Witam w kolejnym manualu. Poniższy tutorial przyda się przede wszystkim osobom, które mają w planach zakup (bądź już zakupiły) fotele w pełni sterowane elektrycznie z obsługą pamięci oraz lusterka zewnętrzne z funkcją składania. W moim przypadku poszedłem troszkę inną drogą – posiadam siedzenia z manualną regulacją jednak w związku z tym, że niedawno wymieniałem lusterka zewnętrzne na pełną opcję postanowiłem dołożyć także instalację, która zapamięta ich położenie. Zacznę jednak od pełnego wariantu (fotele i lusterka).
Na początek garść info o sposobie działania.
Programowanie panelu pamięci:
W kieszeni tapicerki drzwi kierowcy znajduje się panel z przyciskami służącymi do zapamiętywania aktualnych ustawień lusterek i fotela kierowcy. Zaprogramowanie ustawień wykonujemy w następujący sposób - po ustawieniu lusterek i fotela w dogodnej pozycji wystarczy przytrzymać przycisk MEMO, dodatkowo naciskając i przytrzymując przez chwilę klawisz 1, 2, 3 lub 4 (w ten sposób pod danym przyciskiem zapisujemy w pamięci sterownika bieżące nastawienie). Od tej pory aby wywołać zapisaną konfigurację wystarczy nacisnąć dany przycisk (nacisnąć przy otwartych drzwiach kierowcy lub nacisnąć i przytrzymać do osiągnięcia pozycji w przypadku zamkniętych drzwi kierowcy).
Przypisanie ustawienia pamięci do kluczyka/pilota:
Wciskamy przycisk panelu pamięci np. nr "2", przytrzymujemy go i naciskamy przycisk otwierania na pilocie. To spowoduje przypisanie do kluczyka pozycji pamięci nr. 2.
Konfigurację można także przypisać do kluczyka w inny sposób – przy zamykaniu auta pilotem, aktualne ustawienie lusterek i fotela zostaje przypisane automatycznie aktualnie wykorzystywanemu kluczykowi. Od tej pory gdy otworzymy auto tym kluczem, lusterka i fotel automatycznie ustawią się w przypisanych do niego pozycjach. W pierwszej kolejności (zwolnienie blokady zamka pilotem) ustawią się lusterka – po otwarciu drzwi kierowcy zostanie ustawiony fotel.
Funkcja opuszczania prawego lusterka po włączeniu biegu wstecznego ("tilt"):
Oprócz opcji zapisywania pozycji lusterek i fotela w prezencie dostajemy także funkcję składania lusterka po stronie pasażera. Po wrzuceniu wstecznego biegu jeśli joystick lusterek jest ustawiony w pozycji prawego lusterka – szkło po stronie pasażera automatycznie zjedzie na dół pokazując krawężnik. Lusterko ustawi się w poprzedniej pozycji po ustawieniu joysticka w pozycji 0 (względnie L) lub gdy po wybraniu biegu przedniego przekroczymy prędkość 15km/h. Sprytne to i przydatne (w zasadzie dla tej funkcji rezałem cały układ).
Aby wyłączyć obsługę pamięci wystarczy ustawić przycisk STOP w pozycji OFF. Ot i cała filozofia.
Podejście do kosztorysu jest dosyć trudnym wyzwaniem z powodu ilości kombinacji konfiguracji jakie mogą występować w naszych autach – może prościej będzie jeśli podzielę wycenę właśnie pod tym kątem...
Wariant I: kupujemy fotele z fabrycznie przygotowaną wiązką i sterownikiem pamięci oraz lusterka z obsługą pamięci:
- Kompletne lusterko z funkcją składania i pamięci (300/400zł allegro)
- Sterownik drzwi (silniczek podnoszenia szyb) dla kierowcy i pasażera (75-150zł allegro)
- 8E1 959 527 – panel przycisków do kieszeni tapicerki (dostępne różne kolory) (33zł ASO)
- 8E0 959 769 5PR – zespół przełączników do zapamiętywania pozycji (301zł ASO/100zł allegro)
- 8E0 971 980 – wtyczka do zespołu przełączników (czarna, 10-pin) 910zł ASO)
- 8E0 959 565 A 4PK – joystick lusterek (4-pozycyjny) (115zł ASO)
- 8E1 867 171 C – panel (mocowanie przycisków) w tapicerce drzwi (posiada ikonę 4-tej pozycji joysticka - dostępne różne kolory) (70zł ASO)
- 000 979 009 – piny do wiązki tapicerki drzwi (dostępne tylko w zestawie naprawczym czyli gotowy kabelek z założonymi dwoma pinami – zatem potrzebujemy 10szt.) (8,50zł ASO) Wyjdzie taniej jeśli kupicie piny na allegro – użytkownik radiofabric sprzedaje odpowiedniki tych z ASO (pojedyncze piny). Za 10szt. zapłacicie 7zł (potrzeba 19szt.)
