Jump to content
IGNORED

Chiptuning 1.8t AWT 4B0906018CG (Zrób to sam)


bandyta928
 Share

Recommended Posts

Cześć, z racji tego że sam długo szukałem wiedzy na temat chiptuningu i wiem jak kłopotliwy jest to temat chciałbym podzielić się wiedza dla tych do dopiero zaczynają. Przykładem będzie służyć moje Audi A4 B5 1.8t Quattro AWT 4B0906018CG. Będzie nam potrzeba:

1.KABEL którym pobierzemy soft z naszego samochodu. Na początek najlepiej kupić zwykły kabel z allegro (galletto 1260), wystarczy do ME7.5 przez OBDII i w bootmode. Sterowniki i program do obsługi jest razem z kablem.

2.PROGRAM do obróbki softu. Na początek wystarczy TunerPro. Program jest darmowy i łatwy w obsłudze.

3.PROGRAM do korekty Checksum softu. Na początek można uzyć programu ME7SUM i odpowiedniej komendy w TunerPro aby ułatwić korekte checksum.

4.XDF dla naszego softu do programu TunerPro. Jest to plik który definiuje mapy naszego softu.

5. SOFT czyli blik bazowy który bedziemy edytować. Zapisywany jest w formacie BIN.

6.PROGRAM do diagnostyki wraz z kablem. Może być VAGCom, dla grubszych modyfikacji ME7LOGGER.

Bedę na bieżąco uaktualniał ten wątek dla zainteresowanych. Następnym razem omówię szczegółowo jak pobrać soft (BIN) z naszego samochodu i jak go obrobić. Na ME7.5 można uzyskać dużo fajnych rzeczy. Procedure startu (LC), NLS, Boost by gear, pops&bangs. Bedę omawiał zmianę wtryskiwaczy, zmianę przepływomierza, korekte paliwa itd...

Dajcie znać co o tym myślicie.

Przykład LC po takiej modyfikacji

 

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Pomysł gitara. Tylko bądź ostrożny i nie licz na zbyt szczegółowy feedback od doświadczonych osób zajmujących się tuningiem na co dzień.

Link to comment
Share on other sites

Zdaje sobie sprawę ze ten watek będzie dla nich niewygodny. Im pracy nie ubędzie, nie każdy ma czas żeby to wszystko zrozumieć i bawić się samemu w wgrywanie map. Każda uwaga będzie cenna niezależnie od poziomu doświadczenia.

Link to comment
Share on other sites

Działaj działaj. Wiadomo dla wielu osób to chleb powszedni i nie chętnie dzielą się informacjami. Ja trzymam kciuki i chętnie będę przeglądał wątek. 

Link to comment
Share on other sites

Żeby aktualizacje były częstsze trzeba  wykupić pakiet ?hehe,,,bo coś słabo z aktualizacjami a temat spoko

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, booolek napisał:

Żeby aktualizacje były częstsze trzeba  wykupić pakiet ?hehe,,,bo coś słabo z aktualizacjami a temat spoko

Pytałem jakiś czas temu o aktualizację. Nic się nie dzieje bo brak zainteresowania.

Link to comment
Share on other sites

ale zainteresowania czym???? przeciez kolega  bandyta nic nie wrzuca więc  co czytać w co wnikać co próbować ?

Link to comment
Share on other sites

Sterowniki ME7 są na tyle stare, że wszystko na ten temat jest w internecie - fora zagraniczne. Istnieją nawet tzw. Community Project w których w oparciu o logi i zdjęcia konkretnych map strojone są auta - pomagają w tym osoby posiadające na koncie mocne setupy, znające się na rzeczy. Nie dość, że można pobrać efekt finalny (bin + xdf) to można prześledzić cały proces, mapy które trzeba zmodyfikować i w jaki sposób. Analogicznie można modyfikować sterownik w swoim aucie.

