Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL B5] Adaptacja lusterka fotochrom z kompasem z B8


longer_xd

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, ponieważ sam całkiem niedawno przerabiałem takie lusterko dla siebie i pojawiło się zainteresowanie tematem, to postanowiłem stworzyć krótki poradnik, który być może przydać się potomnym. Jeśli ktoś zdecyduje się na podobną modyfikację, to wszelkie komentarze i sugestie w temacie mile widziane.
 

Po co adaptować fotochrom z B8 zamiast ori B5?

  •  Z mojego doświadczenia i doświadczenia innych użytkowników pierwsze lusterka, które pojawiły się w 8L/B5/C5 były nietrwałe i łatwo ulegały uszkodzeniu. Nawet pozornie dobrze wyglądające lusterko często okazuje się nie działać (przewaliłem przez swoje ręce 3 sztuki, już podziękuję).
  • Łatwiej znaleźć sprawne lusterko do B8 niż B5.
  • Nowsze lusterka są bardziej funkcjonalne: dostępne wersje z kompasem oraz mamy dodatkowy przycisk ręcznego wyłączania lusterka ładnie podświetlany na czerwono.
  • Nowsze lusterko może się bardziej podobać.
  • Nie mamy już pomysłów na inne lepsze modyfikacje w naszym samochodzie :D
     

Czy modyfikacja jest trudna?

Mod nie jest trudny, musimy przełożyć mocowanie do nowego lusterka i podmienić kostki. Nieco problemu może przysporzyć rozbiórka lusterka w taki sposób, żeby nie zostawić śladów oraz założenie sprężyny/zabezpieczenia po przełożeniu mocowania.
 

Co będziemy potrzebować?

  1. Nowe lusterko z B8 (tak właściwie nie musi być z B8, może być tez z B7 albo A6 C6, ale mi najprościej takie było znaleźć). Opcjonalnie lusterko może być z kompasem, wtedy możemy się cieszyć dodatkową funkcjonalnością. Dla przykładu zamieszczam numer lusterka z kompasem które ja użyłem:
    0.jpg

  2. Stare lusterko fotochromatyczne z B5 (może być z A3 8L albo A6 C5, ale w A3 mamy krótszy tunel na zaślepienie przewodów). Lusterko jest potrzebne na przekładkę mocowania i wtyczki, także najlepiej tanio dorwać jakieś uszkodzone.
  3. Narzędzia: śrubokręt płaski i krzyżak, kombinerki albo obcęgi do zakładania sprężyny, poxilina, mała piłka co cięcia albo brzeszczot, nóż tapeciak, taśma izolacyjna, opcjonalnie lutownica + cyna oraz pistolet do klejenia na ciepło.
     

0. Jeśli nie mamy jeszcze lusterka fotochromatycznego i instalacji w w swoim B5.

W takiej sytuacji polecam odwiedzić dedykowany temat poniżej z naszego forum. Sprawa jest dosyć prosta: musimy pociągnąć masę i plus po zapłonie, ale warto również pociągnąć sygnał wstecznego oraz sygnały z lusterek bocznych jeśli mamy takie albo planujemy zakładać boczne fotochromy. Więcej info w temacie poniżej.


I. Przeróbka lusterka pod mocowanie z B5.

Najpierw musimy rozebrać nowe lusterko, które planujemy zamontować u siebie. Nie jest to wcale takie proste, bo zatrzaski trzymają całkiem dobrze, a sam plastik jest dosyć miękki i łatwo zostawić ślady. Stąd polecam zacząć od miejsca gdzie nie widać za bardzo (od góry), użyć płaskiego szerokiego śrubokręta i odważnie starać się podważyć i oddzielić przód od tyłu żeby puściły zatrzaski. Jak już jeden zatrzask puści i jesteśmy w stanie włożyć śrubokręt głębiej, wówczas z pozostałymi powinniśmy sobie poradzić już bardzo łatwo.

Teraz wyciągamy z lusterka wszystkie bebechy, odpinamy wtyczki przy płytce. Następnie odkręcamy 4 śrubki zabezpieczające mocowanie lusterka. Aby wyciągnąć mocowanie, trzeba będzie usunąć metalową sprężynę/blokadę z tyłu, lecz bez problemu poradzimy sobie przy użyciu śrubokręta. Wyciągamy stare mocowanie i z tego co pamiętam, niestety będziemy musieli odciąć wtyczkę od kompasu bo nie przejdzie przez obudowę (uwaga: później znów będzie konieczne przylutowanie jej, więc lepiej nie ucinać przewodów przy samej wtyczce, tak jak ja to niestety zrobiłem u siebie). Po wyciągnięciu mocowania lusterka będziemy musieli je rozebrać, żeby wyciągnąć moduł kompasu. Moduł mamy na zdjęciu poniżej między obudową lusterka a butelką.

DSC_0346.JPG

Następnym krokiem jest przekładka mocowania z lusterka B5. Analogicznie rozbieramy stare lusterko, wtyczkę możemy odciąć najlepiej gdzieś przy płytce, bo przyda nam się jeszcze. Żeby wyciągnąć mocowanie z lusterka B5 musimy z tyłu wyciągnąć metalowe zabezpieczenie/sprężynę blokującą - ona również będzie nam potrzebna. Teraz przechodzimy do momentu, gdzie będziemy musieli trochę porzeźbić ;) 

Cały trik teraz polega na wycięciu fragmentu starego lusterka w którym siedzi mocowanie/uchwyt i wklejeniu go do nowego z B8. Ten fragment możemy łatwo umieścić w kwadratowym polu na mocowanie i ponieważ otwór z tyłu w lusterku w B8 jest szerszy niż w B5, nie będziemy musieli nic rozwiercać. Najlepiej za pomocą drobnej piłki (ja użyłem takiej małej i taniej z Castoramy) wyciąć ten fragment ze starego lusterka tak, żeby ciasno siedział w tym nowym i doszedł tuż do obudowy z tyłu. Powinno być to widać lepiej na zbliżonym zdjęciu poniżej.