- 000 979 132 – piny do wiązki fotela (także dostępne jako zestawy naprawcze – jeśli ori, potrzebujemy 3 szt., w przypadku zakupu pojedynczych – 5szt.) (8zł ASO)
- 000 979 131 - pin do czarnej kostki 20-pin w słupku A (8,50zł ASO) (potrzebna 1szt.)
- 10m przewodu jednożyłowego (przekrój 0.35mm)
RAZEM: ok. 350zł (+700zł lusterka +200zł silniczki drzwi) = 1250zł
Tutaj mała uwaga odnośnie silniczków podnoszenia szyb – najlepiej będzie jeśli przed dokonaniem zakupu sprawdzicie jakie modele znajdują się w Waszym aucie. Może akurat okaże się, że ta część modyfikacji ominie Was z racji bonusa z fabryki.
Aby zweryfikować jaki sterownik znajduje się w drzwiach wystarczy podpiąć się VAGiem do modułu komfortu (46) – ekran główny zawiera interesujące nas informacje:
Jeśli nie dysponujecie VAGiem, można też ściągnąć tapicerkę drzwi i sprawdzić samemu. Jednak z racji często łamiących się spinek i mocowań tapicerki raczej odradzam – lepiej udać się na lokalnego spota, koledzy dysponujący interfejsem na pewno pomogą.
Sterowniki drzwi które obsługują sterowanie pamięcią lusterek to:
8E1 959 801 / 802
8E1 959 801E / 802E
8E1 959 801F / 802F
8E1 959 801G / 802G
Pozostałe modele (B, H) nie współpracują - ich gniazda nie posiadają wszystkich wymaganych pinów..
Jeśli chodzi o wybór prawidłowych lusterek – najpewniej jest sprawdzić wiązkę lusterka. Pełna opcja (sterowanie, grzanie, składanie, fotochrom i pamięć) posiada 14 przewodów (kostka ma 16-pin). Za pamięć odpowiadają piny 13 (biało/żółty), 14 (niebiesko/czerwony), 15 (szaro/żółty), 16 (szaro/biały). Nie sugerujcie się samym składaniem – ta opcja nie zawsze występowała w parze z pamięcią.
Instalacja
Zaczynamy od demontażu tapicerki drzwi.
Pamiętajcie o dokupieniu łamiących się spinek mocujących tapicerkę drzwi - 8E0 868 243 - za sztukę w ASO zapłacicie jakieś 2zł (potrzeba maksymalnie 6szt.)
Zaczynamy od wycięcia otworu w kieszeni tapicerki drzwi kierowcy – tutaj trzeba zachować ostrożność i nie zapędzić się z ciachaniem za daleko.
Do zrobionego otworu przymierzamy panel z przyciskami – przymocujemy go do tapicerki drzwi przy pomocy pistoletu na gorący klej (dobrze będzie zaopatrzyć się w czarne wkłady, w przypadku ewentualnego wycieku poza panel – nie będzie to aż tak widoczne).
Zaczynamy od oklejenia taśmą papierową zewnętrznej strony panelu – zabezpieczy to plastik przed klejem który mógłby wypłynąć w miejscach gdzie będziemy mocować nasz element.
Do pomocy przyda się druga osoba – pierwsza klei pistoletem w momencie gdy druga przytrzymuje panel w prawidłowej pozycji. Klej stygnie bardzo szybko – tak to wygląda od strony wewnętrznej.
A tu już na gotowo, jak z fabryki.
Na koniec pozostaje połączenie zespołu przycisków ze sterownikiem drzwi – zastosowane w obu kostkach piny to 000 979 009 (lub zastępnik z allegro)
Korzystając z okazji, iż mamy rozebrane drzwi uzupełnimy wiązkę elektryczną o kabelek łączący sterownik pamięci z modułem w drzwiach kierowcy. Punktem pośrednim tego połączenia jest 20-pinowa czarna kostka zamocowana w słupku A. Aby się od niej dostać od strony wnętrza trzeba zrzucić klapkę bezpieczników oraz osłony dolnych słupków A a także schowek pod kierownicą. Dodatkowo aby dostać się do wnęki kostki wymagane będzie odpięcie plastikowego uchwytu kostek. Od strony zewnętrznej trzeba jeszcze zdjąć gumę osłaniającą przewód (środkowa część zewnętrznego słupka A). Ściągamy też podpórkę lewej stopy.
