Na początku listopada Audi ostatecznie zdecydowało, kto zajmie miejsce drugiego kierowcy w Stake F1 Team Kick Sauber. Jednak temu wydarzeniu towarzyszyły również doniesienia o częściowej sprzedaży zespołu Sauber Katarowi. Ponieważ tak się stało, wielu przypisuje to wydarzenie trudnej sytuacji finansowej Grupy Volkswagen. Czy tak naprawdę jest?
Audi sprzedało część swoich udziałów w zespole F1 firmie QIA
Nie jest tajemnicą, że grupa Volkswagen nie ma obecnie powodów do radości. Istnienie koncernu jest zagrożone, co prowadzi do licznych cięć i oszczędności kosztów, a marka macierzysta stoi w obliczu likwidacji kilku fabryk i masowych zwolnień pracowników. Jeśli chodzi o Audi, jak wielokrotnie informowaliśmy, tutaj również trudno jest być optymistą, ponieważ firma zamyka fabrykę w Brukseli. Brak inwestorów prowadzi również do likwidacji tysięcy miejsc pracy.
Tak więc wiadomość o sprzedaży części akcji zespołu Sauber F1, miała dla wielu podstawy finansowe. Wynika to z obecnego kryzysu grupy VW, który mógł zagrozić projektowi Formuły 1, bez finansowego zaangażowania Kataru. Dzisiaj raport, który został opublikowany przez dziennikarza Joe Sawarda, został oficjalnie potwierdzony. Zgodnie z oczekiwaniami tak się stało. Podczas Grand Prix Kataru, Audi ogłosiło, że osiągnęło porozumienie w sprawie sprzedaży mniejszościowych udziałów w zespole Qatar Investment Authority (QIA). Szef marki zaprzecza jednak, że taki ruch jest związany z kryzysem, przed którym stanęła Grupa VW.
Samochód pokazowy z premierowymi barwami Audi F1 w symulacji EA SPORTS F1® 22. Zdjęcie: Audi AG
Szef marki wyjaśnia, że projekt jest integralną częścią historii transformacji Audi
Katarczycy od dawna byli zainteresowani inwestowaniem w zespół F1 Sauber. Nie jest to zaskakujące, zwłaszcza że Katar posiada 17% udziałów w VW AG, a Qatar Airways jest już jednym z głównych sponsorów Formuły 1. Zastrzyk funduszy z pewnością będzie korzystny, ponieważ pozwoli Audi zrealizować długoterminową strategię i ścigać się w Formule 1. Wielu obawiało się, że sukces tego przedsięwzięcia jest zagrożony przez kryzys finansowy Volkswagena. Kiedy więc Audi ogłosiło sprzedaż udziałów w zespole F1 firmie QIA, szef marki wyjaśnił, dlaczego jest całkowicie zaangażowany w projekt, pomimo problemów firmy macierzystej. Dzięki temu okazuje się, że rozmowy z akcjonariuszami w Katarze rozpoczęły się rok temu i dlatego nie są wynikiem dramatu rozgrywającego się w Volkswagenie. Sprzedaż części akcji nie jest również związana z sytuacją finansową marki z Ingolstadt. Znalezienie inwestorów jest po prostu wynikiem potrzeby dodatkowego kapitału, aby zbudować silny zespół.
Cytat"Ten projekt Formuły 1 jest integralną częścią historii transformacji Audi. Nie można po prostu oszczędzać pieniędzy i budować przyszłości. Potrzebujemy inwestycji. I musimy przekształcić firmę, firmę Audi. Uważamy, że projekt Formuły 1 jest integralną częścią transformacji Audi".
Nie jest tajemnicą, że wiele innych zespołów podjęło podobne decyzje biznesowe. Ale w związku z tym pojawia się pytanie, czy zespół zmieni nazwę, aby uwzględnić udziały QIA.
Samochód pokazowy w malowaniu startowym Audi F1. Zdjęcie: Audi AG
Być może problem z prawami do nazwy zespołu Formuły 1 uległ zmianie
Döllner powiedział, że Audi nie zdecydowało jeszcze, czy zaangażowanie Kataru spowoduje, że którakolwiek z firm kupi prawa do nazwy zespołu od 2026 roku.
Cytat"Mamy teraz szerokie spojrzenie na tę kwestię. Decyzja nie została jeszcze podjęta. Audi będzie sponsorem tytularnym zespołu. Przyszłość pokaże, jakie będą konstelacje".
Szczegóły dotyczące poziomu inwestycji QIA nie zostały ujawnione. Fakt, że Katarczycy otrzymają około 30% udziałów, może oznaczać, że zastrzyki pieniężne mogą wynieść około 350 mln USD. Mattia Binotto powiedział, że pieniądze zostaną przekazane bezpośrednio zespołowi Sauber
Cytat"Ostatecznie myślę, że to właśnie musimy zrobić, aby zespół był zwycięzcą. A jeśli spojrzysz na różnicę między najlepszym zespołem a zwycięskim zespołem, to oczywiście jest tu wiele do zrobienia " - powiedział, którego słowa cytuje Motorsport.
Bez względu na to, co mówi Gernot Döllner, wykupienie przez Katar udziałów zespołu Formuły 1, odpowiada potrzebom Volkswagena i Audi. Wiadomo również, że są mile widziane, gdy obie firmy borykają się z problemami finansowymi. Infuzja zmniejsza ryzyko niepowodzenia, które wisi nad zespołem znajdującym się na końcu klasyfikacji rankingu konstruktorów.
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się