Dezaktywacja poduszki pasażera jest dostępna jako opcja od samego początku produkcji B6. Do jej wyłączenia służy stacyjka montowana w schowku pasażera – obsługujemy ją tym samym kluczem co auto. Dezaktywując poduszkę pasażera wyłączamy także prawą kurtynę. Koszt całej operacji biorąc pod uwagę nowe części to niecałe 300zł. Jeśli poszukamy na allegro – ze spokojem zamkniemy się w 100zł.
Mamy 2 rodzaje instalacji dezaktywacji poduszki - do 06.2002r i od 06.2002r (dokładne przejście między numerami VIN zamieściłem w dalszej części poradnika). Pierwsza różnica polega na umiejscowieniu wskaźnika wyłączenia poduszki. Do 06.2002 znajdował się on w panelu oświetleniowym w podsufitce (od 06.2002r. wskaźnik zawędrował na konsolę środkową - zamiast szuflady na monety wchodzi tam LED „Airbag Off” + zaślepki lub inne przełączniki dodatkowego wyposażenia tj. PDC lub elektryczna roleta tylnej szyby w sedanie). Tak to wygląda u mnie:
A tak przed czerwcem 2002:
Kolejna różnica to stacyjka - do 06.2002r. IMO była lepiej wykonana: dobrej jakości bębenek, dobry plastik i podświetlone napisy na przednim panelu stacyjki. Po 06.2002r. pojawił się plastikowy badziew bez podświetlania. Na ten element jesteśmy skazani zależnie od rocznika który posiadamy – stacyjka pracuje tylko z kluczem ze swojego przedziału VIN (jeśli mamy auto sprzed 06.2002 – kupujemy stary model, jeśli od 06.2002 – jesteśmy skazani na nowy).
Wygląd stacyjki do 06.2002:
...i od 06.2002:
Koszt nowego przełącznika w ASO to ok. 160zł. Do tego dochodzi jeszcze oprawka styków:
- przełącznik i oprawa (5-pinowa) styków stosowana do 06.2002 czyli VIN >= WAUZZZ8E*3100000
8E0 919 237 5PR - 168zł
4B0 973 605 A - 21zł
- przełącznik i kostka (3-pinowa) stosowana od 06.2002 czyli VIN >= WAUZZZ8E*3100001
5P0 919 237 B lub 5P0 919 237C - 190zł
7L0 972 776 - 5zł
000 979 025 (pin do kostki) - 17zł szt. (x2)
Samo zamontowanie przełącznika i uzupełnienie wiązki schowka nie będzie stanowiło problemu. Jeśli nie zdecydujecie się o nowy (już wyposażony) schowek wystarczy wyciąć otwór na stacyjkę w górnym lewym rogu starej "szafy". Wiązkę schowka uzupełniamy o 5 przewodów (wariant do 06.2002) lub o 3 (od 06.2002) – różnica w okablowaniu wynika z braku dodatkowego oświetlenia stacyjki nowszego modelu. Dalsza część wiązki (tam gdzie wpinamy się wtyczką wiązki schowka) powinna być fabrycznie przygotowana pod wyłącznik – sprawdzałem w kilku B6 i B7. Gniazdo, w które wpinamy się wtyczką wiązki schowka ma obsadzone piny 3 i 6 (oraz 5 = masa wiązki airbag). Są one połączone z odpowiednimi pinami wtyczki sterownika Airbag (analogicznie 83 i 81 - kabelki fioletowo-żółty i fioletowo-biały). Są to sygnały ON i OFF ze stacyjki. Masę przełącznika fabrycznie podpinamy do pinu 5 kostki wieńczącej wiązkę schowka. Jeśli Wasz wariant to stary przełącznik - podświetlenie bierzemy z wiązki schowka (mostek z lampką oświetlającą jego wnętrze, pin 2 lampki to zasilanie – pin 1 to masa).
Piny do brązowego konektora wiązki schowka:
000 979 131 - żeńskie (8zł szt. = kabelek z dwoma pinami)
000 979 132 - męskie (8zł szt. = kabelek z dwoma pinami)
W tym momencie zaczyna się najmniej przyjemna część - wskaźnik wyłączenia poduchy jest obowiązkowym elementem całego układu. Jeśli go nie podłączymy na zegarach wywali nam kontrolkę AIRBAG (w sterowniku zapisze się błąd zamknięcia obwodu lampki). Cała zabawa polega na tym aby podpiąć LED do sterownika AIRBAG i tutaj leży pies pogrzebany, ponieważ aby dorwać się do kostki trzeba zrzucić konsolę środkową (tunel, radio/RNS-E, panel klimy, wkładki środkowe, wajchę ręcznego, osłonkę lewarka). Wszystko po to aby podłączyć dwa kabelki (masę i zasilanie) do pinów 70 i 65 (65 będzie już obsadzony z innego źródła, mostkowałem się tuż przed kostką).
