TPMS – Tire Pressure Monitoring System, to system monitorujący ciśnienie w oponach. Wyróżnia się następujące rodzaje TPMS:
BEZPOŚREDNI
System bezpośredni przesyła informacje do komputera pokładowego drogą radiową na podstawie pomiarów z czujników umieszczonych na wewnętrznej stronie każdej felgi każdego koła. Dzięki temu możliwe jest także pozyskanie informacji o temperaturze opon. Wadą tego systemu jest to, że wymaga on aby każde koło było wyposażone w czujnik. Zaletą jest dokładny pomiar ciśnienia.
W przypadku monitorowania ciśnienia bezpośredniego istnieją dwa sposoby: monitoring zewnętrzny i wewnętrzny. Czujniki wewnętrzne umieszczane są wewnątrz opony lub zastępują zawór macierzysty opony co wymaga fachowej instalacji przy każdym montażu, naprawie, wymianie opony. System zewnętrzny polega na umieszczeniu czujnika na zaworze co nie utrudnia wymiany opon a usunięcie lub przeprogramowanie czujnika nie wymaga dodatkowych narzędzi i specjalistycznej obsługi. W systemach wewnętrznych może pojawić się problem z wysyłaniem i odbieraniem fal radiowych ponieważ pojawiają się dodatkowe obszary mogące wywoływać zakłócenia tj. opona, felga.
POŚREDNI czyli ten co chcemy uruchomić
System pośredni nie potrzebuje dodatkowych czujników ponieważ nie wykonuje pomiarów lecz wylicza je na podstawie impulsów otrzymanych od ESP i ABS. W tym systemie mierzy się obroty kół. Koło z mniejszym ciśnieniem powietrza w oponie ma mniejszy promień i kręci się szybciej co jest wykrywane dzięki czujnikom mierzącym obroty kół z systemu ABS. Dzięki temu można łatwo rozpoznać koła o zmniejszonym ciśnieniu i zgłosić to kierowcy. System ten wymaga jedynie dodatkowego oprogramowania wykorzystującego dane z układu ABS. Jest tani i efektywny ale nie podaje dokładnego ciśnienia w oponie.
TPMS umożliwia wykrycie spadku ciśnienia w oponach. Dzięki temu kierowca może odpowiednio wcześnie usunąć usterką związaną ze spadkiem ciśnienia i doprowadzić ciśnienie w każdej z opon do właściwej wartości. Właściwe ciśnienie w oponach ma wpływ na:
- Bezpieczeństwo – Opony z niskim ciśnieniem łatwo wpadają w poślizg i tracą przyczepność.
- Przedłużenie żywotności opon – Żywotność opon jest przedłużona poprzez równomierne zużywanie się bieżnika.
-Minimalizacja zużycia paliwa – Niedopompowane opony powodują wzrost oporów toczenia a tym samym straty paliwa.
- Zmniejszenie kosztów utrzymania i pracy – Redukcja kosztów związanych z serwisowaniem opon i kontrolą ciśnienia.
- Zapobieganie przestojom pojazdów – Prawidłowo napompowane i utrzymane opony zapobiegają kosztownym wydatkom na naprawy w terenie i oszczędzają czas.
- Poprawa stabilności, obsługi i hamowania pojazdu – Niedopompowane opony łatwiej tracą przyczepność na wodzie (tzw. hydroplaning), wydłuża się droga hamowania, pojazd jest niestabilny
- Ochrona środowiska – Nadmierne spalanie paliwa powoduje zwiększoną emisję CO2 do atmosfery.
RESET ciśnienia opon w MMI
**********************************************************************************************************************
Bardzo prosty i tani MOD w B8 Co zyskujemy?
AUDI A4 B8 8K0 ma dwa rodzaje systemów Kontroli Ciśnienia w oponach :
1 - ciśnienia w oponach z czujnikami firm BERU lub SIEMENS
2 - ciśnienia w oponach z czujnikiem liczby obrotów koła
W przypadku układu kontroli ciśnienia w oponach wykorzystującego prędkości obrotowe kół, w obręczy nie jest zamontowany układ elektroniczny zaworu koła.
W przypadku spadku ciśnienia w oponie, zmienia się prędkość obrotowa danego koła.
Zmieniona prędkość obrotowa koła jest rejestrowana przez czujnik prędkości obrotowej.
Kierowca jest informowany o zmienionym ciśnieniu w oponie przez zestaw wskaźników tablicy przyrządów.
Nas interesuje ten z numerem 2. Aby system zadziałał musimy sprawdzić jaki posiadamy kod ABS Robimy to po kodach wyposażenia podręczniku obsługi technicznej lub w bagażniku po wlepie po lewej stronie (koło zapasowe) .
Czyli w ABS jeśli posiadamy kod :
1AT - możemy uruchomić TPMS
1AS - no niestety nie możemy
*** niektóre 1AS przyjmują
Kodujemy i sprawdzamy czy nam sterownik przyjmuje kodowanie !!!
