Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL B5] Wymiana wahaczy górnych


kondziu

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Wczoraj udało mi się zakończyć akcję wymiany górnych wahaczy – poniżej fotostory dla potomnych. :)

Główna wskazówka:

- przy wymianie górnego przedniego konieczny jest demontaż kolumny zawieszenia (lub wycinanie śruby kątówką dla odważnych)

- przy wymianie górnego tylnego – nie ma tego problemu

1. Zakupy:

- kupujemy wahacze (w moim przypadku TRW, na pewno warto zastawnowić się na droższym Lemforderem lub tańszym Febi). Numerów części nie zamieszczam.

Ceny są różne (aktualnie - 2007-04-20 - za wahacze TRW płaciłem po 149zł, były Lemfordery na aukcjach po nawet po 115zł)

- kupujemy śruby - przy górnych wahaczach mamy 3 śruby – 2 przy tulejach, które mocują wahacze do kolumny zawieszenia oraz jedna długa śruba mocująca sworznie do zwrotnicy. Przy każdej wymianie wahaczy zmieniamy powyższe śruby (nakrętki są samozaciskowe – czyli jednorazowe, gwint śrub również się zużywa z każdym nakręceniem/odkręceniem) Zakupy śrub robimy w ASO – ceny są w miarę przystępne.

Poniżej zdjęcie śrubek (Zdjęcie nr 1):

Nr. 1 – śruba do końcówki drążka kierowniczego (uważać żeby takich nam w ASO nie sprzedali – a zdarza się :( numer 4D0407192C 6,12zł/szt)

Nr 2 – śruba mocująca sworznie - M10x95x32 z nakrętkami M10 - (numer N10173303 4,17zł/szt)

Nr 3 – śruba mocująca tuleję met-gum M10x60x45 z nakrętkami M10 (numer N10329101 - cena ok 8zł/szt (dokładnie nie znam, bo wymieniłem je za źle sprzedane śruby do końcówek)

nakrętki: N10286102 1,94zł/szt

1.jpg

Zdjęcie nr 1

2. Potrzebne narzędzia

- dobre klucze nasadowe 16,17

- dobre klucze płasko-oczkowe (nieodginane)16 (najlepiej 2 sztuki)

- Szwed lub płaska 16mm (w przypadku gdy masz tylko jeden klucz 16mm oczkowy)

- klucz do kół

- WD40 lub odpowiednik

- śrubokręt

3. Robota

1. podnosimy auto, odkręcamy koło

2. stawiamy auto na jakimś pustaku lub dużej cegle (troszkę może hustać więc podnośnik jest mnie bezpieczny)

3. wkręcamy jedną ze śrub mocujących koło do tarczy (przyda się gdy będziesz musiał nacisnąć nogą aby pociągnąć kolumnę w dół)

Ok teraz patrzymy sobie na naszą kolumnę:

2.jpg

Zdjęcie nr 2

W przypadku przedniego wahacza po kolei:

4. Odkręcamy długą śrubę mocującą sworznie (śruba nr 1 na zdjęciu o numerze 2). Klucz nasadka 16mm z jednej strony, oczko 16mm z drugiej strony.

Tutaj trzeba się uzbroić w cierpliwość – w większości przypadków śruba jest zapieczona i tylko dobry młotek i godznina walenia w nią może nas uratować. W moim przypadku – 3 dni wczesniej pryskałem śrubę WD40, coś to na pewno pomogło, ale mimo to waliłem młotkiem przez ponad godzinę. Polecana na forum metoda to odkręcenie nakrętki i nakręcenie dwóch nakrętek tak aby w nie walić młotkiem. Jak śruba będzie luźna wystarczająco – wyciągaj i do kosza

5. Poluzuj śrubę mocującą tuleję (nr 2 na zdjęciu). Klucz oczko 16mm – dostęp bardzo słaby bo nakrętka jest od strony sprężyny. Po poluzowaniu będziesz musiał złapać łeb śruby (mało miejsca – potrzebne drugie oczko 16mm, płaski 16mm lub szwed nastawny) Jak już odkręcisz nakrętkę zorientujesz się, że za mało jest miejsca żeby wysunąć śrubę – będziesz musiał przesunąć całą kolumnę tak aby mieć miejsce na wysunięcie śruby.

