Jump to content
0
Makale

Swap CVT ośka -> manual Quattro na przykładzie 2.0 ALT

Recommended Posts

Jako, że dostaję bardzo dużo wiadomości na PW bo po prostu informacje o tym są bardzo rozsiane po całym forum to tutaj postarałem się opisać najważniejsze rzeczy dot. swapa na :quattro: i manual. Jeżeli będzie jakieś zainteresowanie to mogę pewne informacje bardziej rozwinąć / dopisać rzeczy których nie ma. Mam nadzieję, że większość informacji w jednym miejscu się przyda pewnym osobom. Informacje tutaj są na podstawie schematów oraz testowałem wszystko na swoim osobistym prywatnym aucie, które się jeszcze nie spaliło :decayed:

W odpowiedzi na pytania, które mi zadajecie na priv: nie mam warunków, aby robić kompletne swapy. Mogę jedynie zająć się elektryką i elektroniką o ile ktoś wcześniej w przypadku benzyn przekoduje wam ECU bo VCDS tego nie zrobi (w przypadku aut z silnikami benzynowymi -> dokładniejsze info niżej).

 

Lista części:

  • tylne sanki (FWD, a Quattro różnią się jedynie mocowaniem na dyfer, zawieszenie może zostać stare bo jest identyczne, ja kupiłem kompletne sanki bo z B7 i gumy jak nowe wszystkie były)
  • skrzynia biegów + wybierak + sprzęgło
  • dystans pomiędzy skrzynie i silnik
  • wał + podpora wału + kawałek podłogi z dawcy
  • półośki x4
  • pompa sprzęgła
  • wysprzęglik
  • pedały
  • przewód pompa sprzęgła -> wysprzęglik
  • pompa ABS z końcówką "A" od Quattro. Nie pasują zamiennie B6/B7. W B6 mamy system Bosch 5.7, natomiast w B7 mamy Bosch 8.0.
  • bak paliwa quattro najlepiej kompletny z dwoma pływakami i pompą paliwa, chociaż można przełożyć 1pływak i pompę z baku z ośki
  • pin do wtyczki licznika, aby podłączyć drugi pływak (mam takie piny na sell za browara)
  • wydech od Quattro
  • dokładka tylnego zderzaka na 2 kominy w przypadku benzyn 1.6/2.0 (1.8/2.4/3.0 mają seryjnie na 2 kominy, wydech różni się kształtem)
  • osłony termincze i plastiki podwozia poniżej daje foto różnic w osłonach podwozia między FWD, a Quattro
  • wieszak na drugi tlumik koncowy (dotyczy 1.6 / 2.0)
  • ramka wybieraka skrzyni biegów + gałka z mieszkiem

No i to chyba tyle. Jeżeli o czymś zapomniałem to postaram się to uzupełnić.

 

 

Swap CVT (Multitronic FWD) na manual 6 bieg Quattro na przykładzie Audi A4 B6 2001rok.

Dawca A4 B7 2.0 TFSI oraz A4 B6 3.0 V6(bak z osprzętem oraz pompa ABS’u).

Auto odebrałem od mechanika po mechanicznym swapie bez tunelu w środku, radia, cliamtronika i tych wszystkich plastików (sam auto zostawiłem mechanikowi bez tych elementów). Wentylatory na silniku pracują non stop, pali się check engine, ABS, ESP, miga ręczny oraz na FIS’ie duży czerwony wykrzyknik z podpisem Bremse. Pompa ABS zapowietrzona. Auta nie idzie przy 70 km/h utrzymać na 1 pasie. (Tak pływa i ściąga). Nie działają czujniki parkowania (trzeba włączyć  je ręcznie), nie działa prędkościomierz, nie działa wskaźnik paliwa.

Natychmiast na GEOMETRIĘ kompletną łącznie z przodem [tak w wielowahaczu z przodu też jest regulacja na sankach jeżeli kąty się nie zgadzają {w dwóch kołach są różne wartości kątów}] i w końcu zaczęła się prowadzić na Audi przystało.

