Tutorial - montaż anteny w dachu i radia w podsufitce A4 B5 Avant

    3 odpowiedzi w tym temacie

    Rekomendowane odpowiedzi

    Napisano (edytowane)

    Tutorial jest dodatkiem/uzupełnieniem tutorialu o demontażu podsufitki w A4 B5. Przed przystąpieniem do poniższych czynności proszę o zapoznanie się z nim:

    https://a4-klub.pl/topic/404626-tutorial-wymiana-tapicerki-podsufitki-w-a4-b5-avant-po-ii-liftingu/

    1. Wstęp

    Chciałbym przedstawić Wam na podstawie swojego doświadczenia pomysł na montaż cb radia w podsufitce, w miejscu mechanizmy szyberdachu oraz montaż gniazda anteny na stałe, w dziurze w dachu. Treść jest jedynie przelaną moją wiedzą, nie kopiowane z innych źródeł.

    2. Rodzaje główek montażowych

    Przed zakupem główki musimy upewnić się, do jakiego uchwytu dedykowana jest nasza antena. Wyróżniamy kilka typów, a najczęściej spotykane to:

    - DV (z motylkiem lub bez)

    d09189d049a21d53med.png

    4f55ac239d1a0641med.png

    - PL

    f80c0165d6598b9dmed.png

    2c3a22970731e2aamed.png

    - 3/8

    c83352f2c9a6ecadmed.png

    c3fdf0aac994695fmed.png

    - M6 (zazwyczaj standardowe anteny w samochodach ciężarowych lub np. Hustler 1C-100)

    19df464ce33adfb0med.png

    3. Rodzaje wtyków antenowych główki

    Wybór wtyku antenowego do główki montażowej jest już bardziej swobodnym etapem. Możemy zarobić kabel w dowolną końcówkę, a co za tym idzie jest to drugorzędne kryterium przy wyborze główki. Jedyny ważny aspekt, o jakim musimy pamiętać to rozmiar wtyku. Jeśli między podsufitką, a karoserią mamy naprawdę mało miejsca, bo np. ogranicza je nam lampka oświetlenia, musimy wybrać główkę do płytkiego montażu. Wtedy najczęściej wybór pada na wtyk typu Lemm. Do wyboru mamy następujące wtyki:

    - LC-27

    Na pierwszy rzut oka w internecie, można go pomylić z wtykiem UC-1. Na żywo jednak jest to całkiem inny wtyk, o wiele mniejszy. Wtyk UC-1 jest to standardowy wtyk antenowy do radioodbiornika. Wtyk LC-27 występuje w dwóch wersjach, z gorącym trzpieniem (LC-27 N) i bez (LC-27). Zazwyczaj w zestawie z główką znajduje się dodatkowy trzpień, więc wybór jest uniwersalny.

    481209a15a668fa9med.png

    093a0bef5b79ac21med.png

    24876e979e62ce5cmed.png

    - Lemm tzw. pastylka

    15363e6ff482899amed.png

    2106ad6ee0f56d5emed.png

    - Złącze Turbo/Performer (Sirio)

    3ec6040af991509dmed.png

    7e9b75b3b3228452med.png

    W przypadku A4 B5 nie ma potrzeby rozważania innych opcji montażu. Ja użyłem originalnej główki Sirio do głębokiego montażu LC-27, ponieważ mamy między dachem, a podsufitką sporo miejsca. Moja antena to Sirio ML-145 w wersji magnesowej, więc wybrałem gniazdo typu PL.

    4. Główka montażowa

    Znamy już kryteria, jakimi musimy kierować się przy wyborze główki montażowej. Pozostaje już tylko wybór konstrukcji główki. W przypadku gniazda typu PL, polecam główki z zakręcanym kapturkiem, który zabezpiecza gniazdo po zdjęciu anteny. Oryginalne główki Sirio, występujące w praktycznie każdej opcji, posiadają wbudowaną uszczelkę.