W przypadku wahacza górnego tylnego (nr 3 na zdjęciu) ten problem nie występuje.

3.jpg

6. dlatego teraz musisz odkręcić 3 śruby mocujące kolumnę zawieszenia. Jest to bardzo proste –klucz nasadka 16mm. Nie obawiaj się, że kolumna opadnie – jest ona zabezpieczona od dołu zapinką. Tak więc skupiamy się na niej.

4.jpg

5.jpg

7. gdy już odkręcisz śruby musisz uporać się z zapinką – jest ona umieszczona na gwintowanym trzpieniu nadkola i przechodzi przez dziurkę w górnym kapturze kolumny– od dołu na gwincie jest zapinka. Zapinkę musisz zdjąć – łatwe oczywiście nie jest – śrubokręt i jazda.

8. Teraz możesz delikatnie stanąć na śrubie wkręconej w tarczę hamulcową – cała kolumna powinna lekko pójść w dół (od dołu ją blokują dolne wahacze) – przesuń sobie ją tak aby wyjąć śrubę.

9. wybijasz sworzeń ze zwrotnicy i demontaż gotowy.

6.jpg

10. Montujesz w odwrotnej kolejności – pamiętająć żeby na siłę dokręcać śrubę przy tulei metalowo-gumowej dopiero gdy opuścisz auto z podnośnika.

Mam nadzieję, że się komuś przyda.

Edytowane: 2007-05-08

Zmieniona nazwa z kolumny McPersona na kolumnę zawieszenia tak jak poniżej sugerowali koledzy.

Edytowane: 2010-11-21

Uaktualnione zdjęcia - poprzednie wygasły

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno w Audi jest McPherson?

Nie chcę się wymądrzać ale niestety go niema ponieważ są kolumny zawieszenia.

Różni się to tym że w McPherson w czasie skrętu kierownicą, razem z kołami kręci się również amortyzator, który w górnym punkcie mocowania ma łożysko (zerknijcie np. do VW Golfa - on ma McPhersony). A nasze niunie mają nieruchomy amortyzator, kręci się tylko zwrotnica. Dlatego jest to kolumna zawieszenia a nie McPherson.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno w Audi jest McPherson?

Nie chcę się wymądrzać ale niestety go niema ponieważ są kolumny zawieszenia.

Różni się to tym że w McPherson w czasie skrętu kierownicą, razem z kołami kręci się również amortyzator, który w górnym punkcie mocowania ma łożysko (zerknijcie np. do VW Golfa - on ma McPhersony). A nasze niunie mają nieruchomy amortyzator, kręci się tylko zwrotnica. Dlatego jest to kolumna zawieszenia a nie McPherson.

dokładnie właśnie tak jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WAŻNE UWAGI:

1 - jak zauwazono w A4 nie ma McPersona!!!

2 - zwrócić uwagę by śruby przy tulejach i nakrętki były klasy 10.9

3 - śruba pokazana na zdjęciu do mocowania sworzni górnych wahaczy powinna być koloru czarnego (forma zabezpieczenia antykorozyjnego śruby)

4 - należy bezwzględnie pamietac o 10 punkcie (dokręcenie w pozycji pracy) inaczej niebawem będziemy powtarzać wymianę z uwagi na zerwanie gumy w tuleji.

ps. kondziu przeedytuj posta

  • Pomoc techniczna 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak patrze na foty i widze że śruba (nr 2 na fotce) jest włożona odwrotnie, nie wiem czy to pomaga czy nie, w każdym bądź razie nakrętka jest z przeciwnej strony niz jest na fotach w temacie, to coś zmienia ?