 

Odblokowanie rozrusznika:

Pierwsza rzecz jaką zrobiłem przed oddaniem auta do mechanika to wywalenie przekaźnika 369 od skrzyni Multitronic. Bez tego przekaźnika skrzynia biegów będzie działa prawidłowo, lecz żeby odpalić auto należy zrobić zworkę na środkowym poziomym rzędzie, w skrajnych pinach (odblokowanie rozrusznika). Należy zewrzeć na podstawce przekaźnika 50A i 50Z.

 

Kodowanie zegarów:

Po odpięciu sterownika CVT z zegarów PRND samo powinno zniknąć. Jeżeli tak się nie stanie to:

Instrument Cluster 17 -> Adaptation -> Channel 060: CAN-Databus Powertrain Installation List:

+00001 = Engine (Standard)
+00002 = Automatic Transmission (Optional)
+00004 = Brake (Standard)
+00016 = Airbag (Standard)
+01024 = Instrument Cluster (Standard)

 

Jeszcze kodowanie.

Instrument Cluster 17 -> Coding

00??xx1: Options
+00 = 1. K-Number (Europe/USA/Rest of World)
+01 = Smaller Fuel Tank Volume (All-Wheel-Drive)
+02 = Seatbelt Warning (NAR old - up to 45/2004)
+04 = 3. K-Number (Rental Cars)
+08 = 2. K-Number (Australia)

00xx?x1: Country
0 = Germany (D)
1 = Rest of World (RoW)
2 = USA (US)
3 = Canada (CAN)
4 = Great Britain (GB)
5 = Japan (JP)
6 = Saudi Arabia
7 = Australia (AUS)

00xxx?1: Seatbelt Warning
0 = No Seatbelt Warning (or NAR old)
3 = Seatbelt Warning USA and Canada (NAR new)

 

 

Ogarnięcie ABS:

Żeby w ogóle to zrobić należało zamienić 2 piny miejscami we wtyczce (pompa ABS od Quattro ma inaczej piny). Zamieniamy pin 28 z pinem 12 oraz pin 13 w 28. Dokładniej: Wypinami kabelek z pinu 28 i wpinamy go w pusty pin 12, a następnie pin 13 wpinamy w miejsce pinu 28. Po wykasowaniu błędów nie ma już błędu o zwarciu czujnika ABS lewy przód.

Pompa ABS nie przyjmie nowego kodowania jeżeli nie przekodujemy sterownika silnika na manual. Jeżeli nadal będzie automat to w pompie ABS będzie błąd z ECU o braku komunikacji ze sterownikiem skrzyni. Sterownik silnik nie przyjmie nowego kodowania. Zmiana odbyła się w sofice (silnik został zakodowany na 6bieg manual Quattro). Przekodowanie pompy ABS, adaptacje i w końcu ABS i ESP działa prawidłowo. W końcu można było odpowietrzyć pompę ABS. Auto zaczęło hamować.

 

 

Podłączenie drugiego pływaka:

Ośka ma bak jednokomorowy i jeden pływak. Quattro bak jest dwukomorowy i ma dwa pływaki. Drugi pływak podłączyć jest banalnie. Jak się uda to bak kompletny  już z wtyczką dostaniecie i brązowy grubszy kabel to masa (wziąłem ze śruby, ale lepiej dać mostek z pompą paliwa i pierwszym pływakiem), a drugi cienki ciągniemy (ja tunelem) do zegarów do niebieskiej kostki pin „11”. Chociaż pewno lepiej i ori byłoby lewym progiem to ciągnąć wzdłuż innej wiązki. Pewno jak będę demontował auto to poprawię to. Pinu nie będzie osadzonego. Trzeba go osadzić (btw, posiadam takie piny, jak ktoś potrzebuje za browarka dobrego wyślę).