Aby wyciągnąć 20-pinową czarną kostkę trzeba się trochę nagimnastykować Zaczynamy od ściągnięcia gumy osłaniającej przejście wiązki w poszycie drzwi – teraz możemy odpiąć wtyczkę. Będziemy musieli przeciągnąć kabelek do sterownika drzwi – wymaga to zdemontowania głośnika średnio tonowego. Wyciągamy także gumę osłaniającą wiązki idące do sterownika drzwi. W kostce 20-pinowej w słupku A interesuje nas pin nr 4 – łączymy go z pinem nr 10 w 10-pinowej czarnej kostce sterownika drzwi. Przy pomocy „trytytek” spinamy kabelek z oryginalną wiązką i możemy składać tapicerkę drzwi.
Nie zapinamy jeszcze 20-pinowej kostki ponieważ trzeba doprowadzić przewód i pin po stronie wtyczki – ta znajduje się we wnęce do której uzyskamy dostęp po wyjęciu gumy osłaniającej wiązkę wchodzącą do słupka A. Szczerze przyznam, że aby wyjąć gniazdko z tej wnęki namęczyłem się nieziemsko. Podpinamy kabelek w pin nr 4, zostawiamy go luzem i bierzemy się za kolejny etap.
Teraz trzeba dostać się pod fotel.
Aby wpiąć się do czerwonej kostki pod fotelem kierowcy – trzeba będzie podnieść podłogę. Zaczynamy od odpięcia minusowej klemy akumulatora (będziemy odpinać wiązkę airbag – żółta wtyczka pod fotelem – ponoć wystarczy nie włączać zapłonu ale lepiej nie kusić losu). Odkręcamy fotel (4 śruby XZN 10 - gwiazdka 12 ramienna) – odpinamy kostki i kładziemy fotel na tylnej kanapie (dzięki temu oszczędzamy sobie dodatkowej zabawy z demontażem pasów i słupka B).
Teraz można brać się za podłogę – po podniesieniu przydaje się coś do zablokowania wykładziny tak aby nie przeszkadzała zbytnio przy manipulowaniu w strefie podłogi. Baniak na płyn do spryskiwaczy w moim przypadku spisał się idealnie.
Wyjmujemy czerwoną kostkę wciskając ją w kierunku podłogi (z boku trzymają ją dwa plastiki – wystarczy je odchylić). W zasadzie aby ułatwić sobie montaż – można wysunąć wszystkie kostki i przeciągnąć je w okolice komfortu – łatwiej będzie przerabiać wiązkę. Kable prowadzone są w plastikowym kanale – aby je wyciągnąć trzeba odpiąć dwa plastikowe górne zapięcia.
Aby umożliwić instalację nowych pinów odbezpieczamy kostkę wysuwając zabezpieczenie (różowy plastik).
Zależnie od wyposażenia w naszym aucie – kostka będzie różnie obsadzona. Najbogatszy wariant to:
Pin 1: N/C
Pin 2: Zasilanie lampki przestrzeni nóg pasażera za kierowcą
Pin 3: Masa lampki przestrzeni nóg pasażera za kierowcą
Pin 4: Zasilanie elektryki fotela
Pin 5: Masa elektryki fotela
Pin 6: CAN High (sygnał ze sterownika memo)
Pin 7: CAN Low (sygnał ze sterownika memo)
Pin 8: N/C
Pin 9: Linia diagnostyczna sterownika memo
Pin 10: Połączenie sterownika memo ze sterownikiem drzwi kierowcy
Zatem dodając instalację pamięci uzupełniamy kostkę o piny 6,7,9 i 10. Schemat połączeń wygląda następująco:
Tutaj zatrzymam się na chwilę – jeśli fabryczne fotele były obsługiwane całkowicie manualnie (brak sterowania odcinkiem lędźwiowym) trzeba będzie dołożyć także piny 4 i 5 (zasilanie i masa elektryki fotela). Osoby które posiadały wcześniej elektryczne sterowanie lędźwiami mają już przygotowaną instalację (jeśli chodzi o zasilanie i masę sterownika pamięci – tutaj też mamy spokój jeśli nabyliśmy fotele z fabryczną instalacją memory – dodanie obsługi pamięci do foteli w pełni elektrycznych nie posiadających sterownika opiszę w dalszej części poradnika).
