Jump to content

A4 B6 Quattro 1.8T - rozwala opony.


DarekS4
 Share

Recommended Posts

Cześć Panowie. 

 

Tym razem ja potrzebuję waszej pomocy bo rozłożyliśmy ręce 

Pacjent A4 B6 limo BEX Quattro - Samochód naszego stałego klienta .

Problem to podczas cofania i wyjeżdżania np na drogę z full skrętem czuć z przodu jak "przeskakują" koła lub obcierają o coś. Problem dalej to rozwalone opony przód jak na foto. 

Teraz tak. JAk w ogóle doszło do tego nie wiemy i zaczynamy puchnąć. 

Zacznijmy co w aucie było robione 

połowa roku 2020 samochód miał mega luzy na napędzie + huczał napęd  - Sprawdzona skrzynia + wymiana oleju, wymiana dyfra , zrobiony cały wał + nowe przeguby + nowe półosie przód kmpl z przegubami z GSP. 

Po tej interwencji znacznie się poprawiło . 

 

Końcówka roku 2020 

Wymienione wahacze górne obie strony + montaż sprężyn Eibach Pro Kit. 

Po wymianie sprężyn pamiętam ze na full skręcie było coś jakby nie zbieżne koła i jakby coś przeskakiwało. Ale że rozebraliśmy cały zawias i trochę części tam wymieniliśmy podpiołem to pod problem z geometrią i oddałem auto na zbieżność. 

Po geometri temat przepadł auto jechało prosto skręcało zapierdzielało . 

 

Po 7 miesiącach rozwaliło opony jak na foto. 

Patrząc na uszkodzenia to wniosek prosty coś gdzieś musi obcierać. 

I co nic nigdzie nie obciera nic nigdzie nie wytarte wypolerowane itp.... brak śladu jakiejkolwiek kolizji z elementami zawieszenia czy karoserii. 

Podnieśliśmy samochód odpaliliśmy i wrzuciliśmy 2 bieg i z tak kręcącymi się kołami skręcamy do fulla w lewo i w prawo i przy pozycji końcowej na full wychylonych kołach zaczyna bić jak jasna cholera aż koło podskakuje. 

Jeszcze raz ocena i szukanie czy gdzieś nie dobija koło po montażu tego eibacha. Ale jest czysto ani śladu. 

Pomysł..... Bład w sztuce źle zamontowane półosie bo jest krótsza i dłuższa 

Wykręciliśmy półosie ale niestety okazało się ze sa prawidłowo założone. 

Wziołem je na stół i sprawdziłem pod względem luzów itp..... sa idealne. Jak nowe ani grama luzu 

 

WTF.... Rozkładam ręce o co chodzi .... 

A. Dlaczego bije na full skręcie 

B. Dlaczego rozwaliło opony

 

IMG-20210825-WA0005.jpg

IMG-20210825-WA0003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Może głupie pytanie ale czy całe zawieszenie wraz z wózkiem było przejrzane? Macie wydruk z geometrii? Może dolne wahacze zaliczyły jakiś incydent i są skrzywione.

Link to comment
Share on other sites

Takie jakby "przeskakiwanie" czuje czasem przy wolnej jeździe po kostce na full skręconych kołach, myślałem że to przegub i jak wymieniałem półoś dopatrzyłem się, że łożysko ma dość, a nic innego na to nie wskazywało, że to łożysko. Po wymianie 1 łożyska poprawa, drugie czeka na wymianę i się okaże czy to to.

Link to comment
Share on other sites

Na drugiej focie , jak poprzeczne lamelki opony sie końcżą / pacząc od prawej/ miejsce w którym jest opona rozwalona jest jakby  zapadnięte tuż przed tymi lamelkami. Tak jakby przedłużyć dookoła opony uszkodzenie. Może to wina opon ?

Link to comment
Share on other sites

Z tym łożyskiem miałem podobne przeboje jeszcze w B5 - przeguby wymienione a dalej przy skręcie coś jakby właśnie tarło/przeskakiwało - dopiero po wymianie łożyska problem znikł. Do tej pory nie wiem jak łożysko, które nie huczało i nie było jakoś mega rozwalone mogło powodować takie zachowanie :dontknow:

@Darek s4 przy max skręcie biją oba koła czy tylko jedno (wewnętrzne/zewnętrzne)? 

 

Link to comment
Share on other sites

Moja opona zimowa wyglądała podobnie. Rozwarstwila się w srodku

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, [email protected] napisał:

Moja opona zimowa wyglądała podobnie. Rozwarstwila się w srodku

:whistling:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziwnie to wygląda.

