Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wytłumianie wnętrza Avant


Langista

Rekomendowane odpowiedzi

PORADNIK W DWÓCH POSTACH

 

Siemka, z racji przeprowadzania u siebie wytłumiania całego wnętrza, już dawno zapowiedziałem zrobienie takiego manuala ale z powodu pracy za granicą i zamawiania części w Polsce trochę się to wydłużyło :grin:

Na wstępie zaznaczam, że samo wytłumianie wnętrza nie należy do trudnych czynności, jednak demontaż wnętrza bez uszkadzania go znacznie to utrudnia.

Co daje wytłumianie? Ja z racji na długie i męczące hałasem podróże, zrobiłem to dla wygody podróżowania a efekt polepszenia audio był sprawą drugorzędną. Przed wygłuszeniem 8h jazdy wykańczało totalnie i po 4h już odczuwałem zmęczenie spowodowane hałasem. Po wygłuszeniu ta sama trasa stała się nieporównywalnie mniej męcząca, byłem w stanie przez 8-10 h jechać bez bólu głowy od hałasu podczas jazdy. Co prawda hałas nadal występuje ale jest on o kilka decybeli niższy i ma znacznie niższy ton, którego na nagraniu może nie być do końca słychać, jednak ja po sobie zauważyłem ogromną różnicę.

Nagrania przed wytłumieniem:

50 km/h

50 km przed wytłumieniem.mp3

100 km/h

100 km przed wytłumieniem.mp3

140 km/h

140 km przed wytłumieniem.mp3

Nagrania po wytłumieniu

50 km/h

50 km po wytłumieniu.mp3

100 km/h

100 km po wytłumieniu.mp3

140 km/h

140 km po wytłumieniu.mp3

Niestety coś się stało z nagraniami, które nagrywałem przed wytłumieniem i zapisały mi się te krótsze ale da się usłyszeć niższy ton tych dźwięków, co mega dużo daje. Nagrywałem telefonem przymocowanym do uchwytu na środkowym nawiewie.

 

O efekcie polepszenia audio sie nie wypowiem, bo przy okazji wytłumiania (za sprawą @pila24 :hi:) wymieniłem głośniki na Bose i nie mam porównania na audio z Audi firmy Harman (chyba).

Materiał, którego użyłem to :

32x StP Aero 2,3mm, 75x50cm (zostało 6)

6x Biplast 5mm 37,50cm (została jedna)

3,5 m2 Pianka 6mm K6s (zabrakło dosłownie 'paska 10 cm')

Całość wyszła mnie ok. 2600 zł

IMG_20210420_105428.jpg

 

W co powinniśmy się jeszcze wyposażyć :

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B086BZ2K63/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

 

ALLEGRO.PL

Dodałbym jeszcze kołki mocujące listwę progu bagażnika ale nie potrafię ich nigdzie znaleźć. Jak ktoś będzie wiedział gdzie je kupić to podlinkuję.

To teraz wytłumianie :D

 

Dach - Najprostszy i za razem najszybszy etap. Wytłumienie dachu znacząco poprawia stabilizację temperatury w aucie oraz drastycznie zmniejsza hałas podczas deszczowej pogody, deszczu uderzającego o dach praktycznie nie słychać w ogóle.

Różnica na obszarze wytłumionym i 'gołym' :

Test


 

Edytowane przez Langista
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Demontaż podsufitki :

 

 

Po demontażu pokaże nam się taki widok :

IMG_20210508_184940.jpg

Możecie to spokojnie rwać, bo żadnej funkcji tłumiącej to nie pełni, a jedynie wypełnia wolną przestrzeń między materiałem podsufitki i blachą dachu.

IMG_20210508_185315.jpg

Wiele się męczyłem na początku z usuwaniem tego kleju, aż po godzinie wpadłem na pomysł, aby odcinać go w ten sposób :

IMG_20210508_185535.jpg

IMG_20210508_191158.jpg

Jak już złapiemy to wystarczy ciągnąć za klej a nożyk z łatwością odcina klej.

