Skocz do zawartości
  • Bart-S
    Bart-S

    Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - Audi A4 B6/B7

       (0 opinii)

    Witajcie w kolejnym DIY - tym razem na tapecie kolejny mod czyli instalacja ogrzewania tylnej kanapy. Poniższy opis zakłada, że dorwaliście tylną kanapę z fabrycznie zainstalowanymi matami grzewczymi (pewnie z czasem pojawi się ktoś chętny na dołożenie mat – wątek będziemy aktualizować). Teraz wszystko co trzeba zrobić to przeciągnąć brakującą wiązkę elektryczną i zainstalować dwa potencjometry sterujące temperaturą. Zatem do dzieła.

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 1.JPG

    Jeśli Wasz panel klimatronika obsługuje podgrzewanie grzanych foteli - jesteśmy w domu (taki panel z automatu obsłuży też kanapę).

    Podgrzewane siedzisko i oparcie kanapy są wyposażone w dodatkowe kostki i gniazda:
    - dwie 6-pinowe do połączenia mat grzewczy oparć z siedziskiem
    - jedna 12-pinowa do połączenia kanapy z panelem sterującym (potencjometrami)

    Na zdjęciu poniżej zaznaczyłem w/w konektory (na zielono kostka 12-pin, na czerwono, kostka 6-pin)

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 2.JPG

    Co będzie nam potrzebne:

    8E0 863 351 F – osłona/profil pod popielniczkę (obudowa sterowania) [179zł w ASO]
    8E0 963 563 (2x) – regulator (potencjometr) [235zł w ASO za 1szt.]
    8L0 971 971 (2x) – kostka potencjometru [16zł w ASO za 1szt.]
    000 979 135 E (x7) – piny do kostki potencjometru [9zł w ASO za 1szt.]
    6Q0 972 726 – wtyczka do gniazda w kanapie [15zł w ASO]
    000 979 131 (x5) – piny do wtyczki kanapy [8zł w ASO za 1szt.]
    000 979 227 – pin do kostki F sterownika klimatyzacji [9zł w ASO]

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 3.JPG

    Jak widać potencjometry i panel znacznie podnoszą nam cenę tej modyfikacji – dlatego warto zapolować na ten komplet na allegro. Można go dorwać już od 50zł. Niestety jest to towar rzadko spotykany.

    INSTALACJA:

    ODŁĄCZAMY AKUMULATOR!!!

    Zaczynamy od demontażu tunelu. Wrzucam tylko fotkę poglądową – pełny demontaż dość dokładnie opisałem przy okazji instalacji przełącznika deaktywacji poduszki pasażera.

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 4.jpg

    U mnie plac boju wyglądał nieco inaczej (dokładałem jeszcze kilka innych rzeczy, potrzebna była przestrzeń.

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 5.JPG

    Wyciągamy też fotel pasażera (odłączamy elektrykę pod fotelem – zależnie od wyposażenia kostki, żółta, czerwona, zielona i czarna). Sam fotel przykręcony jest do podłogi 4 śrubami Split. Po pozbyciu się ich ostrożnie wyciągamy siedzenie tak aby nie uszkodzić tapicerki.

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 6.jpg

    Demontaż kanapy. Siedzisko wyciąga się bardzo prosto – po jednym zaczepie znajdują się w przedniej strefie skrajnych siedzeń (łapiemy za krawędź kanapy na wysokości skrajnego siedzenia i szarpiemy do góry, ładnie wyskoczy). W najgorszym przypadku połamiemy plastikową tuleję 4B0 886 373 – nie są drogie (3zł) więc taką ofiarę można ponieść.

    Na drugi ogień oparcie (opiszę przykład składany, ponieważ ten występuje najczęściej). Obalamy oparcie – na łączeniu mamy osłonę która zakrywa śrubę mocującą wspornik (zdejmujemy ją).

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 7.JPG

    Wykręcamy śrubę i wyciągamy blokadę.

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 8.JPG

    W tym momencie możemy już podnosić oparcia. Unosimy lekko do góry, tak aby środkowa część opuściła wspornik i wysuwamy pod delikatnym kątem w kierunku drugiej strony oparcia (po stronie zewnętrznej oparcie przytrzymują bolce przykręcone do słupka C w jego dolnej części). Na poniższym zdjęciu pokazałem dokładnie o co chodzi (na zielono wspornik, na czerwono bolec mocujący).

