W związku z powtarzającymi się pytaniami dotyczącymi instalacji elektrycznych podnośników tylnych szyb - wrzucam instrukcję przeróbki korb na elektrykę dla B6 (od rocznika modelowego 2004) oraz B7 (wkrótce dodam opis dla aut do rocznika modelowego 2003 włącznie – jest praktycznie identyczny, różnice dotyczą tylko i wyłącznie numerów pinów).
Na początku przypominam, że poza modyfikacją instalacji elektrycznej potrzebujecie:
- boczki (tapicerki drzwi) w wersji z elektrycznym sterowaniem
- wiązki elektryczne boczków (zapewne dostaniecie ją w komplecie z tapicerką)
- wiązkę elektryczną łączącą sterownik ze słupkiem B
- sterownik/silniczek tylnych podnośników
- zespół przełączników dla drzwi kierowcy
- panel mocujący dla w/w zespołu przełączników
- piny do czarnej kostki 20-pin w słupku B (można również wykorzystać piny z odłączonej części instalacji)
Sterowniki/silniczki tylnych szyb:
8E0 959 801 A ---> (od 01.01.2006) 8E0 959 801 E
8E0 959 802 A ---> (od 01.01.2006) 8E0 959 802 E
Przy zakupie zwracajcie uwagę na początkowe oznaczenie sterownika - bardzo łatwo go pomylić z driverem przednich drzwi (jego numer zaczyna się od 8E1). Z kolei oznaczenia zaczynające się na 8E2 to wersje dla pojazdów z kierownicą po prawej stronie (tzw. RHD).
Gotowe wiązki elektryczne:
8E0 971 687 C - wiązka słupek B - drzwi dla korb (do 31.05.2003)
8E0 971 687 J - wiązka słupek B - drzwi dla korb (od 01.06.2003)
8E0 971 687 E - wiązka słupek B - sterownik dla elektrycznych szyb (do 31.05.2003)
8E0 971 687 L - wiązka słupek B - sterownik dla elektrycznych szyb (od 01.06.2003)
8E0 971 693 B - wiązka tapicerki drzwi dla korb
8E0 971 693 F - wiązka tapicerki drzwi dla elektrycznych szyb (do 30.06.2002)
8E0 971 693 L - wiązka tapicerki drzwi dla elektrycznych szyb (od 01.07.2002)
Elementy w tapicerce drzwi kierowcy:
8Z0 959 851 B 5PR - zespół 4 przełączników dla B6 (do 10.2002)
8Z0 959 851 F 5PR - zespół 4 przełączników dla B6 (od 11.2002)
8E0 959 851 B 5PR – zespół 4 przełączników dla B7 (do 06.2008)
8E0 959 851 D 5PR – zespół 4 przełączników dla B7 (od 06.2008)
8E1 867 171 B - panel dla 4x elektryczne szyby
8E1 867 171 C - panel dla 4x elektryczne szyby, lusterka składane elektrycznie
W przypadku panelu – mamy dostępnych 5 kolorów dla nadwozia B6:
- szary E82
- niebieski „maritime” 2XE
- ciemnoszary „swing” 27X
- beżowy „twist” 5QQ
- czarny „soul” 7PE
Z kolei dla nadwozia B7 są to:
- szary E82
- niebieski „indygo” 7A2
- czarny „soul” 7PE
- beżowy „torrone” 8Q9
Instalacja wiązki elektrycznej:
Zaczynamy od sprawdzenia czy nasz Moduł Komfortu (MK) obsługuje elektrykę tylnych drzwi. Jeśli dysponujecie własnym interfejsem diagnostycznym - można podłączyć się do MK (46 - Convenience) i przy pomocy kanału 61 w adaptacjach modułu (10 - Adaption ---> Channel 61), spróbować zakodować elektryczne podnośniki szyb (wartość 0 jeśli nie mamy dodatkowego pakietu oświetleniowego lub wartość 2 jeśli go posiadamy). W przypadku gdy po naciśnięciu SAVE, wyjściu ze sterownika a następnie ponownym odczycie kanału okaże się, że wartość została poprawnie zapisana - zakup MK mamy z głowy. W/w zasadą należy sugerować się w pierwszej kolejności - jeśli próba się nie powiodła, sprawdzamy listę funkcjonalności z linka podanego powyżej.
Można przystąpić do instalacji wiązki - zaczynamy od demontażu foteli, tapicerki progowej słupków A, tapicerki dolnej części słupka B, schowka pasażera i szuflady pod kierownicą oraz radia. Zakładam, że całą wiązkę tylnych drzwi mamy już kupioną - zatem modyfikujemy jedynie odcinek od wewnętrznej części słupka B (czarna kostka 20-pin). Całość będzie polegała na poprowadzeniu 5 przewodów po każdej ze stron ze słupków B do słupków A (przy czym z prawej strony 2 przewody trzeba będzie dodatkowo przeciągnąć na lewą stronę = zasilanie). Montaż dla lewej i prawej strony jest praktycznie identyczny.
1. Wyciągamy z kostki 20-pin w słupku B wszystkie kable poza pinem 11 (brązowy = masa), 2 (brązowo/żółty = głośnik "+") i 12 (czerwono/żółty = głośnik "-") i izolujemy wyciągnięte przewody.
2. Zaczynamy od prawidłowego podłączenia masy: przekładamy pin 11 (brązowy) w pin 1.
3. Na drugi ogień wiązka CAN: zakładamy 2 nowe przewody w piny 3 i 20. Skręcamy je ze sobą i prowadzimy podłogą do 20-pinowej kostki drzwi w słupku A - mostkujemy się odpowiednio z pinami 3 (pomarańczowo/brązowy) i 20 (pomarańczowo/zielony).
4. Teraz sygnał pochylenia pojazdu (inklinacja). Zakładamy 1 nowy przewód w pin 14 (także prowadzimy go do słupka A, do 20-pinowej kostki drzwi - mostkujemy się z pinem 14 (czerwono/szary)
5. Na koniec zasilanie: zakładamy 2 nowe przewody w piny 11 i 13. Pin 11 prowadzimy pod MCE (moduł centralnej elektryki) – bezpiecznik S280 (30A). Jest to szaro-jasno/zielony bezpiecznik zamocowany w panelu tuż pod MCE, dla podłączenia tylnej elektryki potrzebujemy taki sam). Pin 13 prowadzimy do głównego panelu bezpieczników – bezpiecznik nr 23 (15A). Jeśli mieliśmy wcześniej korby – obu bezpieczników nie będzie (trzeba je dołożyć i zasilić).
Jeśli chodzi o okablowanie - należy zastosować odpowiedni przekrój:
- CAN: 0.35mm
- inklinacja: 0,5mm
- zasilanie do bezpiecznika S280: 2,5mm
- zasilanie do bezpiecznika S23: 0.5mm
CAN, zasilanie z bezpiecznika 23 i inklinację można uśrednić i zastosować 0.5mm - na bezpiecznik S280 taka grubość nie wystarczy więc zdecydowanie trzeba zaopatrzyć się w kabel 2.5mm.
Schematy instalacji w przypadku mechanicznych podnośników:
Schemat instalacji elektrycznych podnośników:
Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.
Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.