IMG_20210508_192506.jpg

IMG_20210508_194327.jpg

Pamiętajcie, żeby najpierw odtłuścić dokładnie powierzchnię, dopiero później przyklejamy maty. Przy przyklejaniu mat możemy je pociąć na mniejsze kawałki, które będzie się wygodniej przyklejać ale zajmie to więcej czasu. UWAGA NA OSTRE KRAWĘDZIE ALUMINIUM POKRYWAJĄCE MATY, ja nie uważałem i dosyć poważnie przeciąłem sobie opuszek palca :whistling:

Na to co widać na filmie z porównania wyżej (gdzieś zatraciły mi się zdjęcia) naklejamy piankę. Tutaj pomoc drugiej osoby bardzo przydatna, bo pianka ma mocny klej i jest delikatna, po odklejeniu (oderwaniu jej) bardzo nikła szansa aby przykleić ją z powrotem ;) 

Bagażnik - Tutaj wytłumienie go bardzo zmniejsza hałas z tylnej osi, nawet nie spodziewałem się aż takiego dużego efektu, do tego poprawia znacząco jakość basu z subwoofera.

Demontaż tapicerki bagażnika :

Zaczynamy od odkręcenia 8 śrub na nasadkę Torx 25 (lub 30, zapomniałem :grin:) schowanych pod klamrami w 4 rogach podłogi a następnie wyciągamy ją, trzeba złapać za uchwyt i pociągnąć do siebie aby wyrwać ją z zawiasów. 

audi-a4-b6-avant-13.jpg

Następnie demontujemy listwę progową bagażnika, jest przykręcona na 4 blachowkręty (lub Torx 20/25 :decayed:) Znajdziemy je pod zaślepkami :

L2.jpg

Demontując ją, jest szansa wyłamania kołków, na których jest osadzona, ich numer to 8E9867299

WWW.AUTOTEILEDIREKT.DE

Później wyciągamy wanne bagażnika i zabieramy się za boczki, trzymają się na blaszkach i po jednej śrubce na Torx 20/25 na łączeniu ze słupkami, w miejscu montażu rolety :

a5d749c940a5805e4d00e97922a5.jpg

Najmocniej trzyma od strony klapy bagażnika ale jeżeli zabierzemy się do tego na spokojnie, uda nam sie nic nie urwać :grin:

Standardowo spotkamy się z materiałem imitującym wytłumienie, w tym przypadku zdarcie tego nie będzie już takie łatwe i trochę trzeba się będzie namęczyć.

IMG_20210513_145652.jpg

Pod tym materiałem jest warstwa maty wygłuszającej, jak chcecie możecie na nią przyklejać maty, ja wolałem ją zerwać, co znowu wydłużyło moje zmagania o dobre 2 godziny.

IMG_20210516_124741.jpg

Na tym etapie można pozbyć się pierdzących kratek wentylacyjnych lub zmodyfikować je tak, aby się nie ruszały a były zawsze lekko uchylone. Plus to brak pierdzenia z basu, minus? Jak nie jeździmy autem w Kaliforni, będziemy mieli wiecznie zaparowane szyby, bo będą wpuszczać wilgoć do środka.

IMG_20210516_124815.jpg

IMG_20210516_124841.jpg

Tutaj dowiemy się też, czy auto nie było składane już z kilku innych :grin: Warto tez zwrócić uwagę, czy te kratki wentylacyjne są dobrze zamontowane. U mnie kratka z lewej strony nie była dobrze wpięta na zaczepach i na szczęścia, podczas wyklejania zaczął padać deszcz to zauważyłem, że przez niedokładnie zamocowaną kratkę wlatuje na prawdę dużo wody do auta i w chwilę miałem z lewej strony wody po te białe kołki..

IMG_20210516_150548.jpg

IMG_20210516_154924.jpg

Koła zapasowego nie wytłumiałem do końca, bo mam w tym miejscu zatargi z rudą i w przyszłym roku będę z tym walczyć ale dla Was, nie mających w tym miejscu rdzawej koleżanki mała rada - nie wyklejać tego pianką bo koło zapasowe Wam nie wejdzie, moja zimowa 17' z profilem opony 45 wchodzi na styk. Piankę wyklejamy jak na zdjęciu powyżej.

 

Kabina - Tutaj za dużo różnicy nie odczułem szczerze mówiąc, dywan jest na tyle gruby że dobrze wytłumia odgłosy z podwozia, jednak dla chcących urwać każdy decybel, służę radą i zdjęciami :hi:

Zaczynamy od demontażu foteli :

 

Później musimy pozbyć się osłon progów i dolnych części słupków B. Demontaż progów zaczynamy od małego kawałeczka na wysokości deski rozdzielczej, kierując się w tył auta. Zdjęć nie robiłem bo wszystko trzyma się na blaszkach. 

