Poniższe czynności uważam za niezbędny element eksploatacyjny, wg mnie w przypadku standardowego użytkowania czyszczenie rozsądne byłoby co ok 80 tys. km
Układ recyrkulacji spalin ( EGR –Exhaust Gas Recirculation) – jeden z kilku elementów silnika stosowany w celu zmniejszenia zanieczyszczeń w spalinach. Dodatkowo wstępnie ułatwiający dogrzanie silnika własnymi gazami.
Zasada działania układu polega na wprowadzaniu do układu zasilania silnika określonej przez ECU ilości spalin. Zastosowanie takiego rozwiązania powoduje:
- przyspieszenie odparowania paliwa (poprzez jego podgrzanie), jeśli takowe dostało się do spalin
- obniżenie temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej
- utlenienie pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów (HC)
Skutkiem działania układu jest obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) – spowodowane obniżeniem temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki oraz obniżenie emisji HC poprzez ich utlenienie
System recyrkulacji spalin w AUDI generacji B8 jest bardzo zaawansowany, a tym samym może narazić nas na większe koszta w przypadku usterek, niestety tym samym może ich wystąpić dosyć sporo, nie koniecznie wyłącznie mechanicznych.
Przepustnica zapewniająca komfort gaszenia i zabezpieczająca silnik przed wkręceniem na obroty, również potrafi się popsuć, dotkliwie i kosztować bagatela ok 1100zł bez kosztów wymiany oraz uszczelki !
Dla tego dbajmy o to by nie miała ciężkiego żywota, plastikowe koła zębate niestety lubią się łamać w przypadku napotkania oporów w postaci nagarów.
Demontaż obu elementów jest bardzo prosty tym bardziej, że występują po sobie więc zostanie to pominięte, zwracam uwagę jedynie na szczególe elementy na które należy zwrócić uwagę.
Galeria:
Kontrola zabrudzenia i suchości kolektora ssącego:
Niewielkie ślady olejowe nie są problemem gdyż jest to normalny materiał eksploatacyjny pochodzący ze smarowania układu dolotowego a precyzyjniej turbosprężarki
Wyraźnie widać, że kolektor nie posiada dużej ilości nagaru więc nie zostaje zdemontowany. Większe ilości doprowadzą do uszkodzenia także klapek wirowych kolektora !
Nagar na trzpieniu zaworu to najważniejsza rzecz której musimy się pozbyć, ogranicza on i niekiedy uniemożliwia prawidłową pracę regulacji dawkowania spalin do silnika, w efekcie długotrwałym doprowadzi do uszkodzenia zaworu
To co widać pod zaworem zostało usunięte z samej górnej części dopuszczającej spaliny zaworem do kolektora...
Przy okazji akcji usuwania nagaru doszła kolejna usterka mogąca mieć destrukcyjny wpływ na czujniki temperatur zaworu
Olej dostał się do środka zaworu (na szczęście póki co w małej ilości - uszczelka większość zatrzymała), a reszta spływała po bloku silnika
Test szczelności zaworu, niezawodna metoda
Ważne : istotną sprawą jest doprowadzenie wszelkich krawędzi zewnętrznych do stanu nowości by wykluczyć możliwość powstania nieszczelności
Film:
Tak wygląda działanie mikstury którą stworzyłem do czyszczenia nagarów na bazie produktów ropopochodnych:
Zawór po 15min moczenia bez ingerencji mechanicznej:
A tak wygląda przepustnica i EGR po czyszczeniu, przed polerowaniem (w przypadku polerowania przy przepustnicy należy być szczególnie ostrożnym na szczelince odcinającej)
Koła zębate mechanizmu EGR oraz silnika krokowego należy nasmarować odrobiną oleju maszynowego by przedłużyć jego żywotność, w przypadku przepustnicy niestety producent mimo śrub ograniczył nam dostęp i dając delikatny materiał ingerencja może okazać się całkowitym uszkodzeniem obudowy.
Uszczelki wewnętrzne należy wymyć do lekkiego zmiękczenia i usunięcia zanieczyszczeń, a wszelkie zewnętrze najlepiej wymienić, choć w przypadku gumowych możliwy jest ponowny montaż i nie powinno być problemów, jednak trzeba przy tym zachować odrobinę delikatności.
Śruba którą widać wkręconą od spodu przy montowaniu jest najważniejsza gdyż w tej okolicy najczęściej dochodzi do nieszczelności oraz wycieków a trzyma spięty do kupy EGR z przepustnicą i równomierne wkręcenie wszystkich montażowych jest bardzo istotne.
Dla zainteresowanych mały bonus, by już więcej nie zaglądać i całkowicie zniwelować przyszłościowe zbieranie się nagaru w Audi Waldiego dokonałem modyfikacji w sterowniku silnika, poniżej trzy zwizualizowane mapki (z kilku elementów sterujących pompowaniem spalin) pokazujące jak sterownik steruje zaworem podczas pracy.
Podczas wizualizacji popełniłem błąd w określeniu offsetu RPM mapy z pierwszego planu, ale nie ma to znaczenia dla celów podglądowych. Później wrzucę poprawkę by było czytelniej
Czas prac:
Demontaż z czyszczeniem pochłonie ok 3.5h, złożenie kolejne 15 minut
Koszta:
W przypadku warsztatów będzie to do ok 300zł bez konserwacji wewnętrznej, tym się nie zajmują
Oraz bez ingerencji w oprogramowanie
Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.
Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.