Półosie według mnie nie mają tu wpływu na cokolwiek.

Jedynie ustawienie zwrotnicy/wahacze itp.

Upewniłbym się czy jednak jakimś cudem nie trze gdzieś w okolicach drążka stabilizatora o łącznik czy coś takiego, nie wiem. Może podczas jazdy pod wpływem powietrza jakiś element zaczyna się wyginać i obcierać o opony (choć szczerze w to wątpię).

Macie okazję sprawdzić jak opony przylegają do podłoża na maksymalnym skręcie to zróbcie sobie zdjęcia i porównajcie jak jest na prostym, jak na skręcie. Może na coś to naprowadzi.

To bardziej wygląda na miejscowe tarcie jakiegoś elementu niż źle ustawione kąty, bo to przetarcie opony jest na zbyt wąskim kawałku.
Jak testowałem auto na torze to znacznie poniszczyłem ranty opon, ale to się zadziało równomiernie i na znacznie szerszym pasku.

Link to comment
Share on other sites

No i w B6 nie ustawisz kątów kół a jedynie ustawienie względem tyłu, zbieżność lub rozbieżność.. Kąty jedynie przy innym zawieszeniu. Stąd też gdyby geometria była zła to auto by ściągało na jedną ze stron i sama opona by była zjedzona po całości.

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, Emejcz napisał:

Macie okazję sprawdzić jak opony przylegają do podłoża na maksymalnym skręcie to zróbcie sobie zdjęcia i porównajcie jak jest na prostym, jak na skręcie. Może na coś to naprowadzi.

To tez sprawdziliśmy od razu ....  przyleganie prawidłowe w każdym zakresie. 

10 godzin temu, tass napisał:

akie jakby "przeskakiwanie" czuje czasem przy wolnej jeździe po kostce na full skręconych kołach, myślałem że to przegub i jak wymieniałem półoś dopatrzyłem się, że łożysko ma dość, a nic innego na to nie wskazywało, że to łożysko. Po wymianie 1 łożyska poprawa, drugie czeka na wymianę i się okaże czy to to.

Ciekawa teoria ale łożysko nie jes rozwalone żeby mieć poprzeczny luz który mógłby wpłynąć na zmianę kąta koła. 

 

 

Po wczorajszych próbach co do przeskakiwania chyba znaleźliśmy winowajce ale to pokaże sekcja zwłok. 

Torsen ..... Najprawdopodobniej to jego wina. Ale to się dopiero potwierdzi. 

 

Co do opon to sam dalej nie wiem. Bo nawet jakby to był torsen i kola przeskakiwałyby z powodu problemów układu różnicowego to zjadałyby się równomiernie a nie na rogu. 

Link to comment
Share on other sites

Też zastanawiałem się na samym początku jak napisałeś, że cały układ napędowy wymienialiście i myślałem, że może jakiś mały fuckup był i ktoś źle dobrał przełożenia, ale znowu w tedy byłoby równomierne zużycie na obu kołach, tu ewidentnie coś haczy na tyle lekko, żeby nie zostawić śladu ale na tyle też, aby zniszczyć oponę.

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, Langista napisał:

tu ewidentnie coś haczy na tyle lekko, żeby nie zostawić śladu ale na tyle też, aby zniszczyć oponę.

jak coś haczy to musi zostać ślad ... nie ma bata żeby było inaczej...

Skrzynia miała rewizje pod względem łożysk. Dzisiaj targam torsena i zobaczymy co tam jest. 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 7.10.2021 o 10:49, DarekS4 napisał:

A. Dlaczego bije na full skręcie 

B. Dlaczego rozwaliło opony

A. Na pełnym skręcie jak magiel dochodzi do oporu to zaczyna działać zawór ograniczający ciśnienie we wspomaganiu, może to się przenosić na swobodnie obracający się układ napędowy.

Jak fajerą leciutko cofniesz od oporu to zjawisko też występuje ?

B. Mi to wygląda na wadę opon .

Chociaż słabo widać ilość bieżnika po zewnętrznej stronie opon .

Być może było jeżdżone na zbyt niskim ciśnieniu w oponach.

Geometria zawiasu jak i zbieżność rozumie że są OK ?

Luzów w zawiasie też nie ma ?

P.S.

Z jakością opon to ostatnio jest jakiś dramat.

Tak wyglądały moje letnie Nokiany po 25 kkm i przed piątym sezonem ; :decayed::whistling:

Z czterech sztuk na początku piątego sezonu po kolei trzy się w ten sam sposób rozlazły wewnętrznie ...

