Witam w kolejnym manualu – tym razem tematem jest swap standardowej przekładni kierowniczej (zwanej potocznie „maglem”) na wariant Servotronic (elektyryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego). Na początek krótkie streszczenie czyli jak to działa. W większości A4 B6/B7 zostały wyposażone w standardowy magiel - opisany kodem wyposażenia 1N1 - jest to wspomaganie hydrauliczne. Alternatywnym rozwiązaniem jest przekładnia kierownicza wyposażona w zawór, który dodatkowo (zależnie od aktualnej prędkości auta) reguluje siłę wspomagania. Upraszczając: na postoju odczujemy, że kierownicą kręci się zdecydowanie lżej w stosunku do standardowego wspomagania – natomiast wraz ze wzrostem prędkości z jaką jedziemy, siła wspomagania będzie ograniczana. System Servotronic definiuje kod 1N3. Jaki system został zainstalowany w Waszym aucie, jak zwykle możecie zweryfikować dzięki naklejce serwisowej (sedan – we wnęce koła zapasowego, avant – pod kanapą lub wewnętrzna strona okładki w książce serwisowej).
Do rzeczy – potrzebne części:
8E1 422 053 G/GX - przekładnia kierownicza dla B6 (ASO: 5555/3644zł, allegro 450-800zł)
8E1 422 054 B/BX - przekładnia kierownicza dla B7 (ASO: 5027/3067zł)
8E1 998 317 – zawór dla B6 (ASO: 948zł, allegro: zwykle w komplecie z maglem)
8E1 998 317 A – zawór dla B7 (ASO: 932zł)
1J0 973 722 – wtyczka 2-pin do zaworu (ASO: 34zł)
* 000 979 021 – pin (ASO: 14zł)
6N0 906 102 – tuleja (ASO: 7zł)
8D0 937 731 A – wtyczka 6-pin wiązki zaworu na słupku A (ASO: 3zł)
* 000 979 151 – pin (ASO: 22zł)
1J0 937 723 A – gniazdo 3-pin na słupku A (ASO: 3zł)
1J0 937 724 A – gniazdo 3-pin na słupku A (ASO: 3zł)
* 000 979 134 – pin (ASO: 12zł)
8E0 907 307 – przekaźnik 629 dla B6 (ASO: 478zł, allegro: od 20-50zł)
8E0 907 307 F – przekaźnik 640 dla B7 (ASO: 490zł)
443 937 527 – wtyczka przekaźnika 9-pin (ASO: 30zł)
* 000 979 114 – pin (ASO: 8zł)
* 000 979 135 – pin (ASO: 8zł 2szt)
8E1 971 323 – dodatkowa wiązka elektryczna servotronic dla B7 (29zł)
G 004 000 M2 – 1L oleju do przekładni kierowniczej (42zł)
RAZEM (przy pomyślnych łowach): ok. 700zł
W moim przypadku cena modyfikacji wyniosła ok. 1000zł, ale głównie za sprawą tego, że zdecydowałem się na zakup fabrycznej dodatkowej wiązki między kabiną a przedziałem silnika (330zł). Taka wiązka zawiera kompletną opcję przewodów (silniczek spryskiwaczy, front PDC, webasto, homelink i servotronic). Jeśli dokładacie tylko Servotronic – nie ma sensu decydować się na taki krok (koszt przygotowania odpowiedniej wiązki będzie oscylował w granicach 100zł). Oprócz tego znalazłem także nowy przekaźnik za 200zł – używany ciężko trafić ale jak już znajdziecie, cena nie powinna być wyższa niż 50zł.
Zanim przejdziemy do opisu instalacji – garść informacji...
Zdecydowanie polecam szukać przekładni kierowniczych z B7 – dzięki temu wzrasta prawdopodobieństwo trafienia części z lepszym przebiegiem. Nie ma tutaj żadnych dodatkowych podziałów na wersje silnikowe. B6 miał jedną wersję maglownicy pod Servotronic, tak samo było w B7. Nie ma znaczenia czy to R4 czy V6, diesel czy benzyna. Jedyne o czym mogę tu wspomnieć to fakt, że w B6 zawieszenie 1BV miało specjalną wersję przekładni kierowniczej, której nie wyposażono w zaworek N119. Dlatego w tym modelu Servotronic i zawieszenie S-line wykluczały się wzajemnie. W nadwoziu B7 nie ma już tego problemu (kolejny punkt za tym aby nabyć właśnie ten sprzęt).
Co do montażu przekładni kierowniczej B7 @ B6 – nowszy model ma inne drążki oraz końcówki kierownicze. Jednak wszystko pasuje bez problemu (aktualnie nie znam, żadnych przeciwwskazań aby zamontować to właśnie w ten sposób). U siebie zapakowałem magiel z 3.0TDI B7 - wszystko działa prawidłowo.
Historia wersji przekładni kierowniczych wygląda następująco…
B6:
8E1 422 052 R -> 8E1 422 052 S -> 8E1 422 053 G/GX
B7:
8E1 422 053 Q -> 8E1 422 054 B/BX
Sprzedawcy na allegro bardzo często jako oznaczenie przekładni kierowniczej błędnie podają numer obudowy. Aby ułatwić Wam życie:
- 8E1 422 105 D = 8E1 422 053 Q
- 8E1 422 105 B = 8E1 422 054 B
…pozostałe oznaczenia wyłapiemy jak zaczniecie kupować sprzęt.
