Minęło dokładnie 30 lat od debiutu Audi A4, które zastąpiło popularne Audi 80 i zapoczątkowało nową historię marki. W ciągu tych 30 lat fabrykę opuściło pięć generacji, zdobyło liczne nagrody, klienci docenili samochód, a my byliśmy pod wrażeniem. Teraz historia zatoczyła koło i nadszedł czas, aby Audi A4 po raz kolejny otworzyło nowy rozdział w historii marki.
Audi A4 zostało wprowadzone na rynek w 1994 roku jako następca Audi 80, pierwszego modelu marki, który osiągnął milion sprzedanych egzemplarzy.
Audi A4 B5. Zdjęcie Audi AG
Nowa platforma B5 (PL45) oferowała bardziej nowoczesne rozwiązania techniczne. Wyposażone w układ napędowy quattro z zawieszeniem wielowahaczowym i centralnym mechanizmem różnicowym Torsen, A4 było modelem, który wprowadził napęd na wszystkie koła do tego segmentu samochodów. A4 było również pierwszym modelem wyposażonym w ESP i nową skrzynię biegów Tiptronic z możliwością wyboru trybu ręcznego i automatycznego. Pod maską A4 znajdowała się gama silników benzynowych o pojemności od 1,6 do 2,8 litra i mocy od 101 do 193 KM. Dostępne były również silniki wysokoprężne TDI o pojemności 1,9 litra i 2,5 litra o mocy od 75 do 150 KM.
Sylwetka A4 stała się bardziej opływowa, a aerodynamiczne linie nadały jej dynamiczny i klasyczny wygląd. Nowy, bardziej aerodynamiczny kształt przyczynił się do lepszych osiągów i niższego zużycia paliwa. Pierwsza generacja była produkowana do 2001 roku i przeszła dwa liftingi w 1997 i 1999 roku.
A4 B6: nowa definicja elegancji i innowacyjności
Nowa generacja A4, która pojawiła się w 2000 roku, przyniosła znaczące zmiany w stylu, technologii i komforcie. Projekt nadwozia Waltera de Silvy podkreślał nowoczesną, elegancką sylwetkę, charakteryzującą się ostrzejszymi liniami, nową osłoną chłodnicy i bardziej dynamicznymi proporcjami. Wprowadzono również nową platformę PL46 z nieco większym nadwoziem i bardziej przestrzennym wnętrzem.
Audi A4 B6. Zdjęcie Audi AG
W 2001 roku dodano wersję Avant, a rok później wprowadzono wersję kabriolet. Wprowadzenie kabrioletu było ważnym krokiem w historii modelu i przyciągnęło kierowców poszukujących stylu.
Druga generacja kładła nacisk na nowe funkcje i bezpieczeństwo z ESP, wspomaganiem hamowania i bocznymi poduszkami powietrznymi w standardzie. Po raz pierwszy wprowadzono silnik FSI i bezstopniową przekładnię Multitronic, która zastąpiła skrzynię Tiptronic w modelach z napędem na przednie koła.
Pod maską drugiej generacji znalazły się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne o szerokim zakresie mocy, w tym popularna jednostka 1.8T. Ponadto dostępne były silniki benzynowe bez turbodoładowania o pojemności od 1,6 do 3 litrów i mocy od 102 KM do 220 KM. Silniki wysokoprężne były dostępne w wariantach 1.9 i 2.5 TDI o mocy od 101 KM do 180 KM.
Druga generacja Audi A4 nie tylko stała się bardziej nowoczesna pod względem technologicznym, ale także wyznaczyła nowe standardy w zakresie jakości wnętrza i komfortu jazdy, jeszcze bardziej umacniając pozycję Audi A4 na rynku premium.
B7: Ewolucja technologiczna i sportowy charakter
W 2004 roku wprowadzono kolejne zmiany i pojawiła się nowa generacja A4: stylistyka B7 wyróżniała się nowymi, bardziej dynamicznymi liniami nadwozia i charakterystyczną szeroką kratką singleframe, która stała się znakiem rozpoznawczym Audi. Zmiany te zaowocowały bardziej sportowym i agresywnym wyglądem. Nowy system MMI (Multi Media Interface) upraszczał korzystanie z multimediów i systemów samochodowych. W tym przypadku oferowano sedana i Avanta, a także wersję bez dachu. Istotne zmiany wprowadzono również we wnętrzu samochodu.