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 9.JPG

    Jesteśmy gotowi do instalacji wiązki elektrycznej…

    Tniemy 7 przewodów 000 979 135 E na pół – dzięki temu mamy 14 potrzebnych pinów do kostek potencjometrów (obsadzamy w każdej piny od 1 do 7). Podobnie postępujemy z wtyczką do kanapy (tniemy przewody 000 979 131 i obsadzamy kostkę 12-pinową w miejsca 1, 3, 4, 7, 9 i 10). Całość przygotujemy z godnie z poniższym schematem:

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 10.jpg

    Na początek zasilanie, które jest wspólne dla obu potencjometrów...

    Pin 1 - zasilanie stałe z bezpiecznika 44 (30A). Od regulatorów przeciągamy kabel o przekroju 2.5mm. Przewody prowadzimy w profilu przewodów znajdującym się na lewej ściance tunelu

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 11.JPG

    Dodatkowo taki sam przewód wyprowadzamy z panelu Klimy (6-pinowa wtyczka F, pin nr 3).

    168729 - Podłączenie ogrzewania tylnej kanapy - 12.jpg

    Łączymy te 3 kable w okolicy konsoli środkowej i dalej już przekrojem 4.0mm przeciągamy kabelek do bezpiecznika 44 (odłączamy bezpiecznik i lutujemy się w kabelek czerwono/biały).

    Pin 6 - zasilanie po stacyjce z bezpiecznika nr 5 (10A). Z każdego potencjometru wychodzimy przewodem o przekroju 1.0mm (można je od razu połączyć). Następnie dalej tunelem do skrzynki bezpieczników – interesuje nas 10A nr 5 (wyciągamy bezpiecznik i lutujemy się w kabelek czarno/czerwony)

    Pin 5 - to zasilanie podświetlenia potencjometru - tutaj podłączcie się do podświetlania podłokietnika (szaro/niebieski)

    Pin 7 - to masa podświetlania potencjometru - tutaj też podświetlenie podłokietnika (brązowy).

    W/w rozpiska jest taka sama dla każdej z kostek, a teraz różnice:

    Kostka lewego potencjometru:
    - Pin 2 (kostka 12-pin w kanapie, pin 7 // obwód grzejący lewej maty)
    - Pin 3 (kostka 12-pin w kanapie, pin 10 // czujnik temperatury lewego siedzenia)
    - Pin 4 (kostka 12-pin w kanapie, pin 9 // czujnik zajęcia lewego siedzenia)

    Kostka prawego potencjometru:
    - Pin 2 (kostka 12-pin w kanapie, pin 1 // obwód grzejący prawej maty)
    - Pin 3 (kostka 12-pin w kanapie, pin 4 // czujnik temperatury prawego siedzenia)
    - Pin 4 (kostka 12-pin w kanapie, pin 3 // czujnik zajęcia prawego siedzenia)

    Na schemacie podałem jakie przekroje przewodów dla poszczególnych pinów zastosować.

    Na koniec pozostało podłączenie masy mat grzewczych – znów bierzemy w obroty kostkę 12-pin. Obsadzamy piny 2, 5, 8 i 11 (przewody 1.0mm). Taką 4-przewodową wiązkę prowadzimy na dolny prawy słupek B. Jest tam punkt masy w postaci śruby – aby się do niego dostać trzeba zdemontować dolną osłonę słupka B. Zaczynamy od górnej tapicerki słupka B, którą wyszarpujemy tylko w dolnej części (dwie spinki na bokach). Teraz mamy odblokowany dół – wyszarpujemy jego górną część i gdy puszczą spinki wyciągamy do góry. Tutaj łączymy wszystkie 4 kable, lutujemy odpowiednią końcówkę, mocujemy na śrubie i dokręcamy).

    I to już wszystko – montaż w odwrotnej kolejności.

    Nie jest wymagane kodowanie sterownika klimatyzacji. Ogrzewanie kanapy działa dla skrajnych siedzeń i to tylko w momencie gdy czujnik wykryje, że ktoś na nich siedzi (zabezpieczenie na wypadek jeśli ktoś zostawi potencjometr w innej pozycji niż „0”).

    Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.

    Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.

    Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.




    Opinie użytkowników

    Gość
    Ta zawartość jest zamknięta i nie można dodawać opinii.

    Brak opinii do wyświetlenia.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...