Ktoś może powiedzieć ile płacił za taka robote w warsztacie? Bo do najbliższego sensownego jest ok 10km a zaczyna już coś stukać :( i nie wiem czy nie trzeba bedzie czegoś zmienic..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak patrze na foty i widze że śruba (nr 2 na fotce) jest włożona odwrotnie, nie wiem czy to pomaga czy nie, w każdym bądź razie nakrętka jest z przeciwnej strony niz jest na fotach w temacie,

no chyba kolega zle ponumerował śrubki (musiał sie pomylić). Ja wymieniłem sobie tez górne wahacze ale tylko przednie... I jak dokręcałem ten amorek od góry, ukręciłem śrubę (nigdy nie miałem czucia w rękach :confused: ), takze mój przedni amortyzarotor trzyma sie na 2 śrubach. Co mógłbym teraz zrobic aby wykręcic urwaną i wkręcić nową? (zacząłem rozwiercać wiertarką ale mam jakies słabe wiertła i ciężko idzie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak patrze na foty i widze że śruba (nr 2 na fotce) jest włożona odwrotnie, nie wiem czy to pomaga czy nie, w każdym bądź razie nakrętka jest z przeciwnej strony niz jest na fotach w temacie,

no chyba kolega zle ponumerował śrubki (musiał sie pomylić). Ja wymieniłem sobie tez górne wahacze ale tylko przednie... I jak dokręcałem ten amorek od góry, ukręciłem śrubę (nigdy nie miałem czucia w rękach :confused: ), takze mój przedni amortyzarotor trzyma sie na 2 śrubach. Co mógłbym teraz zrobic aby wykręcic urwaną i wkręcić nową? (zacząłem rozwiercać wiertarką ale mam jakies słabe wiertła i ciężko idzie)

Chodzi mi o ta fotke :

http://images21.fotosik.pl/214/f28089e0d409fae9.jpg

Śruby chyba nawet obie są zupełnie odwrotnie wkręcone!

Za niedługo wymiana, jak mają mi wkręcić te śruby? Tak jak na fotce czy odwrotnie jak jest teraz u mnie ?

Podjedź do mechanika/warsztatu, albo wiertłem albo palnikiem ]:-> Ci to zrobią ; ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodzi mi o ta fotke :

http://images21.fotosik.pl/214/f28089e0d409fae9.jpg

Śruby chyba nawet obie są zupełnie odwrotnie wkręcone!

Za niedługo wymiana, jak mają mi wkręcić te śruby? Tak jak na fotce czy odwrotnie jak jest teraz u mnie ?

Na tej fotce sruby są prawidłowo wkręcone, tylko numeracja jest pokręcona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodzi mi o ta fotke :

http://images21.fotosik.pl/214/f28089e0d409fae9.jpg

Śruby chyba nawet obie są zupełnie odwrotnie wkręcone!

Za niedługo wymiana, jak mają mi wkręcić te śruby? Tak jak na fotce czy odwrotnie jak jest teraz u mnie ?

Na tej fotce sruby są prawidłowo wkręcone, tylko numeracja jest pokręcona

Mniejsza o numeracje, na tej fotce śrubka nr 2 Jest odwrotnie u mnie! Wymiana na dniach i jak ona w końcu ma byc ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodzi mi o ta fotke :

http://images21.fotosik.pl/214/f28089e0d409fae9.jpg

Śruby chyba nawet obie są zupełnie odwrotnie wkręcone!

Za niedługo wymiana, jak mają mi wkręcić te śruby? Tak jak na fotce czy odwrotnie jak jest teraz u mnie ?

no napisałem, ze tu jest wszystko w porządku, tak samo jest u mnie jak wymieniałem whacze, czyli u ciebie jest zle, ale sie tym nie przejmuj bo to nic nie powinno szkodzic (a tak sie zastanawiam jak ktos ją tam wcisnął bo ja jak składałem juz wszysto w całość to próbowałem tą srubę włozyc odwrotnie zeby kiedys przy wymianie nie trzeba było amorka z od góry luzowac to nie mogłem bo przeszkadzała mi spręzyna)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kaziu_Wichura
2 - zwrócić uwagę by śruby przy tulejach i nakrętki były klasy 10.9

a czy przypadkiem nie chodzi o twardość tych śrub/nakrętek po prostu?

Klasa to jest chyba gwintu/otworu :rolleyes: mylę się?

Jutro lub pojutrze oddaję samochód do warsztatu i wymieniam wahacze. W tym momencie sobie uświadomiłem, że nie mam ani jednej śruby. Wolę je sam dokupić bo jeśli zostawię to na głowie mechanikowi to nie wiadomo czy po prostu nie wkręci starych.. . Ile komplet takich śrub kosztuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te śróby to kupie w każdym ASO?

Nie można np zakupić takich utwardzanych w metalowym, odpowiednia długość myśle ze sie znajdzie.. a reszta chyba standart.. ?

