[B5 AHL] Tempomat pneumatyczny - przestał działać
0

    2 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    mareckiel    0

    Witam serdecznie.

    Posiadam A4 98 r 1,6 z tempomatem pneumatycznym.

    Od ostatniej zimy zaczął mi on szwankować. (tempomat oryginalny nie dokładany)

    Objawem było to, iż od pewnego momentu tempomat działał dopiero po ok godzinnej jeździe.

    Za każdym razem jak włączałem tempomat, tzn ustawiałem go na danej prędkości lub wyłączałem słychać było takie przsztyknięcia w sterowniku tempomatu umiejscowionego nad schowkiem pod poduszką powietrzną pasażera.

    Jednak ostatnio tempomat wogóle nie chce działać.

    Vag nie wykrywa tempomatu pneumatycznego.

    Zacząłem szukać przyczyny. Ściągnąłem schemat elektryczny układu tempomatu.

    Manetka jest sprawna, ponieważ włączając tempomat (zatrzymanie prędkości, zwiększenie) dochodzi prąd do wtyczki 12 pinowej od sterownika i patrząc próbnikiem na poszczególnych pinach pojawiało się napięcie. Więc manetka jest na pewno sprawna.

    Drogą dedukcji stwierdziłem, iż może być walnięty sterownik. Rozebrałem go, ale nie widać w nim nic niepokojącego. Tranzystory, rezystory oporniki mierząc je miernikiem podają wartości ohm. Cewka o której mówiłem, że słychać załączanie, nie ma raczej oznak spalenia.

    Ale nie jestem pewny czy sterownik na pewno jest sprawny.

    Wyczytałem iż czujniki nad pedałem sprzęgła i hamulca mogą być uszkodzone. Sprawdziłem czujniki do których podpięte są wtyczki, oraz przewody ciśnienia. Wtyczki podczas wyciśniętego sprzęgła i hamulca przewodzą prąd. po ich naciśnięciu czujniki zostają wyciśnięte i odłącza obwód.

    Dodatkowo wyczytałem iż przez te czujniki powinno przepływać 12V, ale nie wiem czy dopiero podczas przekroczenia prędkości 40 km/h czy cały czas podczas uruchomionego silnika. Tego właśnie nie wiem. Czy tutaj nie powinno być napięcia, a może się pojawia po przekroczeniu opisanej prędkości. Tego nie miałem jak sprawdzić akurat. Układ wężyków ciśnienia powietrza jest sprawny. gruszka przy przepustnicy która odpowiada za dodawanie gazu również jest sprawna.

    Zacząłem się jeszcze zastanawiać na pompą powietrza tempomatu. Jest ona przy błotniku po lewej stronie, przy samym nadkole. Niestety nie doszedlem jeszcze do niej. Może to ona jest walnięta? tam dochodzi mnóstwo brudu z zewnątrz gdyż jest przy samej osłonie nadkola.

    Jednak zastanawiąjące jest to, że gdyby pompa była uszkodzona to sterownik mimo wszystko powinien wysyłać sygnał do pompy i slychac by było psztyknięcia tego przekażnika w sterowniku, z tymże pompa nie dawała by podciśnienia. a tego przekaźnika nie slychać. Chyba że jeśli by pompa nie działała to sterownika wtedy też by nie było slychać? Ale sterownik musi włączać ją więc w obwodzie elektrycznym po włączeniu manetki pierw działa sterownik a potem on wysyła napięcie do pompy tempomatu. Jeśli się myle to proszę mnie poprawić.

    W związku z tym bardzo proszę o opinie sugestie porady osób które spotkały sie z czymś takim. oraz opisanie zasady działania całego układu, jeśli się pomylilem w tym co opisalem. Czy może być tak, że jeśli pompa byłaby uszkodzona to sterownik też by sie nie odzywał? Czy prąd z czujnika sprzęgła i hamulca musi być cały czas nawet jak stoi samochód? Jeśli tak to gdzie szukać przyczyny? nie uśmiecha mi się rozplatywanie z oryginalnych osłoń wiązek kabli. A może przyczyna leży gdzies po stronie wskaźnika prędkości, tylko jak go znaleźć i jak to działa.

    Z góry dziekuję za wszelka pomoc.

    Pozdrawiam.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    spawacz1    0

    :mysli:miałem u siebie podobnie tyllko ja kupiłem już dawno temy z niesprawnym tempomatem, mam znajomego który ma serwis i jest naprawdę dobry w te klocki, sprawdził wszystko podobnie jak ty, powiem ci tak tempomat zaczyna działać powyżej 40kn/h jeśli auto stoi tylko fachura ci sprawdzi całą instalacje, u mnie wszustko było bez zarzutu nawet sprawdzany był sterownik w środku tylko komputer go nie widział, diagnoza była prosta sterownik jest do bani próbował go naprawić ale po pomiarach wychodziło że jest sprawny. koszt nowego jesli dobrzę myśle jest tam Hella 999zł i nie licz na rabat bo sami nie maja na ty m za dużej kasy szukaj zamienników jest pełno i nie kupój najtanszego mi poradzono w internecie że taki sam sterownik miała A8 i znałazlęm po podpięciu nowego trzy razy komputer go nie widział bo testowałem w czsie jazdy za czwartym odpaleniem silnika i próbie powyżej 40km zaczął działąć i działa do dziś idealnie koszt używanego około200zł i po bólu.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się

    0

    • Przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.