Oto schemat całej instalacji:
Rozpiska pinów dla stacyjki dezaktywacji pasuje zarówno dla starego jak i nowego modelu – tyle że od 06.2003 nie będzie pinów nr 4 i 5.
Sposób prowadzenia wiązki:
Nie wiem jak to dokładnie wygląda w przypadku "do 2003" - na ile wiązka jest tam przygotowana. Jeśli okazałoby się, że trzeba tachać przewody przez słupek A i dach aż do panelu oświetleniowego to chyba lepiej sobie darować i rezać konsolowy wariant, będzie bliżej Oznacza to rezygnację z szufladki, no chyba że planujecie wrzucić LED w jakieś mniej przystępne miejsce, np. półkę pod kierownicą
Instrukcje które przydadzą się przy rozbieraniu auta...
Demontaż schowka
Zaczynamy od wyjęcia radia/RNS-E przy pomocy kluczy „wyjmaków”
Panel klimatyzacji da się teraz wysunąć bez problemu – odłączamy jego okablowanie
Ściągamy górną ramkę...
...i na wszelki wypadek szufladkę/przełączniki i uchwyt kubka
Teraz tylna popielniczka...
...i podłokietnik.
Popielniczka z przodu
Ramka skrzyni biegów – w automacie wyjmujemy ramkę całkowicie. W przypadku manuala nie ma takie potrzeby – wystarczy odpiąć ramkę i obrócić ją wraz z mieszkiem przodem do góry (pozwoli to na ściągnięcie konsoli bez dodatkowego bawienia się w ponowne mocowanie mieszka do drążka zmiany biegów).
Zanim zabierzemy się za tunel – został jeszcze uchwyt telefonu
Czas na część główną
Wszystkie śruby zaznaczone są na rysunku – boczne (w nogach) są zaślepione małymi plastikami. Troszkę kłopotu może sprawić pozbycie się elementu opisanego jako nr 5. Trzeba go podważyć a następnie odkręcić i wyciągnąć widełki znajdujące się pod nim (6). Po rozkręceniu pozostałych elementów pozostaje już tylko ściągnąć tunel (delikatne problemy będą w okolicach ręcznego – jego obudowa jest przymocowana do tunelu 2 kołkami (dacie radę).
Oto lista wymaganych części:
8E1 941 567 5PR - 15zł (ramka mocowania przełączników)
8E1 919 234 5PR - 55zł (LED wyłączenia poduchy)
8E1 941 516 5PR - 16zł (zaślepka prawa)
8E1 941 515 5PR - 16zł (zaślepka lewa)
4D0 971 636 D - 13zł (wtyczka LEDa)
000 979 009 - 8zł (pin do wtyczki) x1
000 979 010 A - 22zł (pin do sterownika airbag) x1
Teoretycznie stary przycisk ESP możemy przełożyć jednak prawdziwy „rezacz” zaopatrzy się w przełącznik wyprofilowany pod resztę zaślepek (ori z szufladki jest w pełni zaokrąglony, wariant pod zespół przycisków jest ścięty na prawym rancie): 8E1 927 134 A - 73zł
Na allegro cały potrzebny zestawik (ramka z kompletem "przycisków") dorwiemy za ok. 50zł
Po wszystkim zostaje już tylko zakodowanie sterownika AIRBAG pod dodatkową funkcję przy pomocy interfejsu VAG (niestety zwykły fejs OBD2 od Viakena nie dał rady, poratował mnie dopiero HEX+CAN i VAG 704.1). W moim przypadku w grę wchodził sterownik AIRBAG 8E0 959 655 J montowany od rozpoczęcia rocznika modelowego 2003 (wersja 8.4 - poduszki z przodu, w bokach foteli oraz kurtyny boczne). Wchodzimy w moduł Airbags (15) -> Coding (07). Za uruchomienie przełącznika deaktywacji poduszki pasażera odpowiada 4-ty bit (wartość 0=brak modułu dezaktywacji, 1=z dezaktywacją). Kodowanie przed operacją wyglądało następująco: 0010602. Aby uruchomić dodaną opcję zmieniłem na 0011602. Tutaj proszę ostrożnie - jeśli macie inną konfigurację niż moja, lepiej sprawdzić czy dobrze zmieniacie kodowanie - wszelkie prace w tej części rezania robicie na własną odpowiedzialność. Przydaje się nowszy soft VAG - np. w 704.1 po najechaniu na indeks kodowania pojawia się chmurka z dokładnym opisem kodowania poszczególnych bitów.
Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.
Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.