Skocz do zawartości
  • Hugo
    Hugo

    RS Q8 Performance - najmocniejsze Audi z silnikiem spalinowym

    "RS Q8 Performance łączy codzienną praktyczność i sportowe atrybuty jak żaden inny pojazd”. Takimi słowami Roland Waschkau (jeden z projektantów modelu), podsumował najmocniejszy seryjny samochód z silnikiem spalinowym w historii Audi i zabrał auto na kręte drogi południowej Hiszpanii oraz na tor ParcMotor Castelloli.

     

    Nowa wersja RS Q8 Performance, to najwyższy poziom konfiguracji w tej serii modeli

     

    Roland Waschkau pracuje dla Audi od ponad 25 lat i odpowiada za rozwój podwozi pojazdów Audi RS.

    Roland Waschkau pracuje dla Audi od ponad 25 lat i odpowiada za rozwój podwozi pojazdów RS. Zdjęcie: Audi AG

     

    Dzięki mocy 640 KM, momentowi obrotowemu wynoszącemu 850 Nm i doskonałym komponentom podwozia, ten SUV został zbudowany z myślą o trudnych drogach wokół Sitges i torze ParcMotor Circuit w Castellori, gdzie RS Q8 mogło zaprezentować swoje walory. Roland Waschkau, który od wielu lat zajmuje się projektowaniem podwozi i był odpowiedzialny za model R8, wyjaśnia: „Uważam, że RS Q8 Performance z adaptacyjnym sportowym zawieszeniem pneumatycznym w standardzie, jest niemal idealnym towarzyszem na autostradzie i na Nordschleife”. Samochód opuszcza fabrykę w Bratysławie na Słowacji z regulowanym tłumieniem zawieszenia pneumatycznego i ustawieniami specyficznymi dla modeli RS, w standardzie.

     

    Na drogach w górach Montserrat, pomiędzy imponującymi skałami, a błękitnym Morzem Śródziemnym, znajdują się trudne skrzyżowania, krótkie proste i wiele zakrętów. Kierowca, który pracuje dla Audi od 25 lat, czuje się jak tutaj ryba w wodzie. System eAWS (elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu) pokazuje swoją prawdziwą wartość na krętych wiejskich drogach. Dzięki czterem kołom skrętnym, promień skrętu jest zauważalnie mniejszy.

     

    Komponenty zawieszenia, które zapewniły RS Q8 Performance tytuł rekordzisty na Nordschleife, gwarantują również pierwszorzędną przyjemność z jazdy poza torem

     

    Projektant podwozia Roland Waschkau, który pracuje dla Audi od ponad 25 lat, wie, jak precyzyjnie poprowadzić RS Q8 Performance zgodnie z założeniami ParcMotor Castellolí.

    Roland Waschkau podczas przejazdu RS Q8 Performance na torze ParcMotor Castelloli. Zdjęcie: Audi AG

     

    Opcjonalna elektromechaniczna stabilizacja przechyłów bocznych (eAWS) znacznie ogranicza ruchy boczne nadwozia. Gdy RS Q8 Performance jedzie w linii prostej, obie osie są połączone między dwiema połówkami stabilizatora za pomocą kompaktowego silnika elektrycznego. Gdy pojazd wjeżdża w ciasny zakręt, silnik elektryczny obraca stabilizatory względem siebie, co znacznie zmniejsza przechyły boczne. „W zależności od trybu jazdy, jazda może być relaksująca lub bardzo sportowa, z bardzo niewielkim przechyłem nadwozia”. Energia napędowa dla systemu eAWS jest dostarczana przez akumulator litowo-jonowy 48 V. Kompaktowa, lekka jednostka magazynowania energii, która może szybko absorbować i uwalniać wysokie prądy, zasila dwa silniki elektryczne o maksymalnej mocy 1,5 kW każdy.

     

    Po długiej jeździe testowej w górach Montserrat czas na wiztę w ParcMotor Circuit w Castellioli. Dzięki wymagającym zakrętom, dwóm długim prostym, 9-procentowemu nachyleniu, 8-procentowemu spadkowi i łącznej długości 4,1 kilometra, jest to idealny tor testowy dla osiągów RS Q8. Jedyny tor wyścigowy w kształcie ósemki w Hiszpanii, z siedmioma zakrętami w prawo i czterema w lewo, jest wymagający technicznie. Washkau doskonale o tym wie i odpowiednio dostosowuje samochód przed opuszczeniem pasa serwisowego: Podczas gdy RS Q8 Performance przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy, tor pod Barceloną nie pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 305 km/h. Po okrążeniu demonstracyjnym doświadczony projektant oraz kierowca wyścigowy, pokonali tor najmocniejszym seryjnym samochodem z gamy Audi, napędzanym silnikiem spalinowym V8. „Wysokie osiągi tej koncepcji pojazdu, zostaną zrealizowane nie tylko w ParcMotor Castelloli. Rekord okrążenia na torze Nürburgring Nordschleife wynoszący 7:36,698 mówi sam za siebie".

     

    RS Q8 Performance doskonale łączy w sobie przydatność do codziennego użytku i sportowe cechy

     

    RS Q8 Performance na torze ParcMotor Castelloli

    RS Q8 Performance na torze ParcMotor Castelloli. Zdjęcie: Audi AG

     

    Rekordowy czas jest wynikiem nie tylko silnika o dużej pojemności skokowej, ale także standardowego ceramicznego układu hamulcowego RS. Wspomniana wcześniej elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów bocznych i sportowy mechanizm różnicowy quattro, które dodatkowo zwiększają dynamikę jazdy, są dostępne jako opcje dla klientów. „Układ napędowy quattro zapewnia optymalny rozkład momentu napędowego między przednią i tylną osią. Dzięki systemowi eAWS i sportowemu mechanizmowi różnicowemu, RS Q8 Performance jest niezwykle zwinny i neutralny w zakrętach o dużym promieniu na tym torze wyścigowym”, wyjaśnia Washkau. Podczas zmiany pasa ruchu przy dużych prędkościach, tylne koła skręcają o 1,5 stopnia w tym samym kierunku, co przednie koła. Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają o 5 stopni w kierunku przeciwnym do przednich kół. Zmniejsza to promień skrętu.

     

    Moc ośmiocylindrowego silnika bi-turbo, gwarantuje wyjątkową dynamikę jazdy w każdych warunkach. Washkau podsumowuje: „Czy to w ParcMottore Castellori czy w górach, widać, że interakcja między układem napędowym, elementami podwozia i układem kierowniczym jest skrupulatnie skoordynowana”. To auto jest niemal idealnym kompromisem między codzienną użytecznością, a ekstremalnie sportową charakterystyką. Ustawia poprzeczkę bardzo wysoko także pod względem dźwięku. Nowo opracowany i lekki układ wydechowy, nie tylko umożliwia wysoką wydajność dzięki zmniejszonemu ciśnieniu wstecznemu, ale także zapewnia bardziej sportowy i emocjonalny dźwięk. Opcjonalny układ wydechowy RS Sport, oferuje jeszcze lepsze wrażenia dźwiękowe i wyróżnia się wizualnie dzięki błyszczącym czarnym końcówkom”.

     




    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia



    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...