W lipcu 2024 r. świat był świadkiem wielkiego debiutu nowego Audi A5, który oczarował media motoryzacyjne i potencjalnych nabywców. Teraz ten model udowadnia swoją wartość na krętych drogach Lazurowego Wybrzeża, prezentując swój pełny potencjał w jednym z najbardziej malowniczych i wymagających środowisk jazdy.
Wyobraź sobie scenerię wprost z filmu o Jamesie Bondzie: wąskie drogi wijące się przez francuskie Alpy, tunele wydrążone w skalistych zboczach gór, z ostrymi zakrętami, testującymi każdy aspekt konstrukcji samochodu. Ten malowniczy, ale wymagający teren oferuje idealną scenę dla najnowszego Audi A5, aby mogło zademonstrować swoje możliwości. Drogi wokół Nicei, z ich nieprzewidywalnymi zakrętami, wymagają od podwozia i układu napędowego samochodu maksimum, co czyni je idealnym miejscem do testowania osiągów modelu, zbudowanego na zaawansowanej platformie Premium Platform Combustion (PPC).
Audi A5 sedan. Zdjęcie: Audi AG
Moc i wydajność: silniki elektryczne z układem MHEV
Nowe Audi A5 wprowadza serię najnowocześniejszych silników, wyposażonych w technologię MHEV Plus — 48-woltowy łagodny układ hybrydowy Audi. z generatorem zespołu napędowego, rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem z napędem pasowym oraz akumulatorem litowo-żelazowo-fosforanowym. System MHEV Plus podnosi zarówno osiągi, jak i wydajność modelu A5 TDI oraz mocniejszych modeli S5. Dzięki dodatkowej mocy do 18 kW (24 KM), zapewnia dynamikę na stromych alpejskich przełęczach, a także doskonale sprawdza się w gęstym ruchu miejskim, gdzie silnik elektryczny przejmuje kontrolę podczas jazdy z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem. System odzyskuje energię podczas hamowania, przechowując ją w kompaktowym akumulatorze litowym, który może odzyskać do 25 kW mocy.
Ten hybrydowy system nie tylko zwiększa wydajność, ale także poprawia efektywność paliwową. W warunkach miejskich silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, zmniejszając zużycie paliwa podczas wolniejszej jazdy. Ponadto, zmagazynowana energia zasila podzespoły o dużym zapotrzebowaniu, takie jak układ klimatyzacji, który nadal działa, nawet gdy silnik jest wyłączony, zapewniając komfort w kabinie podczas postojów w ruchu ulicznym.
Audi A5 Avant. Zdjęcie: Audi AG
Dynamiczne prowadzenie: przeprojektowane podwozie
Zaangażowanie Audi w precyzyjne prowadzenie jest widoczne w odnowionym podwoziu nowych modeli A5 i S5. Zaprojektowany z myślą o zwinności i komforcie układ zawieszenia, przeszedł znaczące ulepszenia. Przekładnia kierownicza jest teraz bezpośrednio zamontowana do nadwozia za pomocą sztywniejszego drążka skrętnego, co poprawia połączenie między kierownicą a drogą, zapewniając kierowcom precyzyjne informacje zwrotne w każdych warunkach jazdy.
Podczas pokonywania zakrętów A5 korzysta z ulepszonej stabilizacji przechyłów, skoncentrowanej na tylnej osi, oraz sztywniejszego połączenia z tylnym zawieszeniem. Efektem jest bardziej zwinne prowadzenie. Zintegrowany układ sterowania hamulcami dynamicznie dostosowuje ciśnienie hamowania, umożliwiając bardziej agresywne pokonywanie zakrętów poprzez ukierunkowane interwencje hamowania kół po wewnętrznej stronie łuku.
Napęd 3.0 TFSI (270 kW) quattro ultra z technologią MHEV plus 48V. Zdjęcie: Audi AG
A5 standardowo wyposażony jest w dynamicznie dostrojone zawieszenie stalowe, natomiast S5 oferuje w standardzie zawieszenie sportowe. Oba modele mogą być wyposażone w opcjonalne adaptacyjne zawieszenie sportowe S z elektroniczną kontrolą tłumienia, zapewniające o 20 milimetrów niższą wysokość jazdy. System wyboru napędu Audi pozwala kierowcom wybierać spośród szeregu trybów jazdy, od sportowego ustawienia „dynamic” z twardszym zawieszeniem po bardziej zrelaksowany tryb „comfort”.
Wnętrze w stylu high-tech: dwa wyświetlacze i intuicyjne sterowanie
Wchodząc do nowego Audi A5, kierowcy są witani przez wyrafinowany cyfrowy kokpit. Centralnym punktem jest panoramiczny system podwójnego wyświetlacza składający się z 11,9-calowego wirtualnego kokpitu i 14,5-calowego ekranu MMI, oba elegancko zakrzywione dla łatwego dostępu i intuicyjnej obsługi. Trzeci 10,9-calowy wyświetlacz dla przedniego pasażera jest dostępny jako opcja.
Ten nowy interfejs został zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyjazności dla użytkownika, oferując bezproblemową kontrolę kluczowych funkcji pojazdu. Asystent głosowy Audi, aktywowany za pomocą prostego polecenia „Hej Audi”, oferuje teraz technologię AI zasilaną przez ChatGPT. Ten system może odpowiadać na pytania z zakresu wiedzy ogólnej lub dostarczać aktualizacje pojazdu w czasie rzeczywistym. To płynna integracja najnowocześniejszej technologii, dzięki której interakcje oparte na AI są na wyciągnięcie ręki kierowcy.
Kokpit Audi S5 sedan. Zdjęcie: Audi AG
Audi zaprojektowało na nowo również wyświetlacz przezierny (HUD), zwiększając widoczny obszar o ponad 85%. Ten konfigurowalny wyświetlacz HUD prezentuje najważniejsze informacje, takie jak prędkość, wskazówki nawigacyjne i szczegóły multimediów, pomagając kierowcy skupić się na drodze.
Dla tych, którzy cenią sobie wysokiej jakości dźwięk, Audi oferuje opcjonalny system dźwiękowy Bang & Olufsen 3D z głośnikami zintegrowanymi w zagłówkach. Dzięki 20 głośnikom i mocy 810 watów system ten zapewnia kierowcy i pasażerom wciągające wrażenia dźwiękowe. Głośniki w zagłówkach zwiększają również prywatność podczas rozmów telefonicznych i umożliwiają spersonalizowane wrażenia dźwiękowe dla każdego pasażera.
Ustanawianie nowych standardów w oświetleniu
W dziedzinie oświetlenia Audi A5 nadal przesuwa granice. Wyposażone w zaawansowane, konfigurowalne światła do jazdy dziennej LED z przodu i tylne światła OLED drugiej generacji z tyłu, A5 przekształca swoje oświetlenie w narzędzie komunikacji. Dzięki około 60 segmentom w każdym panelu OLED światła te mogą wyświetlać symbole, aby komunikować się z innymi użytkownikami drogi, zwiększając bezpieczeństwo w sytuacjach takich jak automatyczne parkowanie lub scenariusze awaryjne
Audi S5 sedan. Zdjęcie: Audi AG
Dynamiczne efekty świetlne podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu, to kolejny znak rozpoznawczy DNA Audi, łączący estetykę z funkcjonalnością. To samo dotyczy opcjonalnej aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej, która w niespotykany dotąd sposób dynamizuje światło w trójwymiarowych reflektorach i tylnych lampach, łącząc świat fizyczny z cyfrowym.
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się