare minut i wyłącza się na parę minut, według wartości current session cut off cały czas kompresor jest włączony, czyli jakby po prost przestawał pompować a jest włączony 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...