Ile sztuka może kosztowac ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a czy przypadkiem nie chodzi o twardość tych śrub/nakrętek po prostu?

Tak to twardość

Klasa śruby nie mowi o twardości ale o właściwościach wytrzymałościowych czyli wykonane są z lepszego maretiału co pośrednio przekłada się że są m.in. "twardsze"

Jak ktoś chce może zrobić teścik i kupić klasy 5.5 i 8.8 skręcać je przy 5.5 namawet nie odczuje sie specjalnie momentu kiedy zerwiemy gwint.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WAŻNE UWAGI:

3 - śruba pokazana na zdjęciu do mocowania sworzni górnych wahaczy powinna być koloru

ps. kondziu przeedytuj posta

Jak to mówią - i tak i nie. Akurat w 1995 ta śruba nie jest jeszcze czerniona (w ASO są dwa rodzaje śrub - takie jak na zdjęciach lub czernione dla audi nowszych - od ok.1998) śruby różnią się długością!!!

Tak patrze na foty i widze że śruba (nr 2 na fotce) jest włożona odwrotnie, nie wiem czy to pomaga czy nie, w każdym bądź razie nakrętka jest z przeciwnej strony niz jest na fotach w temacie, to coś zmienia ?

Ktoś może powiedzieć ile płacił za taka robote w warsztacie? Bo do najbliższego sensownego jest ok 10km a zaczyna już coś stukać :( i nie wiem czy nie trzeba bedzie czegoś zmienic..

Ad 1 - wszystko jest dobrze wkręcone i ponumerowane - patrzcie na odpowiednie zdjęcia (numery śrub w opisie wymiany odnoszą się do zdjęcia nr 2). Nie marudzić tylko czytać dokładnie :)

Ad2 - koszt od wahacza we Wrocławiu to ok 50zł. Czasem kosztuje więcej jeśli z zapieczoną śrubą trzeba walczyć 3 godziny

Te śróby to kupie w każdym ASO?

Nie można np zakupić takich utwardzanych w metalowym, odpowiednia długość myśle ze sie znajdzie.. a reszta chyba standart.. ?

Ile sztuka może kosztowac ?

Koszty śrub dodane do opisu - zresztą napisane jest to w innych tematach o wymianie wahaczy. P.S. śrub przez "u" zwykłe oczywiście :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kaziu_Wichura
Klasa śruby nie mowi o twardości ale o właściwościach wytrzymałościowych czyli wykonane są z lepszego maretiału co pośrednio przekłada się że są m.in. "twardsze"

dzięki za sprostowanie i przepraszam za wtrącenie z tą klasą :wink:

Zamówiłem dzisiaj wszystkie śruby i nakrętki do wahaczy. Koszt to 160 zł :confused: :confused: :confused: chora cena ale cóż, oryginały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klasa śruby nie mowi o twardości ale o właściwościach wytrzymałościowych czyli wykonane są z lepszego maretiału co pośrednio przekłada się że są m.in. "twardsze"

dzięki za sprostowanie i przepraszam za wtrącenie z tą klasą :wink:

Zamówiłem dzisiaj wszystkie śruby i nakrętki do wahaczy. Koszt to 160 zł :confused: :confused: :confused: chora cena ale cóż, oryginały.

Chyba nie za same śrubki ta cena.

ja kupowałem tak:

Śruba do wahaczy (przy sworzniach) 5,00 zł

Nakrętka do śruby (przy sworzniach) 2,50 zł

Śruba do wahaczy (przy tulejach m-g) 8,00 zł

Nakrętka do śruby (przy tulejach m-g) 2,50 zł

Ceny wg Auto-AKCES, ul. Grunwaldzka 223

tel. 554-31-69; tel. 340-43-82

i tu:

Śruba do wahaczy (przy sworzniach) 4,77 zł

Nakrętka do śruby (przy sworzniach) 2,15 zł

Śruba do wahaczy (przy tulejach m-g) tej akurat nie mieli wiec jak wyżej

Nakrętka do śruby (przy tulejach m-g) 2,15 zł

ASO VW Audi (Groblewski) w Gdańsku

Jak widać powyżej w ASO nawet taniej wychodzi!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...