Audi A4 B7 Cabriolet. Zdjęcie Audi AG
W Audi A4 B7 wprowadzono również szereg najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, takich jak ulepszony napęd quattro, który dodatkowo poprawiał rozkład momentu obrotowego między osiami, zapewniając lepszą stabilność i prowadzenie w każdych warunkach. Ponadto Audi skupiło się na poprawie bezpieczeństwa, zwłaszcza dzięki adaptacyjnym reflektorom ksenonowym i systemom wspomagania jazdy, dzięki czemu A4 był jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.
Pod względem jednostek napędowych Audi A4 B7 było oferowane z szeroką gamą silników, w tym z najnowszym turbodoładowanym silnikiem benzynowym FSI i mocnym silnikiem wysokoprężnym TDI. Silnik 2.0 TDI był szczególnie popularny dzięki nowej technologii wtrysku common-rail, która zapewniała lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Modele benzynowe były dostępne w jednostkach o pojemności od 1,6 do 3,2 litra i mocy od 102 KM do 256 KM. Silniki wysokoprężne były dostępne w jednostkach o pojemności od 1,9 do 3 litrów i mocy od 116 KM do 233 KM.
B8: nowa platforma, innowacyjna technologia i elegancja
Kolejna generacja przyniosła więcej zmian. Wprowadzono całkowicie nową platformę MLB (Modular longitudinal Platform) z ulepszonym układem podzespołów i lepszymi właściwościami jezdnymi. Nowa platforma umożliwiła przesunięcie przedniej osi do przodu, co pozytywnie wpłynęło na rozkład masy i prowadzenie. To z kolei sprawia, że A4 B8 stało się bardziej zwrotne i zrównoważone.
Audi A4 B8 Avant. Zdjęcie Audi AG
Pod względem stylistyki samochód został zdecydowanie odmłodzony dzięki bardziej wyrazistym i dynamicznie narysowanym liniom nadwozia. Długi rozstaw osi, krótkie przednie zwisy i zaakcentowane przetłoczenia nadały autu nowoczesny i prestiżowy wygląd. Przód zdominowany został przez charakterystyczny grill singleframe, a reflektory z technologią LED stały się jednym ze znaków rozpoznawczych modelu i podkreśliły jego nowoczesny charakter.
Pod względem technicznym Audi A4 B8 również przeszło nowoczesną ewolucję. Dzięki wprowadzeniu adaptacyjnych amortyzatorów Audi Drive Select, charakterystykę zawieszenia można było teraz dostosować do stylu jazdy kierowcy (od komfortu po sportowy charakter). Innowacyjny system Multi Media Interface, został jeszcze bardziej rozwinięty, umożliwiając intuicyjną obsługę nawigacji, multimediów i systemów wspomagających kierowcę.
Audi A4 B8 było dostępne z szeroką gamą jednostek benzynowych i wysokoprężnych, z których wiele zostało wyposażonych w najnowszą technologię bezpośredniego wtrysku paliwa. W gamie silników benzynowych uwaga skupiła się na jednostce TFSI, która łączyła turbodoładowanie z wydajnym wtryskiem paliwa, oferując wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa: Dostępne byly jednostki benzynowe o pojemności od 1,8 litra do 3,2 litra, ta ostatnia w układzie V6, o mocy od 120 KM do 265 KM. W dieslach dostępne były silniki o pojemności 2 i 3 litrów i mocy od 120 KM do 245 KM.
W 2011 roku Audi A4 B8 przeszło facelifting z nową stylistyką, bardziej wyrafinowanym wnętrzem i dodatkowymi systemami wspomagającymi, takimi jak rozpoznawanie znaków drogowych i aktywny tempomat.
B9: ukoronowanie doskonałości
Audi A4 B9 Avant. Zdjęcie Audi AG
Najnowsza generacja A4 z silnikiem spalinowym została wprowadzona na rynek w 2015 roku. Wprowadziła ona bardziej zaawansowaną technologię i podkreśliła swój elegancki i sportowy charakter. Dzięki nowej platformie MLB Evo, model B9 był lżejszy i bardziej dynamiczny, przy zwiększonej wydajności i komforcie jazdy. Model ten podnosi również poprzeczkę jeszcze wyżej w zakresie aerodynamiki. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu zaledwie 0,23, B9 jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów w swojej klasie, zmniejszając zużycie paliwa i wyciszając kabinę. Nie wprowadzono większych zmian w sylwetce, ani ogólnym kształcie, ale wprowadzono subtelne zmiany, aby jeszcze bardziej podkreślić sportowy charakter. Linie nadwozia stały się ostrzejsze i bardziej sfazowane, aby uzyskać bardziej dynamiczny wygląd, a charakterystyczny grill singleframe, został poszerzony i obniżony. Wnętrze również zostało znacznie ulepszone, oferując bardziej luksusowe wykończenia i więcej miejsca, zwłaszcza dla pasażerów tylnej kanapy.
