Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zmiana koła dwumasowgo na koło jednomasowe 1.9 TDI AFN - 1Z


kalik

Rekomendowane odpowiedzi

Z tutyłu niedespozycji i skłonności do zawirowań koła dwumasowego zastosowanego w moim AFN postanowiłem zastąpić je solidnym i wytrzymałym kołem jednomasowym z silnika 1Z.
Z góry przepraszam za niedociągnięcia merytoryczne oraz techniczme.
Potrzebne części:
- Koło jednomasowe od silnika 1Z 026105269L (pasuje też od silnika benzynowego, ale nie jestem w staie podać oznaczeń kodowych silnika);
dbs0np.jpg15zs3ew.jpg2mo2x3b.jpg

- Zestaw: docisk, tarcza sprzęgłowa, łożysko oporowe; Zestaw LUK 623 113 900
v3pqug.jpg2cqehdk.jpg
Docisk sprzęgła

2ylw70j.jpg102ld06.jpg
Tarcza sprzęgłowa

2w21ukp.jpg
Łożysko oporowe

- Uszczelniacz wału silnika: Elring 342.093 rozmiar 85x105x11 . Są dwa rodzaje uszczelniaczy. Jeden jest wbudowany na stałe w aluminiową ramkę, którą przykręca sie do bloku silnika i nie ma możliwości wymiany samego uszczelniacza tylko w komplecie. Jest również wersja z ramką, w którą można zabić uszczelniacz. W etce ta ramka występują pod tym samym nr katalogowym 068 103 171 F.
ngq3j9.jpg
Uszczelniacz

2popb9c.jpg33jn8go.jpg
Ramka aluminiowa z niewymiennym uszczelniaczem 068 103 171 F

24vjjms.jpg
Ramka aulumionowa z wymiennym uszczelniaczem 068 103 171 F

-Uszczelka aluminiowej ramki z wymiennym uszczelniaczem 026 103 181 B
juz6nd.jpg

- Zestaw śrub do przykręcenie koła jednomasowego N 90 20 61 03 (śruby od koła dwumasowego są dłuższe)
ohmogp.jpg29gn3tu.jpg

-Olej silnikowy, filtr oleju,
- Zestaw kluczy nasadowych, głównie rozmiar: 10, 13, 14, 16, 17, 19,
- Zestaw kluczy Torx,
- Zestaw kluczy Ampolowych,
- Śrubokręt, młotek itp...
- Smar.

Demontaż

- Odkręcamy osłone silnika i skrzyni biegów ( ja jej nie posiadam i z tego powodu brak zdjęć)
- Odkręcamy półosie od flanszy (żeby odkręcić śruby znajdujące się z góry należy podnieść auto lewarkiem i pokręcić kołem)
ev3le1.jpg
(strona prawa)

dg6i6c.jpg
(strona lewa)

Za pomocą kawałka sznurka lub opasek zaciskowych podwiązujemy półosie żeby nie przeszkadzały w dalszym demontażu
zmlilf.jpg

Odkręcamy śrubkę łączącą wybierak z łącznikiem drążka zmiany biegów
6hl1l2.jpg

Odkręcamy poduszki skrzyni biegów
33cytjc.jpg
Strona lewa

35klqtw.jpgb8r3vd.jpg
Strona prawa

Wypinamy kostki elektryczne
2qimzqr.jpg

Odkręcamy siłownik sprzęgła
ra2p38.jpg21n1pq9.jpg

Odkręcamy śruby łączące skrzynie biegów z silnikiem
2wm26ns.jpg

Troszkę gimnastyki i skrzynia ładnie nam wychodzi. Jest dosyć ciężka około 45 kg.
Po wyjęciu skrzyni ukazuje się nam widok taki

sd1p90.jpg
Odkręcamy zaznaczone śruby i wyjmujemy docisk z tarczą

2mm6346.jpg
Mamy teraz dostęp do koła dwumasowego, które odkręcamy.


