Potrzebne narzędzia:
1. Śrubokręty Torx. Kupiłem za 15 zł w elektroniku.
2. Sprzęcik do odkręcenia koła kierownicy (klucz spline M12)
3. Śrubokręt Torx T30
4. Laptop i Vag-com
A4 B6 2000-2004
Manetka do avanta z pełną obsługą FIS
- 8E0 953 503 C 2001-2003.03
- 4E0 953 503 C 2003.03- 2004.12
do sedana
- 8E0 953 503 B 2001-2003.03
- 4E0 953 503 B 2003.03- 2004.12
A4 B7 2004-2008
Manetki pasują z A6 A8 Q7 SEAT EXEO
Manetka do sedana
- 4E0 953 503 F 2004.12-2008.06
do avanta
- 4E0 953 503 C 2004.12-2008.06
Zanim zaczniemy coś robić trzeba odpiąć klemę od akumulatora. Ja odpinałem z masy.
Pierwsza czynność to odkręcenie Airbaga. Wykręcamy dwie śrubki T30 (T27) z tyłu kierownicy.
Po ostrożnym wyjęciu aribaga wypięliśmy wtyczkę żółtą z miejca zaznaczonego na drugim zdjęciu. Tym sposobem zszedł cały airbag (kierownica 4-ramienne bez multi)
Kolejną czynnością jest odkręcenie koła kierownicy. Dla pewności zaznaczyliśmy markerem położenie koła względem piasty.
Po tym ukazuje się nam taki widok i możemy się zabrać za osłonę dolną i górną. Dwa zaznaczone wkręty wykręcamy długim T8.
Ważne żeby nie kręcić taśmą. Najlepiej jakby pozostała w takim położeniu jak jest.
Żeby obudowa całkiem zeszła musimy odkręcić jednego wkręta T30 obok zacisku regulacji kierownicy. Tam już można podejść zwykłym śrubokrętem z nasadką Torx.
Demontujemy taśmę która jest osadzona na zatrzaskach i odkręcamy starą manetkę. Manetka trzyma się na 2 śrubach T8 które trzeba odkręcić.
Montujemy wszystko w odwrotnej kolejności podpinamy akumulator i zasiadamy do Vaga.
Jedyne co musimy zrobić to dopasować kodowanie:
KODOWANIE VCDS :
3XXXX: oświetlenie skal (z 2. charakterystyką przyciemniania) i oświetlenie wskazówek aktywne przy zapłon ZAŁ lub światła ZAŁ
W praktyce zmienia się poz. 2 i 3.
Po tym zabiegu mamy już FIS ale nie mamy sterowania na manetce.
Trzeba zrobić jeszcze jedno kodowanie
Adres 16 Steering Wheel
w 07 RECODE i w oknie wyboru SOFTWARE CODDING
0?xxx: rodzaj kierownicy
0 - standardowa (4-ramienna bez sterowania)
1 - 3-ramienna (sportowa)
2 - MFL ze sterowaniem radia
3 - MFL ze sterowaniem radia/telefonu
4 - MFL ze sterowaniem radia/telefonu/(system głośnomówiący ?)
0x?xx: Tiptrionic/podgrzewanie kierownicy
0 - bez Tiptronica w kierownicy/bez podgrzewania
1 - Tiptronic w kierownicy
2 - podgrzewanie kierownicy (oprócz kierownicy 3-ramiennej)
3 - podgrzewanie, Tiptronic w kierownicy (tylko dla wielofunkcyjnej)
0xx?x: komputer pokładowy/tempomat
0 - bez komputera pokładowego, bez tempomatu
1 - komputer pokładowy
2 - tempomat
4 - komputer pokładowy/tempomat
0xxx?: typ karoserii (wycieraczka tylnej szyby)
1 - sedan/cabrio
2 - Avant/Coupe (wycieraczka tylnej szyby)
tutaj jeśli tylko dokładaliśmy FIS to zmieniamy pozycje przedostatnią.
A - Złącze wtykowe GRA
1 - zacisk 31
2 - zatwierdzenie
3 - odległość
4 - zacisk 30
5 - przejęcie / funkcja naciskania jednokrotnego (wył)
6 - przyspieszenie / opóźnienie
7 - blokada (wyłączenie)
B - Złącze wtykowe - kierunkowskaz
1 - zacisk 31
2 - sygnał (samochody specjalne)
3 - alarm (samochody specjalne)
5 - sygnał świetlny/wyłącznik świateł
6 - miganie
C- Złącze wtykowe kierownicy wielofunkcyjnej / trybu Tiptronic / ogrzewania kierownicy
7 - jednokrotne naciśnięcie (-)
8 - kierownica wielofunkcyjna (zacisk 30)
9 - kierownica wielofunkcyjna (magistrala danych LIN)
10 - czujnik ogrzewania / jednokrotne naciśnięcia (+)
11 - kierownica wielofunkcyjna, regulator oświetlenia
12 - tryb Tiptronic - masa
13 - ogrzewanie kierownicy (+)
14 - ogrzewanie kierownicy (-)
D - Czujnik kąta skrętu kierownicy
1 - zakres światła 5
2 - zakres światła 3
3 - zakres światła 1
4 - zacisk 30
5 - zasilanie napięciowe (5 V)
6 - zakres światła 6
7 - zakres światła 4
8 - zakres światła 2
9 - zacisk 31
10 - zakres światła 7
E - Sygnał dźwiękowy
1 - zacisk 31
2 - sygnał dźwiękowy
F - Układ wycierania
1 - zacisk 31
2 - potencjometr przerw
3 - komputer samochodowy
4 - niewykorzystane
5 - mycie
6 - wycieranie
Złącze wielostykowe, 16-stykowe (T16a)
1 - Zacisk 31
2 - Zacisk 30
5 - GRA zablokowany „WYŁ“
6 - Alarm (samochody specjalne)
7 - Radio (samochody specjalne)
8 - Magistrala CAN Low (system Komfort)
9 - Magistrala CAN High (system Komfort)
10 - Magistrala CAN High (napęd)
11 - Magistrala CAN Low (napęd)
12 - Wyłącznik zapłonu zacisk 75
13 - Wyłącznik zapłonu styk S
14 - Wyłącznik zapłonu zacisk 15
15 - Wyłącznik zapłonu zacisk 50
16 - Wyłącznik zapłonu zacisk P
Po tych zabiegach ukazuje się nam widok
Wszystko działa piknie ALE... No właśnie. Świeci się na błąd o braku płynu do spryskiwaczy.
