Skocz do zawartości
IGNOROWANY

[ALL B5] Smarowanie zatarcie osi wycieraczki - naprawdę warto posmarować


SZYNKAR

Rekomendowane odpowiedzi

W auto-moto przeczytałem że typowym uszkodzeniem A4 B5 jest zatarcie mechanizmu wycieraczki.

Obejrzałem własny mechanizm - pięknie posmarowane przewody kulowe... od strony łatwego dostępu pewnie długim aplikatorem.

Dziś rozebrałem mechanizm i stwierdziłem ze osie wycieraczki pracują na sucho, i jeśli coś tam było to już dawno tego smaru nie ma (auto 15 lat).

Oś od pasażera stawiała wyczuwalny opór na tulejach.

Nie polecam czyszczenia całości, zeszły mi 4godz i cały czas silnik wycieraczek opierał się o komputer. Bałem się że uszkodzę elektrykę i nie odjadę o własnych siłach.

Co najważniejsze poprzedni właściciele smarowali przeguby kuliste (dostęp trudny ale jest) pomijając osie wycieraczek. U mnie osie pracowały zupełnie na sucho.

Małym wysiłkiem można posmarować osie. Procedura poniżej.

0) Przykryć szmatami lakier w okolicy wycieraczek albo będzie na koniec uszkodzony (np na krawędzi błotnik klapa)

ZDJĘCIE RAMION WYCIERACZEK (robić po jednym)

1) Podważyć śrubokrętem i zdjąć kapturki ze śrub

2) Odkręcić śruby 13 mocujące ramiona wycieraków

3) Ja użyłem jako klina "płetwy" małego pilnika, wsuwałem ją jak najbliżej osi i podważałem ramie wycieraczki aż stożek zszedł, zdjąć wycieraczkę.

3) Uruchomić wycieraczki zatrzymać tak aby korba osi wycieraczki była pod kątem prostym do cięgna (ułatwi przesuwanie)

PRZESUNIĘCIE OSI W TULEI W DÓŁ (miejsce na smar)

4) Zdjąć zawleczkę za pomocą np. 2 wkrętaków płaskich

! Wyciągnąć kluczyk, nie uruchamiać wycieraczek! Części rozkręcone mogą się ocierać, pogiąć albo zablokować i spalić silnik.

5) Zdjąć podkładkę stalową i o-ring zabezpieczający przed wodą

6) Jedną ręką chybotać cięgnem, drugą wepchnąć w dół oś. Ja lekko musiałem postukać ustawionym pionowo młotkiem 250g (trzonkiem drewnianym). Przesuwanie napina cięgno a potem je uszkadza. Jak będzie opór w ruchach cięgna należy przestać wpychać oś w dół. Wystarczy 10-15mm. Więcej - lepiej. Max - korba oprze się o karoserię.

! Nie zdejmować cięgien z przegubów kulistych, włożenie wymaga znacznej siły nawet jak się ma to na stole nie jest to łatwe dwoma rękami.

MYCIE POZOSTAŁOŚCI

7) Zalać tuleję od góry WD40 lub innym penetrantem np. do odtłuszczania, poruszać osią w górę i w dół. Z dolnej części wycierać brud i powtarzać aż dołem będzie wyciekał "czysty" penetrant.

SMAROWANIE

8) Przesunąć oś w dół wprowadzić smar docelowy. Myślałem nad litowym ale zdecydowałem się na molibdenowy bo był pod ręką. Poruszać osią, smarować poruszać itd itd.

! Od dołu nie ma uszczelek, olej, WD40 albo rzadki smar szybko się rozprowadzi :) i wypłynie :kwasny:.

Zmontować w odwrotnej kolejności.

UWAGI

Przed założeniem ramienia wycieraczki, uruchomić wycieraczki na chwilę, ustawią się w położeniu dolnym. Wycieraczkę ustawić jak wskazują ślady oryginalnego wycierania.

Można użyć silnika wycieraczek ale musi to być bardzo przemyślane, korby wykonują znaczne ruchy i łatwo można coś uszkodzić. Poza tym na skutek pracy mogą się zsunąć i korba zawadzi o karoserię. Rączki z daleka bo paluszki można stracić jak się dostaną w ruchome części.

Podanie smaru zmniejszyło tarcie wielokrotnie (5 razy). Jak cierpliwości starczy zapodać smar na przeguby kuliste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja dodam, że NIE WARTO smarować tego mechanizmu. Rozebrałem go na części i elegancko wyczyściłem. Metalowe trzpienie chodzą w aluminiowych ramach. Niestety tuleje aluminiowe (ramy) wycierają się i powstają opiłki i zarysowania. Pomiomo spędzenia 4h w garażu i wyczyszczeniu mechanizmu oraz wypolerowaniu trzpieni i wewnętrznej krawędzi tulei aluminiowych a nastepnei wysmarowaniu wszystkiego dużą ilością smaru z nadzieją, że problem raz na zawsze rozwiązałem dzisiaj okazuje się, że tak nie jest!

Zapytam zatem kolegów czy warto kupić coś takiego?

http://allegro.pl/mechanizm-wycieraczek-audi-a4-a6-vw-passat-b5-nowy-i2282969418.html

Może ktoś montował? Czekam na opinie. U mnie już 2 raz ta sama usterka w przeciągu roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już dopuściłeś do tego że zatarłeś mechanizm no to się nie dziw. Jakbyś wcześniej to przesmarował to pewnie by do tego nie doszło. Kup używkę ori bo z tymi zamiennikami nigdy nic nie wiadomo, chyba że ktoś to montował i może polecić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już dopuściłeś do tego że zatarłeś mechanizm no to się nie dziw.

Wcale przecież się nie dziwie :-)

Jakbyś wcześniej to przesmarował to pewnie by do tego nie doszło.

Gdybym wiedział, że stanie w momencie to bym go rozebrał przecież. Nic nie wskazywało na to, że ulegnie awarii "od razu".

Kup używkę ori bo z tymi zamiennikami nigdy nic nie wiadomo, chyba że ktoś to montował i może polecić.

Wiele części typu "zamienniki" są nawet lepsze od oryginalnych dlatego nie bardzo rozumiem tego podejścia do sprawy. Oczywiście nie wszystkie. Pytam o konkretną rzecz ponieważ z nią nie miałem doświadczenia a być może któryś z Kolegów miał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...