Witam
Panowie silnik 1.6 ALZ, 155 000 przebiegu i dwa problemy, występujące od zakupu (130 000). Może powiązane ze sobą. Może nie.
1. Problem z wbiciem drugiego biegu.
Jak jest zimno ciężko wbić dwójkę, jakby coś blokowało. Czasem nawet pojawi się jakiś mały zgrzyt, jak użyje więcej siły i przeciągnę bezpośrednio z 1 na 2 (przeważnie odpuszczam na luz i dopiero 2, by zgrzytu nie było). Problem jest też z redukcją z 2 na 1. Daje o sobie znać szczególnie przy niskich temperaturach zewnętrznych. 10 stopni i więcej nie jest, aż tak uciążliwy. Wraz z kolejnymi kilometrami sytuacja się poprawia i biegi wrzuca się co raz lepiej, przy czym jest to długo po nagrzaniu silnika - w temperaturze poniżej 0, po jakiejś godzinie jazdy.
Drążek zmiany biegów drga przy wyższych obrotach (powyżej 3 tys.), ale tylko na dwójce i piątce. Dodatkowo na tych biegach dodanie, zdjęcie nogi z gazu, powoduje ruch drążka odpowiednio w przód lub w tył.
Przy zgaszonym silniku biegi mogę zmieniać jednym palcem. Przy odpalonym, stojąc w miejscu też nie ma problemu.
2. Drgania powyżej 120 km/h.
Na 5 biegu przy 120 km/h (tj. powyżej 3000 obrotów) pojawiają się drgania. Są widoczne na drążku i ogólnie odczuwalne w samochodzie. Drgania występują niezależenie od tego jak mocno wcisnę gaz. Niezależnie czy z góry, czy pod górę. Jak całkiem odpuszczę gaz są nieco słabsze, ale nadal występują. Jak wcisnę sprzęgło, wrzucę luz, drgania znikają. Mimo tych drgań nie ma spadku mocy. Samochód w dalszym ciągu przyspiesza i nie czuć by był słabszy. Jakieś 10 000 temu wymieniłem sprzęgło i to trochę poprawiło sytuację (wcześniej drania były mocniejsze i od 100 km/h).
Sprzęgło i olej w skrzyni wymienione 10 000 km temu. Dwumas nie wymieniany. Przy czym na niskich obrotach nie ma problemów, nawet pod górę. Przy dopalaniu czasem delikatnie zatrzęsie, ale wydaje mi się, że w normie jak w innych samochodach - odpalam na sprzęgle. Przy gaszeniu nic.
Wczorajsze oględziny mechanika, przegubów i poduszek - nie ma się do czego przyczepić (oczywiście zewnętrzne bez demontażu). Test ręczny-jedynka, ręczny-wsteczny, największy ruch jest na poduszce pod skrzynią, ale mechanik nie daje gwarancji, że wymiana pomoże.
Na koniec zaznaczę, że szukałem. Jest kilka podobnych tematów, ale nikt nie wskazuje jednoznaczniej przyczyny, a wymiana wszystkich elementów przeniesienia napędu mija się z celem ( i budżetem ). Będę wiec wdzięczny jeżeli ktoś podzieli się rozwiązaniem.