Witam w kolejnym manualu. (UWAGA!!! Poniższy mod wymaga ingerencji w system poduszek bezpieczeństwa - wszystkie prace tutaj opisane wykonujecie na własną odpowiedzialność!). Tym razem zajmiemy się doposażeniem auta o tylne poduszki powietrzne. Nasze auta seryjnie wyposażone są w 6 airbagów (kod wyposażenia 4X3):
- poduszki przednie kierowcy i pasażera
- poduszki boczne kierowcy i pasażera (w boczkach przednich siedzeń)
- kurtyny boczne chroniące głowę
Jako wyposażenie dodatkowe oferowano jeszcze dwie dodatkowe poduszki boczne montowane w boczkach tylnej kanapy (kod wyposażenia 4X4). Oprócz kodów wyposażenia weryfikujemy obecność tego sprzętu w naszym aucie przez oględziny tylnych boczków – mają naklejony plastik z napisem AIRBAG.
Na poniższym zdjęciu widać dokładniej różnicę w konstrukcji boczków…
Mod ten jest stosunkowo tani – jego najdroższym elementem są boczki tylnej kanapy wraz z poduszkami. A teraz, czego potrzebujemy:
Lewy boczek kanapy w wersji pod airbag:
8E5 885 703 K (sedan, tapicerka materiałowa „Phoenix” N3A)
8E9 885 703 P (avant, tapicerka materiałowa „Phoenix” N3A)
8E5 885 703 L (sedan, tapicerka materiałowa „Zenit” N0B)
8E9 885 703 Q (avant, tapicerka materiałowa „Zenit” N0B)
8E5 885 703 AM (sedan, tapicerka materiałowa „Brillant” N2M, N5F)
8E9 885 703 AM (avant, tapicerka materiałowa „Brillant” N2M, N5F)
8E5 885 703 AL (sedan, tapicerka materiałowa „Mondial” N0L)
8E9 885 703 AL (avant, tapicerka materiałowa „Mondial” N0L)
8E5 885 703 P (sedan, tapicerka skórzana „Perlnappa” N7U, N2L, N5L, N0S)
8E9 885 703 T (avant, tapicerka skórzana „Perlnappa” N7U, N2L, N5L)
8E5 885 703 AN (sedan, tapicerka skórzana „Volterra” N0K, N1T)
8E9 885 703 AN (avant, tapicerka skórzana „Volterra” N0K)
8E5 885 703 M (sedan, tapicerka skórzana „Buffalino” N1H)
8E9 885 703 R (avant, tapicerka skórzana „Buffalino” N1H)
8E5 885 703 AP (sedan, tapicerka skórzana „Valcona” N5D, N1V)
8E9 885 703 AP (avant, tapicerka skórzana „Valcona” N5D, N1V)
8E5 885 703 N (sedan, tapicerka ze sztucznej skóry N0C, N1E, N1F)
8E9 885 703 S (avant, tapicerka ze sztucznej skóry N0C, N1E, N1F)
8E5 885 703 S (sedan, tapicerka skórzana „Seidenappa” N1U)
8E9 885 703 M (avant, tapicerka skórzana „Seidenappa” N1U)
Prawy boczek kanapy w wersji pod airbag:
8E5 885 704 K (sedan, tapicerka materiałowa „Phoenix” N3A)
8E9 885 704 P (avant, tapicerka materiałowa „Phoenix” N3A)
8E5 885 704 L (sedan, tapicerka materiałowa „Zenit” N0B)
8E9 885 704 Q (avant, tapicerka materiałowa „Zenit” N0B)
8E5 885 704 AM (sedan, tapicerka materiałowa „Brillant” N2M, N5F)
8E9 885 704 AM (avant, tapicerka materiałowa „Brillant” N2M, N5F)
8E5 885 704 AL (sedan, tapicerka materiałowa „Mondial” N0L)
8E9 885 704 AL (avant, tapicerka materiałowa „Mondial” N0L)
8E5 885 704 P (sedan, tapicerka skórzana „Perlnappa” N7U, N2L, N5L, N0S)
8E9 885 704 T (avant, tapicerka skórzana „Perlnappa” N7U, N2L, N5L)
8E5 885 704 AN (sedan, tapicerka skórzana „Volterra” N0K, N1T)
8E9 885 704 AN (avant, tapicerka skórzana „Volterra” N0K)
8E5 885 704 M (sedan, tapicerka skórzana „Buffalino” N1H)