IMG_20210523_142343.jpg

Ja przy okazji poprawiłem wcześniej elektrykę foteli, dodając przy okazji wiązkę z pakietu oświetlenie.

IMG_20210524_105628.jpg

IMG_20210526_192236.jpg

IMG_20210529_173225.jpg

IMG_20210524_185656.jpg

IMG_20210529_182730.jpg

IMG_20210529_182942.jpg

Jak widać na zdjęciach, ja kierowałem się od strony kierowcy po tył auta. Dlaczego? Miałem takie warunki nie inne, że auto ciągle stało na zewnątrz i z początku miałem dobrą pogodę, to trudniejsze miejsca jak nogi kierowcy wyklejałem przy otwartych drzwiach. Resztę mogłem wyklejać na 'kucaka' przy zamkniętym aucie.

IMG_20210530_133020.jpg

IMG_20210530_133007.jpg

IMG_20210530_132959.jpg

IMG_20210529_194017.jpg

Teraz najważniejsze przy wyklejaniu pianką. Ja popełniłem błąd i wykleiłem jak na zdjęciach, przez co pozbawiłem się dobrego spasowania dywanu w miejscu montażu fotela, a ściślej, osłon szyn. Żeby być mądrzejszym ode mnie, nie wyklejajcie pianką tych miejsc :

IMG_20210530_132959.thumb.jpg.a12a88ae43972848ef4bf33b357a634e.jpg

Analogicznie z obu stron tam gdzie montowany jest fotel i wiązka do fotela, nie dawać pianki. Nie będziecie potem w stanie założyć maskownic na szyny fotela ani osłony wtyczek w podłodze.

 

Drzwi - Tutaj poprawa była słyszalna, jednak mając już wytłumione całe auto, jest to znowu chęć urwania każdego decybela, tutaj bardziej wpływa to na jakość dźwięku z głośników, niżeli odizolowanie go z zewnątrz.

Demontaż tapicerki drzwi :

Tutaj zdjęcia mam z tylnych drzwi ale zasada ta sama z przodu. Można dla wygody zdemontować całą szybę z ramką i mechanizmem szyby ale ja przy odkręceniu wszystkich możliwych śrubek poddałem się, gdyż nie potrafiłem tego zdemontować a już straciłem przy próbie demontażu godzinę.

IMG_20210609_180820.jpg

Dla wygody (o ile nie demontujecie całego mechanizmu z szybą) belkę poprzeczną można, a nawet należy sobie zablokować u góry (jak na foto).

IMG_20210612_184512.jpg

IMG_20210612_201313.jpg

Jest trochę walki z blachą wewnątrz i przyznam, że mata jest w miarę łatwa do przyklejenia ale pianka to istny koszmar. W każdym razie, powodzenia :D

Ja przy okazji zakładałem zestawy naprawcze wiązki drzwi, bo przy sprawdzaniu każda była popękana a niektóre kable byłe już przerwane. Nie wiem jak to mogło działać ale wolałem na przyszłość się z tym uporać. Dodam tylko, że kupując taki zestaw, należy wszystkie piny wyciągnąć i poprawić, bo mnie z czasem niektóre kable zwyczajnie wyszły z tych pinów, tak słabo były zarobione.

 

Co do oryginalnej 'pianki' przyklejonej przez Audi, to nie jest dla wygłuszenia, to izoluje elektronikę boczka (tapicerki drzwi) przed wilgocią, która ciągle jest w środku drzwi. Woda spływająca po szybie wlatuje do wnętrza drzwi i dzięki tej piance, na 'wilgoć' może narzekać jedynie zamek i mechanizm dźwigania/opuszczania szyby. Nie radzę tez zaklejać tych dużych otworów technologicznych, bo w razie potrzeby naprawy wiązki lub mechanizmu, będziemy musieli i tak wycinać otwory na nowo.

IMG_20210626_122249.jpg

IMG_20210626_194915.jpg

IMG_20211024_142134.jpg

IMG_20210626_173644.jpg

Boczki drzwi - Tutaj znowu, raczej poprawa dźwięku z głośników. Pianka, którą trzeba je wygłuszyć to najgorszy z możliwych materiałów, z którym przyszło mi pracować. Folia zabezpieczająca klej to jakaś kpina a sama pianka po przyklejeniu jest nie do odklejenia i nawet próba zdarcia jej kończy się kapitulacją. Nie mniej gotowy boczek wygląda tak. Należy uważać u góry, aby zostawić odstęp od plastiku, który musi wejść w rowek przy szybie w drzwiach, ja przy jednym boczku zastanawiałem się dlaczego nie chce usiąść i dopiero po chwili namysłu zauważyłem, że zbyt blisko krawędzi listwy nakleiłem piankę, przez co nie mogła wejść w rowek w drzwiach.