Czwartą też by to pewnie spotkało ale wcześniej je wyrzuciłem na śmietnik :P

20170808-182135.jpg

20170808-182204.jpg

20170808-182335.jpg

Edited by piotrsob1
Link to comment
Share on other sites

Jak się dokładnie przyjrzałem tym Twoim oponom to podejrzewam że obcierają o zwrotnicę gdy są w górnym położeniu przy mocnych bocznych przeciążeniach .

Jak opona pracuje widać na tym filmiku :

 

Podobnie jak przy asfalcie odkształca się tylko trochę mniej w najwyższym punkcie .....

Edited by piotrsob1
Link to comment
Share on other sites

41 minut temu, piotrsob1 napisał:

Z jakością opon to ostatnio jest jakiś dramat.

Tak wyglądały moje letnie Nokiany po 25 kkm i przed piątym sezonem ; :decayed::whistling:

Z czterech sztuk na początku piątego sezonu po kolei trzy się w ten sam sposób rozlazły wewnętrznie ...

Czwartą też by to pewnie spotkało ale wcześniej je wyrzuciłem na śmietnik :P

 

Powiem bratu żeby cyknął zdjęcie moich opon z Bridgestone, roczne po ok 15k km, geometria w porządku bo sprawdzałem, ciśnienie co 2-3 tygodnie na stacji benzynowej sprawdzane, specjalnie kupiłem czujnik dla siebie. Dla info, opony są bliskie bycia slikami..

Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, piotrsob1 napisał:

Jak się dokładnie przyjrzałem tym Twoim oponom to podejrzewam że obcierają o zwrotnicę gdy są w górnym położeniu przy mocnych bocznych przeciążeniach .

Jak opona pracuje widać na tym filmiku :

 

Podobnie jak przy asfalcie odkształca się tylko trochę mniej w najwyższym punkcie .....

Rzeczywiście to może być odpowiedź na problemy. Osobiście nie spodziewałem się, że są aż tak duże odkształcenia przy bocznych wychyleniach. 

 

Ewentualnie jeszcze może kombinacja nieodpowiednich piast /tarcz mogłaby powodować, że koło siedzi za głęboko, ale to tylko w przypadku nieseryjnych komponentów. 

Link to comment
Share on other sites

U mnie przy oponach 235/45 r17 i ori felgach s-line od opony do łączenia górnych wahaczy jest około 20mm. I to jest na seryjnych gratach,a na "obcych" felgach z wyższym ET i na szerszych oponach ile będzie? Może  5mm, 2mm lub mniej ? 🙂

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Emejcz napisał:

Ewentualnie jeszcze może kombinacja nieodpowiednich piast /tarcz mogłaby powodować, że koło siedzi za głęboko, ale to tylko w przypadku nieseryjnych komponentów. 

Wystarczy za małe ET felgi lub za wysoki profil opony do danego ET felgi i robi się ciasno na zakrętach pomiędzy oponą a zwrotnicą...:whistling:

Link to comment
Share on other sites

Z tego co widzę to tutaj felga Ori S-Line 5-ramienny, więc nie ma opcji, do tego Hankook to dobre opony ale wiadomo, każdej marce może sie trafić fuckup na produkcji.

Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, piotrsob1 napisał:

Jak się dokładnie przyjrzałem tym Twoim oponom to podejrzewam że obcierają o zwrotnicę gdy są w górnym położeniu przy mocnych bocznych przeciążeniach .

Jak opona pracuje widać na tym filmiku :

 

Podobnie jak przy asfalcie odkształca się tylko trochę mniej w najwyższym punkcie .....

@DarekS4 Pisał że problem występuje też na podnośniku. Tutaj słychać pisk opon więc to efekt na drodze przy dużym przeciążeniu w zakręcie. Na podnośniku nie ma takiego efektu.

Link to comment
Share on other sites

19 godzin temu, piotrsob1 napisał:

Jak fajerą leciutko cofniesz od oporu to zjawisko też występuje ?

Tak wtedy najbardziej 

 

19 godzin temu, piotrsob1 napisał:

Geometria zawiasu jak i zbieżność rozumie że są OK ?

