Skocz do zawartości
IGNOROWANY

kat wtrysku a spalanie


Raresz Fochatek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. To pokolei. Ostatnio wymienilem wtryski bo padl mi wtrysk sterujacy pojechalem w trase w miedzyczasie zaczal mi szarpac i mulic samochod jak sie okazalo kat wtrysku sie zmienil tak jak pisalo na necie tylko ze sie wystraszylem bo od razu po awarii pokazywalo kolo 30(silnik AFN) no to mowie wyreguluje sie na pompie bedzie ok nastepnego dnia ledwo dojechalem do roboty nie wiem jak to sie stalo ze sie pogorszylo ale pokaztwalo poza zakresem 255 bylo. myslalem ze rozrzad przeskoczyl od razu mowie ze mechanik ze mnie kiepski ale nie stac mnie bylo zeby oddac auto do mechanika wiec sie zabralem za to sam a ze sie nie znam to zeby bylo najprosciej rozebralem CALY przod rozrzad okazal sie wporzadku zostalo mi tylko wyregulowac kat wtrysku. Ustawilem na takie ustawienia jak pisze na necie kolo 51 bylo nawet ze idealnie w tym ksiazkowym przedziale. Poskladalem wszystko mialem problem z pompa bo z tylu jak jest ta srubka ktora trzeba poluzowac to tak sie poluzowala od obrotow silnika ze nakretka kontrujaca spadla i musialem 2 godziny ja przykrecac z powrotem i nie wiem czy wtedy przypadkiem mi sie nie rozregulowalo na nowo bo jak poskladalem auto to byl juz kolo 65 kat wtrysku troche sie wkurzylem bo sie nakrecilem ta pompa w jedna i w druga zeby ustawic idealny no ale juz chcialem wyjechac z warsztatu jak najszybciej. ogolnie to jest tak: auto pali elegancko odpala od strzala z jazda tez jest niezle tylko ze zauwazylem ze powyzej 3 tysiecy obrotow dostaje niesamowitego kopa i to pewnie od tego kata wtrysku powinno to sie dziac na nizszych obrotach a spalanie ma takie ze nie jestem w stanie tego pojac nie liczylem ile pali teraz ale obstawiam 10+L/100km.

Czy przestawiony za daleko kat wtrysku moze miec wplyw na takie spalanie a to prawie 2x tyle co palil? Zmienilem w VAGu lekko dawke paliwa bo mialem wczesniej 5.8 teraz mam niewiele mniejsza wartosc ale nie wydaje mi sie ze palilby tak duzo przez zmiane dawki o 0.2mg wiec obstawiam ze to nie to.

Czy tak ustawiony kat wtrysku ma zle odbicie na zywotnosci silnika? Tzn nie znam sie dokladnie na tym co zachodzi w silniku w jakiej kolejnosci ale mam wrazenie ze skoro jest przyspieszony kat wtrysku to troche paliwa sie marnuje a jak przeklada sie to na silnik? Mam w planach zmienic ten kat jak najszybciej ale po prostu nie mam czasu za bardzo a dopiero co poswiecilem weekend na rozbebeszanie auta i naprawianie tego ale zastanawiam sie czy to bezpieczne dla auta jak pojezdze tak nim ze 2 tygodnie zalozmy? Osobiscie wydaje mi sie ze ten silnik jest w stanie duzo przejsc po tym jak ostatnio z uszkodzonym sterujacym zrobilem 1000km w trybie awaryjnym :D:D:D:D

No i najwazniejsze pytanie jeszcze i to poruszane juz widzialem pare razy. Wiem ze skoro bylo poruszane to nie powinienem odswiezac tematu ale wkoncu nikt jasno tego nie sprecyzowal czemu dawke paliwa liczy sie odwrotnie proporcjonalnie? ja tego nie rozumiem skoro komputer podaje dawke paliwa to czemu mam ja przeliczac na odwrot ze malo to duzo a duzo to malo i czemu jakj dodaje gazu to wartosc rosnie? w rytm tego myslenia to powinna leciec w strone zera. Bardzo prosze zeby ktos mi to w jak najbardziej latwy sposob wytlumaczyl jak mozna :)