Po odkręceniu aluminiowego dekielka z uszczelniaczem pojawia nam się taki widok
11ig57b.jpg

Czyścimy powierzchnie w pobliżu uszczelniacza z zanieczyszczeń, pdtłuszczamy powierzchnię benzyną ekstrakcyjną i przykręcamy nowy dekielek ze stałym uszczelniaczem lub zabijamy nowy uszczelniacz w dekielek i przykręcamy do bloku silnika. Zaczynamy składać w odwrotnej kolejności.
Koło jednomasowe możemy dać do przetoczenie w odpowiednim zakładzie w celu uzyskania idealnie gładkiej powierzchni, wtedy tarcza przylega całą powierzchnia, lub można delikatnie przetrzeć koło zamachowe drobnym papierem ściernym i należy je odtłuścić benzyną ekstrakcyjną. Koło zamachowe przykręcamy solidnie, nie posiadam kluczy dynamometrycznych i nie jestem w stanie podać odpowiednich wartości. Przykręcamy tarczę z dociskiem
a9lmv8.jpg

Wymiana łożyska oporowego nie sprawia dużej trudności. Należy wyjąć łapę siłownika, wcisną plastikowy zatrzask na łożysku i już mamy je wymontowane. Smarujemy wałek po którym pracuje łożysko smarem.
Wkładamy skrzynie i przykręcamy wszystkie odkręcone wcześniej elementy, odpalamy silnik i robimy test i cieszymy się z udanego remontu.
Zaobserwowane zmiany:
- przestało telepać budą,
- biegi wchodzą o wiele delikatniej za pomocą mniejszej siły,
- sprzęgło bierze odrobinę wyżej.

Jeszcze raz przepraszam za niedociągnięcia techniczne i merytoryczne oraz małą ilośc zdjęć, ale ciężko jest wykonywać takie naprawy i uwieczniać je w tym samym czasie na fotografiach.







Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gratuluję dobrej roboty. Dzięki opisowi wielu użytkowników uniknie nieprzewidywanych problemów, jak np oczekiwanie na nowe krótsze śruby do jednomasa :naughty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki to jest koszt?

Zestaw sprzęgła LUK i uszczelniacza Elring 342.093 rozmiar 85x105x11 = 780zł

Koło jednomasowe = 110 zł

Robocizna własna = 0 zł (trzeba liczyć około 6 - 7 h pracy, bo niektóre śruby są bardzo uciążliwe)

Piwo LECH = 10zł

gratuluję dobrej roboty. Dzięki opisowi wielu użytkowników uniknie nieprzewidywanych problemów, jak np oczekiwanie na nowe krótsze śruby do jednomasa :naughty:

Specu to nie śruby mnie zaskoczyły, nr z etki mi sam podawałeś. Uszczelniacz i ten aluminiowy dekielek sprawił niespodziankę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na wolnych obrotach silnik chodzi tak samo jak przed problemami ze sprzęgłem i dwumasem, czy bardziej twardo bo koło dwumasowe ma między innymi za zadanie wyrównoważanie pracy właśnie na wolnych obrotach i czy przy ruszaniu moment jest przenoszony płynnie czy gwałtownie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na wolnych obrotach silnik chodzi tak samo jak przed problemami ze sprzęgłem i dwumasem, czy bardziej twardo bo koło dwumasowe ma między innymi za zadanie wyrównoważanie pracy właśnie na wolnych obrotach i czy przy ruszaniu moment jest przenoszony płynnie czy gwałtownie?

Silnik chodzi mięciutko, a moment jest przenoszony płynnie, nie ma gwałtownego kopa. Różnica jest bardzo duża. Przejechalem od wymiany 200 km i jestem coraz bardziej zadowolony. Dwumas mial strasznie duże luzy już, jak się rozgrzał to walil i telepał całym samochodem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na wolnych obrotach silnik chodzi tak samo jak przed problemami ze sprzęgłem i dwumasem, czy bardziej twardo bo koło dwumasowe ma między innymi za zadanie wyrównoważanie pracy właśnie na wolnych obrotach i czy przy ruszaniu moment jest przenoszony płynnie czy gwałtownie?