Mamy dwie opcje:
1. Zmasować pierwszy pin w kostce od licznika (idealnie pasuje przewód od cd-romu thx aerjot)
2. Dokupić czujnik, wiązkę i to wszystko zmontować.
Dodatkowe zdjęcia z masowania pinu 1 w poście na str 70 kolegi koleś 1 tutaj
********************************************************************************************************************************
MONTAŻ CZUJNIKA POZIOMU PŁYNU SPRYSKIWACZY
Co potrzebujemy:
1. Czujnik poziomu spryskiwaczy 7M0 919 376 (opis pinów - "1" do licznika, "2" do masy !!)
2. Wtyczka do czujnika 7M0 973 202
3. Pierścień uszczelniający 7M0 919 382
4. Kabelek do wtyczki czujnika 7M0 979 021 E
5. Kabelek z pinem do wpięcia w kostkę licznika 000 979 009 E
6. Śrubokręty Torx
7. Nasadka 8 i 10.
8. Podnośnik.
Najlepiej zastosować kabel od czujnika z oznaczeniem kolorów żył po to żeby wiedzieć gdzie który pin czujnika wpinamy (j.w. 1 - do licznika, 2- do masy)
Można dla pewności żeby nic nie uszkodzić odpiąć akumulator. Ja tego nie robiłem. Ale tu wybór należy do Was.
Najpierw zdejmujemy koło i zabieramy się za demontaż nadkola. Musimy wykręcić wszystkie wkręty Torx, trzy duże przy dokładce i jedną nakrętkę na górze po prawej.
Jak już pozbędziemy się nadkola pojawi się nam zbiornik płynu. Żeby go wyciągnąć musimy najpierw odkręcić trzy śruby zaznaczone na czerwono. A później jeszcze odkręcić górny zbiornik. Żeby wyjąć dolny najpierw trzeba zdjąć górny. Jak już go odkręcimy trzeba użyć trochę siły i pociągnąć do góry. Później można odpiąć bypass i położyć górny zbiornik na boku .
Po wyjęciu dolnego zbiornika (u mnie było mało płynu więc nie spuszczałem) widać pompkę spryskiwaczy a powyżej zaślepkę. Wyciągamy ją a w jej miejsce montujemy czujnik. Do czujnika wtykamy złącze (kupione lub robione) i prowadzimy przewody na górę do komory silnika.
Jeśli nie macie zaślepki to można w ASO dokupić gumę uszczelniającą (7M0 919 382) i w niej osadza się czujnik. Koszt około 7 zł.
Kiedy kable są już na górze możemy zamontować zbiornik dolny płynu, nadkole i koło.
Teraz można się zająć tym co wewnątrz.
Najlepiej jest zdemontować licznik. Trzeba ściągnąć listwę pomiędzy przyciskami licznika i odkręcić dwa wkręty Torx które siedzą tam trochę głębiej. Później wypychamy licznik do siebie mamy dostęp do wtyczek.
Nas interesuje niebieska czyli wtyczka po lewej stronie. Ja wypiąłem cały licznik co spowodowało wyskok błędów w grupach 16, 46, 56.
Żeby wypiąć wtyczkę wystarczy zwolnić tą różową blokadę do góry. Żeby wpiąć pin trzeba wypchnąć różowy bok wtyku i wtedy wyjeżdża nam szyna do której wpinamy pod numer 1 jeden koniec naszego kabelka.
Pozostaje nam złączyć kabelek wpięty w licznik (ten za 7 zł) z tym który idzie od czujnika. Przejście z komory silnika do środka trzeba zrobić w taki sposób żeby nie przedostawała się wilgoć. Ja przepchałem go przez gumę pod obudową komputera.
Drugi kabelek od czujnika przykręcamy do masy. Ważne jest miejsce wpięcia kabelków w czujniku. Od wtyczki w zegarach do pinu w czujniku oznaczonego cyfrą "1" , "2" do masy (thx Luc_i_Ang)
Wszystko składamy i po przekręceniu kluczyka w stacyjce powinno nam się pokazać:
Ja jeszcze pokasowałem błędy komunikacji które pojawiły się po odłączeniu całkiem licznika. Jak ktoś rozłączy akumulator to pewnie pojawią się inne błędy które należy skasować.