Witam wszystkich. Ja też ostatnio pomyślałem o tym aby podłączyć grzanie lusterek pod ogrzewanie tylnej szyby - gdyż lusterka grzeją u mnie cały czas po włączeniu zapłonu. W zimę okazało się że jakoś nie grzeją tak jak się po nich spodziewałem. Ale okazało się że maty oryginalne maty są sprawne i podłączenie ich pod tylną szybę jest bezsensowne. Już wyjaśniam o co chodzi. W samochodach gdzie grzanie lusterek jest "po kluczyku" maty mają wbudowany termistor PTC, który połączony jest szeregowo ze ścieżką grzejną maty i w ten sposób ogranicza prąd płynący przez matę. Termistor jest wbudowany w samą matę i to jest ten termostat o którym niektórzy tu pisali. Termistor PTC ma dodatni współczynnik temperaturowy, tzn, jego rezystancja wzrasta wraz ze wzrostem temperatury i dlatego lusterka zaczynają grzać tylko wtedy jak jest wystarczająco zimno i przestają grzać gdy temperatura na zewnątrz wzrośnie lub gdy sama mata już się wystarczająco nagrzeje. Czy mata jest sprawna możemy sprawdzić na dwa sposoby - podłączając omomierz do styków maty (powinno być około 10k ohm w temp. 21 stopni C) lub włożeniu maty czy całego wkładu lusterka do zamrażalnika aby się dostatecznie oziębiła i podłączyć ją następnie pod 12V i wtedy organoleptycznie odczujemy czy mata grzeje. Oryginalne maty przystosowane do grzania "cały czas" po przekręceniu kluczyka powinny mieć ok 10k ohm natomiast maty bez termistora mają od 10 do 100 ohm (zależnie od producenta). I teraz jeśli matę z wbudowanym termistorem podłączymy pod ogrzewanie tylnej szyby to i tak nam to nic nie da bo mata nie będzie grzać gdy na dworze będzie za ciepło, natomiast jeśli założymy maty np. z allegro (takie bez termistorów) i podłączymy je do instalacji gdzie grzanie jest po kluczyku to dosyć szybko się spalą. Więc reasumując jeśli maty mamy oryginalne (z termistorami) to niech zostaną gdzie grzane są po przekręceniu kluczyka, natomiast jeśli wkładamy zamienniki to trzeba je podłączyć pod grzanie tylnej szyby bo inaczej się spalą dość szybko. Zaletą mat bez termistorów i podłączonych pod tylną szybę jest to, że możemy osuszyć lusterka np w czasie deszczu w lato czego na oryginalnych matach nie osiągniemy bo termistor nie włączy grzania w żaden sposób gdy na dworze będzie zbyt ciepło. A u mnie problem polegał na zaśniedziałych konektorach przy matach, konektorki przeczyściłem i myślę że w najbliższą zimę będzie wszystko ok.
Trochę się rozpisałem ale myślę że wyjaśni to wielu użytkownikom dlaczego po podłączeniu grzania lusterek pod tylną szybę ich lusterka nadal nie grzeją.