8K0 907 379 AQ
Numery sterowników ABS [1AT] quattro
- 8K0 614 517 BA
- 8K0 907 379 N
- 8K0 614 517 BG
- 8K0 907 379 S
- 8K0 614 517 BJ
- 8K0 907 379 S
- 8K0 614 517 CC
- 8K0 907 379 AD
- 8K0 614 517 CL
- 8K0 907 379 AH
- 8K0 614 517 DC
- 8K0 907 379
- 8K0 614 517 WE
- 8K0 907 379 BE
- 8K0 614 517 FN
- 8K0 907 379 CA
Numery sterowników ABS [1AT] napęd na przód
- 8K0 614 517 AT
- 8K0 907 379 M
- 8K0 614 517 BH
- 8K0 907 379 R
- 8K0 614 517 CB
- 8K0 907 379 AC
- 8K0 614 517 CK
- 8K0 907 379 AG
- 8K0 614 517 DM
- 8K0 907 379 AM
- 8K0 614 517 EB
- 8K0 907 379 BD
- 8K0 614 517 FM
- 8K0 907 379 BT
**********************************************************************************************************************
KODOWANIE dla MMI 2G 2008-2009
Wchodzimy w [07 - Head Control]
[Adaptacja 10] -> Channel 01 dodajemy 16 do istniejącej wartości .
Klikamy TEST i zapisujemy SAVE
Wchodzimy teraz w ABS
[Access Security - 16]
Wpisujemy kod zabezpieczający 61378 i klikamy Ok .
Przechodzimy do kodowania.
[Coding - 07] klikamy w Long Helper Coding
Ustawiamy Byte 1 Bit 3 od 0 do 1 lub Tire Pressure Monitorig active
Po zakończeniu kodowania klikamy EXIT w lewym górnym rogu ekranu i wciskamy Do it !
Teraz przechodzimy do [17 - Instruments]
[Coding - 07] -> Long Helper Kodowanie -> Byte 4 Bit 0 - Zmiana 0 - 1
lub wybieramy Tire Pressure Monitoring (TPMS)
Po zakończeniu kodowania klikamy EXIT w lewym górnym rogu ekranu i wciskamy Do it !
**************************************************************************************************
Kodowanie MMI Basic Concert/ Symphony
[56 - Radio]
[Coding 07] -> Long Coding Helper - Byte- 8 Bit 6 0 na 1
Wchodzimy teraz w ABS
[Access Security - 16]
Wpisujemy kod zabezpieczający 61378 i klikamy OK
Przechodzimy do kodowania.
[Coding - 07] klikamy w Long Helper Coding
Ustawiamy Byte 1 Bit 3 od 0 do 1 lub Tire Pressure Monitorig active
Po zakończeniu kodowania klikamy EXIT w lewym górnym rogu ekranu i wciskamy Do it !
Teraz przechodzimy do [17 - Instruments]
[Coding - 07] -> Long Helper Kodowanie -> Byte 4 Bit 0 - Zmiana 0 - 1
lub wybieramy Tire Pressure Monitoring (TPMS)
Po zakończeniu kodowania klikamy EXIT w lewym górnym rogu ekranu i wciskamy Do it !
**************************************************************************************************
Kodowanie dla MMI 3G
Wchodzimy teraz w ABS
[Access Security - 16]
Wpisujemy kod zabezpieczający 61378 i klikamy Ok .
Przechodzimy do kodowania.
[Coding - 07] klikamy w Long Helper Coding
Ustawiamy Byte 1 Bit 3 od 0 do 1 lub Tire Pressure Monitorig active
Po zakończeniu kodowania klikamy EXIT w lewym górnym rogu ekranu i wciskamy Do it !
Teraz przechodzimy do [17 - Instruments]
[Coding - 07] -> Long Helper Kodowanie -> Byte 4 Bit 0 - Zmiana 0 - 1
lub wybieramy Tire Pressure Monitoring (TPMS)
Po zakończeniu kodowania klikamy EXIT w lewym górnym rogu ekranu i wciskamy Do it !
Teraz robimy restart MMI wciskając trzy przyciski jednoczenie . Powinno pojawić się nam na ekranie MMI TYRE PRESSURE MONITRING
Teraz trzeba przejść do menu w MMI i potwierdzić ciśnienia w oponach. Wcześniej sprawdźmy czy ciśnienie jest prawidłowe Lepiej sprawdzić zanim potwierdzimy na panelu MMI.
Wybieramy Store Now
A następnie potwierdzamy Confirm
W celu informowania kierowcy system za pomocą sterownika przekazuje dane dotyczące ciśnienia w oponach, które trafiają do systemu informowania kierowcy w zestawie wskaźników tablicy przyrządów
W przypadku spadku ciśnienia w oponie, zmienia się liczba obrotów danego koła.
Zmieniona liczba obrotów koła jest rejestrowana przez czujnik liczby obrotów.
Kierowca jest informowany o zmienionym ciśnieniu w oponie przez zestaw wskaźników tablicy przyrządów ŻÓŁTA KONTROLKA.
Po około 10 minutach jazdy, jest już możliwe do wykrycie awarii (spadku ciśnienia). Około 60 minut jazdy (powolny spadek ciśnienia).
******************************************************************************************************************************************
Odblokowanie Ukrytego MENU
* Robisz ta Procedure na swoją odpowiedzialność
Ukryte Menu w MMI 2G
[07 - Head Control]
[Adaptacja - 10] -> Channel 8 -> Zmiana 0 na 1
Ukryte Menu w MMI 3G
[5F - Informacje elektr.]
[Adaptacja - 10] -> Channel 6 -> Zmiana 0 na 1
OPIS UKRYTEGO ZIELONEGO MENU MMI 2
Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.
Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.