Audi A4 B9 zostało wyprodukowane w czasie, gdy przemysł motoryzacyjny przechodził poważną transformację cyfrową. Dostępne były najnowocześniejsze funkcje, w tym w pełni cyfrowy zestaw wskaźników i Audi Virtual Cockpit, dostępny po raz pierwszy w tej wersji. Nowy system informacyjno-rozrywkowy MMI Navigation Plus z ekranem dotykowym oraz udoskonalone systemy wspomagające kierowcę, takie jak aktywny tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych sprawiły, że jazda Audi A4 B9 stała się bardziej komfortowa i bezpieczna.
Model był dostępny ze zmodernizowanymi silnikami benzynowymi TFSI o pojemności 1,4 litra i 2 litrów i mocy od 150 KM do 245 KM. Dostępne były również silniki wysokoprężne o pojemności od 2 do 3 litrów i mocy od 136 KM do 286 KM.
Audi A4 B9 z 2019 roku przeszło lifting i odświeżono stylistykę, z bardziej agresywnymi reflektoromami LED, nowemu zderzakowi. Ulepszono technologię wewnątrz pojazdu - nowy system MMI z większym ekranem dotykowym i lepszą integracją z systemem mobilnym.
Audi A4 B9 Avant lift. Zdjęcie Audi AG
A4 ze sportową duszą
Oprócz standardowych wersji, Audi zawsze oferowało warianty dla tych, którzy chcą więcej sportowego charakteru i adrenaliny od swoich samochodów. Wersje S4 i RS4 zostały opracowane z myślą o tych osobach i charakteryzowały się nie tylko lepszymi osiągami, ale także unikalną stylistyką i zaawansowaną technologią.
Pierwsza wersja RS4 została wprowadzona na rynek na początku 2000 roku jako bezpośredni następca legendarnego RS2. Jego 2,7-litrowy silnik V6 biturbo generował 380 KM, co czyniło go jednym z najmocniejszych samochodów w swoim segmencie. Podobnie jak jego poprzednik, był dostępny tylko w specyfikacji Avant i miał zauważalnie bardziej agresywny wygląd niż standardowe A4. Poszerzone nadkola, większe zderzaki, unikalne felgi i układ wydechowy podkreślały sportowy charakter. Ponadto układ napędowy quattro zapewniał doskonałą trakcję i prowadzenie zarówno na suchych, jak i śliskich nawierzchniach.
Nowa generacja RS4 pojawiła się na rynku w 2006 roku i była dostępna we wszystkich wersjach nadwozia: sedan, avant i kabriolet. Tym razem Audi zdecydowało się umieścić pod maską wolnossący silnik V8 o pojemności 4,2 litra, generujący 420 KM i 430 Nm momentu obrotowego. Silnik ten charakteryzował się nie tylko mocą, ale także wysokimi obrotami, które sięgały 8250 obr/min, zapewniając kierowcy wyjątkowe wrażenia akustyczne i dynamiczne. Ta generacja była również wyposażona w nowy napęd quattro, który rozdziela moment obrotowy w stosunku 40:60, zapewniając bardziej dynamiczne prowadzenie i przyjemność z jazdy. Pod względem stylistyki, RS4 B7 charakteryzował się szerokimi nadkolami, agresywnym body kitem, niskim przednim zderzakiem i charakterystycznym grillem singleframe. Ulepszone hamulce ceramiczne i lekkie koła dodatkowo podkreślały sportowy charakter samochodu.
Audi RS4 B5 Avant. Zdjęcie Audi AG
Wersja RS4 trzeciej generacji, wprowadzona na rynek w 2021 roku, była powrotem do korzeni tylko z wersją Avant. Pod maską znalazł się znany z poprzedniej generacji wolnossący silnik V8 o pojemności 4,2 litra, generujący 450 KM i 600 Nm momentu obrotowego, co czyniło go jednym z najmocniejszych silników wolnossących w swojej klasie. Dzięki temu RS4 Avant przyspieszał do 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy. Nowością w tej generacji była dwusprzęgłowa, siedmiobiegowa skrzynia biegów S-tronic, która umożliwiała szybką zmianę biegów i kontrolę mocy silnika. Pod względem stylistyki RS4 B8 charakteryzowało się agresywnymi, ale eleganckimi liniami. Szerokie nadkola, sportowe zderzaki, duże wloty powietrza i charakterystyczny grill singlrframe podkreślały muskularny wygląd samochodu. We wnętrzu znalazły się sportowe fotele, spłaszczona u dołu kierownica oraz liczne detale z aluminium i włókna węglowego, które podkreślały sportowy charakter modelu.