Sorry za tak dlugiego posta i moze czasem niezrozumialego ale nie mam dostepu do neta w domu a tyle rzeczy chcialem na forum zapytac podczas robienia tego auta ze teraz jak sie dostalem do neta to dostalem pustki w glowie ale najwazniejsze rzeczy napisalem a za nielogiczne zdania przepraszam bo dopiero co wstalem :D:D pozdrowionka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spalanie liczone z tankowania czy z komputera?

Kąt wtrysku ma decydujący wpływ na moc, szybkobieżność i kulturę pracy.

Zbyt szybki będzie powodował twardą pracę ale polepszy dynamikę (do pewnej granicy) ale dramatycznie rosną drgania na układzie korbowo-tłokowym. Opóźniony będzie powodował wzrost dymienia i zmiękczenie pracy + wzrost temperatur w kanałach wylotowych (coś prawie jak dopalanie DPF'a ale na dużo mniejszą skalę). Każde odstępstwo spowoduje jednak wzrost spalania, bo spada sprawność.

Kąt ma być ustawiony zgodnie z tym co mówi książka, a jak się na da VAG-iem to na zegar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spalanie widoczne golym okiem od polowy wskaznika do lekko nad czerwonymi kreskami wyszlo mi 160 kilometrow wiec jest to znaczna roznica. Ogolnie to spowodowalo to ze sie troche przestraszylem ze az tyle pali.

Mam jeszcze pare pytan:

Kat wtrysku do mojego silnika(AFN) jest podany na necie tzn kazdy tak pisze ze w tym przedziale kolo 51 ale jak wlaczylem tdi timing to mi niebieska kreske pokazywalo gdzies kolo 45 teraz juz nie powiem dokladnie ale napewno troszke nizej niz 51 a jak bylo 51 to bylo przy gornej granicy. Jak prawidlowo powienienem go ustawic? Wedlug internetu jak kazdy pisze czy wedlug niebieskiej linii? Zaznaczam, ze wybralem wykres dla AFN. Do tego jeszcze kat wtrysku zalezny jest od temperatury paliwa wiec dla 123 stopni mialem 65 dla 130 mialem 60.

Ogolnie chcialbym poszerzyc troszke swoja wiedze na temat ustawiania zaplonu bo w wolnym czasie chcialem sobie go ustawic jak najbardziej poprawnie tzn znalezc zloty srodek miedzy bezpieczenstwem silnika a jego moca wydaje mi sie ze oryginalne ustawienie zaplonu by mi odpowiadalo ale musze jeszcze duzo sie podszkolic w tym temacie nigdy sie nie zajmowalem mechanika a ekstremalne ceny w holandii za uslugi zmusily mnie do podjecia sie tego samemu.

Czy kat wtrysku i dawka paliwa sa wobec siebie wspolzalezne? Czy zmieniajac dawke paliwa zmienia sie tez kat wtrysku? Wydaje mi sie ze jesli zmeinie dawke na wieksza to wtrysk potrzebuje wiecej czasu na wtloczenie tego paliwa wiec trzebaby takze skorygowac kat. jest cos takiego?

Poki juz pytam o zaplon chcialem tez zapytac o ilosc powietrza otoz w vagu wyczytalem wartosci z przeplywki i sa tam takie pola: Specified MAF ktore komputer by sobie zyczyl miec i to drugie obok wartosc ktora jest aktualna w danej chwili. Otoz po lewej mam gdzies zalozmy 290 nie pamietam juz dokladnie jestem teraz w domu pisze to z pamieci a po lewej mam 505 czyli prawie 2x tyle z czego to moze wynikac? Tak ma byc(z zalozenia domyslam sie ze nie ale wszystko mozliwe) czy cos jest uszkodzone? Jak moge dojsc do tego co jest przyczyna? W przeplywce czyscilem tylko te siatki nie rozbieralem jej w srodku ale nie wydaje mi sie zeby byla zabrudzona do tego stopnia bo siatki tez byly takie w miare czyste.