8E9 885 704 R (avant, tapicerka skórzana „Buffalino” N1H)
8E5 885 704 AP (sedan, tapicerka skórzana „Valcona” N5D, N1V)
8E9 885 704 AP (avant, tapicerka skórzana „Valcona” N5D, N1V)
8E5 885 704 N (sedan, tapicerka ze sztucznej skóry N0C, N1E, N1F)
8E9 885 704 S (avant, tapicerka ze sztucznej skóry N0C, N1E, N1F)
8E5 885 704 S (sedan, tapicerka skórzana „Seidenappa” N1U)
8E9 885 704 M (avant, tapicerka skórzana „Seidenappa” N1U)
Koszt boczka materiałowego lub ze sztucznej skóry w ASO to 515zł. Za prawdziwą skórę trzeba zapłacić 1214zł. Nie ma rozbieżności cenowych jeśli chodzi o kolorystykę danego materiału. Rodzaj materiału naszej tapicerki (o ile nic nie było zmieniane) zweryfikujemy jak zwykle na wlepie serwisowej:
Boczki mamy już dobrane – jedziemy dalej.
8E0 880 441 A – poduszka lewa (1120zł w ASO)
8E0 880 442 A – poduszka prawa (1120zł w ASO)
Tutaj zatrzymam się na chwilkę – jak widzicie, koszt modyfikacji na częściach z ASO jak zwykle jest nieopłacalny (4668zł!!!!!). W tym przypadku znów z pomocą przychodzi nam allegro – normalna cena za boczek z poduszką to 200zł (czyli za 400zł mamy komplet).
8D0 972 586 – wtyczka do poduszki (11zł w ASO // x2)
000 979 010 A – pin do wtyczki poduszki i sterownika airbag w B6 (22zł w ASO // x5)
000 979 009 C - pin do wtyczki sterownika airbag w B7 (36zł w ASO // x2)
Piny są drogie ale nie oszczędzamy i kupujemy ori pozłacane – w grę wchodzi nasze bezpieczeństwo. Całą instalację przygotujemy na przewodach o przekroju 0.35mm – potrzebne będzie jakieś 12m kabla.
RAZEM: ok. 550zł
Mamy już wszystko zatem można przystąpić do instalacji.
Zaczynamy od ROZŁĄCZENIA AKUMULATORA!!!!!
Kolejne kroki dotyczące demontażu są prawie identyczne jak w przypadku ogrzewanej kanapy czy przełącznika wyłączającego poduszkę pasażera:
- tunel środkowy
- siedzisko kanapy
- boczki kanapy
Demontaż boczków tylnej kanapy – po zdjęciu siedziska uzyskamy dostęp do dolnej śruby która trzyma wspornik boczka.
W górnej części ta część tapicerki jest mocowana śrubą, na której zatrzaskuje się oparcie kanapy (po uprzednim zaznaczeniu bazowej pozycji śruby odkręcamy środkową nakrętkę oczkiem 17).
Czas na wiązkę elektryczną – poprowadzimy ją zgodnie z poniższym schematem:
Kable przeciągamy od poduszek, przodem kanapy przez tunel (dukt po lewej stronie)
…do sterownika poduszek.
Piny 1 i 2 poduszek podłączamy do odpowiednich pinów w kostce sterownika AIRBAG natomiast masę z pinu 3 łączymy dopiero tuż przed sterownikiem i po założeniu odpowiedniej końcówki, podłączamy do punktu masy (śruba zaznaczona na fotce poniżej).
Na koniec podłączamy konektorki poduszek i po podłączeniu akumulatora zabieramy się za kodowanie sterownika AIRBAG:
Kodowanie sterownika (identycznie w B6 i B7):
Interesuje nas 3-ci bajt od końca – 0xxx?xx. Mamy dwie możliwości
6 = 6 poduszek
7 = 8 poduszek
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, sterownik przyjmie kodowanie bez żadnych błędów. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.
Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.