Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kodowanie akumulatora a prąd ładowania


B8Gliwice

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Czy ktoś analizował temat kodowania akku w kontekście profilu ładowania? W sensie jaka konkretnie będzie zmiana po przekodowaniu z 110Ah na 95Ah? Pytam ponieważ założyłem nowy akku zamieniając pojemność ze 110Ah na 100Ah. Nie robiłem nowego kodowania, czyli pozostałem na starych wartościach pojemności w sterowniku.

Zakładam, że prąd ładowania dla kodowania 110 jest odrobinę wyższy, co przełoży się na szybsze doładowanie pojemności 100. Wydaje mi się to W przypadku krótkich przejazdów i częstych rozruchów korzystne. Czy się mylę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.12.2019 o 18:12, B8Gliwice napisał:

Witam. Czy ktoś analizował temat kodowania akku w kontekście profilu ładowania? W sensie jaka konkretnie będzie zmiana po przekodowaniu z 110Ah na 95Ah? Pytam ponieważ założyłem nowy akku zamieniając pojemność ze 110Ah na 100Ah. Nie robiłem nowego kodowania, czyli pozostałem na starych wartościach pojemności w sterowniku.

Zakładam, że prąd ładowania dla kodowania 110 jest odrobinę wyższy, co przełoży się na szybsze doładowanie pojemności 100. Wydaje mi się to W przypadku krótkich przejazdów i częstych rozruchów korzystne. Czy się mylę?

Mylisz się. Poczytaj podwieszane tematy odnośnie kodowania i wymiany aku. Po pierwsze koduje się każdy nowy aku bez względu na to czy wymieniles na taki sam czy nie. W kodowaniu zawarta jest pojemność akumulatora. Zmieniasz kodowanie dlatego, że sterownik pamięta kondycję starego akumulatora. Jeżeli w starym aku spadła pojemność ze 110Ah na 40Ah to sterownik ładował tylko do 40Ah. Przy zmianie aku na nowy o pojemności 110Ah i braku zmiany kodowania, bądź pewy że po kilka dniach nie odpalisz auta bo alternator nie będzie go ładował do pełna. Jeżeli dalej nie zmienisz kodowania a będzisze ładował aku z prostownika co jakiś czas to obstawiam że akumulator wymienisz za rok na nowy bo wyciągnie kopyta. Sporo osób na forum miało taki problem. Druga sprawa jest taka że system ładowania w b8 jest rozbudowany i nie ładuje stałym prądem i napięciem. Napięcie ładowania waha się od 12.5V do 15.5V i każda wartość w tym zakresie jest poprawna i prawidłowa. Zależy to od stanu aku, alternatora, temperatury aku jak i zewnętrznej, pokonywanego dystansu. Sterownik dąży do jak najszybszego naładowania aku i zaczyna od wyższego napięcia i prądu. W miarę upływu czasu i drogi oba parametry zmniejszają wartości. Tak działa układ ładowania pod warunkiem, że wszystkie jego elementy są sprawne i aku jest w dobrej kondycji. Padnięty aku będzie w 99% będzie ladowany zawsze 14,4V i ta wartość w miarę upływu czasu i drogi się nie zmieni. Co do Twojego aku, to o ile dobrze pamiętam, nie wystepowal w b8 aku o pojemności 100Ah więc nie ma do niego kodów. Kodujac go jako 110Ah jest prawie pewny że będzie miał problemy z prądem na pokladzie. Wiele osób z forum zmieniło aku na przypadkowa pojemność i kodujac większą lub mniejszą pojemność. Każda z tych osób trafiła tu z problemem niedoladowanego aku i problemem z odpalaniem. Moja rada taka, zmień aku na taki jaki przewidział producent. Spis aku i kodów masz w podwieszonym temacie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie i rzeczową odpowiedz. Tak, znam opisywane przez niektórych przypadki, właśnie dlatego wrzuciłem ten temat.  Pytam, ponieważ widzę tutaj brak logiki. Wielu użytkowników pisze, że w B8 mamy do czynienia z inteligentnym układem ładowania, który analizuje stan akku i dostosowuje profil ładowania do kondycji batrerii. No OK, ale jeśli jest taki mądry i widząc spadek pojemności zmienia wartości prądu ładowania, to dlaczego miałby nie rozpoznać - po odczytach- pojemności 100Ah (to więcej niż używany 110Ah) i dostosować do niego profil ładowania? Samo kodowanie pojemności jest dowodem na to, że ustalamy jakiś prąd startowy, prawda? No i gdzie w B8 jest stopień mocy, który miałby reagować na starzenie się akku zmianą parametrów? Adresy 61 i 71 mamy niedostępne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stopnia mocy niema, regulacja ładowania jest poprzez regulator napięcia w alternatorze, który jest sterowany przez CAN Gateway.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może komuś zdezorientowanemu się przyda...  Przeanalizowałem dokładnie temat, wziąłem pod lupę wskazania kanałów 18, 19 i 20 w bramce CAN i odczyty z miernika, który miałem podpięty w czasie rozruchów i jazd testowych. Analizowałem prądy i napięcia przy różnych kodowaniach, sprawdziłem również schemat. Na tej podstawie stwierdzam, że:

-kodowanie wymiany akku na taki sam (Ah) NIE MA najmniejszego sensu.