Kolejna sprawa to wersje przekładni z jakimi przyjdzie Wam się spotkać... Do Audi pakuje się dwie marki: KOYO i ZF. Ja za radą Marcina skusiłem się na ZF (wygląda zdecydowanie solidniej). Poniżej fotka porównująca obudowy dwóch w/w marek – góra to ZF (1N3), dół KOYO (1N1):
Montaż:
Na wymianę przekładni kierowniczej większość z Was zdecyduje się pewnie w warsztacie – koszt jest stosunkowo tani w porównaniu z rzeźbą jaką trzeba wykonać (trzeba zrzucić przednie koła oraz osłonę nadkoli, następnie odkręcić końcówki drążków kierowniczych od zwrotnicy i pozostałe śruby mocujące pod maglem i przy akumulatorze, spuścić i zalać ponownie świeży płyn hydrauliczny). Po instalacji magla, koniecznie trzeba ustawić zbieżność Koszt takiej operacji w normalnym warsztacie to 250-300zł.
Jeśli chodzi o wiązkę elektryczną – wielkiej filozofii tu nie ma. Sterownikiem układu Servotronic jest przekaźnik, który montujemy nad MCE (moduł centralnej elektryki).
Przekaźnik jest zasilany po zapłonie i sam zasila zawór na maglu. Do przekaźnika podłączony jest sygnał prędkości ze sterownika deski rozdzielczej (nie trzeba ryć aż tak daleko, potrzebny sygnał znajduje się w zielonej kostce na panelu konektorów słupka A po stronie kierowcy).
Całość przedstawiłem na poniższych schematach (fabryczna instalacja dla nadwozia B6 i B7):
Montaż wiązki elektrycznej można podzielić na dwie fazy:
1. Wiązka łącząca kabinę z przedziałem silnika (dokładniej, kostka 6-pin do panelu konektorów słupka A kierowcy ---> kostka 2-pin do zaworu w przekładni kierowniczej). Tutaj trzeba się troszkę napocić – zrzucić lewe koło i zdemontować osłonę nadkola, zdjąć półkę pod kierownicą. Prowadzimy 2 przewody o przekroju 0.5mm, przekładając je przez gumę w ścianie grodziowej (długość tej wiązki to ok. 75 cm).
2. Wiązka między przekaźnikiem układu Servotronic a gniazdem 6-pin w panelu konektorów na słupku A kierowcy. Z gniazdem przekaźnika nie ma problemu – tam wszystkie piny podłącza się bez problemu. Powariować trzeba na dole – mamy tutaj 5 kabli. Masę dajemy do punktu uziemienia (śruba a nawet dwie na słupku A). Jeśli chodzi o zasilanie – nie trzeba kłaść przewodu do stacyjki. Wystarczy znaleźć w puszce bezpieczników bezpiecznik zasilany właśnie z tego źródła (nr 5). Kolejne dwa kabelki wędrują do gniazda 6-pinowej wtyczki na panelu konektorów (zasilanie zaworu) i na koniec sygnał prędkości z zielonej kostki 17-pin (także na panelu konektorów – pin 17 w B6 lub pin 9 w B7, kabelek biało-niebieski). Dla wszystkich przewodów stosujemy przekrój 0.5mm.
Tak wygląda wtyk przekaźnika - obsadzamy piny 2 i 8 (to te środkowe zewnętrzne) oraz 4, 5 i 6 (czyli cały środkowy rząd):
A tutaj gniazdo do brązowej wtyczki 6-pin (składa się je z dwóch elementów), obsadzamy piny 1 i 2:
I to już wszystko. Nie ma potrzeby kodowania czy przeprogramowania czegokolwiek.
Być może coś pominąłem – być może będziecie chcieli więcej info (np. instrukcja wymiany przekładni, bo ktoś jednak stwierdzi, że zrobi to sam). Jak zwykle będziemy poprawiać wszystko na bieżąco.
Udanego polowania na allegro!
Diagnostyka i usuwanie usterek:
Sercem systemu Servotronic jest zwykły przekaźnik - mimo, że określa się go mianem "sterownika" nie jest diagnozowalny tak jak inne układy elektroniczne w naszych autach (nie podłączymy do niego VAG/VCDS). W związku z tym, w przypadku wystąpienia problemów trzeba radzić sobie inaczej.
Typowe objawy usterki tego systemu to:
(1) zbyt czuły układ kierowniczy przy większej prędkości
(2) układ kierowniczy pracuje za ciężko podczas postoju i manewrach wykonywanych przy małej prędkości
(3) w jedną stronę wspomaganie działa lekko a w drugą ciężko
W przypadku (1) oraz (2) nie jest jeszcze tak źle - sprawdzamy:
A) ZASILANIE
- ściągamy półkę pod kierownicą, wyciągamy przekaźnik Servotronic i włączamy zapłon. Podłączamy się miernikiem pod wtyczkę przekaźnika - łączymy piny 6 oraz 8 (powinno być ok. 12V).
ZAWÓR
- jak wyżej. Przełączamy miernik na oporność i łączymy piny 2 oraz 5. Uzyskana wartość powinna mieścić się w zakresie od 5 do 20 om. Jeśli odczytane wartości nie mieszczą się w zakresie - sprawdzamy wiązkę zaworu (jeśli jest cała - zawór do wymiany).
C) SYGNAŁ PRĘDKOŚCI
- tutaj sprawdzamy czy kabelek sygnału prędkości doprowadzony ze sterownika zegarów jest cały (pin 4 w kostce przekaźnika łączymy z odpowiednim pinem w zielonej kostce 17-pin na panelu konektorów słupka A kierowcy).
Jeśli mamy do czynienia z wariantem nr (3) - magiel do wymiany (lub regeneracji).
Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.
Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.