Witam,
Chciałbym prosić Was o pomoc w zdiagnozowaniu przyczyny awarii silnika 2,5 V6 AFB w moim VW Passacie. Auto jest z 99 roku. Kupiłem je od pierwszego właściciela a właściwie właścicielki z Niemiec.
Auto zakupiłem z przebiegiem 152000 km (potwierdzone przez serwis VW). Silnik pracował równo i nie sprawiał problemów. Zalany był cały czas olejem Mobil 5W40.
Przy przebiegu 165000 wymieniłem odmę.
Przy 175000 pojawiły się wycieki spod pokryw zaworów. Silnik był słabszy zwłaszcza na wolnych obrotach i dość głośno pracował. Po zdjęciu pokryw zaworowych okazało się, że 5 krzywek leży luzem w głowicy a wałki są powycierane na krzywkach. Auto wstawiłem do warsztatu i zacząłem kompletować części do naprawy. Zostały wymienione Wałki (FEBI), dźwignie i popychacze (Camshaft), pompa wody, rozrząd, rolki napinające, paski, oraz olej. Po odebraniu auta z warsztatu wszystko było ok. Silnik pracował równo i nie było z nim żadnych problemów.
Przy stanie licznika 180000 silnik zaczął jakby głośniej pracować i jakby słabnąć.
Pewnego dnia przy 182000 nagle w czasie jazdy zatrzęsło mi całym silnikiem. Trzęsieniu towarzyszył głośny łomot pod pokrywą zaworów. Auto zjechało do warsztatu na lawecie. Zderzak i klapa bagażnika poplamiona jest kropkami z oleju. Po rozebraniu naszym oczom ukazał się taki obraz jak na zdjęciach poniżej:
Dźwigienki - http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/8ae7df760857398d.html
Dźwigienki 2 - http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3a953c4c491927d8.html
Krzywka - http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/58d1759ed82d3f07.html
Krzywki i podstawa krzywek - http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fc1ed84ee19fdc01.html
Ocalała krzywka po lewej - http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a1c2272191fb2f10.html
Krzywki cd - http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bd0db1526869b341.html
Krzywka 3mm wytarcia - http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2bc55b1eca46ea7a.html
Wałki mają następujące zużycie na kolejnych krzywkach
Wałek FHST - 2,4mm - 2,6mm - 3,0mm - 1,9mm - 2,8mm - 1,5mm:
Wałek FHG4 - 1,7mm - 1,8mm - 1,8mm - 0,3mm - 1,9mm - 0,1mm
Wałek FTH4 - 2,5mm - 2,2mm - 2,3mm - 2,2mm - 2,2mm - 2,1mm
Wałek FHEB - 1,2mm - 1,2mm - 1,7mm - 1,6mm - 1,5mm - 1,9mm
Co ciekawe wszystkie krzywki na wałku mają zużycie od 1,5 do 3mm z wyjątkiem dwóch, które starły się tylko o 0,1 i 0,3mm.
Ponieważ wałki objęte są roczną gwarancją postanowiłem złożyć reklamację. Poniżej załączam treść odpowiedzi jaką otrzymałem od sprzedawcy:
Ocena wzrokowa:
Wytarcie materiału na krzywkach oraz dźwigienkach
Komentarz
Krzywki wałków rozrządu zostały poddane badaniu na twardość metodą Rockwella. Badanie wykazało twardość 50-53HRC na wzniosach oraz na kołach podstaw krzywek. Dźwigienki po badaniu twardości wykazały wskazania od 50-55HRC w miejscach niewytartych.
Wyniki wskazania zawierają się w tolerancji twardości krzywek dla wałków rozrządu oraz dźwigienek.
Reklamacja nie może być uznana za zasadną gdyż nie wynika ona z usterek materiałowych czy wykonawczych wyrobów.
Z poważaniem
XXXX
Sugestia firmy sprzedającej wałki jest taka, że nie było oleju w silniku lub pompa olejowa nie wytworzyła odpowiedniego ciśnienia żeby dostatecznie smarowana była góra silnika. Ja wiem jednak że olej przez cały czas w silniku był. Co do pompy olejowej mechanik, który montował wałki twierdzi, że pompa jest sprawna i smarowanie było dostateczne, bo gdyby go nie było to wytarciu uległyby również koła podstaw krzywek - a te są nienaruszone. Mechanik zapiera się w żywe kamienie, że to wina wałków i ich wątpliwej jakości (twardości) a nie braku smarowania. W ramach sprawdzania co dzieje się w silniku została zdjęta miska olejowa, nie ma tam żadnego syfu olej jest czysty bez żadnych opiłków - pewnie wszystko utkwiło w filtrze oleju.
Jeśli macie jakieś pomysły bądź sugestie co może być przyczyną tak szybkiego zużycia wałków będę wdzięczny za rady i opinie. Nie mam ochoty zainwestować kolejnych 6tys w remont który starczy na 6tys km.
Pozdrawiam,
Paweł