Luzów w zawiasie też nie ma ?

górne wahacze nowe 

dolne do wymiany 

geometria robiona pół roku temu 

19 godzin temu, piotrsob1 napisał:

Tak wyglądały moje letnie Nokiany po 25 kkm i przed piątym sezonem

Ale widać że zjada je równo :D 

18 godzin temu, piotrsob1 napisał:

Jak opona pracuje widać na tym filmiku :

 

za***iście to jest pokazane. Do tego dochodzi luz na dolnym wahaczu i faktynie mogło by coś obcierać ALE .... nic nie jest wytarte 

 

18 godzin temu, Emejcz napisał:

Ewentualnie jeszcze może kombinacja nieodpowiednich piast

Zwrotnice były wymieniane ale tutaj czy byłaby z B7 czy B6 nie ma znaczenia. 

13 godzin temu, pila24 napisał:

U mnie przy oponach 235/45 r17 i ori felgach s-line od opony do łączenia górnych wahaczy jest około 20mm.

Tu jest dokładnie tyle samo 

 

13 godzin temu, Langista napisał:

Z tego co widzę to tutaj felga Ori S-Line 5-ramienny, więc nie ma opcji, do tego Hankook to dobre opony ale wiadomo, każdej marce może sie trafić fuckup na produkcji.

Dzwoniłem czy mają te opony. Zrobiłbym zgład i zobaczyłbym przekrój czy doszło do rozwarstwienia warstw. Ale już ich nie mają. O dziwo na nowych oponach ani śladu obtarć ale właściciel mówi że nie dokręcał już kierownica do końca i zawracał np na 6x. 

 

@Wandej dlatego postawiłem na torsena ... To jest stały napęd i niezależnie od obciążenia jezeli będzie uszkodzony to będzie dawał oznaki w każdym położeniu. Bo skutek to bicie/przeskakiwanie ale przyczyna jest na samym elemencie wykonawczym. Gdyby było na odwrót czyli coś w okolicy zwrotnicy to bez obciążenia może być ciężko ustalić. 

 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, DarekS4 napisał:

 dlatego postawiłem na torsena ... To jest stały napęd i niezależnie od obciążenia jezeli będzie uszkodzony to będzie dawał oznaki w każdym położeniu. Bo skutek to bicie/przeskakiwanie ale przyczyna jest na samym elemencie wykonawczym. Gdyby było na odwrót czyli coś w okolicy zwrotnicy to bez obciążenia może być ciężko ustalić. 

No dobra, jest tylko małe ale ..:whistling:

Jak auto jest podniesione na podnośniku , koła zwisają swobodnie to żaden z trzech mechanizmów różnicowych nie musi pracować, bo każde koło może się obracać z taką samą prędkością, nie tak jak w zakręcie kiedy to mają co robić.

Jakby nawet były pospawane to wszystko powinno się ładnie kręcić ...:decayed:

Na podnośniku najwięcej roboty mają przeguby napędowe, to one pracują w położeniach dużo bardziej ekstremalnych od linii prostej jeżeli chodzi o kierunek przeniesienia napędu , szczególnie przy mocno skręconych kołach.

Ciężko na tej podstawie wyciągać jakieś wnioski, duże masy wirujące sobie luźno mogą wpadać w nieustalone wibracje, zawsze w mechanizmach trochę luzów jest, szczególnie w quattro gdzie jest ich dużo:P

Analizując szczegółowo zdjęcie nr.2 opony to ewidentnie widać że o coś obcierała i po linii rozwarstwienia brakuje rzeźby bieżnika , czyli jest tam mocno zużyta.

Na pierwszym zdjęciu bieżnik jest ale dopiero w pewnej odległości od pęknięcia , czyli tak jakby opona była mocno zdeformowana i obcierała tylko w miejscu pęknięcia... :whistling:

Dużo tych dziwnych rzeczy w tym aucie, może te koła jeździły w innym i tam dostały po d*pie ?:grin:

Jak dolne wahacze są do wymiany to geometria zawiasu poszła się pie**olić na bank,  koła powinny się zrobić mocno rozbieżne i szczególnie przy hamowaniu może dochodzić do takiego odkształcenia opon że ścierają się najmocniej właśnie na linii tych pęknięć bieżnika i wyglądają jakby o coś obcierały....

Dodatkowo może doszło do wewnętrznego uszkodzenia opon ala moje Nokiany i to zużycie nie jest równomierne na całym obwodzie ?

Napęd quattro bazuje na mechanizmach różnicowych o zwiększonym tarciu wewnętrznym , torsen jest jednym z nich i w tym układzie pracuje zazwyczaj jako miedzyosiowy, w dyfrach są czasem inne tego typu mechanizmy, bardziej kompaktowe.

Ich sposób działania może powodować odczucie przeskakiwania w układzie napędowym przy dużej różnicy prędkości kół i mocnym obciążeniu układu napędowego.

