Skocz do zawartości
  • QaDo
    QaDo

    Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - 2.0TDI Common Rail - Audi A4 B8

       (0 opinii)

    Poniższe czynności uważam za niezbędny element eksploatacyjny, wg mnie w przypadku standardowego użytkowania czyszczenie rozsądne byłoby co ok 80 tys. km


    Układ recyrkulacji spalin ( EGRExhaust Gas Recirculation) – jeden z kilku elementów silnika stosowany w celu zmniejszenia zanieczyszczeń w spalinach. Dodatkowo wstępnie ułatwiający dogrzanie silnika własnymi gazami.

    Zasada działania układu polega na wprowadzaniu do układu zasilania silnika określonej przez ECU ilości spalin. Zastosowanie takiego rozwiązania powoduje:

    • przyspieszenie odparowania paliwa (poprzez jego podgrzanie), jeśli takowe dostało się do spalin
    • obniżenie temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej
    • utlenienie pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów (HC)


    Skutkiem działania układu jest obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) – spowodowane obniżeniem temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki oraz obniżenie emisji HC poprzez ich utlenienie

    System recyrkulacji spalin w AUDI generacji B8 jest bardzo zaawansowany, a tym samym może narazić nas na większe koszta w przypadku usterek, niestety tym samym może ich wystąpić dosyć sporo, nie koniecznie wyłącznie mechanicznych.

    Przepustnica zapewniająca komfort gaszenia i zabezpieczająca silnik przed wkręceniem na obroty, również potrafi się popsuć, dotkliwie i kosztować bagatela ok 1100zł bez kosztów wymiany oraz uszczelki !

    Dla tego dbajmy o to by nie miała ciężkiego żywota, plastikowe koła zębate niestety lubią się łamać w przypadku napotkania oporów w postaci nagarów.

    Demontaż obu elementów jest bardzo prosty tym bardziej, że występują po sobie więc zostanie to pominięte, zwracam uwagę jedynie na szczególe elementy na które należy zwrócić uwagę.

    Galeria:

    Kontrola zabrudzenia i suchości kolektora ssącego:

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_1.jpg

    Niewielkie ślady olejowe nie są problemem gdyż jest to normalny materiał eksploatacyjny pochodzący ze smarowania układu dolotowego a precyzyjniej turbosprężarki

    Wyraźnie widać, że kolektor nie posiada dużej ilości nagaru więc nie zostaje zdemontowany. Większe ilości doprowadzą do uszkodzenia także klapek wirowych kolektora !

    Nagar na trzpieniu zaworu to najważniejsza rzecz której musimy się pozbyć, ogranicza on i niekiedy uniemożliwia prawidłową pracę regulacji dawkowania spalin do silnika, w efekcie długotrwałym doprowadzi do uszkodzenia zaworu

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_2.jpg

    To co widać pod zaworem zostało usunięte z samej górnej części dopuszczającej spaliny zaworem do kolektora...

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_3.jpg

    Przy okazji akcji usuwania nagaru doszła kolejna usterka mogąca mieć destrukcyjny wpływ na czujniki temperatur zaworu

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_4.jpg

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_5.jpg

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_6.jpg

    Olej dostał się do środka zaworu (na szczęście póki co w małej ilości - uszczelka większość zatrzymała), a reszta spływała po bloku silnika

    Test szczelności zaworu, niezawodna metoda

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_7.jpg

    Ważne : istotną sprawą jest doprowadzenie wszelkich krawędzi zewnętrznych do stanu nowości by wykluczyć możliwość powstania nieszczelności

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_8.jpg

    Film:

    Tak wygląda działanie mikstury którą stworzyłem do czyszczenia nagarów na bazie produktów ropopochodnych:

    Zawór po 15min moczenia bez ingerencji mechanicznej:

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_9.jpg

    A tak wygląda przepustnica i EGR po czyszczeniu, przed polerowaniem (w przypadku polerowania przy przepustnicy należy być szczególnie ostrożnym na szczelince odcinającej)

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_10.jpg

     

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_11.jpg

    Koła zębate mechanizmu EGR oraz silnika krokowego należy nasmarować odrobiną oleju maszynowego by przedłużyć jego żywotność, w przypadku przepustnicy niestety producent mimo śrub ograniczył nam dostęp i dając delikatny materiał ingerencja może okazać się całkowitym uszkodzeniem obudowy.

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_12.jpg

    Uszczelki wewnętrzne należy wymyć do lekkiego zmiękczenia i usunięcia zanieczyszczeń, a wszelkie zewnętrze najlepiej wymienić, choć w przypadku gumowych możliwy jest ponowny montaż i nie powinno być problemów, jednak trzeba przy tym zachować odrobinę delikatności.

    Śruba którą widać wkręconą od spodu przy montowaniu jest najważniejsza gdyż w tej okolicy najczęściej dochodzi do nieszczelności oraz wycieków a trzyma spięty do kupy EGR z przepustnicą i równomierne wkręcenie wszystkich montażowych jest bardzo istotne.

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_13.jpg

    Dla zainteresowanych mały bonus, by już więcej nie zaglądać i całkowicie zniwelować przyszłościowe zbieranie się nagaru w Audi Waldiego dokonałem modyfikacji w sterowniku silnika, poniżej trzy zwizualizowane mapki (z kilku elementów sterujących pompowaniem spalin) pokazujące jak sterownik steruje zaworem podczas pracy.

    319193 - Czyszczenie zaworu EGR i przepustnicy - A4 B8 2.0TDI Common Rail_14.jpg

     

    Podczas wizualizacji popełniłem błąd w określeniu offsetu RPM mapy z pierwszego planu, ale nie ma to znaczenia dla celów podglądowych. Później wrzucę poprawkę by było czytelniej

    Czas prac:

    Demontaż z czyszczeniem pochłonie ok 3.5h, złożenie kolejne 15 minut

    Koszta:

    W przypadku warsztatów będzie to do ok 300zł bez konserwacji wewnętrznej, tym się nie zajmują

    Oraz bez ingerencji w oprogramowanie

    Autor manuala dokłada starań, aby publikowane w tym poradniku treści były rzetelne i pomocne, jednakże nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w oparciu o te treści.

    Kopiowanie, cytowanie, przerabianie/edycja tekstu oraz dalsza dystrybucja są zabronione. Wykorzystywanie go w innych miejscach, bez podania źródła (link do manuala), będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.

    Copyright © Audi A4 Klub Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.




    Opinie użytkowników

    Gość
    Ta zawartość jest zamknięta i nie można dodawać opinii.

    Brak opinii do wyświetlenia.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...