Silnik chodzi mięciutko, a moment jest przenoszony płynnie, nie ma gwałtownego kopa. Różnica jest bardzo duża. Przejechalem od wymiany 200 km i jestem coraz bardziej zadowolony. Dwumas mial strasznie duże luzy już, jak się rozgrzał to walil i telepał całym samochodem.

Odwaliłeś kawał dobrej roboty. Sam borykam sie z tym problemem (telepania buda ) dałes do myslenia czy załozyc Koło jednomasowe. Ktos Ci podpowiedział ze mozna takie założyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na wolnych obrotach silnik chodzi tak samo jak przed problemami ze sprzęgłem i dwumasem, czy bardziej twardo bo koło dwumasowe ma między innymi za zadanie wyrównoważanie pracy właśnie na wolnych obrotach i czy przy ruszaniu moment jest przenoszony płynnie czy gwałtownie?

Silnik chodzi mięciutko, a moment jest przenoszony płynnie, nie ma gwałtownego kopa. Różnica jest bardzo duża. Przejechalem od wymiany 200 km i jestem coraz bardziej zadowolony. Dwumas mial strasznie duże luzy już, jak się rozgrzał to walil i telepał całym samochodem.

Odwaliłeś kawał dobrej roboty. Sam borykam sie z tym problemem (telepania buda ) dałes do myslenia czy załozyc Koło jednomasowe. Ktos Ci podpowiedział ze mozna takie założyć?

Jeżeli masz problemy z dwumasem, auto zaczyna podskakiwać, nie da się czasami ruszyć aż gaśnie silnik to się nie zastanawiaj tylko wymieniaj. Jazda z takim kołem może przynieść więcęj problemów niż to warto, np. wymiana skrzyni. Kilku chłopaków z klubu już przerabiało temat zastąpienia dwumasy jednomasowym kołem zamachowym, więc pionierem nie jestem...ja tylko napisałem jakie graty trzeba zgromadzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że opisałeś tego moda. Ja właśnie powoli zbieram się za wymianę mojego dwumasu na jednomas + sprzęgło od 3.0 TDI. Mam nadzieję, że pójdzie podobnie gładko jak u Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zrobiłem taki zabieg 2tyg temu i narazie jestem zadowolony. Jedyne co zaobserwowałem to telepnięcie budą przy gaszeniu i delikatne wibracje przenoszone na kabine jak pzyspieszam z niskich obrotów, np na trójce z 1300, 1500obr/min, wyżej nie ma rożnicy. W moim przypadku uszczelniacz był ok, koszt reszty to całe używane sprzęgło z kołem i śrubami od 1Z, z niezłą tarczą za 130zł + nowy kpl sprzęgła SACHS 800zł. Jestem zadowolony ogólnie. Polecam wymiane. Pozdroo..

Zapomniałem dodać jeden minus, może się czepiam ale jak tocze się w korku bez gazu na jedynce to troszke słychać pracę sprzęgła, miałem tak w passacie 1Z więc uważam, że tak ma być

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chłopaki mam pytanie odnośnie dwumasa bo nie wiem czy to aby na pewno on mam takie objawy jak właśnie telepanie buda przy predkosci ok120 do 140 na wolnych obrotach elegancko chodzi kolega powiedział żeby rozpędzić autko zwolnic do ok 56-60 dać piątkę i gas w podłogę i tak zrobiłem i tez nic po prostu powoli zaczął się rozpędzać czy te drgania mogą być spowodowane źle wyważonym kołem albo np uwalonym wahaczem bo przy wahaczach przerabiałem zabieg ze strzykawka bo już mi piszczały zdeczka proszę o pomoc bo jak to dwumas to już większy wydatek niż np wyważenie kół pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie to opisałeś kolego, mam tylko pytanie czy tarcza i docisk są od 1z?? czy normalnie afn??