DSC_0347.JPG

Gdy już mamy ten element ładnie wpasowany, to należy go teraz wkleić tak żeby trzymał się pewnie i nie wypadł na przykład przy wciskaniu na mocowanie idące na szybę. Do tego zadania polecam poxilinę, która sprawdzi się na pewno. Niżej na zdjęciu można zobaczyć jak to wygląda zaklejone u mnie.

DSC_0351.JPG

Oczywiście nie zaklejamy dziury w środku, bo przychodzi nam tam mocowanie lusterka, które idzie na szybę. Możemy teraz założyć dekielek i skręcić go na 4 śruby, tak jak to było w oryginale.

DSC_0353.JPG

Czekamy kilka minut aż poxilina stwardnieje i wbijamy do środka metalowy uchwyt, które idzie na szybę. Tutaj mamy istotny punkt, a mianowicie nie możemy zapomnieć o metalowej sprężynie zabezpieczającej. Niestety jej założenie tutaj było dla mnie najtrudniejszym momentem i męczyłem się z nią dosyć długo. Nie miałem do niej specjalnych obcęgów i finalnie poradziłem sobie przy użyciu kombinerek i śrubokręta, ale sprężynę musiałem trochę rozciągnąć i nie trzyma ona tak dobrze jak wcześniej. Lusterko reguluje się teraz przez to nieco lżej.

Teraz powinno pójść już z górki. Przed złożeniem lusterka musimy jeszcze zamienić wtyczkę na tą z B5 (nasza ma 6 PIN, nowsza 8 jeśli dobrze pamiętam). Przełożenie jest banalnie proste, ponieważ kolory przewodów się zgadzają, więc wystarczy je odpowiednio zlutować. Trzeba zwrócić uwagę na długość przewodów, żeby wtyczka nie była za krótka, oraz nie zapomnieć wpiąć kostki w płytkę z drugiej strony. Tak naprawdę jesteśmy już prawie na finiszu i wystarczy wszystko poskładać, upewnić się, że wszystkie zatrzaski dobrze chwyciły. Jeśli masz lusterko z kompasem zanim złożysz przejdź do części II, inaczej możesz już lusterko składać i montować w samochodzie :) 

Tak wygląda gotowe lusterko z przełożonym mocowaniem:

DSC_0355.JPG

DSC_0356.JPG
 

II. Montaż kompasu w lusterku i pierwsze uruchomienie.

Fabrycznie w lusterku B8 moduł kompasu znajduje się w uchwycie, natomiast naszym zadaniem będzie przeniesienie go do środka lusterka. Tutaj też trochę gimnastyki jest żeby go upchać, ale uwierzcie że da się to zrobić :) Moduł kompasu jest na małej płytce i powinien myć opisany "Mexico" wraz z cyframi. Niestety nie zrobiłem zdjęcia jak wygląda to u mnie po zamontowaniu, ale myślę, że poniższy obrazek dobrze zobrazuje gdzie powinniśmy go upchać, żeby mógł zmieścić się pod płytką. Co ciekawe, mamy tam fabrycznie nawet wgłębienie, które wykorzystamy, ale wciąż musimy użyć jakiegoś nożyka albo pilnika, tak, żeby je pogłębić. W zasadzie będziemy potrzebować przypiłować to prawie do samej obudowy. Moduł kompasu umieszczamy tam jak najniżej (inaczej nie zmieści się pod kostką w górnej części lusterka), oraz co może być ważne napisami do nas i do góry nogami. Ja ten moduł wkleiłem używając kleju na ciepło i jest on przymocowany wystarczająco dobrze. Oczywiście nie możemy zapomnieć o zlutowaniu przeciętych przewodów i wpięciu kostki w płytkę przez złożeniem lusterka.

DSC_9999.JPG


Pierwsze uruchomienie kompasu:

Jeśli po podłączeniu lusterka moduł kompasu pokazuje jakieś dziwne znaczki jak na zdjęciu poniżej, to znaczy, że nie został podłączony prawidłowo i niestety nie będzie on działał. Oczywiście jeśli w takiej sytuacji nie mamy ochoty ponownie rozbierać lusterka, to możemy go wyłączyć przytrzymując przycisk wyłączania.

DSC_0360.JPG

Natomiast jeśli po podłączeniu na wyświetlaczy kompasu pojawia się nam ikonka "C" to znaczy, że kompas jest podłączony poprawnie i zrobieniu kilkunastu metrów powinien zacząć działać. Najlepiej jest sprawdzić poprawność ustawienia kompasu: włączając lusterko przytrzymujemy przycisk tak długo, aż pojawi się cyfra regionu na wyświetlaczu. Kod regionu możemy zmieniać klikając przycisk zasalania, a na Polskę odpowiednia wartość to "7".

Modyfikacja zakończona sukcesem, można cieszyć się nowym lusterkiem i pochwalić nim w poście niżej :)

DSC_1203.JPG
 

Ciekawostki:
Jest jedno lusterko fotochromatyczne z kompasem pasujące plug&play do B5 i pochodzi prawdopodobnie z Allroada A6 C5 wersji USA (2001-2005). Lusterko jest już praktycznie nie do dostania, a jego kod to 4Z7857511 (4Z7-857-511-01C).

  • Pomoc techniczna 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki kolego za poradnik ;) Lusterko zrobione 

 

 

20210207_173551.jpg

20210207_180052.jpg

Edytowane przez VRGOOD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...