Skocz do zawartości
  • Hugo
    Hugo

    Masa emocji dzięki nowej technologii w Audi RS3

    Audi RS3 to najmocniejszy model w gamie i model wejściowy do świata Audi Sport. Ulepszenia obecnego modelu sprawiły, że stał się on jeszcze bardziej sportowy dzięki zoptymalizowanemu zawieszeniu. Zwiększona zwinność gwarantuje najlepsze czasy i ogromną przyjemność z jazdy, zarówno na torze, jak i na krętych drogach w codziennym życiu.

     

    Kiedy Audi po raz pierwszy wprowadziło rozdzielacz momentu obrotowego w RS3 w 2021 roku, ten kompaktowy samochód sportowy przeniósł dynamikę jazdy na nowy poziom. Wraz ze słynnym pięciocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem o mocy 400 KM i momencie obrotowym 500 Nm, kierowca wyścigowy i rozwojowy Audi Sport, Frank Stippler, ustanowił rekord okrążenia w klasie kompaktowej na torze Nürburgring Nordschleife. Trzy lata później scenariusz ten się powtórzył. Dzięki tym samym osiągom wyjątkowego silnika 2.5 TFSI, Audi RS3 po raz kolejny udowodniło, że jest najszybszym samochodem kompaktowym na torze wyścigowym w Eifel. Aktualny czas przejazdu wynosi 7:33,123. Jak to się stało? Kilka słów wyjaśnienia.

     

    Sukces kierowcy wyścigowego i rozwojowego Franka Stipplera oraz całego zespołu Audi Sport: rekord okrążenia nowego, przedprodukcyjnego modelu RS3

    Sukces kierowcy wyścigowego i rozwojowego Franka Stipplera oraz całego zespołu Audi Sport: rekord okrążenia nowego, przedprodukcyjnego modelu RS3. Zdjęcie: Audi AG

     

    „Rozdzielacz momentu obrotowego z w pełni zmiennym rozkładem momentu obrotowego między tylnymi kołami zapewnia nowy poziom dynamiki bocznej” - mówi Marvin Schwetter, kierownik techniczny projektu RS3. „Dostrzegliśmy potencjał poprawy i dopracowaliśmy szczegóły istniejącego modelu. W rezultacie samochód jest teraz jeszcze bardziej zwinny i lepiej zachowuje się na zakrętach”.

     

    Rozdzielacz momentu obrotowego - rozkład siły w Audi RS3 Sportback

    Rozdzielacz momentu obrotowego - rozkład siły w Audi RS3 Sportback. Zdjęcie: Audi AG

     

    Samochód udowodnił to na zakrętach hiszpańskiego pasma górskiego Montserrat i na torze Parc Mottor Castellori u podnóża pasma górskiego, na północny zachód od Barcelony. Dzięki ciasnym zakrętom, dużym zmianom wysokości i zróżnicowanemu układowi, ponad czterokilometrowy tor wyścigowy oferuje idealne warunki do doświadczenia zaawansowanej dynamiki jazdy nowym RS3. Wystarczy odpalić pięciocylindrowy silnik i wybrać odpowiedni tryb dla toru wyścigowego, aby doświadczyć precyzyjnej dynamiki bocznej.

     

    Zoptymalizowane zachowanie na zakrętach: porównanie Audi RS3 (2021) i Audi RS3 (2024)

    Zoptymalizowane zachowanie na zakrętach: porównanie Audi RS3 (2021) i Audi RS3 (2024). Zdjęcie: Audi AG

     

    RS3 łatwiej pokonuje zakręty, zapobiegając podsterowności na wejściach w zakręty dzięki ulepszeniom, takim jak wektorowanie momentu obrotowego hamulców. Oznacza to, że rozdzielacz momentu obrotowego przenosi moment obrotowy na tylne koła po zewnętrznej stronie zakrętu, podczas gdy koła po wewnętrznej stronie zakrętu są lekko hamowane. Dzięki tej precyzyjnie dostrojonej interwencji hamowania, RS3 podąża za promieniem zakrętu bardziej precyzyjnie niż wcześniej i ustawia się wcześniej i lepiej na szczycie zakrętu. Ułatwia to ponowne przyśpieszenie i osiągnięcie wyższych prędkości na wyjściu z zakrętu.

    Szybsza, kontrolowana zwinność jest możliwa dzięki zaawansowanym algorytmom, tj. bardziej precyzyjnemu połączeniu systemów kontroli zawieszenia: dwóch jednostek sterujących rozdziałem momentu obrotowego, elektronicznej kontroli stabilności i wektorowania momentu hamowania, tj. selektywnej kontroli momentu obrotowego kół, a adaptacyjne amortyzatory zawieszenia RS Sport, są bardziej wrażliwe na daną sytuację na drodze. Interakcja tych systemów poprawia również stabilność, na przykład na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni.

     

    Ujemne pochylenie kół na przedniej osi zapewnia większe podparcie boczne w Audi RS3 2024

    Ujemne pochylenie kół na przedniej osi zapewnia większe podparcie boczne w Audi RS3 (2024). Zdjęcie: Audi AG

     

    Dużo technicznych informacji, ale jak widać to wszystko działa jak powinno i zapewnia jeszcze więcej emocji i niezapomnianych wrażeń podczas pokonywania kolejnych zakrętów. W połączeniu z wyjątkowym dźwiękiem 5 cylindrowej jednostki napędowej stanowi naprawdę fajny zestaw, tak chętnie wybierany przez ludzi szukających auta na co dzień jak i do zabawy na torze.




    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia



    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...