I jest to objaw normalny ,  wynika z ich zasady działania .

Dla tego sterownik silnika fabrycznie zdecydowanie ogranicza moment obrotowy na mocno skręconych kołach by mechanizmy oszczędzać .

Przynajmniej w mojej nie da się wystartować z kopyta na mocno skręconych kołach...

Dużo gdybania ale może coś cię naprowadzi na właściwe przyczyny. 

Celowo napisałem przyczyny bo zazwyczaj takich skomplikowanych przypadkach jest ich kumulacja :D

 

 

Edited by piotrsob1
Link to comment
Share on other sites

Z tymi dolnymi to jest różnie, zależy chyba od stopnia wyrobienia. Ja znając już objawy zużytych tulei wiem, że mam dolne wahacze do wymiany ale na przeglądzie 'spec' z Dekry stwierdził, że są we wzorowym stanie.. Geometria kół ustawiana tydzień temu i panowie stwierdzili, że jedynie dopieścić trzeba było, bo praktycznie nic się nie przestawiło, minimalnie koła zeszły się do środka. Szkoda, że drukarka im nie działała w maszynie bo miałbym porównanie z zeszłym rokiem ale trudno. Tak czy inaczej, Hankooki po 2 latach zużywają się równo, mając 'mięsa' jeszcze na dobre 4 lata a Bridgestone po roku są do wyrzucenia..

Edited by Langista
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, piotrsob1 napisał:

żo tych dziwnych rzeczy w tym aucie, może te koła jeździły w innym i tam dostały po d*pie ?:grin:

Własnie kupił je nowe. 

 

2 godziny temu, piotrsob1 napisał:

Jak dolne wahacze są do wymiany to geometria zawiasu poszła się pie**olić na bank,  koła powinny się zrobić mocno rozbieżne i szczególnie przy hamowaniu może dochodzić do takiego odkształcenia opon że ścierają się najmocniej właśnie na linii tych pęknięć bieżnika i wyglądają jakby o coś obcierały....

Tak wszystko spoko to wiemy i jest logiczne ale jakby nawet tuleje były zerwane i wahacz latałby luźno na min to nie dojdzie Ci do takiej wychylenia żeby opona pomimo deformacji starła się w tym miejscu . 

 

2 godziny temu, piotrsob1 napisał:

Ciężko na tej podstawie wyciągać jakieś wnioski, duże masy wirujące sobie luźno mogą wpadać w nieustalone wibracje, zawsze w mechanizmach trochę luzów jest, szczególnie w quattro gdzie jest ich dużo:P

Zgadza się z tym że w sprawnym układzie do żadnego przeskakiwania nie dochodzi. 

 

2 godziny temu, piotrsob1 napisał:

Na podnośniku najwięcej roboty mają przeguby napędowe,

w tym wypadku tylko te przy skrzyni ale są igła. 

 

Panowie tak suma sumaru powiem wam że na moje oko to auto to zbieżność dwóch awarii 

Osobnym problemem będą opony a osobnym przeskakiwanie kół na full skręcie. 

Link to comment
Share on other sites

A tak na logikę to co ma przeskakiwanie kół przy mocnym skręcie do rozcięcia opony, skoro niby o nic nie ociera? Jedynie może przyspieszyć proces ścierania się brzegu opony ale przecież nie na tyle żeby zrobiło się coś takiego. Założyć drugie opony, ogarnąć zbieżność i się wyjaśni czy to wina gównianych opon czy jednak coś gdzieś trze :D

Edited by przem8
Link to comment
Share on other sites

U mnie był podobny problem ustawiana geometria ze 3 razy zużyte dwa komplety opon w ciągu dwóch lat..

Dopiero jak pojechałem na sprawdzenie geometrii do innego warsztatu to okazało się że geometria a i owszem była robiona ale na tym pierwszym warsztacie pomijali kąt PK po zrobieniu geometrii na urządzeniach 3D i ustawieniu wszystkich kątów w granicach tolerancji nie tnie mi opon.. i śmigam już 3 rok na tych samych oponach.

Edited by Robero321
Link to comment
Share on other sites

@DarekS4 Zmienialiście koła na jakieś inne? W ten sposób wyeliminujesz najważniejszą z możliwości.

Link to comment
Share on other sites

@przem8 no i tak jets zrobione. Mówię na nowych oponach nie widzę żeby coś się działo... sprawdzam jeszcze torsena i oddaje .... nie lobię tego mówić ale będzie trzeba jeździć i obserwować 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...