Użyłem zestawu sprzęgła od silnika 1Z, do takiego koła jednomasowego sprzęgło od AFN nie pasuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie to opisałeś kolego, mam tylko pytanie czy tarcza i docisk są od 1z?? czy normalnie afn??

Użyłem zestawu sprzęgła od silnika 1Z, do takiego koła jednomasowego sprzęgło od AFN nie pasuje.

pasuje tez do tego sprzeglo od VW corrado G60 i VR6 :gwizdanie:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Fajnie to opisałeś kolego, mam tylko pytanie czy tarcza i docisk są od 1z?? czy normalnie afn??

Użyłem zestawu sprzęgła od silnika 1Z, do takiego koła jednomasowego sprzęgło od AFN nie pasuje.

Również przymierzam się do wymiany w swoim AFN'ie na jednomas ale mam pewne wątpliwości, które mam nadzieje tu rozwiać :) A mianowicie czy oby na pewno zestaw Luk 623 1139 00, który katalogowo jest przeznaczony do 1Z, AHH, AHU będzie pasował do AFN'a z jednomasem? Koło jednomasowe kupiłem o numerze 026 105 221 H z B4. Pytam dlatego, że na pudełku zestawu Luka widnieje czerwony Achtung "tylko do użytku z kołem dwumasowym".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Fajnie to opisałeś kolego, mam tylko pytanie czy tarcza i docisk są od 1z?? czy normalnie afn??

Użyłem zestawu sprzęgła od silnika 1Z, do takiego koła jednomasowego sprzęgło od AFN nie pasuje.

Również przymierzam się do wymiany w swoim AFN'ie na jednomas ale mam pewne wątpliwości, które mam nadzieje tu rozwiać :) A mianowicie czy oby na pewno zestaw Luk 623 1139 00, który katalogowo jest przeznaczony do 1Z, AHH, AHU będzie pasował do AFN'a z jednomasem? Koło jednomasowe kupiłem o numerze 026 105 221 H z B4. Pytam dlatego, że na pudełku zestawu Luka widnieje czerwony Achtung "tylko do użytku z kołem dwumasowym".

W moim poście podałem numer katalogowy zestawu sprzęgła LUK 623 113 900 przeznaczony między innymi dla silnika 1Z, który nie posiada koła dwumasowego. Koło zamachowe masz na moich zdjęciach i możesz zweryfikować je ze swoim. Spotkałem sie z kilkoma oznaczeniami kodowymi tego koła. To co widać na zdjęciach mam zamontowane u siebie.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, a już myślałem, że kupiłem zły zestaw. Zmyliła mnie ta naklejka.

Powiedzcie jeszcze czy taki zestaw sprzęgła + jednomas od 1Z opłaca się jeszcze dawać do wzmocnienia u Radzikowskiego np. Czy w zupełności wystarczy do przeniesienia planowo 170-180PS i 350Nm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaje fajny i dobry opis napewno przyda mi sie za miesiac,ale takie jedno pytanko przeczytalem gdzies na forum ze przy wymianie dwumasa na jedno mas mozna zatosowac komplet sprzegla od afn-na i bedzie pasowalo a tu czytam ze tylko od 1z wiec jak to jest podejdzie pod jednomas docisk i tarcza od afn czy nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaje fajny i dobry opis napewno przyda mi sie za miesiac,ale takie jedno pytanko przeczytalem gdzies na forum ze przy wymianie dwumasa na jedno mas mozna zatosowac komplet sprzegla od afn-na i bedzie pasowalo a tu czytam ze tylko od 1z wiec jak to jest podejdzie pod jednomas docisk i tarcza od afn czy nie

NIE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...