 

 

Prędkościomierz:

W 2002/2003 roku nastąpiła zmiana. Auta do tych roczników brały prędkość z impulsatora ze skrzyni biegów (w tym moje powinno tak brać), po tym roku w skrzyni nie było tego czujnika i sygnał prędkości idzie po CAN z pompy ABS. Mój mechanik wyciągnął mi wtyczkę od skrzyni pod zbiorniczek wyrównawczy.  I bardzo fajna rzecz. Należy pin „33” z wtyczki z pompy ABS (tego pinu nie będzie, należy go osadzić) musi iść do pinu 5 w zieloną kostkę zegarów. Ale zamiast ciągnąć taki kawał kabla można użyć właśnie kostki ze skrzyni. Wystarczy 10 cm kabla i pin „33” z wtyczki ABS łączymy z pinem „5” w kostce ASB (to jest właśnie kabel, który idzie do zegarów). Prędkościomierz ożył.

 

 

Światła cofania (tylko B6, B7 mają sterowanie przez MCE).

Ja to zrobiłem tak: ze skrzyni (manualnej już) dwa kable (z czujnika wstecznego) do puszki ECU wraz z wiązką silnika i tam pod sam ECU do podstawy przekaźnika 369. Jeden kabel w „RF” drugi zaś w „15”.

 

 

Czujniki parkowania:

Czujniki parkowania należy jedynie przekodować z automatu na manual. Instalacja elektryczna jest taka sama zarówno dla skrzyni manualnej i automatycznej. Warunkiem działania PDC są prawidłowo podłączone światła cofania. W kodowaniu interesuje nas druga liczba. Zmieniamy ją z „1” na „0”.

Parking Aid  - 76  ->  Coding

?xxxx: Trailer Hitch
0 = Not Installed
1 = Installed

x?xxx: Transmission
0 = Manual Transmission
1 = Automatic Transmission

xx?xx: Confirmation Sound
0 = No
1 = Yes

xxx?x: Chassis
0 = Limousine (Sedan) Rest of World
1 = Avant (Wagon) Rest of World
2 = Limousine (Sedan) North America
3 = Avant (Wagon) North America
4 = S-Variant Limousine (Sedan) Rest of World
5 = S-Variant Avant (Wagon) Rest of World
6 = S-Variant Limousine (Sedan) North America
7 = S-Variant Avant (Wagon) North America
8 = allroad

xxxx?: Model
4 = Audi A4 (8E)
5 = Audi A4 Cabrio (8H)
6 = Audi A6 (4B)

 

 

Czujnik sprzęgła:

Screen ze schematu ECU 2.0 ALT  (w innych PB powinno być podobnie [w 1.8t identycznie] / w dieslach inaczej).

ecu alt sprzeglo.pngPowinno być wszystko jasne, ale jeżeli nie to pin 2 w kostce czujnika sprzęgła [zielony/szary] idzie do ECU w miejsce pinu 39.

Pin 3 z kostki czujnika sprzęgła mostkujemy z pinem 3 czujnika hamulca. Na schemacie jest to oznaczony kolorem [czarny/brązowy], ale może się zdarzyć, że będzie to kolor [czerwony/biały] NIE POMYLIĆ Z [biały/czerwony]. 

Szybkie info dotyczące kolorów kabli w Audi: kabel czerwono biały to kabel, który ma izolację koloru czerwonego z białym paskiem (czerwonego jest więcej niż białego) i analogiczne kabel koloru biało czerwonego to kabel, którego izolacje jest biała z czerwonym paskiem. Ostrzegam, ponieważ czytałem już przypadek na forum spalonego czujnika stopu przez taką pomyłkę + osobiście widziałem jak łatwo się pomylić.

Tempomat powinien ożyć.

 

I to chyba na tyle. Autem po takim swapie zrobiłem już 20 tys km i zero błędów na vag’u. Wszystko śmiga aż miło :radocha:

 

Tak bardzo pobieżnie swap od strony mechanicznej:

Swap możemy podzielić na dwie fazy: swap Quattro – swap skrzyni.