Generalnie kolega bandyta928 dał wam fajną podstawę żeby czegoś szukać na temat modyfikowania wsadu w sterowniku - oczywiście dla chcących. Temat jest na tyle obszerny, że nie dziwię się, że prace ucichły - początkowo chciałem mu przy tym pomóc (też coś tam udało mi się przy swoim aucie zmodyfikować) jednak przez brak czasu nie jestem w stanie nic konkretnego opisać - jednak gdyby ktoś miał jakieś pytania to z chęcią nakieruję na ile będę w stanie. 

Jeżeli ktoś jest na poważnie zainteresowany tym tematem, to trzeba zacząć od kabla, zgrania swojego wsadu (lub znalezienia go w internecie (oznaczenie musi się zgadzać z komputerem w aucie, może różnić się rewizją (może być dostępny bin z nowszą rewizją do którego jest pełny opracowany damos (definicja)). Na niektórych sterownikach można wykonać tzw. crossflasha czyli wrzucić zawartość innego komputera ale tutaj trzeba być ostrożnym i najpierw upewnić się, że dane wsady są zamienne).)).

Plik .bin z komputera to nic innego jak ciąg bitów, z których nic nie odczytamy bez definicji ( czyli np xdf dla tunerpro; kp / ols dla winols).
Plik z definicją, określiłbym jako zbiór adresów, w których znajdują się określone mapy (do każdej mapy dochodzą adresy osi X / Y oraz przeliczniki wartości aby te były dla nas zrozumiałe).

W pliku .bin "map" jest masa, dopiero po załadowaniu pliku .bin oraz .xdf jesteśmy w stanie konkretne mapki otworzyć i je modyfikować. (Z ciekawostek, np. istnieje mapka która definiuje czy tempomat jest starego typu w przełączniku świateł czy nowszego po CAN).

Tak wygląda odpalony plik .bin w typowym HexEditorze :

image.png

 

Po uruchomieniu pliku .bin w TunerPro bez definicji wygląda to tak :

 

image.png

Jedyne co można zrobić to włączyć podgląd hex tak jak wcześniej.

Natomiast po wczytaniu pliku XDF ukazuje nam się z lista zdefiniowanymi mapkami 

image.png

 

Dzięki temu możemy wejść w konkretną mapkę i dokonać modyfikacji.

Dla przykładu mapka LDRXN :

image.png

image.png

W skrócie pomijając pewne limitery, doładowanie powinno podążać po tej mapce (w "normalnych" warunkach - jest jeszcze LDRXNZK z której ecu korzysta podczas stuku).
Limituje ona Load, który w mocnym uproszczeniu można przeliczyć na doładowanie zadane (np peak 128 * 10 + 300 = 1580 (1580 mbar w kolektorze czyli 0,58bara "nadciśnienia")) - oczywiście jest to bardzo uproszczone, doładowanie może być ograniczane przez limitery w pewnych warunkach lub zakresach.

Po każdorazowej zmianie w pliku bin należy wykonać korektę checksum o czym jest wzmianka w pierwszym poście. Bez tego auto nie odpali po wgraniu wsadu. 

Jestem samoukiem, z tego posta korzystajcie jako ze wskazówki. Jeżeli będą jakieś pytania to postaram się coś jeszcze dodać od siebie lub jeżeli ktoś podejmie temat to pomóc i nakierować.

Generalnie jak ktoś chce zacząć zabawę to polecam zacząć od np. usunięcia SAI lub innych komponentów. Mogę napisać drugiego posta w którym w skrócie opiszę moduł który jest nazwijmy to w uproszczeniu "listą" komponentów podłączonych do ecu (SAI, N249, VVT etc). Hasło klucz : ESKONF.