-można zastosować akku o pojemności do której nie ma kodowania i nie wpłynie to na jego żywotność.

W dniu 8.12.2019 o 21:08, bin85 napisał:

Stopnia mocy niema, regulacja ładowania jest poprzez regulator napięcia w alternatorze, który jest sterowany przez CAN Gateway.

Dokładnie. Wartość optymalnego prąd ładowania ustalany jest na podstawie kodowania, a pomiar prądu wyliczany jest z mV,  które odkładają się na boczniku przy klemach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, B8Gliwice napisał:

Może komuś zdezorientowanemu się przyda...  Przeanalizowałem dokładnie temat, wziąłem pod lupę wskazania kanałów 18, 19 i 20 w bramce CAN i odczyty z miernika, który miałem podpięty w czasie rozruchów i jazd testowych. Analizowałem prądy i napięcia przy różnych kodowaniach, sprawdziłem również schemat. Na tej podstawie stwierdzam, że:

-kodowanie wymiany akku na taki sam (Ah) NIE MA najmniejszego sensu.

-można zastosować akku o pojemności do której nie ma kodowania i nie wpłynie to na jego żywotność.

Dokładnie. Wartość optymalnego prąd ładowania ustalany jest na podstawie kodowania, a pomiar prądu wyliczany jest z mV,  które odkładają się na boczniku przy klemach.

A czy kodowanie wpływa na to w jaki sposób jest ładowany nowy akumulator? U mnie po tym zabiegu gdy wyjeżdżam z garażu w ogóle nie ma ładowania. Napięcie wzrasta do 13,3v gdy włącze światła lub do 14,4v gdy temperatura spadnie do 6 stopni. Boje sie że takie ładowanie w konsekwencji doprowadzi że aku będzie niedoładowany i przez to jego sprawność z czasem będzie spadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Andrzej85 napisał:

A czy kodowanie wpływa na to w jaki sposób jest ładowany nowy akumulator?

Tak, kodowanie wpływa na sposób ładowania. Nie ma znaczenia czy to nowy czy stary akku. Jeżeli więc tnie Ci napięcie, to znaczy widzi naładowany  akku i ogranicza prąd ładowania.

W uproszczeniu - optymalne prądy ładowania dla akumulatorów 75 i 110Ah to odpowiednio 7.5 i 11A. Kodowanie określa wartości prądu dla danej pojemności i z tego punktu widzenia jest istotne. Tak dla żywotności akumulatora, jak i dla stanu naładowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, B8Gliwice napisał:

Tak, kodowanie wpływa na sposób ładowania. Nie ma znaczenia czy to nowy czy stary akku. Jeżeli więc tnie Ci napięcie, to znaczy widzi naładowany  akku i ogranicza prąd ładowania.

W uproszczeniu - optymalne prądy ładowania dla akumulatorów 75 i 110Ah to odpowiednio 7.5 i 11A. Kodowanie określa wartości prądu dla danej pojemności i z tego punktu widzenia jest istotne. Tak dla żywotności akumulatora, jak i dla stanu naładowania.

Czyli tak jak wspomniałeś wcześniej przy wymianie akumulatora na nowy o tych samych parametrach kodowanie jest niepotrzebne. Na początku bałem się, że jest coś nie tak i kodując coś skopałem. Dzięki za rzeczową odpowiedź. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja wymieniłem akumulator na taki sam jak miałem zakodowałem ale na wyświetlaczu radia pokazuje mi tak jak bym miał akumulator na ostatniej kresce czasami pokazuje drugą ładowanie 14,4 czyli ładuje odpala normalnie ale nie wiem czemu nie pokazuje mi pełnego naładowania (podczas wymiany miałem podpięty bajpas tak aby komputer nie stracił zasilania czy raczej powinno się  pozbawić na chwilę auta prądu a potem dopiero kodować)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.01.2020 o 21:56, 75max napisał:

ja wymieniłem akumulator na taki sam jak miałem zakodowałem ale na wyświetlaczu radia pokazuje mi tak jak bym miał akumulator na ostatniej kresce czasami pokazuje drugą ładowanie 14,4 czyli ładuje odpala normalnie ale nie wiem czemu nie pokazuje mi pełnego naładowania (podczas wymiany miałem podpięty bajpas tak aby komputer nie stracił zasilania czy raczej powinno się  pozbawić na chwilę auta prądu a potem dopiero kodować)

Zmieniłeś coś w kodowaniu? Jaki miałeś kod i jaki wpisales? Aku przed założeniem i zakodoeaniem było naładowane? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...