    - Główka PL - LC-27

    44f9e0b5a10cb37emed.png

    - Główka DV - Lemm

    8662782e28845c1emed.png

    - Główka PL - Turbo/Performer

    da80ad3e17e5ecc3med.png

    - Są też wtyki na bardzo płytki montaż, metalowe, osobiście je odradzam. Robicie to raz, niech będzie porządnie. W tym przypadku całe uszczelnienie spada na Was

    0745c6640c9ed4dcmed.png

    102b708fea1ba779med.png

    5. Otwór montażowy

    Potrzebne akcesoria:

    - taśma malarska

    - taśma izolacyjna

    - wiertarka

    - wiertła do metalu o różnej średnicy, od małego aż do 13mm lub rozwiertak stożkowy stopniowy

    - środek do odtłuszczania

    - farba antykorozyjna

    - silikon neutralny dla metalu

    Rozpoczynamy od odtłuszczenia miejsca, w którym chcemy wywiercić dziurę. Lepiej wykonać to teraz, niż po wywierceniu, ponieważ unikniemy kontaktu czystego metalu karoserii z roztworem odtłuszczającym. Może to być roztwór płynu do mycia naczyń w wodzie i wykończenie do sucha płynem do mycia szyb. Zabezpieczmy miejsce wiercenia taśmą izolacyjną, aby wiertło nie omsknęło nam się po lakierze. Taśmą malarską wyznaczamy linię równoległą do anteny radiowej, dzięki niej możemy upewnić się, że otwór powstanie równo w osi samochodu. W przypadku użycia rozwiertaka sprawa jest prosta, rozwiercamy otwór o średnicy 13mm. W przypadku wierteł zalecam użycie kilku wierteł o coraz większej średnicy. Pierwszym wiertłem rozpoczynamy wiercenie na małych obrotach, kolejnymi możemy stosować wysokie obroty. Pamiętajmy jednak, aby nie przegrzać metalu, aby nie powstała strefa wpływu ciepła.

    bc330b8ab6e10785med.jpg

    7ee60fdbc7ce00fdmed.jpg

    0e104dfa88594982med.jpg

    d54a9f4d692c29bamed.jpg

    3db1f6b5e2cc3528med.jpg

    b2d72ffd36a62b35med.jpg

    06c983f8892d119emed.jpg

    6. Zabezpieczamy opcjonalnie otwór montażowy farbą antykorozyjną. Czekamy, aż farba wyschnie.

    ca2da8082763e617med.jpg

    a153a42a75d48222med.jpg

    e27a43a1894ba272med.jpg

    daeb42abe041a4abmed.jpg

    7. Zabezpieczamy otwór dookoła silikonem. Główka posiada swoją uszczelkę, ale lepiej dodatkowo dodać trochę silikonu, który będzie okalał wtyk dookoła. Musicie jednak mieć pewność, że silikon nie będzie styczny z czystym metalem.

    184c3e85587618dcmed.jpg

    Ślady po taśmie izolacyjnej możecie zmyć potem preparatem do usuwania owadów lub czyszczenia deski rozdzielczej.

    8. Przygotowujemy podkładkę stabilizującą dach. Antenę montujemy w miejscu, gdzie dach nie jest wzmocniony. Przewiercenie wzmocnienia przebiegającego poprzednie odpada, ponieważ jego środek nie wypada na dziurze, tylko na logo audi, a nawet jakby była w tym miejscu dziura, to i tak nasz wtyk nie zmieściłby się w niej.

    06c983f8892d119emed.jpg

    Przygotowujemy więc kawałek stali. Ja zabezpieczyłem jego krawędzie taśmą izolacyjną, aby nie uszkadzał niepotrzebnie dachu. Wywierciłem w nim otwór o średnicy 13mm oraz przygotowałem dodatkowe podłączenie masy spod najbliższej śruby, która znajduje się w miejscu spoczynku zasłoniętej rolety, przy słupku D. Wcześniej sprawdziłem masę samego wtyku oraz masę wspomnianej śruby. Podłączyłem ujemny biegun do akumulatora - najprościej bez szukania i miernikiem uniwersalnym sprawdzałem ciągłość obwodów, następnie przełączyłem kleme na biegun dodatni i sprawdziłem różnicę potencjałów między klemą, a miejscem przyłączenia masy.

    fa08e5aec7737253med.jpg

    99dbc60d0afab876med.jpg

    fa979ee555522c1amed.jpg

    c4a50795e2215d6bmed.jpg

    f41d83f39d548f34med.jpg

    9. Skręcamy wtyk. Część zewnętrzna składa się z uszczelki gumowej, głównej części głowki z wtykami oraz z kapturka ochronnego. Od spodu montujemy nakrętkę, pod którą możemy zarysować dodatkowo dach, w celu lepszego styku masy. Ja dodatkowo podłączyłem w tym miejscu masę spod śruby. Chciałem po prostu być pewny, że SWR będzie idealne. Nie jest to konieczny krok.

    a287bb1227a4065fmed.jpg

    10. Prowadzimy kabel antenowy do miejsca docelowego montażu radia. Ponowny montaż podsufitki przedstawiono w wyżej wymienionym temacie. Pamiętajcie tylko o kurtynach powietrznych. Moja a4 jest w nie wyposażona na całej długości samochodu i ważne jest, aby kabel nie kolidował z jej ewentualnym wybuchem.