Edited by eNn
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Witam panowie w listopadzie ubiegłego roku miałem więcej czasu z powodu korony kupiłem przewód z aledrogo odczytałem soft z passata  1.8 t żony załatwiłem program do edycji i vcds .Zrobiłem 11 softów i jest ok ciś doł z 0.6 na 1.1bar w szczycie i oczywiście inne zmiany. Drugie auto a3 aum podobnie ale ostrzej myślę o jeszcze większych modyfikacjach szukam pomysłów itd. Mam bazę wiedzy bo jestem mechanikiem ale tuning to nowe doświadczenie. Wiadomo jestem początkujący. Panowie uważajcie na gotowce wszystkie softy które podczas nauki udało mi się pozyskać z netu były specjalnie popsute poza 1 z aum na ajq dwa ori pliki dobre do porównania i nauki. Do roboty panowie.

WWW.AUDICLIQUE.PL

Chip tuning polega na tym, aby do swojej Audi A3 z silnikiem 1.8T i oznaczeniem AUM, wgrać oryginalny wsad ECU z silnika 1.8T o oznaczeniu AUQ.

 

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Pinokio 1700 napisał:

Panowie uważajcie na gotowce wszystkie softy

No niestety tak, sam wgrywałem całkiem niedawno, do avb co prawda. I też kilka gotowców ściągnąłem niby pewnych ale niestety lipa,  ostatecznie został zakupiony ze sprawdzonej firmy i śmiga. Sam się w to nie bawiłem gdyż zbyt mała wiedzą moja jest:wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja nie wgrywałem gotowców pozyskiwałem do nauki i będąc laikiem widziałem że nie mają prawa działać.

Kolega pisał na priw. żeby wysłać mu gotowca do BFB ale to nie takie proste jak się okazuje bo mam ogarnięte AWT , AUM ,AUQ a BFB to trochę inna historia żeby zrobić takiego gotowca należy zrobić takie auto fizycznie siedząc w nim logując słuchając czując i jak się 

to ogarnie i efekty będą ok to można zmiękczyć taki program  i podesłać jako gotowiec który będzie gorszy od indywidualnego strojenia bo musi żeby się silnik nie rozjebał.

Jeśli ktoś myśli o wgraniu jakiegoś gotowca to może wysłać do mnie gotowca i org to w miarę możliwości mogę sprawdzić jak to wygląda oczywiście 1.8 t me 7.5 .

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 12.03.2021 o 20:02, Pinokio 1700 napisał:

Ja nie wgrywałem gotowców pozyskiwałem do nauki i będąc laikiem widziałem że nie mają prawa działać.

he ja też nie wgrywałem :P pozyskałem tylko tak czysto z ciekawości ale otwierając sam plik widać że lipa jest, a też nie zamierzałem sobie uwalić ecu.

Link to comment
Share on other sites

Nie wgrywajcie gotowców z niesprawdzonego źródła.

Lepiej zgrać swój oryginalny soft i jego poddać modyfikacji.

Zrobienie podstawowej mapy to ruszenie 4 map. 

Wyłączenie sai czy 2 lambdy to kolejne 4 set bity.

Wszystki mody róbcie z głową, po wgraniu logujcie i sprawdzajcie parametry.

Link to comment
Share on other sites

Witam od paru dni walczę z audi a3 1.8 t aum downpipe ,regulator ciś.paliwa 4 bar ,pompę paliwa bo ta z fabryki nie miała wydajności dołączę loga coś idzie nie tak ale nie chcę sugerować przeglądających i komentujących oczywiście chętnych. Grupy 002, 115, 118:

VAGLOGI.PL

VAGLOGI to usługa która pozwoli Ci przesłać logi z programu VCDS lub VAG-COM i udostępnić je w przyjaznej formie np. na forum

 

Link to comment
Share on other sites

Ja miałem takie czasy wtrysku w aum na regulatorze 3barowym więc ten 4barowy nic tu nie wniósł albo tak program zrobiłeś.

Link to comment
Share on other sites

Najwięcej dała sprawna pompa paliwa ale chętnie obejrzę twojego loga.

Generalnie stroi się aby nie przekroczyć max czasu czyli zapętlenie czyli np 6800 obr/min max czas to 17,6 a w logu 15,64 czyli zostało 2 m/s dalej jeśli mieli byśmy porównywać logi to nalży patrzeć czas wtrysku i ilość powierza zasysanego , ciśnienie turbo .