 

Najpierw przygotowałem tylne sanki całe. Rozłożyłem je na części pierwsze. Sanki wyczyściłem i pomalowałem na czarno. Założyłem nowe gumy Lemfordera na sanki. Zamocowałem dyfer (gumy były BARDZO sztywne, nie ruszałem ich), dolne trapezowe wahacze oczyściłem do gołego Alu (gumy również jak nowe), górne wahacze też pomalowałem na czarno + od razu gumy z poliuretanu betonowe. Przykręciłem zwrotnice i półośki. Stabilizator s-line, nowe łączniki + betonowe Poli z Audi 80 o 0.5 cm mniejsze. Stabilizator siedzi mega sztywno. Dyfer też oczyszczony, wymieniony olej.

Wydech podchodzi plug&play. Kwestia założyć nowe osłony termiczne, dwa nowe wieszaki i nowe plastiki podwozia (foto na samym dole postu).

Stare sanki w całości out (wcześniej tylko zaciski odkręcić), wywalić bak, założyć nowy bak, założyć nowe wcześniej przygotowane sanki, stare amory,sprężyny i zaciski. Osłony tarcz 245 mm nie pasowały do zwrotnic od Quattro. Jeżdżę na razie bez i nic się nie dzieje. Praktycznie Quattro wchodzi Plug&Play. Dosłownie chwila roboty mając pomocnika nawet na kanale.

Z przodu trochę gorzej. Automat wyjazd wraz z półośkami i w środku z wybierakiem. Sprzęgło założyłem używane z 2.0 TFSI (podobno nowe, mi się w ALT nie ślizga nawet przy strzale ;) ). Trzeba było na wałek łożysko tylko założyć bo automat nie miał. Półośki nowe od manuala tak samo jak rozrusznik. Wysprzęglik używany, pompa sprzęgła nowa Luk’a. Przewód od sprzęgła używka, ten od zbiorniczka płynu hamulcowego sztukowany gumowy zwykły. Pedały całe out, kupiłem zestaw na eBay.de (w Polsce po 500 zł haha mi się udało komplet za 20€ kupić.) Do tego musiałem sprężynę pedału sprzęgła kupić (24 zł ASO), jakąś spinkę, plastikowe łożysko tej sprężyny i kilka pierdów. Zapłaciłem łącznie 43 zł w ASO. Pedał gazu został od automatu. Reszta była wcześniej przygotowana. Założyć wybierak i większość z głowy. Zamocować wał (trzeba mieć kawałek podłogi dawcy bo nie ma mocowania podpory wału). Tutaj uwaga – wał nie idzie osiowo. Jest lekko krzywy po prostu J Mechanik mi to przynitował na 5 nitów (brak migomatu). Podjechałem do spawacza za flaszkę obstawał mi całe mocowanie podporu wału do podłogi. 10 minut i lepiej niż ori J Wydech to już intuicyjnie nowe osłony montować (wcześniej wymyte porządnie). W międzyczasie jeszcze zmiana pompy ABS. Odpowietrzanie kilkukrotnie i voila.

 

I ot tyle. Bez żadnych zmian elektronicznych można się już cieszyć Quattro (zaleta mechanicznego napędu). Bez ABS i niedziałającego pół auta jeździłem 3 tygodnie w zimę. Nie było tragedii i radość z jazdy „czysto mechanicznego auta” bez żadnego ABS / ESP itd. Bezcenna, ale dla bezpieczeństwa ABS – EDS – ASR – ESP są moim zdaniem bardzo ważne.

 

I tak jak obiecałem foto dolnych osłon podwozia:

podłoga a4 b6.png

Edited by Makale

Prawdopodobnie jedyne ALT w Quattro i manualu :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko uwzględniłem w pierwszym poście.

podłoga a4 b6.png

Edited by Makale

Prawdopodobnie jedyne ALT w Quattro i manualu :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...