    Co do wtyku radiowego polecam kątowy wtyk UC-1 wkręcany z miedzianym pinem gorącym. Sprawdziłem już różne wtyki, ale ten jest niezawodny, nie wyrywa się, a miedź nie pośredniczy w połączeniu, a jedynie mocuje gorącą żyłę na miedzianym trzpieniu, który posiada wyżłobienie na gorącą żyłę.

    35e8a304371ce7f2med.jpg

    Opcjonalnie przed montażem podsufitki:

    Montaż cb radia w podsufitce

    11. Do montażu cb radia w podsufitce wykorzystujemy przestrzeń w miejscu, gdzie w niektórych wersjach znajduje się mechanizm szyberdachu. Najpierw należy wymierzyć dokładnie nasze radio i wspomnianą przestrzeń. Jeszcze przed demontażem podsufitki włożyłem tam radio przez otwór po wyjętej lampie podsufitki i sprawdziłem, czy po włożeniu z powrotem lampy wszystko się mieści, nawet bez wycinania otworu. Bez problemu zamknąłem radio nad podsufitką, więc byłem pewny, że operacja się powiedzie. Co ciekawe, w podsufitce, w tym miejscu znajduje się od wewnątrz przetłoczenie, które właśnie wycinamy. Nie wiem do czego było przeznaczone.

    5f5dc7ab240d3467med.jpg

    11a. Doprowadzamy zasilanie do radia. Masa w przypadku montażu dachowego i tak jest pobierana z ekranu przewodu antenowego jesli chodzi o radia marki President. Jeśli jednak chcecie zapewnić niezależną, dodatkową masę, możecie ją pociągnąć spod śruby stelażu deski rozdzielczej przy bezpiecznikach, bądź po drugiej stronie spod zaślepki po stronie pasażera. Ja miałem wcześniej wykonany panel zasilania pod podłokietnikiem z masą pobraną z dużej śruby mocującej podłokietnik. Zasilanie CB radia załączam i odcinam przełącznikiem znajdującym się właśnie pod podłokietnikiem. Tu też mam przygotowane zasilanie do wideorejestratora i używane już zasilanie modułu DRL 30% świateł drogowych.

    104af70e4dfbed53med.jpg

    49be3818904d9b86med.jpg

    a3b2bc5a37bf9dc2med.jpg

    e8f76b0f001f2c3amed.jpg

    c2c32cf4b6f53731med.jpg

    9a2928b3613d9e68med.jpg

    ca1d4e03d62e9f0emed.jpg

    11b. Do dachu polecam przykleić podkładki filcowe, ponieważ radio będzie się opierać na zasadzie dźwigni. Boki kontrujemy oryginalnymi wkrętami do uchwytu cb radia, można dodatkowo przykręcić tu kątownikowe blokady. Zapewniam, że radio nie rusza się z żadnej płaszczyźnie. Tył ogranicza dach, przód ograniczają wkręty.

    0f0da75c175ef41amed.jpg

    Uwagi:

    - Celowo zamontowałem radio na takiej wysokości, aby wystawało razem z odkrytą częścią głośnika. W tym przypadku nie musimy stosować dodatkowego głośnika. W celu schowania radia głębiej, musielibyśmy wyciąć otwór nieco niżej, aby spadek dachy był dalej w stosunku do otworu.

    Efekt końcowy:

    dd4bad98256f9685med.jpg

    80e5f273a5058c06med.jpg

    768f89b65a55136fmed.jpg

    b413e7e67c3b22a4med.jpg

    17cfda24c8f5d5bbmed.jpg

     

     

    Edytowane przez Undisclosed
    problem z linkiem wewnatrz forum, wklejenie ponowne

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Muszę przyznać że pięknie.

    Nie myślałeś, żeby gdzieś u góry ten mikrofon był przymocowany do zwijaczka? Taki oryginalny kosztuje stówę, ale taki do skipassów już piątaka. Może warto pokombinować i nie wkładać za lusterko?

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Nie, w ogóle nie przeszkadza mi wkładanie za lusterko, a jest wręczy wygodne. Mam oryginalny uchtyw do mikrofonu przykręcany do boku radia, ale trafianie za każdym razem w szyny byłoby uciążliwe. W tygodniu i tak mikrofon jest zdemontowany.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się


    • Przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

    • Nowi użytkownicy