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Pinokio 1700 napisał:

Najwięcej dała sprawna pompa paliwa ale chętnie obejrzę twojego loga.

Jak gdzieś znajdę, bo auto sprzedałem jakiś czas temu. Pamietam, że przy 6tys było około 18,7 czas wtrysku i przepływ około 155-158. Wyplulo to 208km i 331niuta.

Link to comment
Share on other sites

Z tego loga to przeplywka zaniża. 

Link to comment
Share on other sites

1 log aktualny 6000 ciś doł 1870 a na tym z przed 6 dni 1610 bar czyli 0.6

Ale generalnie w logu aktualnym chodziło mi o inny problem aby ci co się uczą rozpoznali problem i komentowali i oczywiście to nie znaczy że ja jestem jakiś tam fachowiec .

W sumie to w obu logach jest jakiś problem jeden ten z przed 6 dni przed strojeniem ten sam przepływomierz i turbina.

Link to comment
Share on other sites

Od 3680 obr/min przydałoby się też więcej paliwa podlać.

Edited by pelonek1
Link to comment
Share on other sites

Jak chcesz urządzać teleturnieje to chociaż wklejaj logi tych samych grup, a nie jeden bez gr.33. Poza tym najlepiej jakby porównywać kompletną serię do zmian, bo niewiadomo co ktoś tam nagrzebał i co autor miał na myśli - takie moje zdanie.

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, przem8 napisał:

bo niewiadomo co ktoś tam nagrzebał

Tutaj to chyba sam @Pinokio 1700grzebie?

Link to comment
Share on other sites

Witam brawo kolega pelonek1 brakuje paliwa nie można iść dalej przyczyna pompa paliwa która na biegu  jałowym robi 3.5 bara a przy spokojnej jeż. 4 bary i podczas butowania na początku  5 bar a potem spada do 3.5 bara chodzi o log z max przepływki 133 g/s .

W logu osiągającym max przepływ 158 g/s jest inny problem ja go znam ale chodzi o naukę czytania logów ja daję wędkę a nie rybę doświadczony tuner nie da wam nawet haczyka.

Tak to trochę teleturniej dla chętnych w celach nauki podnoszenia mocy 1.8 t

 

Logi z 33 Grupy 002, 033, 115:  

favicon-160x160.png Show log - VAGLOGI

VAGLOGI.PL

VAGLOGI to usługa która pozwoli Ci przesłać logi z programu VCDS lub VAG-COM i udostępnić je w przyjaznej formie np. na forum

W niedziele nieudolne próby na zużytej pompie paliwa dalej po wymianie.

Tak pinokio grzebie bo to jego auto.

Logi z długim czasem robione na 4 biegu częściowo z narażeniem życia v/max w logu 1 wstawionym 220 km/h wg.licznika hamowanie po logu częściowo na zakręcie z tańczeniem i palpitacją serca.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Szkoda, że temat ucichł. Może jest jakiś kolega co coś więcej by się wypowiedział? Jakich map dotykać, jakich nie, takie podstawy zebrane w jednym poście? Mam nadzieję, że ktoś będzie chciał się podzielic wiedzą :D

Link to comment
Share on other sites

Forum nefmoto tam jest wiedza.A jeżeli masz konkretne pytania odpowiem.

Link to comment
Share on other sites

Powiem tak uczę się cały czas od ostatnich postów w aucie zmieniłem intercooler nietypowo na wodny i uwolniłem wydech. Aktualnie stroje monitorowanie momentu obrotowego po biegach aby ogarnąć problemy z trakcją na 1i2 biegu.

mod2.png

Link to comment
Share on other sites

Witam. Mogę prosić o pik xdf do silnika awt?? 

[email protected]

 

Link to comment
Share on other sites

Awt wydaje mi się że ma kila xdf nie jest tu ważny kod silnika a soft zagrany w ecu ja mam taki .niestety forum nie akceptuje takich plików jakiś bezsens.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...