Audi RS4 B9 Avant. Zdjęcie Audi AG
Jeśli RS4 był zbyt ekstremalny, istniała również opcja S4. Oparte na A4 B5, pierwsze Audi S4 pojawiło się w 1997 roku i było napędzane 2,7-litrowym silnikiem V6 twin-turbo o mocy 265 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Osiągi te pozwalały S4 B5 na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,6 sekundy. Sportowa stylizacja, taka jak bardziej agresywne zderzaki, poszerzone nadkola i charakterystyczne lusterka w kolorze aluminium, były cechą charakterystyczną tego modelu. Standardowo wyposażony w napęd quattro, S4 oferowało doskonałą trakcję i stabilność, co czyni go jednym z najbardziej wszechstronnych sportowych sedanów swoich czasów. Wnętrze charakteryzowało się sportowymi fotelami Recaro i aluminiowymi akcentami, podkreślającymi jego dynamiczny charakter.
Druga generacja S4, wprowadzona na rynek w 2003 roku, przyniosła poważne zmiany zarówno pod względem wzornictwa, jak i technologii. Największą innowacją był potężny 4,2-litrowy silnik V8 o mocy 344 KM, który zastąpił poprzedni silnik V6 biturbo (jak w RS4). Znacząco poprawiło to osiągi S4, umożliwiając mu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy. Stylizacja nadwozia charakteryzowała się bardziej muskularną sylwetką, agresywnymi zderzakami, 18-calowymi felgami aluminiowymi, lusterkami w kolorze aluminium i podwójnymi końcówkami układu wydechowego. Wnętrze S4 B6 kontynuowało sportową estetykę, dzięki skórzanym elementom i sportowym fotelom i z aluminiowym detalom.
Audi S4 B6 Cabriolet. Zdjęcie Audi AG
Zaledwie dwa lata później, w 2004 roku, wprowadzono na rynek nową generację S4. Silnik pozostał niezmieniony i nadal używano znanego silnika V8 o mocy 344 KM z generacji B6, ale wygląd znacznie się zmienił: w przeciwieństwie do swojego poprzednika, B7 miał bardziej agresywny wygląd i posiadał nowy przedni grill singleframe, przeprojektowane zderzaki, ulepszone reflektory i tylne światła. Wnętrze nadal oferowało luksus i sportowy charakter, dzięki wysokiej jakości materiałom, sportowym fotelom i bogatemu wyposażeniu, podczas gdy napęd quattro nadal wspierał dynamiczne właściwości jezdne.
Ostatni model S4 został wprowadzony na rynek w 2009 roku na bazie A4 B8. Największą innowacją było zastąpienie wolnossącego silnika V8 nowoczesnym doładowanym 3-litrowym silnikiem V6 TFSI o mocy 333 KM. Przez zmniejszenie liczby cylindrów, znacznie poprawiono wydajność i osiągi, co sprawiło, że auto przyśpieszało do 100 km/h w zaledwie 5 sekund i zużywało mniej paliwa. Audi S4 B8 charakteryzowało się bardziej nowoczesną stylistyką z ostrymi liniami nadwozia, szerszym grillem i reflektorami LED, które nadało mu nowy, dynamiczny wygląd. Innowacje techniczne objęły nową siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynię biegów S-tronic, która umożliwiała szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Tradycyjny napęd quattro został dodatkowo wzbogacony o torque vectoring, co poprawiło dynamikę jazdy w zakrętach.
Przyszłość elektromobilności
Audi A4 następnej generacji będzie modelem elektrycznym opartym na nowej platformie PPE. Oznacza to, że model będzie mógł korzystać z 800-woltowej architektury i wszystkich nowych rozwiązań związanych z tą platformą, co zapewni doskonałe osiągi pod względem zasięgu i szybkości ładowania przy jednoczesnym zachowaniu sportowego charakteru. Spalinowa wersja A4 zastępuje model A5 i jest obecnie dostępna w dwóch wersjach: limuzyna i avant.
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się