1634490298041.jpg

Rada przy zakładaniu tych boczków, aby w przyszłości łatwiej je demontować i nie urywać kołków, należy posmarować je np. wazeliną techniczną, trzyma bez problemowo a przy demontażu (testowałem specjalnie) schodzi bez żadnego wysiłku i nerwów, związanych z zerwaniem kołków.

Ode mnie to tyle, brakuje na razie nagrań, bo jutro nagrywam porównawcze na tej samej drodze i na tych samych kołach (i oponach) po wyklejeniu całego auta.

 

 

 

Edytowane przez Langista
  • Pomoc techniczna 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam w b6 dużo pomaga. Mam wyciszoną tylko "dupcię" bo nie moglem ścierpieć buczenia wydechu który wstawił poprzedni właściciel, ale u mnie to już dużo dało. Wyklejone matami butylowymi i pianka kauczukową.  Nawet mam jakieś marnej jakości foto.DSC_1483.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kawał roboty wykonałeś @Langista,sporo czasu i krwi z zadrapań poświęciłeś ?

Ja lightowo będę wygłuszał - same drzwi,ale myślę że od razu te otwory technologiczne również zakleję matami. A ori wygłuszenie z pianki może zostawię.

Edytowane przez pila24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, pila24 napisał:

Kawał roboty wykonałeś @Langista,sporo czasu i krwi z zadrapań poświęciłeś ?

Ja lightowo będę wygłuszał - same drzwi,ale myślę że od razu te otwory technologiczne również zakleję matami. A ori wygłuszenie z pianki może zostawię.

O popatrz, zaraz wspomnę o tym bo też z początku myślałem, że to wytłumienie jest ale nie, to jest izolacja. Ten kawałek materiału osłania tapicerkę, a raczej elektronikę w niej przed wodą, która cały czas znajduje się w środku drzwi. Ja to u siebie zostawiłem właśnie z tego względu. Te duże otwory technologiczne lepiej sobie zostaw. Przyjdzie wymienić / naprawić wiązkę w drzwiach i co zrobisz? :D

13 minut temu, tass napisał:

Potwierdzam w b6 dużo pomaga. Mam wyciszoną tylko "dupcię" bo nie moglem ścierpieć buczenia wydechu który wstawił poprzedni właściciel, ale u mnie to już dużo dało. Wyklejone matami butylowymi i pianka kauczukową.  Nawet mam jakieś marnej jakości foto.DSC_1483.JPG

Dokładnie, najwięcej efektów wyciszenia przychodzi z samego bagażnika. Przód zauważyłem, że jest bardzo dobrze wyciszony, zwłaszcza od strony grodzi silnika, jest tam pianka gruba od kilku do chyba nawet 10 cm pod samą deską rozdzielczą, pewnie izolacja ciepła z komory silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Langista napisał:

O popatrz, zaraz wspomnę o tym bo też z początku myślałem, że to wytłumienie jest ale nie, to jest izolacja. Ten kawałek materiału osłania tapicerkę, a raczej elektronikę w niej przed wodą, która cały czas znajduje się w środku drzwi.

Musi wytłumiać w jakimś w stopniu bo to pianka jest,w dodatku wodoodporna więc tak jak pisałeś oddziela elektrykę od "mokrego" wnętrza poszycia drzwi. Sam producent twierdzie że to wygłuszenie,w dodatku dla aut z fabrycznym bose jest inne (pewnie grubsze).

 

Screenshot_20211101-105230_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20211101-105512_Samsung Internet.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znawcą w tym temacie nie jestem, więc bardzo możliwe, że jakąś funkcje tłumienia to to pełni ale jak Audi wytłumieniem nazywa również ten karton, który przykleił na dachu, to nie wierzę w to w najmniejszym stopniu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodałem nagrania porównawcze jakby coś :D Niestety wcześniej nagrywałem innymi ustawieniami i aplikacja była w innej wersji, to też nagranie krótsze ale ogólnie można usłyszeć niższy ton szumu, gdzie w rzeczywistości różnica jest jeszcze bardziej słyszalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...