Ogolnie podsumowujac nasuwa mi sie jeszcze jedno pytanie czy jak ustawie dawke tak jak pisza na necie kolo 3.2 a potem kat wtrysku(tu zalezy od tego co bardziej sluszne internet czy niebieska linia w VAGu) to czy to juz jest cale ustawienie zaplonu czy cos jeszcze trzeba lub wypadaloby skorygowac? Jakie inne wazne rzeczy z ustawienia dolotu paliwa i powietrza moge jeszcze posprawdzac zeby wszystko gralo jak nalezy?

Heh troche mnie ponioslo ale z gory dziekuje jak ktos przeczyta i odpisze. Chce po prostu zeby mi auto jeszcze jakis czas posluzylo i zeby bylo tak jak ma byc bez wydziwiania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę odpowiadał punktami, bo pytasz o tyle rzeczy (na które odpowiedzi można znaleźć chyba wszędzie ;) ), że zrobiłby się zbyt duży bałagan:

1. Ustawianie kąta:

a.) jak ustawisz przy pomocy TDI Graph (w VAG-COM lub VCDS) to musisz się zmieścić pomiędzy linią czerwoną i zieloną, a najlepiej w okolicy niebieskiej. Nic więcej nie ustawiasz. Sprawdzasz to po przejechaniu kilku kilometrów i sprawdzasz czy zmienia się kąt wtrysku w normalnej pracy (logi pomiarowe bloku chyba 4-tego).
b.) temperatura i kąt podawany jest w wartościach sterownika (nie jest to wartość fizyczna, a jedynie odniesienia) więc paliwo nie ma 132 stopni, a wartość temperatury to 132 JEDNOSTKI. To różnica, bo ta wartość odpowiada około 40 stopniom Celsiusza. Podobnie kąt początku wtrysku to tylko wartość w jednostkach dla sterownika. Wartość w kącie obrotu wału podawana jest w odpowiednim bloku pomiarowym (4-tym chyba).

c.) pamiętaj, żeby wybrać odpowiedni silnik i czytać komentarz w polu "result" - tam zwykle pisze czy silnik jest jeszcze zimny, czy kąt jest zbyt przyspieszony czy opóźniony.

d.) jeśli temperatura silnika jest już na zegarach na 80-90 st.C, a w "result" masz nadal "Engine too cold" zaznaczasz opcję "80*C = hot".

2. Dawka paliwa ustawiana w VAG jest wartością adaptacyjną i na biegu jałowym, w nastawach podstawowych, nie ma znaczenia dla kąta początku wtrysku. Parametrem nadrzędnym jest utrzymanie zadanej prędkości obrotowej biegu jałowego. Co innego podczas jazdy gdzie ustawienie dawki na wartości poniżej 3.0 mg/hb może powodować zarówno zwiększenie spalania jak też i dymienia.

3. Wartości dla MAF zależą od wielu parametrów. Ogólne przypadki poniżej:

a.) Zadana ~300; Rzeczywista ~300 +/- 10% - wszystko ok

b.) Zadana ~300; Rzeczywista dużo większa, np.: ~500 => w przypadku pracy na biegu jałowym zatkany EGR, w przypadku pracy z inną prędkością obrotową możliwa nieszczelność na linii turbosprężarka-kolektor dolotowy

c.) Zadana ~500: Rzeczywista dużo mniejsza, np.: ~300 => dziura za przepływomierzem (tzw.: lewe powietrze) lub zabrudzony przepływomierz

Edytowane przez radekrp90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...