Aby sterownik pamięci mógł komunikować się z pozostałymi modułami wymagane będzie podpięcie się do szyny CAN Komfort (Low i High). Teoretycznie powinniśmy wpiąć się w niebieską 32-pinową kostkę w zegarach (pin 17 = High, pin 18 = Low) – w moim przypadku podłączyłem się znacznie bliżej mostkując się z wiązką CAN sterownika PDC (kable prowadzone są przy module komfortu czyli praktycznie zaraz przy gniazdach wiązki fotela). Szukamy kabelków pomarańczowo/brązowego (CAN Low) o raz pomarańczowo/zielonego (Can High) – kabelki te będą skręcone. Tniemy i zachowując zasadę nie rozplatania tego przewodu na długość większą niż 50mm łączymy poszczególne sygnały CAN z odpowiednimi przewodami z czerwonej wtyczki.
Następnie podpięcie K-Line w 15 pin gniazda diagnostycznego (teoretycznie można do tego celu znów wykorzystać wiązkę PDC – oczywiście zakładając że autko posiada ten system). Osobiście mostkowałem się z kablem diagnostycznym (zielono/niebieski) tuż przed gniazdem
I to już wszystko – ze składaniem nie powinno być problemów – wszystko w odwrotnej kolejności. Jedyne o czym mogę wspomnieć to potrzeba nauczenia modułu pamięci VINu Waszego auta. Po podpięciu się VAGiem do sterownika pamięci (36) należy wejść w adaptację (10) -> kanał (7x). W polu New Value wpisać wartość 20771 – sprawdzić czy sterownik ją przyjmie (Test) a następnie zapisać (Save). Prawidłowe kodowanie (07) sterownika pamięci to 00002.
Wariant II: Dodajemy obsługę pamięci lusterek w aucie z fotelami z manualną regulacją (względnie z regulacją elektryczną odcinka lędźwiowego)
Jeśli chodzi o instalację – wykonujemy te same czynności co w przypadku wariantu I. Następnie tworzymy brakującą wiązkę pomiędzy sterownikiem pamięci a czerwoną kostką w podłodze.
Dochodzą nam dodatkowe elementy:
- 8E0 959 760 – sterownik pamięci ustawień lusterek/foteli (1498zł ASO // 100-200zł allegro)
- 4B0 973 721 – kostka sterownika (12-pin) (10zł ASO)
- 1J0/8L0 972 977 D – kostka sterownika (32-pin) (11zł/33zł ASO)
- 8E0 959 729 – uchwyt sterownika (40zł ASO)
- N 907 976 01 – śruba (x2) (2,50zł ASO)
- N 011 692 9 – podkładka (x2) (0,70zł ASO)
- N 011 182 1 – nakrętka (x2) (0,50zł ASO)
- 000 979 131 - pin do czerwonej kostki (8,50zł ASO) (potrzebna 2szt. z ASO lub 4szt. z allegro)
- 000 979 018 EA - pin do kostki sterownika (20zł ASO) (potrzeba 2szt. z ASO lub 4szt z allegro)
- 000 979 225 - pin do kostki sterownika (6,50 ASO) (potrzeba 2szt.)
- 2m przewodu jednożyłowego o przekroju 2,5mm
- 4m przewodu jednożyłowego o przekroju 0,35mm
RAZEM: ok. 300zł
Fotele z manualną regulacją mają inny stelaż niż wariant w pełni elektryczny – w związku z tym sterownika memo nie da się przymocować „fabrycznie” do fotela. Dopóki czegoś nie wymyślę moduł zostanie luzem pod siedziskiem – może Wy wpadniecie na jakiś pomysł odnośnie mocowania.
Wariant III: Mamy fotele w pełnej elektryce bez fabrycznej instalacji zapamiętywania pozycji
Przechodzimy przez wariant I i II – oprócz tego poprowadzimy wiązkę między sterownikiem pamięci a silnikami pozycji fotela zgodnie z poniższym schematem.
Na koniec chciałbym bardzo podziękować Maćkowi (fantastic) za pomoc w wykonaniu powyższej instalacji. Pozdrawiam i życzę samych udanych modyfikacji.
Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.
Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.